17.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

V Německu testují auto s dvěma volanty. K čemu taková podivnost slouží?

 

Připravovaná autonomní vozidla jsou testována různými způsoby. Společnost Continental používá i prototypy se dvěma volanty.

Samořídící automobily se sice stávají stále reálnějšími, jejich vývoj ale zatím ani zdaleka nekončí a je na nich potřeba ještě pečlivě pracovat. Systémy autonomní jízdy se testují různými způsoby, přičemž dodavatel dílů Continental má ve své testovací flotile také unikátní prototypy s dvěma volanty. K čemu slouží a jak fungují?

Continental pomocí takových prototypů zkoumá, jak osoba za volantem reaguje na situaci, kdy se systém pro autonomní jízdu vypne a řidič musí zasáhnout do řízení. Právě citlivý přechod mezi autonomní jízdou a manuálním řízení bude v následujících letech naprosto klíčový, a to v době, kdy auta zvládnou jezdit sama jen někdy a nikoliv za všech situací.

„V rámci tématu plně automatizované jízdy pro nás bude největší výzvou nová úloha řidičů. Z té vyplývají též nové potřeby a požadavky,“ říká k tématu Karsten Michels, vedoucí systémového vývoje v divizi Interiors koncernu Continental.

Zatímco dnes osobu za volantem plně zaměstnává řízení vozidla (nebo by alespoň mělo), v budoucnu bude řidič pouze sledovat dění a reagovat bude jen v případě potřeby. Nutnost odtrhnutí se od knihy nebo psaní pracovního mailu ale člověku nějakou chvíli potrvá, a tak mu auto bude muset zřetelně a intuitivně najevo, co se děje a jak má řidič (nebo jen operátor, chcete-li) zareagovat.

Budoucnost aut na vlastní kůži. Naučí se sama parkovat a budou jim chybět reproduktory!

V prototypech Continentalu s dvojitým řízením je obvykle skutečný volant umístěný na pravé straně, zatímco vlevo je pouze maketa. Za skutečným volantem sedí vyškolený řidič, zatímco za maketou je usazen testovací pilot, bez větších zkušeností s takovým systémem.

Ve chvíli, kdy testovací pilot převezme řízení, je vyškolený řidič za skutečným volantem informován pomocí head-up displeje o zamýšlených povelech a převádí je na skutečné pohyby auta. V „autonomní fázi“ jízdy pak řídí vůz sám a vytváří dojem samořídícího vozu. Výsledky prováděných testů přitom budou využity při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Technika autonomních vozidel: Boj s časem i financemi. Kdy bude konečně dostupnější?

Takové testování může překvapit, jenže Continental má pro něho dobrý důvod. Jen takovým způsobem lze uživatelská rozhraní samořiditelných automobilů testovat ve skutečném provozu, v němž je zkoušení samořídících vozidel kvůli aktuálně platné legislativě notně omezené. Toto řešení je navíc bezpečnější, protože v existujících autonomních prototypech by byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Systémy zkrátka ještě nefungují, jak by měly, a mohly by dostat vůz do nějaké nebezpečné situace, se kterou by si testovací jezdec nemusel vědět rady.

Dvouvolantový prototyp ale není jediný netradiční způsob, jakým Continental vyvíjí autonomní vozidla. Při jejich vývoji rovněž používá simulátor jízdy, díky němuž lze lépe testovat reakce řidičů na nebezpečné situace, které by ve skutečném prostředí nebylo možné provést. Navíc jde v takovém případě lépe sbírat data o řidičích bez vlivu vnějšího prostředí. Výzkumníci tak pomocí široké analýzy lépe zjistí, zda se účastník cítí v dané situaci pohodlně, nebo zda je naopak ve stresu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti Investice podle církve: katolíci sází na půdu a nemovitosti

Diecéze římskokatolické církve vloni vydaly téměř…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě Konec demokracie v Polsku? Ve stovce měst lidé demonstrují proti soudní reformě

Ve stovce polských měst se večer konají demonstrace proti…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus Tatra 111 slaví 75 let. Postavili ji pro Wehrmacht, budovala socialismus

Uprostřed druhé světové války vyvinuli v kopřivnické…

 





 
Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Nové motorové oleje 0W-20: Zelené a řídké. Jak budou chutnat motorům?

Dnes 08:00

Po letech, kdy se oleji viskozitní specifikace SAE 0W-20 jen vyhrožovalo, se staly skutečností. Z továrny s nimi vyjíždějí už i první modely škodovek.




Blesk.cz

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky PLEŠTEŠE! Vánoční dopisy dětí vás dostanou

Milý Ježíšku, přines BAZUKU, MÍR A SVOBODU, a taky…

Ježíšek to kolikrát nemá jednoduché a rodiče už vůbec ne! Rozklíčovat přání vašeho potomka, pokud psal vánoční…

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou vždycky na povrch, nebraňte se jim

Recenze: Nejskrytější přání a tajemství se dostanou…

Při pohledu zvenčí může Sycamore Glen vypadat jako naprosto obyčejné ospalé maloměsto. Ale za bílými plaňkovými…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí a dvacet stehů

TOP zajímavosti z NHL: Hvězda to schytala! Rána holí…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný souboj, chválil Američan

Maier se pral s Hollwegem: Koledoval si o to! Pěkný…

Férová „kanadská“ bitka se vším všudy. V extralize se příliš často nevidí, že by hráči shodili rukavice a bili…

 

Reflex.cz

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická specialita nájezd fastfoodových řetězců?

Symfonie chutí jménem torta: Přečká tradiční mexická…

Byla jednou jedna houska. Ale nebyla to obyčejná houska, byla to mexická torta.

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle tradice mělo začít s pečením cukroví

Péct, nebo nepéct? První adventní neděli by se podle…

První adventní neděle letos vychází až na 3. 12. Je to den, kdy by hospodyně měly začít péct cukroví. Není třeba…