16.6. 2016

Nástup aut bez řidiče straší pojišťováky, musí počítat i s hackery

Nástup aut bez řidiče straší pojišťováky, musí počítat i s hackery

Blíží se okamžik, kdy na silnice vyrazí auta bez řidiče. Například Velká Británie již schválila jejich testování v provozu a vozy Tesla Elona Muska by měly v příštích několika týdnech dostat novou verzi umělé inteligence.

Na zásadní změnu v dopravě se již připravují i pojišťovny.

Jako první řešení představila britská pojišťovna Adrian Flux. Ta do budoucna nabízí krytí jak v případě kompletního ovládnutí vozu hackerem, tak například i v případě nehody způsobené chybami v software auta či signálu GPS.

Nyní se čeká, jak zareaguje zbytek pojišťovacího průmyslu. Odborníci sice tvrdí, že auta bez řidičů zásadně sníží nehodovost, respektive zvýší bezpečnost na silnicích, pojišťovny však zatím vyčkávají, zda se autonomní vozy vůbec někdy do běžného provozu prosadí. Jejich nástup by totiž výrazně změnil cenu pojistek.

„Všichni pojistitelé, nejen zahraniční, se na tuto změnu připravují. Předpokládáme také, že před nasazením musí dojít k významné změně legislativy. Jde skutečně o revoluční změnu v pojišťování,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. Ta sice žádný konkrétní produkt zatím nepřipravuje, ale podle Káni je připravena zapojit se do diskusí na odborné úrovni při přípravě legislativních změn. Situaci analyzuje i pojišťovna Allianz.

„Pokud jednou budou vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o devadesát procent. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedna ku tisíci a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ tvrdí předseda představenstva Allianz Jakub Strnad.

Právě likvidace škod pro pojišťovny představuje proces, který se za poslední desítky let příliš nezměnil. „Díky novým technologiím pak docházelo k úsporám v jednotkách, možná i desítkách procent,“ vysvětlil Strnad. Současné technologie jsou ale podle něj natolik výkonné, že se pojišťovny musí nad celým procesem znovu zamyslet a nově definovat.

Video

Kdo ponese zodpovědnost

Do celé problematiky na sklonku loňského roku zásadně promluvila také automobilka Volvo. Ta prohlásila, že za své autonomní vozy ponese zodpovědnost. Pokud se tedy její vůz v plně autonomním režimu nabourá, řidič bude z obliga. I k tomuto však bude zapotřebí rozsáhlých legislativních změn.

Autor: Marek Schwarzmann, e15.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí Komentář Martina Lobotky: Rozpočet 2018 aneb Jiný rok, stejný marasmus. Takhle se firma neřídí

Známe první obrysy rozpočtu na rok 2018, přičemž se žádná…

Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem Tisíce českých firem získaly možnost přijímat platby bitcoinem

Pokladní systém Storyous umožní podnikatelům přijímat…

 

Štítky Video

 

Přidat názorDiskuse: Nástup aut bez řidiče straší pojišťováky,…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát gól z každé situace

Lavička: Schick a Juventus? Velká výzva, umí ale dát…

V kvalifikačním cyklu byl jeho velkou oporou a sázet na něj bude chtít i na EURO v Polsku. Bez nejlepšího…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…