18.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Takhle se hledal nástupce VW Brouk. Podívejte se, co bylo před jedničkovým Golfem

 

Nahradit legendární automobil je pro výrobce vždy ošemetná záležitost. Není tak divu, že hledání nástupce VW Brouk bylo dosti složité.

Volkswagen Type 1, známější pod přezdívkou Brouk, je dodnes osobním automobilem s nejvyšším počtem vyrobených kusů. Jeho výroba začala ještě před druhou světovou válkou a nakonec trvala až do roku 2003. Už v padesátých letech se ale řešilo, jak Brouka nahradit. Takový úkol byl ale hodně tvrdý oříšek.

Automobilka totiž hledala různé, a to velice různorodé, cesty, jak populárního Brouka nahradit. Vzniklo dokonce 70 potenciálních nástupců této legendy, z nichž nakonec byl vybrán automobil, který vyústil v model Golf. Ten byl ale ještě v padesátých letech hudbou vzdálené budoucnosti.

V polovině padesátých let se jako reálný nástupce Brouka jevil prototyp Volkswagen EA 47 z roku 1955, který byl dvanáctým z patnácti postavených prototypů mezi lety 1953 až 1956. Na rozdíl od jiných projektů EA 47 (Entwicklungsauftrag, tedy vývojový úkol) existuje dodnes, podařilo se ho zachránit pro muzejní potřeby, což se o velké části tehdejších prototypů říct nedá. Mnohé byly úmyslně zničeny.

Přestože měl Volkswagen EA 47 nahradit Brouka, oproti autu s charakteristickým tvarem karoserie se v lecčems lišil. Jednalo se o dvoudveřový sedan, jehož vzhled byl inspirován tehdejším sporťákem Volkswagen Karmann Ghia. Není divu, Karmann Ghia se v roce 1955 začal vyrábět, na tvarech prototypu navíc rovněž pracovala turínská karosárna. Postavila hned 15 kusů tohoto prototypu, který byl poháněn vzadu umístěným, vzduchem chlazeným čtyřválcem z Brouka naladěným na 22 kW.

Psali jsme: VW v 60. letech dobyl Antarktidu. Broukem! S minimálními úpravami...

Oproti Brouku vůz se samonosnou karoserií zaujal prostornější kabinou a hlavně na svoji dobu zajímavou technikou. Měl plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovku, zadní torzní příčku a přední nápravu s příčným ramenem, které měly zajistit lepší jízdní vlastnosti než u Typu 1. Vedení značky se ale technika jevila příliš složitá (rozuměj drahá), a tak byl tento projekt odpískán.

Ve stejné době vznikl i Volkswagen EA 48, který byl v té době pro německou značku opravdu revoluční. Tvar karoserie možná mohl evokovat evoluci Brouka, samotná koncepce ale byla zcela odlišná. O pohon se staral 0,6litrový dvouválec (polovina čtyřválce z Brouka), který byl umístěn vpředu, pod k nebi otevíranou kapotou. Zaujal i podvozek, který prvně kombinoval tehdy stále populárnější zavěšení McPherson s pohonem předních kol.

Ani tento čtyřmístný vůz dlouhý 3.390 mm realizován nebyl. Údajně kvůli politickému tlaku konkurenční značky Borgward, která přes ekonomického ministra tlačila na Volkswagen, aby povedený vůz nevyráběl. Borgward se bál, že by jej úspěch Volkswagenu obchodně ohrozil a upozornil ministra na hrozbu rušení pracovních míst z důvodu případných nižších prodejů. Volkswagen vyslechl, avšak Borgward stejně v roce 1961 zkrachoval. Volkswagen EA 48 tak zůstal u dvou vyrobených kusů, z nichž dodnes existuje už jen jeden.

Nepřehlédněte: VW Golf GTI oslavil 40 let: Velká fotogalerie všech generací

Potenciálním nástupcem Brouka mohl být i prototyp Volkswagen EA 97, na kterém se pracovalo od roku 1957. I v tomto případě šlo o dvoudveřový sedan, který se inspiroval tehdy teprve vyvíjeným Volkswagenem Typ 3 (Volkswagen 1500). Vzduchem chlazenou dvanáctistovkou o výkonu 22 kW poháněný vůz měl k zahájení výroby opravdu blízko, Volkswagen ale nakonec uznal, že by byl příliš podobný Broukovi a právě modelu 1500, a tak z něj nakonec sešlo. Poskytl však technický základ pro model Brasilia vyráběný Volkswagenem v Brazílii.

