10 nejpozoruhodnějších českých kreací
Úvod
Oblast automobilových kreací je neobyčejně rozsáhlá. Můžeme v ní nalézt jak čistě experimentální vize, v jejichž případě se nepočítá se sériovou výrobou, tak koncepty, jež naznačují – či přímo předznamenávají – budoucí sériový automobil. V takových případech bývá karosářský základ zdoben samoúčelnými dekoracemi, majícími za úkol esteticky ozvláštnit karoserii, jíž budeme za nějakou dobu vídat v běžném provozu.
Výčet deseti vozidel zahrnuje tvarové experimenty postavené na funkčním základě, vizionářská díla hledající nové způsoby karosářské práce či například nadějné koncepty s reálně vyhlížejícím designem, které ale nakonec zůstaly ve fázi studie a dál rozvinuty nebyly. V historii českých kreací však najdeme také zcela unikátní projekty, které reagovaly na světové trendy své doby – nejen tvarově, ale i z hlediska celkové koncepce.
Tatra V570 (1931)
Tatra V570 (1931) – Pramen revoluce
Tatra V570 je označení pro prototyp vozu s aerodynamickou karoserií, který byl zhotoven v roce 1933. Při navrhování tohoto lidového automobilu vycházeli konstruktéři z poznatků maďarského aerodynamika Paula Jaraye – tvary byly poplatné dobovému proudu, pro který se vžilo označení streamline.
Připomeňme si však první prototyp z roku 1931, na jehož základech byl výše uvedený model postaven. Na rozdíl od novějšího prototypu šlo o vůz se samostatnými blatníky (finální model z roku 1933 je měl začleněny do karoserie). První Tatra V570, lidový automobil s motorem vzadu, byla navržena pod vedením Ericha Überlackera.
Škoda 935 (1935)
Škoda 935 (1935) – S Tatrou za zády
V roce 1935 – rok po uvedení avantgardní Tatry 77 – vznikl prototyp Škoda 935, kterému předcházelo kupé 932 Tudor, představené v roce 1934 na pražském autosalonu. Vůz s kapkovitou karoserií se řídil tehdejší teorií, jejímž cílem bylo vystihnout tvar s ideálními aerodynamickými vlastnostmi. Takový tvar měl být založen na dvou na sebe položených rozříznutých kapkách, což by – po vizuální stránce – vytvořilo nezaměnitelný celek a zcela přehodnotilo tehdejší vnímání automobilové karoserie.
Elegantní exteriér zaujal směrem dozadu se svažující boční linií, jež ústí do krytu dvoulitrové pohonné jednotky se čtyřmi válci a 40,5 kW. Moderní vzhled, jehož doménou je již zmíněná splývající záď, byl poněkud narušen mohutnou maskou s vertikálními lamelami – jde o jeden ze znaků, kterým se vůz lišil od Tatry 77, které byl podobný jen zdánlivě.
Škoda 440 Karosa (1956)
Škoda 440 Karosa (1956) – Československý futurista
Ve výčtu pozoruhodných konceptů nesmí chybět model 440 Karosa (1956) s karoserií, jejíž tvary plně odpovídají dobovým představám o vozidlech budoucnosti – zejména prosklená (odnímatelná) kopule s tenkými sloupky, nízký ponton a lišty s ostře zakončenými detaily dnes odpovídají tomu, co bývá označováno jako retro-futurismus.
Automobil s uspořádáním interiéru 2+2 byl vyroben Karosou ve Vysokém Mýtě, na místě někdejší karosárny Sodomka. Sklolaminátovou karoserii prototypu, zhotovenou ve spolupráci s podnikem Kovona Karviná, tvořilo sedm dílů. Škoda 440 Karosa byla představena v roce 1956 na veletrhu v Brně.
EMA 1 (1970)
EMA 1 (1970) – Unikát, který předběhl dobu
Vývoj koncepčního vozu Ema 1 – prvního československého elektromobilu – započal v roce 1968 a probíhal ve spolupráci brněnského Výzkumného ústavu elektrických strojů točivých a katedry spalovacích motorů a motorových vozidel brněnské techniky. Práce na elektromobilu byly reakcí na dobové snahy o ekologičtější formy dopravy. Vůz poháněly dva stejnosměrné motory – každý o výkonu 2 kW, který byl přenášen na zadní kola. Maximální rychlost Emy 1 činila 50 km/h.
Interiér byl vybaven čtyřmi sedadly, z nichž dvě zadní byla určena pro děti. Jednoprostorová karoserie městských rozměrů od Milana Pařenici působí doposud futuristicky – pozornost poutá zejména vzdušným interiérem, krátkou kapotou a strmou zádí s rozměrným oknem. V dnešní době se vůz nachází v depozitáři Technického muzea v Brně.
