3.5. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

10 nejzajímavějších klíčků od aut. Poznáte, jakému autu patří?

 

Automobilové klíčky mají dnes různé tvary a podoby. Některé vypadají jako zmenšená auta, jiné zase mají v sobě zabudovaný displej.

Klíčky od automobilů kdysi měly jednoduchou funkci, odemykalo se jimi auto a startovalo, přičemž pro každý úkol tu býval jeden zvláštní klíček, což nám nedávno připomněla testovaná Lada Niva. V posledních letech ale do vínku dostávají stále více funkcí, a tak se jejich tvar a podoba výrazně mění.

Auta už se neodemykají přímo, ale na dálku pomocí radiového signálu, a tak do klíčku bylo nutné zabudovat vysílač a baterku. S rozšiřující se výbavou přibývaly i další funkce, a tak klíčky neodemykají jen dveře, ale třeba stáhnou boční okna nebo otevřou jen elektricky ovládané víko zavazadelníku.

Klíčky tak už dávno nejsou kusem kovu obaleného z jedné části plastem, ale stále složitějším zařízením se stále zvláštnější podobou, kterou byste si ani s klíčkem nespojili. Rozhodli jsme se tak připomenout ty vůbec nejzajímavější automobilové klíčky poslední doby, které se ve finále mohou stát jakousi labutí písní automobilových klíčků. Vždyť stále častěji se uvažuje nad tím, že byste si auto mohli odemknout prostřednictvím chytrého telefonu nebo třeba pomocí otisku prstu. A to by byla opravdu revoluční novinka.

Hodinky k Aston Martinu

Vozy Aston Martin uměly ve službách Jamese Bonda hodně věcí, střílely, odpalovaly rakety, díky lyžím lépe jezdily na ledu nebo dokonce zvládly být neviditelné. S odkazem na tato služební vozidla nepochybně vznikly i hodinky značky Jaeger-LeCoultre, na nichž švýcarská značka spolupracovala přímo s Aston Martinem. Ty měly v sobě zabudovány radiový vysílač, díky němuž bylo možné odemknout vaše auto. Stačilo stisknout jedno z tlačítek.

Speciální hodinky byly poprvé představeny v roce 2006, aby později vzniklo i jejich inovované provedení. Zatímco původní řešení fungovalo jen s konkrétním automobilem, pro něhož hodinky vznikly, to novější se už umělo spárovat s jakýmkoliv vozem Aston Martinu, stačilo novinky řádně nastavit. Spolu s tím se pozměnil design a zlepšila technika v útrobách, hodinky dostaly lepší anténu a baterii s delší životností. Při představení modernější varianty v roce 2014 hodinky přišly na 29.500 dolarů, což tehdy odpovídalo částce asi 590.000 korun. A kdyby se vám hodinky nelíbily, nezoufejte, i standardní klíček od astonů stojí za to.

Klíček s displejem od BMW i8 a dalších

Už od roku 2015 se u vozů BMW objevuje klíček se zabudovaným dotykovým displejem s úhlopříčkou 2,2 palce. Jestliže původně bylo prezentováno pro plug-in hybridní sporťák i8, dnes je dostupný také pro řady 5 a 7. Právě u nich dostal důležitou funkci, protože prostřednictvím něho můžete s autem na dálku zaparkovat, aniž byste museli sedět za volantem. Na obrazovce klíčku pak můžete sledovat i vybrané informace o voze, jako je stav nádrže. Nevýhodou jsou ale jeho velké rozměry, a tak je k vozu dodáván i běžný klíč, který se vejde do kapsy.

Video

Klíček Bugatti pro nejvyšší rychlost

Na pohled se klíčky od Bugatti Veyron nebo jeho nástupce Chironu zdají jako obyčejné, jenže už jen fakt, že odemknou tak rychlá šestnáctiválcová auta, jim zaručuje jistou speciálnost. Navíc majitelé od vozu nedostanou jeden klíček, ale dva, přičemž každý z nich má jinou funkci. Ne, že by jeden odemykal a druhý startoval, tohle není auto ze sedmdesátých let, ale jeden odemyká a druhý umožňuje změnit nastavení vozu pro dosažení maximální rychlosti.