Práce na nástupci Brouka pokračovaly i v průběhu šedesátých let. Jedním z jejich výsledků byl i Volkswagen EA 142 z roku 1966, který nakonec vyústil v sériový automobil Volkswagen Type 4. Oproti Broukovi však opět změnil tvar karoserie, jednalo se o dvoudveřový notchback, motor však zůstával vzadu. V tomto případě se o pohon staral vzduchem chlazený čtyřválcový boxer o objemu 1679 cm3, který byl naladěn na 50 kW.

V roce 1969 pak vznikl Volkswagen EA 276. Z dnešního pohledu vypadá možná neforemně, tehdy ale z wolfsburských prototypů dal vlastně poprvé najevo, kam se tvar skutečného nástupce Brouka vyvine, jednalo se totiž o třídveřový hatchback. Pohon měl sice nadále na starosti vzduchem chlazený boxer, konkrétně patnáctistovka s 32 kW, už však byl umístěný vpředu.

A právě EA 276 nakonec vyústila ve skutečného nástupce Brouka. Postupným přepracováním auta, jemuž se nápadně podobá jugoslávské Yugo, totiž vznikla v roce 1974 první generace Volkswagenu Golf, který Brouka vlastně skutečně nahradil. Proto ani už nedošlo na zamýšlenou čtyřdveřovou verzi Brouka, která se nedostala ani přes stádium hliněného modelu. Postupně se stal nejprodávanějším „lidovým vozem“ právě on.

Spolupracujeme s TipCars.com
KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy KLDR: Se Spojenými státy jsme stále ochotni jednat a řešit problémy

Severní Korea je nadále otevřená dialogu se Spojenými…

Zápisník Pavla Otta: Kladení psa Zápisník Pavla Otta: Kladení psa

V čele rezortu obrany se od roku 1993 vystřídalo sedmnáct…

Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer Sdílejte data bezpečně s aplikací Safety4Transfer

Společnost CNS a.s. uvádí na český trh software pro…

Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman Hamáček porušil naši dohodu, že nenavrhne Pocheho, tvrdí Zeman

Prezident Miloš Zeman se podle svých slov před týdnem s…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku Němci ujeli s Fabií 106.000 km. Pak ji v Česku nechali rozebrat do šroubku

Zelená Škoda Fabia Combi prošla dlouhodobým testem Auto…

Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké Chcete levně natankovat? Jeďte do Polska. Ceny paliv v ČR jsou rekordně vysoké

Za poslední dva měsíce vzrostla cena paliv zhruba o dvě…

 






 
Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku? A jak je to s jejich účinností?

Výhody a nevýhody elektromobilů: Proč třeba nepotřebují převodovku?

Včera

Elektromobily jsou dle mnohých pohonem budoucnosti. Co od nich může řadový motorista očekávat?




Blesk.cz

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy propadly v testu

Přeslazené mléko s příchutí kávy! Ledové kávy…

V létě přijde vhod místo šálku horké kávy její ledová alternativa. U ledových káv z obchodů se ale vychlazené…

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na královnu!

Sestra vévodkyně Meghan znovu útočí: Plive jed i na…

Vypadalo to, že nevlastní sestra novopečené vévodkyně ze Sussexu Samantha (53) dá už konečně pokoj. Sice se po…

 

iSport.cz

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v prodloužení tasila červenou

Lyon popáté ovládl Ligu mistryň. Česká sudí v…

Ženské finále Ligy mistrů v Kyjevě ovládly fotbalistky Lyonu. Ty zdolaly soupeřky z Wolfsburgu 4:1 po…

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty. Zase vyhrajeme, hlásí Šmicer

Speciál k finále Ligy mistrů: 68 stran, plakáty.…

Liverpool proti Realu Madrid. Tohle finále fotbalové Ligy mistrů bude velmi emotivní pro jednoho z hrdinů…

 

Reflex.cz

Elon Musk chce hodnotit novináře, název služby ale nezvolil nejlépe

Elon Musk chce hodnotit novináře, název služby ale…

Bohatý vizionář Elon Musk se rozohnil na Twitteru. Nestalo se mu to poprvé. Nyní se ale rozčílil na novináře a…

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Vladimír Pikora: Česko potřebuje svoji Johanku z Arku

Trápí mě, když vidím rozpolcenost české společnosti. Trápí mě, jak se vytratila diskuse. Diskuse se změnila na…