ÚVMV 1100 GT (1970)
ÚVMV 1100 GT (1970) – Ve znamení křivky
V historii prototypů Škoda najdeme i sportovní kupé. Připomeňme dva exempláře z téhož období, lišící se stylem a užitými designérskými postupy. Jedním z nich je projekt ÚVMV 1100 GT, kupé s karoserií od designéra Milana Strejčka, jež bylo dokončeno v roce 1970.
Model, poháněný čtyřválcovým motorem o výkonu 55 kW, se vyznačuje elegantními tvary s důrazem na sportovní siluetu. Na zádi byla použita sériově vyráběná světla, která však – převážně díky ztvárnění a proporčnosti zadních partií – neubírají vozidlu na atraktivitě.
Škoda 110 Supersport (1971)
Škoda 110 Supersport (1971) – Modernista
Druhým kupé je model 110 Super Sport z roku 1971, který již na první pohled zaujme žiletkově hranatým zevnějškem. Detailnější pohled poodhalí řadu nápaditých řešení, mezi něž patří zejména výklopný panel s šesticí kulatých světlometů, jenž kupé propůjčil zcela jedinečný výraz.
Tento prvek s důrazem na motiv kruhu se opakuje na zádi s poměrně masivními boky. Významnou roli v designu 110 Super Sport hraje ochranný oblouk, který dominuje karoserii po odklopení dveří (propojených s čelním sklem a střechou) a mohutného krytu motoru.
Škoda 720 (1972)
Škoda 720 (1972) – Na evropské úrovni
Konec 60. let minulého století poznamenal projekt nového středně velkého vozu. Po návrzích českých karosářů Josefa Brokeše a Jana Žáčka bylo v roce 1969 angažováno studio Italdesign, které je autorem sedanu s ostře řezanými rysy, mezi nimiž vyniká sportovní prolis profilu a dynamický spád přídě se dvěma dvojicemi kulatých světlometů.
Exteriér je syntézou sportovnosti a nenucené elegance, kterou dotváří decentní lišty (obepínající celý zevnějšek), tradičně řešené proporce a dynamicky zkosené čelo.
Škoda Tudor (2002)
Škoda Tudor (2002) – Šance na kupé střední třídy
Mezi první významné české kreace polistopadové éry – pomineme-li studii Fabia Paris, která je upravenou sériovou Fabií Combi – patří Škoda Tudor, projekt kupé postavený na základech minulé generace limuzíny Superb.
Vůz zaujme klasickou elegancí pramenící z karoserie s vyváženými, klasicky uspořádanými objemy. Podíváme-li se na boční partie vozu, spatříme kreativní propojení přídě (již osvědčené ze sériového Superbu) a zcela nové zádě, přičemž hranici mezi těmito dvěma částmi představují protichůdně vedené boční linky bez vzájemného propojení. Záď kombinuje klasicky tvarovanou hmotu s moderními svítilnami, jež mají – na tehdejší poměry značky – nezvykle velkou plochu čirého krytu. Celek dotváří typograficky atraktivní nápis Tudor a vodorovná chromová linka.
Škoda Roomster Concept (2003)
Škoda Roomster Concept (2003) – Prostorový unikát
O rok později byla na autosalonu ve Frankfurtu představena vize Roomster, která nastínila budoucnost sériových vozidel české automobilky. Na rozdíl od dřívějších prototypů značky – kupříkladu městské Škody Ahoj! či sportovního Joysteru – představila jasně definovaný karosářský koncept s členěním interiéru na dvě části. Jednou z nich je „řídící“ část (Driving Room), vyznačující se menšími okny a černými A-sloupky, díky nimž dochází k elegantnímu optickému sjednocení čelního skla a bočních předních oken. Druhým prostorem je „obytná“ část (Living Room), jejíž prosvětlenost a vzdušnost umocňují velká okna. Právě bohaté boční prosklení – spolu se dvěma střešními okny a skleněnými pátými dveřmi – odhmotňuje karoserii, díky čemuž je Roomster svěží a moderní i jedenáct let od své premiéry.
Studie předznamenala stylové proměny, které vyústily v nový tvarový směr, jímž se v praxi řídí sériový Roomster, druhá generace Fabie a SUV Yeti.
Škoda 532 (1938)
Škoda 532 (1938) – Proudnicový vizionář
V roce 1938 byl zhotoven třínápravový proudnicový autobus Škoda 532, poháněný šestiválcovým motorem uloženým vzadu o výkonu 108 k. Unikátní model, jehož tvary diktovala aerodynamika, zaujme štíhlou karoserií, skrytými zadními koly či například pozicí řidiče, která se nachází uprostřed.
Futuristicky vyhlížejícím autobusem s páteřovým rámem a designem, který je výsledkem snah o aerodynamické a pokrokové projekty, končíme přehled studií, jež zasluhují pozornost. Nejsou však jediné, proto chybí-li vám ve výčtu nějaká studie, koncept či prototyp, neváhejte sdělit svůj názor v diskusi!