Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Němečtí výrobci svolají auta kvůli emisím, vedle VW také Opel a Mercedes

David Bureš
Diskuze (18)
Německý úřad zjistil, že automobilky různě obcházely pravidla měření norem. Podvodný software však byl zjištěn jen u Volkswagenu.

V souvislosti s loni vypuklou kauzou Dieselgate se německý úřad pro motorová vozidla (KBA) rozhodl otestovat vybrané vozy na vypouštěné emise. Výsledek měření dnes oznámil německý ministr dopravy Alexander Dobrindt. Kvůli nesrovnalostem v testech vybraní výrobci dobrovolně svolají na 630.000 automobilů po celé Evropě.

Jistě tolik nepřekvapí, že mezi těmito automobilkami jsou značky VW Group, vedle mateřského Volkswagenu také Audi a Porsche, o němž se zatím v souvislosti s kauzou Dieselgate tolik nehovořilo. Problém se ale netýká jen VW Group, do servisů své automobily kvůli emisím svolají také Opel a Mercedes-Benz.

Trojcípou hvězdu navíc už tento týden vyzvalo americké ministerstvo spravedlnosti, aby prozkoumalo své vozy z hlediska emisí. Ke zjištění německého úřadu firma pouze uvedla, že její vozy splňují platná pravidla. Přesto se rozhodla k dobrovolné svolávací akci, která pomůže snížit vypouštěné emise jejích aut. Jmenovitě se má jednat o modely A, B a Citan s 1,5litrovým turbodieselem od Renaultu a třídu V.

Německý úřad pro motorová vozidla vyzkoušel takřka 60 různých modelů, přičemž je dle výsledku rozdělil do tří skupin. V kategorii „nejhorších“ byly zastoupeny pouze modely z dílny VW Group s podvodným softwarem.

U jiných modelů podobné šidítko použito nebylo, vybrané modely ostatních značek se však objevily ve skupině aut, u nichž KBA nalezla jisté nesrovnalosti v emisích, a proto je chce ještě prověřit. Podle Dobrindta do této skupiny patří takřka všechny testované vozy, jmenovitě zmínil blíže nespecifikované modely značek Alfa Romeo, Chevrolet, Dacia, Fiat, Hyundai a Nissan.

Ze zjištěných dat vyplývá, že pouze Volkswagen používal speciální software, který poznal měření na emise a podle toho upravil fungování motoru. Ostatní jmenovaní výrobci také pravidla obcházeli, avšak jiným způsobem. Motory jejich automobilů vypouštěly nižší emise jen ve vybraných teplotách, které se blížily těm určeným pravidly testovacích cyklů. Třeba u Opelu byly vypouštěné emise lišily pod hranicí 17 °C.

Právě kvůli těmto zjištěním chce KBA do budoucna změnit pravidla pro měření emisí. Rovněž připravuje měření emisí ve skutečném provozu nebo neoznámené testy emisí, které úřad přirovnává k dopingovým kontrolám sportovců.

David Bureš
Diskuze (18)
Avatar - Ondore
23. 4. 2016 17:05
Re: ???
Karle súhlas, ja by som doplnil môj pohľad. Súčasné EU normy sú podobne tvrdé ako tie americké, len u nás sa z toho stala fraška, amíci (a väčšina sveta) si diesel nepustil na trh. Nie preto, že by sa báli EU supermegavyspelej techniky, ale preto, že diesel je skrátka bordelmaker. Vw spravil tú chybu, že sa pokúsil v US uplatniť postup, ktorý u nás funguje a narazil. Keby tam predával len benzíny, tak by aféra nevznikla (aj keď ktovie, po tom čo čítam o emisiách malých turbobenzínov, tak by som ani za ne ruku do ohňa nedal).
Avatar - _Karel_
23. 4. 2016 16:15
Re: ???
Za mě- nastavit normy přiměřené ohrožování zdraví, a ty pak tvrdě vymáhat. EU nastavila normy zřejmě těžko plnitelné, a pak evidentně po nátlaku výrobců povolila tolik ústupků, že je z toho fraška. Pokud je to v USA "padni komu padni" bez ohledu na jakoukoliv politiku (čemuž se můj skepticismus zdráhá věřit), pak je to zcela v pořádku.
Avatar - Ondore
23. 4. 2016 16:08
Re: ???
Super si to zhrnul, dík za pripomenutie defeat devices iných výrobcov! Za hlášku "chybu vlastně vyrobil evropský úředník, který sám sebe nezastřelí" dávam veľké :yes: ;-)

