19.7. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Na Škodu 1500 se zapomnělo. Co byla zač studie z éry embéčka?

 

Automobil navržený Milanem Strejčkem si dnes pamatují jen znalci. V nabídce měl doplnit menší 1000 MB.

Začátek šedesátých let byl v Mladé Boleslavi ve znamení finalizace příprav na zahájení sériové výroby napjatě očekávané Škody 1000 MB, která i z celoevropského pohledu patřila mezi nejmodernější auta své éry. Jakmile bylo embéčko, interně nazývané „novým osobním vozem“ (NOV), hotové, mohlo se začít pracovat i na dalších projektech. A jedním z nich byl větší model střední třídy, který by se vlastně stal nástupcem Škody 1200.

První návrhy vznikly v polovině šedesátých let, kdy se interně řešilo, jakou koncepci novinka vlastně nabídne. Zatímco embéčko použilo v té době moderní koncepci s pohonem zadních kol a motorem vzadu, u většího automobilu střední třídy se počítalo spíše s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol. Prvotní návrhy ale zvažovaly i motor uložený podélně před přední nápravou s pohonem předních kol nebo dokonce koncepci z 1000 MB. Až na poslední nápad se přitom počítalo s rozvorem 2.550 mm, zatímco pod kapotou měly pracovat nově vyvinuté agregáty o objemu 1,2 litru a 1,5 litru. Zatímco první měl objem 1236 cm3 a výkon asi 49 kW, druhý z objemu 1498 cm3 nabízel zhruba 62 kW.

Zapomenuté prototypy Škoda. Od Nového osobního vozu k 1000 MB

Vedení nakonec ukázalo na klasickou koncepci, která měla v očích Škodovky vlastně jedinou výraznou nevýhodu. A tou byla nutnost použití jiných komponentů než v 1000 MB, což by zvýšilo vývojové i výrobní náklady. Jinak ale bylo toto řešení považováno za ideální kompromis, bylo při jízdě stabilní, nabízelo slušnou stoupavost za různých podmínek nebo bezpečné zpomalování. Konkurence z řad západních značek navíc tehdy potvrzovala, že klasická koncepce je ve střední třídě skutečně nejlepší řešení. Práce tak mohly začít ve velkém.

Mezitím už se pracovalo na tom, jak by taková Škoda mohla vypadat. A právě jedním z návrhů je i Škoda 1500 (podle uvažovaného motoru o objemu 1,5 litru) v přiložené fotogalerii. Tato studie vznikla v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), který se takovými projekty zabýval. Jmenovitě se jednalo o dílo designéra Milana Strejčka, který později nakreslil i skici krátce zvažovaného terénního auta s motorem Tatra.

V ÚVMV vzniklo několik návrhů různých karosářských variant, vedle liftbacku byla zhotovena i vize kombíku nebo kupé. Z papíru k reálnému modelu nakonec dospělo auto s výklopnou zádí, které na jaře 1966 bylo postaveno v podobě makety v měřítku 1:1. Ta samozřejmě nebyla pojízdná, postavená byla na dřevěné kostře s panely z polystyrenu. Uvnitř ale nechyběla sedadla a dokonce ani maketa palubní desky. Později podobným způsobem vznikla i maketa kombi. Výsledek ale nebyl moc pohledný, lehce připomínal Wartburg 353 a hlavně působil neforemně, což si uvědomil i autor a později návrh snížil o výrazných osm centimetrů.

Zapomenuté prototypy Škoda. Kombíky, které neznáte!

Pro případnou realizaci Strejček předvídal použití ocelové karoserie. Zavěšení mělo být nezávislé, vpředu s trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zatímco vzadu s lichoběžníkovými rameny. Brzdy měly být vpředu kotoučové, zatímco vzadu bubnové. Poháněná byla zadní náprava.

Automobil měl být dlouhý asi 4.270 mm a široký 1.600 mm, výška se po korekci snížila z 1.400 mm na 1.320 mm. Rozvor činil 2.550 mm, jak se počítalo od začátku. Auto mělo podle odhadu vážit zhruba 975 kilogramů, přičemž nabízelo prostor pro pět osob a 520 litrů objemu zavazadlového prostoru.

Další historie se ale dílo navržené Milanem Strejčkem nedočkalo. Ve AZNP totiž dali přednost vlastním návrhům, jmenovitě výtvorům Josefa Brokeše, které byly dále rozvíjeny v rámci projektu Škoda 720. Nakonec ale i ty musely být přepracovány, protože na Škodě střední třídy později začalo pracovat italské designérské studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Bohužel ani toto dílo se nedočkalo realizace v podobě sériového modelu, projekt Škoda 720 byl nakonec ukončen bez sériového výsledku, jak jsme psali třeba zde. Do nastupující doby normalizace se automobil střední třídy zkrátka nehodil. A ani na jeho dokončení nebyly potřebné finance.

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce

Drahé Vánoce Největšímu českému e-shopu rostou rekordním…

 
Zdroj: Škoda.pl,Zapomenuté vozy Škoda

Štítky Škoda Střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Na Škodu 1500 se zapomnělo. Co byla zač…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď, manželka strachy utekla!

Válec Františkovi boří dům: Trhliny přes celou zeď,…

Kdysi poklidné bydlení v domku z konce 50. let v Nenačovicích se pro pana Františka Zbuzka (75) s manželkou…

Lekce na větvi v Zoo Praha: Když vychovává táta panda, končí sranda! Flin občas slízne pohlavek

Lekce na větvi v Zoo Praha: Když vychovává táta…

Pane, pojďte si hrát! Pětiměsíční sameček pandy červené Flin v pražské zoo je stále rozvernější. Máma na…

 

iSport.cz

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel. Dostal diplom a na Hradě se chlastalo až do rána

Rozhodnuto: Zeman chlastá víc, než chlastal Havel.…

Odvěká otázka, kdo chlastal víc, jestli Miloš Zeman, nebo Václav Havel, byla konečně vyřešena. Nezávislý tým…