19.7. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Na Škodu 1500 se zapomnělo. Co byla zač studie z éry embéčka?

 

Automobil navržený Milanem Strejčkem si dnes pamatují jen znalci. V nabídce měl doplnit menší 1000 MB.

Začátek šedesátých let byl v Mladé Boleslavi ve znamení finalizace příprav na zahájení sériové výroby napjatě očekávané Škody 1000 MB, která i z celoevropského pohledu patřila mezi nejmodernější auta své éry. Jakmile bylo embéčko, interně nazývané „novým osobním vozem“ (NOV), hotové, mohlo se začít pracovat i na dalších projektech. A jedním z nich byl větší model střední třídy, který by se vlastně stal nástupcem Škody 1200.

První návrhy vznikly v polovině šedesátých let, kdy se interně řešilo, jakou koncepci novinka vlastně nabídne. Zatímco embéčko použilo v té době moderní koncepci s pohonem zadních kol a motorem vzadu, u většího automobilu střední třídy se počítalo spíše s klasickou koncepcí, tedy motorem vpředu a pohonem zadních kol. Prvotní návrhy ale zvažovaly i motor uložený podélně před přední nápravou s pohonem předních kol nebo dokonce koncepci z 1000 MB. Až na poslední nápad se přitom počítalo s rozvorem 2.550 mm, zatímco pod kapotou měly pracovat nově vyvinuté agregáty o objemu 1,2 litru a 1,5 litru. Zatímco první měl objem 1236 cm3 a výkon asi 49 kW, druhý z objemu 1498 cm3 nabízel zhruba 62 kW.

Zapomenuté prototypy Škoda. Od Nového osobního vozu k 1000 MB

Vedení nakonec ukázalo na klasickou koncepci, která měla v očích Škodovky vlastně jedinou výraznou nevýhodu. A tou byla nutnost použití jiných komponentů než v 1000 MB, což by zvýšilo vývojové i výrobní náklady. Jinak ale bylo toto řešení považováno za ideální kompromis, bylo při jízdě stabilní, nabízelo slušnou stoupavost za různých podmínek nebo bezpečné zpomalování. Konkurence z řad západních značek navíc tehdy potvrzovala, že klasická koncepce je ve střední třídě skutečně nejlepší řešení. Práce tak mohly začít ve velkém.

Mezitím už se pracovalo na tom, jak by taková Škoda mohla vypadat. A právě jedním z návrhů je i Škoda 1500 (podle uvažovaného motoru o objemu 1,5 litru) v přiložené fotogalerii. Tato studie vznikla v pražském Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), který se takovými projekty zabýval. Jmenovitě se jednalo o dílo designéra Milana Strejčka, který později nakreslil i skici krátce zvažovaného terénního auta s motorem Tatra.

V ÚVMV vzniklo několik návrhů různých karosářských variant, vedle liftbacku byla zhotovena i vize kombíku nebo kupé. Z papíru k reálnému modelu nakonec dospělo auto s výklopnou zádí, které na jaře 1966 bylo postaveno v podobě makety v měřítku 1:1. Ta samozřejmě nebyla pojízdná, postavená byla na dřevěné kostře s panely z polystyrenu. Uvnitř ale nechyběla sedadla a dokonce ani maketa palubní desky. Později podobným způsobem vznikla i maketa kombi. Výsledek ale nebyl moc pohledný, lehce připomínal Wartburg 353 a hlavně působil neforemně, což si uvědomil i autor a později návrh snížil o výrazných osm centimetrů.

Zapomenuté prototypy Škoda. Kombíky, které neznáte!

Pro případnou realizaci Strejček předvídal použití ocelové karoserie. Zavěšení mělo být nezávislé, vpředu s trojúhelníkovými rameny, vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči, zatímco vzadu s lichoběžníkovými rameny. Brzdy měly být vpředu kotoučové, zatímco vzadu bubnové. Poháněná byla zadní náprava.