Co možná nevíte o klíčích od auta

U veyronu to funguje následujícím způsobem: Auto buď můžete tlačítkem přepnout do tzv. Handling módu pro maximální přítlak, který sníží podvozek a upraví polohu zadního spoileru, přičemž v takovém režimu zvládnete jet maximálně rychlostí zhruba 377 km/h. Pokud však chcete jet ještě rychleji, musíte zastavit a dát tzv. rychlostní klíček do speciálního zapalování u dveří řidiče a otočit jím. V takovém případě se podvozek ještě sníží, spoiler klesne do nižší polohy a klapky na přídi změní polohu tak, aby auto mělo co nejaerodynamičtější tvar. A pak už jen stačí najít pěkně dlouhou rovinku a sešlápnout pedál plynu až do podlahy.

Klíček od Fordu Transit

Čistě podle pohledu na fotku klíčku od Fordu Transitu se nepochybně divíte tomu, proč byl do tohoto přehledu zařazen. A máte pravdu, takhle na pohled je zcela obyčejný, jenže vzhled není ta jeho specialita. Zajímavost hledejme v konstrukci, zatímco u mnoha jiných klíčků jde o efekt, aby byly zajímavé a krásné, v tomto případě šlo Fordu ryze o funkci. Tento klíček od spínací klíčky byl totiž navržen tak, aby vydržel i nešetrným řidičům po celou životnost vozidla. Z toho důvodu je plastový obal svařen pro co nejlepší těsnění a vnitřní části upraveny pro co největší odolnost proti nárazům. Speciální je i baterie s dlouhou životností.

Ford tvrdí, že na nové konstrukci klíče pro užitková vozidla pracoval 10 let, přičemž během vývoje prošlo dílo náročnými testy. Nešlo přitom jen o zkoušky v extrémních teplotách. V prostředí plném jemného prachu se testovala odolnost proti prachu, působením nafty, benzinu rozpouštědel nebo dokonce potu byla zkoušena jeho odolnost proti chemikáliím. Automobilka simulovala také mačkání tlačítek nebo nošení klíčku v kapse, pomocí nepřetržitých vibrací dalších předmětů jako klíčů a mincí. A tak ve výsledku vydrží mnohem více než třeba lakované klíčky ostatních výrobců, které se hned poškrábají...

Náramek od Jaguar Land Roveru

Náramek od britského výrobce vozů značek Jaguar a Land Rover dokazuje, jak se automobilové klíčky změnily. Britská automobilka umožňuje svým zákazníkům, aby si svoje auto odemkli pomocí speciálního náramku. Poprvé byla tato možnost nabídnuta pro Jaguar F-Pace, přičemž Britové tuto nabídku postupně rozšiřují, tzv. Activity Key je dostupný také pro Range Rover Velar nebo Land Rover Discovery.

Automobilka tímto řešením cílí na aktivní zákazníky, kteří často surfují, jezdí na vodu nebo jinak sportují a v tomto prostředí řeší, co s klíčky od auta. Díky voděodolnému náramku už takové starosti mít nebudou, protože Activity Key si zkrátka dají na ruku a mohou vyrazit, kam chtějí. Gumový náramek totiž vydrží i tlak působící 20 metrů pod hladinou. Systém funguje na podobném principu jako bezdotykové platební karty, náramek jednoduše přiložíte k určenému místu (v případě F-Pacu k písmenu J v nápisu Jaguar na zádi vozu) a auto se odemkne, nebo zamkne. Náramek přitom funguje tak, že když jím jednou auto zamknete, vypne se kvůli bezpečnosti běžný klíček, který tak klidně můžete nechat v přihrádce před spolujezdcem.

Unikátní klíček pro mercedesy

V případě automobilů se můžete odlišit různými způsoby. Koupíte si auto v netradičním laku nebo třeba s dvoubarevnou karoserií, jiní raději sáhnou po nějaké speciální edici, nebo si dokonce mohou dovolit nějaký drahý unikát, supersport nebo luxusní vůz. V jistých kruzích ale může obyčejně působit i mercedes a právě pro takové zákazníky představila německá společnost Selected Jewels speciální klíč nazývaný Golden Key (tedy zlatý klíč).

Klíček pro vozy s trojcípou hvězdou na přídi od Selected Jewels je upraven podle individuálního přání klienta, který si může zvolit, jak bude ozdoben. Přitom frankfurtská společnost používá ty nejlepší materiály, které jsou k dispozici, jako diamanty nebo zlato. Výsledkem je tak spíše než klíček ručně vytvářený šperk, který dokonce může mít vyšší cenu, než je hodnota auta. Cena klíčku začíná na 30.000 eurech, což je v přepočtu asi 810.000 korun. A za takovou částku už klidně seženete slušně vybavený Mercedes třídy A.

