18.3. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Takhle se hledal nástupce VW Brouk. Podívejte se, co bylo před jedničkovým Golfem

 

Nahradit legendární automobil je pro výrobce vždy ošemetná záležitost. Není tak divu, že hledání nástupce VW Brouk bylo dosti složité.

Volkswagen Type 1, známější pod přezdívkou Brouk, je dodnes osobním automobilem s nejvyšším počtem vyrobených kusů. Jeho výroba začala ještě před druhou světovou válkou a nakonec trvala až do roku 2003. Už v padesátých letech se ale řešilo, jak Brouka nahradit. Takový úkol byl ale hodně tvrdý oříšek.

Automobilka totiž hledala různé, a to velice různorodé, cesty, jak populárního Brouka nahradit. Vzniklo dokonce 70 potenciálních nástupců této legendy, z nichž nakonec byl vybrán automobil, který vyústil v model Golf. Ten byl ale ještě v padesátých letech hudbou vzdálené budoucnosti.

V polovině padesátých let se jako reálný nástupce Brouka jevil prototyp Volkswagen EA 47 z roku 1955, který byl dvanáctým z patnácti postavených prototypů mezi lety 1953 až 1956. Na rozdíl od jiných projektů EA 47 (Entwicklungsauftrag, tedy vývojový úkol) existuje dodnes, podařilo se ho zachránit pro muzejní potřeby, což se o velké části tehdejších prototypů říct nedá. Mnohé byly úmyslně zničeny.

Přestože měl Volkswagen EA 47 nahradit Brouka, oproti autu s charakteristickým tvarem karoserie se v lecčems lišil. Jednalo se o dvoudveřový sedan, jehož vzhled byl inspirován tehdejším sporťákem Volkswagen Karmann Ghia. Není divu, Karmann Ghia se v roce 1955 začal vyrábět, na tvarech prototypu navíc rovněž pracovala turínská karosárna. Postavila hned 15 kusů tohoto prototypu, který byl poháněn vzadu umístěným, vzduchem chlazeným čtyřválcem z Brouka naladěným na 22 kW.

Psali jsme: VW v 60. letech dobyl Antarktidu. Broukem! S minimálními úpravami...

Oproti Brouku vůz se samonosnou karoserií zaujal prostornější kabinou a hlavně na svoji dobu zajímavou technikou. Měl plně synchronizovanou čtyřstupňovou manuální převodovku, zadní torzní příčku a přední nápravu s příčným ramenem, které měly zajistit lepší jízdní vlastnosti než u Typu 1. Vedení značky se ale technika jevila příliš složitá (rozuměj drahá), a tak byl tento projekt odpískán.

Ve stejné době vznikl i Volkswagen EA 48, který byl v té době pro německou značku opravdu revoluční. Tvar karoserie možná mohl evokovat evoluci Brouka, samotná koncepce ale byla zcela odlišná. O pohon se staral 0,6litrový dvouválec (polovina čtyřválce z Brouka), který byl umístěn vpředu, pod k nebi otevíranou kapotou. Zaujal i podvozek, který prvně kombinoval tehdy stále populárnější zavěšení McPherson s pohonem předních kol.

Ani tento čtyřmístný vůz dlouhý 3.390 mm realizován nebyl. Údajně kvůli politickému tlaku konkurenční značky Borgward, která přes ekonomického ministra tlačila na Volkswagen, aby povedený vůz nevyráběl. Borgward se bál, že by jej úspěch Volkswagenu obchodně ohrozil a upozornil ministra na hrozbu rušení pracovních míst z důvodu případných nižších prodejů. Volkswagen vyslechl, avšak Borgward stejně v roce 1961 zkrachoval. Volkswagen EA 48 tak zůstal u dvou vyrobených kusů, z nichž dodnes existuje už jen jeden.

Nepřehlédněte: VW Golf GTI oslavil 40 let: Velká fotogalerie všech generací

Potenciálním nástupcem Brouka mohl být i prototyp Volkswagen EA 97, na kterém se pracovalo od roku 1957. I v tomto případě šlo o dvoudveřový sedan, který se inspiroval tehdy teprve vyvíjeným Volkswagenem Typ 3 (Volkswagen 1500). Vzduchem chlazenou dvanáctistovkou o výkonu 22 kW poháněný vůz měl k zahájení výroby opravdu blízko, Volkswagen ale nakonec uznal, že by byl příliš podobný Broukovi a právě modelu 1500, a tak z něj nakonec sešlo. Poskytl však technický základ pro model Brasilia vyráběný Volkswagenem v Brazílii.

Práce na nástupci Brouka pokračovaly i v průběhu šedesátých let. Jedním z jejich výsledků byl i Volkswagen EA 142 z roku 1966, který nakonec vyústil v sériový automobil Volkswagen Type 4. Oproti Broukovi však opět změnil tvar karoserie, jednalo se o dvoudveřový notchback, motor však zůstával vzadu. V tomto případě se o pohon staral vzduchem chlazený čtyřválcový boxer o objemu 1679 cm3, který byl naladěn na 50 kW.

V roce 1969 pak vznikl Volkswagen EA 276. Z dnešního pohledu vypadá možná neforemně, tehdy ale z wolfsburských prototypů dal vlastně poprvé najevo, kam se tvar skutečného nástupce Brouka vyvine, jednalo se totiž o třídveřový hatchback. Pohon měl sice nadále na starosti vzduchem chlazený boxer, konkrétně patnáctistovka s 32 kW, už však byl umístěný vpředu.

A právě EA 276 nakonec vyústila ve skutečného nástupce Brouka. Postupným přepracováním auta, jemuž se nápadně podobá jugoslávské Yugo, totiž vznikla v roce 1974 první generace Volkswagenu Golf, který Brouka vlastně skutečně nahradil. Proto ani už nedošlo na zamýšlenou čtyřdveřovou verzi Brouka, která se nedostala ani přes stádium hliněného modelu. Postupně se stal nejprodávanějším „lidovým vozem“ právě on.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období TEST VW Arteon 2.0 TSI DSG 4Motion: Poslední funkční období

Nebude trvat dlouho a Arteon přenechá „funkci“ vlajkové…

 






 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Včera

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

„Žena hrdinka.“ Janu Nagyovou navrhli na státní vyznamenání

V Poslanecké sněmovně se sešly návrhy na státní vyznamenání, které posoudí příslušný podvýbor. Mezi zasloužilými…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň porazila Brno

SESTŘIHY: Olomouc se vrátila před Spartu, Plzeň…

Fotbalisté Sparty ve 25. kole HET ligy zdolali i díky parádní trefě Nicolae Stanciua Jablonec 2:0. Na třetím…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…