18.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Takhle se hledal nástupce VW Brouk. Podívejte se, co bylo před jedničkovým Golfem

 

Nahradit legendární automobil je pro výrobce vždy ošemetná záležitost. Není tak divu, že hledání nástupce VW Brouk bylo dosti složité.

Volkswagen Type 1, známější pod přezdívkou Brouk, je dodnes osobním automobilem s nejvyšším počtem vyrobených kusů. Jeho výroba začala ještě před druhou světovou válkou a nakonec trvala až do roku 2003. Už v padesátých letech se ale řešilo, jak Brouka nahradit. Takový úkol byl ale hodně tvrdý oříšek.

Automobilka totiž hledala různé, a to velice různorodé, cesty, jak populárního Brouka nahradit. Vzniklo dokonce 70 potenciálních nástupců této legendy, z nichž nakonec byl vybrán automobil, který vyústil v model Golf. Ten byl ale ještě v padesátých letech hudbou vzdálené budoucnosti.

V polovině padesátých let se jako reálný nástupce Brouka jevil prototyp Volkswagen EA 47 z roku 1955, který byl dvanáctým z patnácti postavených prototypů mezi lety 1953 až 1956. Na rozdíl od jiných projektů EA 47 (Entwicklungsauftrag, tedy vývojový úkol) existuje dodnes, podařilo se ho zachránit pro muzejní potřeby, což se o velké části tehdejších prototypů říct nedá. Mnohé byly úmyslně zničeny.

Přestože měl Volkswagen EA 47 nahradit Brouka, oproti autu s charakteristickým tvarem karoserie se v lecčems lišil. Jednalo se o dvoudveřový sedan, jehož vzhled byl inspirován tehdejším sporťákem Volkswagen Karmann Ghia. Není divu, Karmann Ghia se v roce 1955 začal vyrábět, na tvarech prototypu navíc rovněž pracovala turínská karosárna. Postavila hned 15 kusů tohoto prototypu, který byl poháněn vzadu umístěným, vzduchem chlazeným čtyřválcem z Brouka naladěným na 22 kW.

Psali jsme: VW v 60. letech dobyl Antarktidu. Broukem! S minimálními úpravami...

Oproti Brouku vůz se samonosnou karoserií zaujal prostornější kabinou a hlavně na svoji dobu zajímavou technikou. Měl plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovku, zadní torzní příčku a přední nápravu s příčným ramenem, které měly zajistit lepší jízdní vlastnosti než u Typu 1. Vedení značky se ale technika jevila příliš složitá (rozuměj drahá), a tak byl tento projekt odpískán.

Ve stejné době vznikl i Volkswagen EA 48, který byl v té době pro německou značku opravdu revoluční. Tvar karoserie možná mohl evokovat evoluci Brouka, samotná koncepce ale byla zcela odlišná. O pohon se staral 0,6litrový dvouválec (polovina čtyřválce z Brouka), který byl umístěn vpředu, pod k nebi otevíranou kapotou. Zaujal i podvozek, který prvně kombinoval tehdy stále populárnější zavěšení McPherson s pohonem předních kol.

Ani tento čtyřmístný vůz dlouhý 3.390 mm realizován nebyl. Údajně kvůli politickému tlaku konkurenční značky Borgward, která přes ekonomického ministra tlačila na Volkswagen, aby povedený vůz nevyráběl. Borgward se bál, že by jej úspěch Volkswagenu obchodně ohrozil a upozornil ministra na hrozbu rušení pracovních míst z důvodu případných nižších prodejů. Volkswagen vyslechl, avšak Borgward stejně v roce 1961 zkrachoval. Volkswagen EA 48 tak zůstal u dvou vyrobených kusů, z nichž dodnes existuje už jen jeden.

Nepřehlédněte: VW Golf GTI oslavil 40 let: Velká fotogalerie všech generací

Potenciálním nástupcem Brouka mohl být i prototyp Volkswagen EA 97, na kterém se pracovalo od roku 1957. I v tomto případě šlo o dvoudveřový sedan, který se inspiroval tehdy teprve vyvíjeným Volkswagenem Typ 3 (Volkswagen 1500). Vzduchem chlazenou dvanáctistovkou o výkonu 22 kW poháněný vůz měl k zahájení výroby opravdu blízko, Volkswagen ale nakonec uznal, že by byl příliš podobný Broukovi a právě modelu 1500, a tak z něj nakonec sešlo. Poskytl však technický základ pro model Brasilia vyráběný Volkswagenem v Brazílii.

