Němečtí výrobci svolají auta kvůli emisím, vedle VW také Opel a Mercedes
V souvislosti s loni vypuklou kauzou Dieselgate se německý úřad pro motorová vozidla (KBA) rozhodl otestovat vybrané vozy na vypouštěné emise. Výsledek měření dnes oznámil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Kvůli nesrovnalostem v testech vybraní výrobci dobrovolně svolají na 630.000 automobilů po celé Evropě.
Jistě tolik nepřekvapí, že mezi těmito automobilkami jsou značky VW Group, vedle mateřského Volkswagenu také Audi a Porsche, o němž se zatím v souvislosti s kauzou Dieselgate tolik nehovořilo. Problém se ale netýká jen VW Group, do servisů své automobily kvůli emisím svolají také Opel a Mercedes-Benz.
Trojcípou hvězdu navíc už tento týden vyzvalo americké ministerstvo spravedlnosti, aby prozkoumalo své vozy z hlediska emisí. Ke zjištění německého úřadu firma pouze uvedla, že její vozy splňují platná pravidla. Přesto se rozhodla k dobrovolné svolávací akci, která pomůže snížit vypouštěné emise jejích aut. Jmenovitě se má jednat o modely A, B a Citan s 1,5litrovým turbodieselem od Renaultu a třídu V.
Německý úřad pro motorová vozidla vyzkoušel takřka 60 různých modelů, přičemž je dle výsledku rozdělil do tří skupin. V kategorii „nejhorších“ byly zastoupeny pouze modely z dílny VW Group s podvodným softwarem.
U jiných modelů podobné šidítko použito nebylo, vybrané modely ostatních značek se však objevily ve skupině aut, u nichž KBA nalezla jisté nesrovnalosti v emisích, a proto je chce ještě prověřit. Podle Dobrindta do této skupiny patří takřka všechny testované vozy, jmenovitě zmínil blíže nespecifikované modely značek Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai a Nissan.
Ze zjištěných dat vyplývá, že pouze Volkswagen používal speciální software, který poznal měření na emise a podle toho upravil fungování motoru. Ostatní jmenovaní výrobci také pravidla obcházeli, avšak jiným způsobem. Motory jejich automobilů vypouštěly nižší emise jen ve vybraných teplotách, které se blížily těm určeným pravidly testovacích cyklů. Třeba u Opelu byly vypouštěné emise lišily pod hranicí 17 °C.
Právě kvůli těmto zjištěním chce KBA do budoucna změnit pravidla pro měření emisí. Rovněž připravuje měření emisí ve skutečném provozu nebo neoznámené testy emisí, které úřad přirovnává k dopingovým kontrolám sportovců.