Teraz by som sa vrátil k mojej pôvodnej otázke - ktorý postoj je lepší - US, ktorí trestajú podvádzanie, alebo EU, ktorá to uzavrie s výsledkom "všetko je v súlade so zákonom"? Pls dajte palec hore ak ste za US prístup, palec dole, ak je správny EU prístup, díki.
23. 4. 2016 15:47
Re: ???
No já bych řekl, že čistě právně není v EU co vyšetřovat a v zásadě nikdo v EU nic neporušil. Prostě spotřeba (emise CO2) a emise NOx jsou v evropském měřícím cyklu a v reálném provozu dvě různé věci a všichni to dobře vědí a také dobře vědí, že podle evropského práva (rozuměj práva jednotlivých zemí EU) nelze nic vymáhat silou. Problém udělalo VW tím, že se v USA přiznalo a tudíž i evropští úředníci jsou pod tlakem něco udělat. A to něco je podle mě jenom nepřímý tlak na automobilky (přímý tlak není možný, protože viz první věta) ve smyslu, hele to nejde a buďte rozumní a nějak to zaonačte, co by nám na to lidé (rozuměj naši voliči) řekli, protože řada výzkumných ústavů a universit se toho chytla a nyní budou postupně chrlit seznamy modelů aut a výrobců, které v reálu násobně překračují emise proti NEDC testu. O problému jiného emisního chování v testu a v reálu se v Evropě ví už nejméně 10 let. Takže to bude taková typická evropská bramboračka ve stylu řešíme, ukládáme opatření, dohodli jsme nápravu, svoláváme, upravujeme, ale ve skutečnosti nějaké razantní řešení alá USA není možné, protože chyba se nestala dnes, ale hluboko v minulosti a tu chybu vlastně vyrobil evropský úředník, který sám sebe nezastřelí. V USA je to zcela jiná báseň a tam VW bude vykupovat, opravovat a čelit žalobám tak jako každý jiný výrobce který se podobného podvodu v USA v minulosti dopustil a přišlo se mu na to, protože US právo a regulace jsou postaveny daleko tvrději a pokuty a žaloby za podvádění při testech tam mají dlouhou historii a konkrétně "cheating device" je věc přes 20 let stará a vždy skončila flastry výrobcům a požadavkem na nápravu, viz první průkopníci tohoto druhu podvodu, což byli výrobci trucků (Caterpillar, Cummins, Detroit Diesel, Mack, Navistar, Renault,Volvo) a následně i výrobci osobáků (Chevrolet, Ford), kteří úspěšně realizovali myšlenku "defeat device" a také za ni dostali flastr.
[odkaz]
[odkaz]
Tohle ovšem v EU nehrozí. Takže je evidentní, že VW dostane flastr v USA a v EU se odehraje jenom mediální divadlo ve stylu my víme, že vy víte, ale všichni budeme dělat, že jsme nic nevěděli.
Avatar - _Karel_
23. 4. 2016 14:08
Re: ???
To je (pro mě) oč tu kráčí: dělají to všichni, nebo jen VW? Koukám, že nejsem se svým názorem sám. Jen je čím dál víc evidentní, že není zájem to vyšetřit. Resp. na veřejnost se pustí, že se našly jen "odchylky v rámci normy".