Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nástup aut bez řidiče straší pojišťováky, musí počítat i s hackery

Vitek
Diskuze (24)
Blíží se okamžik, kdy na silnice vyrazí auta bez řidiče. Například Velká Británie již schválila jejich testování v provozu a vozy Tesla Elona Muska by měly v příštích několika týdnech dostat novou verzi umělé inteligence.

Na zásadní změnu v dopravě se již připravují i pojišťovny.

Jako první řešení představila britská pojišťovna Adrian Flux. Ta do budoucna nabízí krytí jak v případě kompletního ovládnutí vozu hackerem, tak například i v případě nehody způsobené chybami v software auta či signálu GPS.

Nyní se čeká, jak zareaguje zbytek pojišťovacího průmyslu. Odborníci sice tvrdí, že auta bez řidičů zásadně sníží nehodovost, respektive zvýší bezpečnost na silnicích, pojišťovny však zatím vyčkávají, zda se autonomní vozy vůbec někdy do běžného provozu prosadí. Jejich nástup by totiž výrazně změnil cenu pojistek.

„Všichni pojistitelé, nejen zahraniční, se na tuto změnu připravují. Předpokládáme také, že před nasazením musí dojít k významné změně legislativy. Jde skutečně o revoluční změnu v pojišťování,“ potvrdil Milan Káňa z Kooperativy. Ta sice žádný konkrétní produkt zatím nepřipravuje, ale podle Káni je připravena zapojit se do diskusí na odborné úrovni při přípravě legislativních změn. Situaci analyzuje i pojišťovna Allianz.

„Pokud jednou budou vozidla řídit počítače, škodní náklady nemusí klesat o jednotky či několik málo desítek procent, ale třeba o devadesát procent. Jestliže dnes ročně pět vozidel ze sta způsobí škodu, pak tento poměr může být v budoucnu klidně jedna ku tisíci a méně. To se zásadně odrazí i v cenotvorbě pojišťoven,“ tvrdí předseda představenstva Allianz Jakub Strnad.

Právě likvidace škod pro pojišťovny představuje proces, který se za poslední desítky let příliš nezměnil. „Díky novým technologiím pak docházelo k úsporám v jednotkách, možná i desítkách procent,“ vysvětlil Strnad. Současné technologie jsou ale podle něj natolik výkonné, že se pojišťovny musí nad celým procesem znovu zamyslet a nově definovat.

Kdo ponese zodpovědnost

Do celé problematiky na sklonku loňského roku zásadně promluvila také automobilka Volvo. Ta prohlásila, že za své autonomní vozy ponese zodpovědnost. Pokud se tedy její vůz v plně autonomním režimu nabourá, řidič bude z obliga. I k tomuto však bude zapotřebí rozsáhlých legislativních změn.

Autor: Marek Schwarzmann, e15.cz

Vitek
Diskuze (24)
Re: Opačný pohľad
Škodu spôsobenú autom bude platiť výrobca? A on to bude platiť z čoho? To si píš, že bude hľadať vhodnú formu poistenia. Nič nie je zadarmo a povinný elektronický šofér načrie do peňaženiek rázne. Tvoja predstava, že polícia nebude potrebná je úplne naivná - alebo podľa teba budú okrem áut autonómne aj motorky, bicykle a chodci?
Už prestaň fantazírovať, autonómne autá sú nežiadúca a nebezpečná vec. Ak zakážu jazdiť klasikou, budem chodiť po uliciach a naťahovať pásky od lampy klampe krížom cez pruhy. A všetci budú žasnúť, jak si tie tupé počítače s tým poradia - kolaps na cestách príde riadene a oveľa rýchlejšie ako keby za volantami sedeli ľudia. Úžas!
16. 6. 2016 21:23
Přechody
Když vidím jak to reaguje u přechodů, jsem zvědavý na funkci když někdo bude kousek od přechodu jen postávat :-) Nebo už vidim jak se budou bavit děcka a schválně je zdržovat >:D

A jsem i zvědav jak budu reagovat já až to chytré auto bude zdržovat mě, když pojedu za ním >:D
16. 6. 2016 20:12
Re: Nie len poisťovákov
To je holt tak, když se laťka nastavuje podle těch nejhorších. ;-\
16. 6. 2016 19:35
Re: Opačný pohľad
Nějak nechápu, co bys chtěl pojišťovat ? Povinné ručení, které všichni platíme už nebude potřeba, protože škodu způsobenou vozidlem bude hradit výrobce... Pokud se někdo může obávat, tak je to budoucí poškozený řidič, protože mu není jasné kdy a kolik z výrobce dostane ... Cena elektroniky dle mého jde pořád dolů a zdá se mi, že i auta nijak dramaticky nezdražují, i když i levné modely mají výbavu, kterou před 10 lety měly pouze top modely. Nějaké chyby programu si budou hlídat hlavně výrobci, na to nebude potřeba veřejný dohled.
Re: Opačný pohľad
Nesúhlasím s ničím čo si napísal.
Poisťovne sa hlavne boja prenosu zodpovednosti za škodu z užívateľov na výrobcov - to je oponent trochu iného rangu. Budú potrebovať veľa kvalitných právnikov a veľké finančné rezervy, zďaleka sa v ich biznise nebudú točiť peniaze tak rýchle ako dnes. Ceny vystrelia rapídne hore.
Cena elektroniky možno ide časom dole, ale tiež sa časom zdokonaľuje a do auta sa jej pchá viac a viac. Ešte prednedávnom elektronickú výbavu auta tvorilo rádio a neskôr riadenie vstrekovania, dnes máš asistenta na každú volovinu a aj mizerné otváranie okien je spriahnuté s počítačom... Predstav si, koľko bude v takom aute počítačov, senzorov a kamier, všetko 3x istené a 5x snímané, lebo však ide o prachy... Ten elektromagnetický smog si nechcem ani predstaviť, nakoniec to bude horšie jak emisie z výfukov...
Dopravná polícia bude, tá bude "nezávisle" dokumentovať dianie na ceste a pokutovať automobilky za prekročenie rýchlosti chybou programu...