Automobil měl být dlouhý asi 4.270 mm a široký 1.600 mm, výška se po korekci snížila z 1.400 mm na 1.320 mm. Rozvor činil 2.550 mm, jak se počítalo od začátku. Auto mělo podle odhadu vážit zhruba 975 kilogramů, přičemž nabízelo prostor pro pět osob a 520 litrů objemu zavazadlového prostoru.

Další historie se ale dílo navržené Milanem Strejčkem nedočkalo. Ve AZNP totiž dali přednost vlastním návrhům, jmenovitě výtvorům Josefa Brokeše, které byly dále rozvíjeny v rámci projektu Škoda 720. Nakonec ale i ty musely být přepracovány, protože na Škodě střední třídy později začalo pracovat italské designérské studio Italdesign Giorgetta Giugiara. Bohužel ani toto dílo se nedočkalo realizace v podobě sériového modelu, projekt Škoda 720 byl nakonec ukončen bez sériového výsledku, jak jsme psali třeba zde. Do nastupující doby normalizace se automobil střední třídy zkrátka nehodil. A ani na jeho dokončení nebyly potřebné finance.

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha může koupit zbylé akcie v Pražských službách, rozhodla ČNB Praha může koupit zbylé akcie v Pražských službách, rozhodla ČNB

Praha získala povolení od České národní banky (ČNB) k…

Rozhovory o podobě brexitu musí výrazně pokročit, vzkazují Londýnu lídři EU Rozhovory o podobě brexitu musí výrazně pokročit, vzkazují Londýnu lídři EU

Prezidenti a premiéři 27 zemí Evropské unie dnes ze…

Miliardáři Křetínský a Tkáč posilují svou pozici v majiteli Makra Miliardáři Křetínský a Tkáč posilují svou pozici v majiteli Makra

Miliardáři Daniel Křetínský a Patrik Tkáč podepsali se…

 
Zdroj: Škoda.pl,Zapomenuté vozy Škoda

Štítky Škoda Střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Na Škodu 1500 se zapomnělo. Co byla zač…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby Škoda 1000 MBX měla nástupce. Projekt Š 717 T odpravily tyto kritické chyby

Mohlo by se zdát, že Škoda 110 R Coupé přímo navázala na…

Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily Víme, jak bude vypadat nová Škoda Octavia. A známe i další detaily

Oficiální premiéra nové Octavie proběhne až v příštím…

 





 
Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem

Dnes 18:50

Největší SUV Seatu jsme si prohlédli ve městě, které mu dalo jméno. Tarraco je historický název španělského města Tarragona, které za antického Říma bývalo důležitým přístavem.




Blesk.cz

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou oslní krása koní a záchranáři předvedou, co umí

Tipy na víkend: Na Bílé hoře se rozhoří bitva, Lysou…

Neseďte doma a nekoukejte se jen na televizi nebo z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam…

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let staršího hudebníka

Kadeřávková z Ulice už není sama: Klofla o 16 let…

Před dvěma měsíci Anna Kadeřávková (21) oznámila rozchod s hercem Johanem Mádrem (24). Pánové v tu chvíli…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví druhou výhru v řadě

SESTŘIH: Zlín – Mountfield HK 1:2. Hradec slaví…

Mountfield HK se rozjíždí. Ve čtvrteční předehrávce 3. kola Tipsport extraligy urvali hokejisté Hradce Králové…

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky, hvězdy, program!

Speciál k fotbalové Lize mistrů: 76 stran, soupisky,…

Porovnejte si výsledky první rundy fotbalové Ligy mistrů s odhady pátečního speciálu, na jehož 76 stranách…

 

Reflex.cz

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly extravagantní tanečnice v pánských klubech

Erotika bez nahoty: Takhle kdysi vypadaly…

Mnoho lidí si představuje vystoupení burlesky jako laciný striptýz, ale profesionální tanečnice tohoto žánru…

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a tenhle paskvil raději vynechte

Po čem muži touží: Na to se ptejte v jiném filmu a…

Komedie Po čem muži touží titulní otázku neřeší, ale zato dává důkladně na vědomí, po jakých vtipech podle…