Práce na nástupci Brouka pokračovaly i v průběhu šedesátých let. Jedním z jejich výsledků byl i Volkswagen EA 142 z roku 1966, který nakonec vyústil v sériový automobil Volkswagen Type 4. Oproti Broukovi však opět změnil tvar karoserie, jednalo se o dvoudveřový notchback, motor však zůstával vzadu. V tomto případě se o pohon staral vzduchem chlazený čtyřválcový boxer o objemu 1679 cm3, který byl naladěn na 50 kW.

V roce 1969 pak vznikl Volkswagen EA 276. Z dnešního pohledu vypadá možná neforemně, tehdy ale z wolfsburských prototypů dal vlastně poprvé najevo, kam se tvar skutečného nástupce Brouka vyvine, jednalo se totiž o třídveřový hatchback. Pohon měl sice nadále na starosti vzduchem chlazený boxer, konkrétně patnáctistovka s 32 kW, už však byl umístěný vpředu.

A právě EA 276 nakonec vyústila ve skutečného nástupce Brouka. Postupným přepracováním auta, jemuž se nápadně podobá jugoslávské Yugo, totiž vznikla v roce 1974 první generace Volkswagenu Golf, který Brouka vlastně skutečně nahradil. Proto ani už nedošlo na zamýšlenou čtyřdveřovou verzi Brouka, která se nedostala ani přes stádium hliněného modelu. Postupně se stal nejprodávanějším „lidovým vozem“ právě on.

Spolupracujeme s TipCars.com
Státní půjčky na bydlení startují. Mladí mohou získat až dva miliony Státní půjčky na bydlení startují. Mladí mohou získat až dva miliony

Mladé rodiny do 36 let mohou ode dneška žádat o státní…

Turecko prudce zvýšilo dovozní cla na některé americké zboží Turecko prudce zvýšilo dovozní cla na některé americké zboží

Turecko prudce zvýšilo cla na dovoz některého amerického…

Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům Royal Bank of Scotland zaplatí rekordní pokutu kvůli hypotečním cenným papírům

Britská Royal Bank of Scotland zaplatí ve Spojených…

Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí Zápasník Zápisník Vladana Gallistla: Komunisté mocí opilí

KSČM si po desetiletích teprve přičichla k moci, a už se…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit Co skrývá záslepka u voliče převodovky? V nouzi vás může zachránit

U některých aut je záslepka pro odjištění pojistky…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 






 
Znáte autobusy pozapomenuté značky PAZ? Ruský výrobce funguje dodnes

Znáte autobusy pozapomenuté značky PAZ? Ruský výrobce funguje dodnes

Dnes 08:00

Firma vyrábějící v městě Pavlovo se zabývá hlavně menšími typy autobusů. Často slouží jako „maršrutky,“ speciální sdílená taxi.




Blesk.cz

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt lékařů! Co mu zakázali?

Smutný Krampol v bolestech: Zdrtil ho verdikt…

Jiří Krampol (80) už delší dobu bojuje s velkými bolestmi v kolenou, kvůli kterým nemůže skoro už ani chodit.…

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají někoho, kdo se postará o 55 koček!

Práce snů pro milovníky zvířat: V Řecku hledají…

Máte rádi kočky a rádi byste bydleli v odlehlém ostrovním ráji? Tak toto zaměstnání je pro vás jako dělané!…

 

iSport.cz

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic. Přemožitel Slavie narazí na Ajax

Trnava v Lize mistrů končí, vypadl i Celtic.…

Český trenér Radoslav Látal si s fotbalisty Trnavy ve skupině Ligy mistrů nezahraje. Po úvodní remíze 1:1 ze…

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i gól z ofsajdu

Dynamo Kyjev – Slavia 2:0. Sen o Lize mistrů uťal i…

Fotbalisté Slavie na postup do základní skupiny Ligy mistrů nedosáhnou ani letos. Rozhodla o tom, po domácí…

 

Reflex.cz

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Turecko jako vyděrač Západu a Evropa jako starověký Řím

Když byl na tomto webu zveřejněn příspěvek o nebezpečnosti stávajícího Turecka pro Evropu, svým způsobem mě to…

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa do kamerunského pohoří Alantika

Na návštěvě u kmene Koma aneb Za zvuky starého světa…

Před pár lety jsem na několik dnů vyšplhal do kamerunských hor. Muž středního věku Issa, průvodce z kmene Koma,…