Klíček od koenigseggů

Jakmile si koupíte unikátní hypersport, očekáváte jistou speciálnost. V případě klíčků to ale v mnoha případech neplatí, k lamborghini dostanete klíček nápadně připomínající ty o Audi a ani ferrari nemívají nějaký speciální klíček, ale jen jednoduché, červeně lakované řešení. To však neplatí pro švédský Koenigsegg, který vám nedodá jen setsakramentsky rychlé auto, ale také speciální klíček, kterým ho odemknete. Ten má unikátní tvar ve stylu loga značky, přičemž je potažen stříbrem. Z druhé strany jsou pak tlačítka, kterými vůz odemknete nebo otevřete jeho zavazadelník.

Komu by však ani to nestačilo, je tu klíček prvně představený v roce 2015. Dílo navržené firmou Optimal Innovative Solutions bylo ozdobeno platinou, černým onyxem a diamanty, přičemž jeho součástí byl i flash disk. Klíček byl představen jako prototyp, přičemž podle odhadů by přišel na opravdu pěknou sumu, stál by 250.000 dolarů, tedy v přepočtu 6,25 milionu korun! Zkrátka když máte na koenigsegg, tak proč si k němu nepořídit klíček za cenu dalšího superauta...

Autíčko od Pagani Huayra

Vozy Horacia Paganiho jsou známé důrazem i na ten nejmenší, nejnenápadnější detail, což se v případě modelu huayra ukazuje i na jeho klíčku. Klíč od tohoto supersportu s dvanáctiválcem od AMG je kus uměleckého díla. Jedná se o masivní hliníkovou zmenšeninu samotného auta, a to i s nejmenšími detaily, jako jsou světla, chladicí otvory či výfuky. Pro nastartování musíte klíček rozdělit na dvě části. Zatímco jeden díl vložíte do zapalovací skříňky na středovém tunelu, druhou můžete dát do USB otvoru, část klíčku podobně jako u Koenigseggu slouží jako flash disk. Krásné a chytré řešení!

Kulatý klíček od Spykeru

Výrobce originálních supersportů z Nizozemí se po bankrotu v roce 2014 vrací na scénu a pracuje na nových modelech. Vedle neobvyklého interiéru plného nápaditých detailů bychom byli nadšeni, kdyby se Spyker vrátil i ke svému někdejšímu originálnímu klíčku, který nabízel ke svým autům na začátku tisíciletí. Byl hliníkový a měl neobvyklý kruhový tvar, který zdobila jen kruhová tlačítka, nápis Spyker a nápis Nulla tenaci invia est via, latinské motto automobilky znamenající „Pro houževnatého není žádná cesta neprůchodná.“ Majitelé originalitu oceňovali, zároveň ale upozorňovali na to, že klíček není moc praktický, kvůli svému tvaru se špatně vejde do kapsy. Možná i proto Spyker později klíček nahradil obyčejnějším řešením s protáhlým tvarem...

Autíčko od vozů Tesla

Klíček ve tvaru autíčka vedle porsche nebo zmíněného pagani používají také vozy americké Tesly, v jejímž případě nejde o zajímavé řešení jen z hlediska celkové siluety. Na první pohled se zdá, že na černém klíčku s logem Tesly a náznakem bočního prosklení není žádné tlačítko. Jenže ony tam jsou hned tři. Stiskněte „příď“ a otevře se zavazadelník pod kapotou, stisknete „záď“ a otevře se zavazadelník vzadu. Stiskněte střechu a automobil se zamkne, jestliže ji však podržíte, stáhnou se boční okna. Pro otevření běžných dveřích ale nic stisknout nemusíte, protože stačí s klíčkem přijít k autu a ono se samo odemkne.

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 

Přidat názorDiskuse: 10 nejzajímavějších klíčků od aut.…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez dluhů a průvanu v peněžence

Jak ušetřit na Vánoce? Tipy, jak přežít svátky bez…

Vánoce jsou ještě poměrně daleko. Abychom však tyto svátky v pohodě ustáli, respektive aniž bychom se jimi…

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

 

iSport.cz

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na dně statistik

To má být náhrada za Pavelce? Jednička Jets je na…

Šest zápasů mají za sebou hokejisté Winnipegu a jejich úspěšnost je v tuto chvíli padesátiprocentní. Ucházející…

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG přejelo Anderlecht

Chelsea v dramatu s AS Řím uhrála remízu 3:3, PSG…

Brankář Tomáš Vaclík podruhé za sebou udržel v Lize mistrů čisté konto a pomohl fotbalistům Basileje ve 3. kole…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…