Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Co možná nevíte o klíčích od auta

David Bureš
Diskuze (36)
Klíčky patří k autu stejně jako například volant. Přinášíme několik informací, které by vás o tomto důležitém prvku auta mohly zajímat.

Kdysi se pomocí klíčku pouze odemykaly dveře automobilu a startoval jeho motor. Tato funkce klíči zůstává, v době moderní techniky jsou však do klíče už mnoho let integrovány elektronické součástky. Díky nim je možné automobil odemknout i na dálku.

Pod plastovým krytem klíče od současného běžného auta se nachází plošný spoj. Ten pomocí radiových vln odemyká automobil, imobilizér je deaktivován pomocí transpondéru.

S těmito součástkami je však spojena baterie, která nutně musí být do klíče integrována. Co když se však tato baterie vybije? Na startování vozu to nebude mít žádný vliv, imobilizér je totiž řízen skrze pasivní transpondér. To mimo jiné znamená, že nepotřebuje vlastní zdroj síly.

Baterie v klíčku je však nutná k přerušení signálu zabezpečení auta a tedy jeho odemčení a zákonitě i zamčení. Právě pro případy, kdy se baterie vybije, je možné odemknout většinu aut i manuálně, bez nutnosti baterie.

Pokud si však řidič nechá klíč v zamčeném autě a nemá u sebe klíč náhradní, je lepší zavolat asistenční službu. Ta má s takovými případy bohaté zkušenosti. Němečtí žlutí andělé během roku 2011 asistovali více než 99 tisícům řidičům, kteří si zamkli automobil i s klíči uvnitř.

Pracovníci asistenčních služeb mají k dispozici speciální nástroje, kterými se do uzamčeného auta dostanou. Použít mohou i univerzální klíč se speciálním softwarem. Tím nejbrutálnějším postupem, jak se dostat dovnitř vozu, je rozbití některého z oken.

Duplikát klíče je u většiny současných aut možné vyrobit pouze v servisu. Od 90. let je naprostá většina automobilů vybavena imobilizérem. Klíč tak musí být doplněn o transpondér, který dokáže vypnout elektronickou ochranu vozu proti zlodějům. Odpovídající transpondér do klíče dodají právě v servisu.

V servisu nechají vyrobit náhradní klíč přímo u výrobce, a to obvykle na základě čísla klíče nebo čísla podvozku v osvědčení o registraci vozu. Při vyzvedávání duplikátu je většinou nutné přijet s daným automobilem a předložit osvědčení o jeho registraci (jako důkaz vlastnictví) a veškeré existující klíče od něj. Čipy v nich jsou upraveny podle toho nového.

To je výhoda v případě, že se některý z klíčů ztratí. Při úpravě čipu u ostatních už není možné vůz pomocí ztraceného klíče odemknout.

Duplikát klíče je pak lepší nahlásit pojišťovně. Pokud je pak automobil ukraden, pojišťovna může jednotlivé klíče přezkoumat.

Kvůli možné ztrátě je lepší klíč nijak nespojovat s autem. Pokud by na klíčku byla například napsána poznávací značka auta, zloděj by automobil mohl snadno nalézt a odcizit jej.

Vyřešit se dá i zlomený klíč od staršího automobilu. Výrobce klíčů nicméně nemůže vyrobit nový klíč na základě samotných úlomků. Proto je mnoho zámků označeno kódem. Pomocí něho dokáže speciální počítačový program získat potřebná data pro vyfrézování nového klíče.

Pokud takový postup není možný, může být nový klíč vyroben přímo na základě zámku. Další možností je nechat vyrobit s novými klíči i nový zámek.

Poškozené plastové ochranné pouzdro klíče je naopak možné nahradit vcelku snadno. Je možné ho koupit třeba i prostřednictvím internetu.

David Bureš
Diskuze (36)
14. 6. 2020 06:18
Klíč
Já jsem zrovna nedávno také řešil zlomený klíč od auta a myslel jsem si, že mi nový nikde nevyrobí. Obvolal jsem různé prodejce autoklíčů a servisů a nakonec to dopadlo tak, že jsem si z https://www.auto-klic24.cz/ objednal novou planžetu a v servisu mi ji upravili podle starého klíče.
8. 5. 2012 09:49
Re: Vybitá baterie
Já zas slyšel, že pokud měníš baterii co ještě funguje, tak máš pár minut na výměnu než se ti ztratí uložený autorizační kód nebo tak něco co ti odemyká auto. Moc o tom ale nevím :-)
8. 5. 2012 07:35
Re: Uroven clanku
V podstatě jo, pasivní prvek vstoupí do elmagpole, ale zas tak moc o tom nevím. [odkaz]
7. 5. 2012 22:10
Re: Bez klíčů
Vsak to je nam jasne Ada ;-)
Avatar - Ada je zase tady
7. 5. 2012 22:03
Re: Bez klíčů
Ja bych take Ferrari nechtel. ;-)