17.8. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

V Německu testují auto s dvěma volanty. K čemu taková podivnost slouží?

 

Připravovaná autonomní vozidla jsou testována různými způsoby. Společnost Continental používá i prototypy se dvěma volanty.

Samořídící automobily se sice stávají stále reálnějšími, jejich vývoj ale zatím ani zdaleka nekončí a je na nich potřeba ještě pečlivě pracovat. Systémy autonomní jízdy se testují různými způsoby, přičemž dodavatel dílů Continental má ve své testovací flotile také unikátní prototypy s dvěma volanty. K čemu slouží a jak fungují?

Continental pomocí takových prototypů zkoumá, jak osoba za volantem reaguje na situaci, kdy se systém pro autonomní jízdu vypne a řidič musí zasáhnout do řízení. Právě citlivý přechod mezi autonomní jízdou a manuálním řízení bude v následujících letech naprosto klíčový, a to v době, kdy auta zvládnou jezdit sama jen někdy a nikoliv za všech situací.

„V rámci tématu plně automatizované jízdy pro nás bude největší výzvou nová úloha řidičů. Z té vyplývají též nové potřeby a požadavky,“ říká k tématu Karsten Michels, vedoucí systémového vývoje v divizi Interiors koncernu Continental.

Zatímco dnes osobu za volantem plně zaměstnává řízení vozidla (nebo by alespoň mělo), v budoucnu bude řidič pouze sledovat dění a reagovat bude jen v případě potřeby. Nutnost odtrhnutí se od knihy nebo psaní pracovního mailu ale člověku nějakou chvíli potrvá, a tak mu auto bude muset zřetelně a intuitivně najevo, co se děje a jak má řidič (nebo jen operátor, chcete-li) zareagovat.

Budoucnost aut na vlastní kůži. Naučí se sama parkovat a budou jim chybět reproduktory!

V prototypech Continentalu s dvojitým řízením je obvykle skutečný volant umístěný na pravé straně, zatímco vlevo je pouze maketa. Za skutečným volantem sedí vyškolený řidič, zatímco za maketou je usazen testovací pilot, bez větších zkušeností s takovým systémem.

Ve chvíli, kdy testovací pilot převezme řízení, je vyškolený řidič za skutečným volantem informován pomocí head-up displeje o zamýšlených povelech a převádí je na skutečné pohyby auta. V „autonomní fázi“ jízdy pak řídí vůz sám a vytváří dojem samořídícího vozu. Výsledky prováděných testů přitom budou využity při vývoji ovládacích algoritmů pro systémy plně autonomního řízení.

Technika autonomních vozidel: Boj s časem i financemi. Kdy bude konečně dostupnější?

Takové testování může překvapit, jenže Continental má pro něho dobrý důvod. Jen takovým způsobem lze uživatelská rozhraní samořiditelných automobilů testovat ve skutečném provozu, v němž je zkoušení samořídících vozidel kvůli aktuálně platné legislativě notně omezené. Toto řešení je navíc bezpečnější, protože v existujících autonomních prototypech by byli zkušební piloti vystaveni zbytečnému riziku. Systémy zkrátka ještě nefungují, jak by měly, a mohly by dostat vůz do nějaké nebezpečné situace, se kterou by si testovací jezdec nemusel vědět rady.

Dvouvolantový prototyp ale není jediný netradiční způsob, jakým Continental vyvíjí autonomní vozidla. Při jejich vývoji rovněž používá simulátor jízdy, díky němuž lze lépe testovat reakce řidičů na nebezpečné situace, které by ve skutečném prostředí nebylo možné provést. Navíc jde v takovém případě lépe sbírat data o řidičích bez vlivu vnějšího prostředí. Výzkumníci tak pomocí široké analýzy lépe zjistí, zda se účastník cítí v dané situaci pohodlně, nebo zda je naopak ve stresu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Ve vedení ČSOB končí Marek Ditz Ve vedení ČSOB končí Marek Ditz

Uznávaný bankéř Marek Ditz skončí ke konci října…

Travel Service ovládl představenstvo ČSA, zakládá koncern SmartWings Group Travel Service ovládl představenstvo ČSA, zakládá koncern SmartWings Group

České aerolinie obměnily většinu svého představenstva. Po…

Ministerstvo financí získalo plnou kontrolu nad ČEB a EGAP Ministerstvo financí získalo plnou kontrolu nad ČEB a EGAP

Státní Česká exportní banka (ČEB) a Exportní garanční a…

Fantova budova patří SŽDC, potvrdil odvolací soud Fantova budova patří SŽDC, potvrdil odvolací soud

Fantova budova na pražském hlavním nádraží patří Správě…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat? V Česku dnes koupíte nové auto se zárukou už za 170.000 Kč. Co od něj čekat?

Pořídit dnes nové auto se zárukou za méně než 200.000…

Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je Čekáte na Volkswagen Golf osmé generace? Už nemusíte, tady je

Oficiální představení čeká novou generaci Volkswagenu…

 





 
Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dieselová auta jsou ekologičtější než elektromobily, tvrdí nová studie

Dnes 12:52

Elektromobily expandují hlavně kvůli ekologičnosti provozu. Nová studie ale dokazuje, že elektroauta nemusí být tak ekologická, jak se tváří.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho vtěsnané do saténu

Eliška Kaplicky těsně před porodem: Obří břicho…

Nastávající maminka Eliška Kaplicky (40) už stříhá metr do porodu svého druhého dítěte. V pokročilém stavu se…

 

iSport.cz

VyFaulkl jistý gól. Mrázek nadchl i kouče, skalp svého Detroitu moc cenil

VyFaulkl jistý gól. Mrázek nadchl i kouče, skalp…

Zázemí luxusní Little Caesars Areny, od září 2017 nového chrámu Red Wings, si Petr Mrázek užil jen necelou jednu…

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2, cestu ukázalo CSKA

ANALÝZA: Jak uspět na Realu? Plzni pomůže 3-5-2,…

Za dvě a půl sezony devět trofejí. Real Madrid pod vedením Zinedina Zidana vyhrál téměř vše, co se dalo. Zdědit…

 

Reflex.cz

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A samozřejmě to popírá. Může jít o ropu i migraci do Evropy

Rusko zřejmě rozmisťuje své jednotky i v Libyi. A…

Zatímco Rusko vyhlašuje, že je "obklíčeno NATO" a po internetu se šíří záhadné mapy, kde jsou americké základny…

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci. Přišla i odplata za prozrazení tajné české mise?

5 důvodů, proč v Afghánistánu umírají naši vojáci.…

Za pouhých 11 týdnů byli v Afghánistánu při třech útocích zabiti 4 čeští vojáci a dalších sedm bylo zraněno. Za…