Neúspěšní pokračovatelé: Auta, která byla horší než jejich předchůdci

 

Ne vždy se automobilkám podaří nahradit úspěšný model. Dnes, kdy se musí podvolit přísným bezpečnostním i emisním regulím, je to obzvláště patrné, ale bylo tomu tak i v nedávné minulosti...

Nahradit bestseller zdánlivě není problém. Prostě se postaví lepší, hezčí a modernější auto. Jednoduchá věc v ideálním světě. Ale ouha, ne vždy se to povede, existuje spousta příkladů. V posledních letech úřaduje evropská legislativa, ale ne vše se prodává na starém kontinentu. Vybrali jsme jich devítku, a to i těch, které byste v takovém přehledu asi nečekali!

Subaru Impreza II

Subaru jsou tvarově svébytná. Druhá Impreza si však vysloužila kritiku za původní design s velkýma očima. Také ho po dvou letech změnili a následně ještě jednou. Byla větší a těžší a hůře ovladatelná, a to i v ostrých specifikacích. Jistě, první generace toho jména prošla také dvojicí modernizací, ale měla dvoudveřovou verzi, ze které u STI odvodili první WRC. A během let spíše zkrásněla, vlastně i dnes je nejhezčí ze všech. Nástupce „sexy tudor“ postrádal. Impreza poté degradovala dále, pak přišly hatchbacky, rámová okna, konec továrního týmu v rallye a ústup z evropského trhu. Dnešní WRX STI už není Impreza, nýbrž sedan Levorg.

Mitsubishi Lancer Evo VII

Věčný rival ostrých subaru se v přehledu objevuje také. Proč? Tři diamanty počínaje sedmou evolucí začaly soutěžní legendu v silniční specifikaci přibližovat masovému vkusu. A to bylo jaksi špatně. Včetně poprvé nabízeného automatu! Také ztloustla a vyrostla. Evo VI navíc bylo v Evropě k mání i bez rádia a šlo o základ pro běžné silnice, nikoli verzi určenou k přestavbě na „enko“, případně „áčko“. No uznejte, kdo by v takovém autě poslouchal muziku? Sedmička se chlubila všemi základními komfortními prvky, jenže akorát zvyšují hmotnost! Ztratila zároveň výbušnost, vášeň a syrovost.

Ford Mustang II

Ford Mustang založil v USA třídu „pony cars“, prodával se oficiálně i v Evropě, ač nám modrý ovál vehementně tvrdí, že tomu tak nebylo. Druhá generace byla ale spíše parodií. Kvůli palivové krizi se zmenšila, poklesly udávané výkony motorů, objevily se čtyřválce. Zpočátku se prodávala velmi dobře, jenže pak začal odbyt rapidně klesat. „Kompaktní“ a „ekonomický“ protipól obřích „koní“ se stal terčem posměchu, kultovní americký bourák se prostě změnil k nepoznání...

Mazda RX-8

Zatím poslední masový model s rotačním motorem je pořád technicky unikátní. Taky jde snad o jediné „čtyřdveřové kupé“ na světě, které si toto označení právem zaslouží. I když zadní v protisměru otevíraný pár je mnohem kratší. Mazda vytvořila motor Renesis s krásným zvukem, lineární křivkou výkonu a hladkým průběhem točivého momentu, ale spotřeba, u agregátů s krouživým pístem obecně vždy vyšší, příliš neklesla a spolehlivost nestoupla. Navíc ve srovnání s poslední řadou RX-7 osmička trochu vyměkla a neměla dvě turba, Japonci přizpůsobili agregát širšímu publiku. I přesto má RX-8 v budoucnu potenciál vyhledávaného youngtimeru, nadšenci ji milují.

Ferrari 348

Nové malé osmiválcové ferrari budilo trošku rozpaky už při debutu v roce 1989. Nebylo špatné, ale design moderní Testarossy v menším balení nepřestavoval úplně to pravé ořechové. Žebrování na bocích vypadalo až křiklavě a celkově auto připomínalo spíš stavebnici (kit car) než produkt věhlasného výrobce. To legendární řada 308/328 která se vyráběla čtrnáct (!) let, představovala jeden z nejspolehlivějších modelů značky vůbec. I v době, kdy se výdrží vozy s koníkem ve znaku zrovna nechlubily, byly možná až příliš choulostivé. A rozhodně vypadala lépe, vlastně je pořád sexy. V Maranellu mohli klidně vývojový stupeň klonu TR s číslem 348 přeskočit a představit až evoluci F355.

Ford Scorpio II

Scorpio druhé generace bývá považováno jen za facelift té první, která si odnesla dokonce titul evropského Auta roku. No, jednalo se ve skutečnosti o opravdu výraznou modernizaci karoserie i interiéru. Bohužel k horšímu. Velké oči vpředu, bohaté chromování a „americká“ koncová světla u sedanů, to vše zákazníky na starém kontinentu odradilo natolik, že Ford ukončil výrobu po necelých čtyřech letech. Navíc se neobtěžoval pokračovat s praktickým liftbackem, v nabídce zůstaly jen limuzíny a kombíky. Poslední velká evropská zadokolka s modrým oválem ve znaku tak odešla do historie už v polovině obvyklého modelového cyklu a zůstala bez nástupce. Je minimálně originální a svébytná...

Renault Twingo (X44)

První generace Twinga byla geniálně vymyšlené malé autíčko. Jednoprostorová karoserie (francouzský termín „monospace“ mám rád) poskytovala dostatek prostoru vpředu, v autě mohli dva lidé bez problémů spát. Nabízela se shrnovací střecha, později panoramatické okno. Pravda, spolehlivostí maličký renaultík nevynikal... Dvojka, klasický hatchback, se však prostě nepovedla. Jistě, dočkali jsme se ostrého R.S., ale jinak šlo o automobilový mainstream bez nápadu. Zatímco předchůdce se včetně Latinské Ameriky vyráběl dvacet let, druhá generace jen sedm. A radikální facelift s rozdělenými hlavními i koncovými světly je snad ještě horší než původní provedení.

Mercedes-Benz W210

„Masařce“, následníkovi W124, mnozí konzervativní zákazníci vyčítali přední čtveřici „očí“. Prý příliš extravagantní. Ale to nebyl hlavní problém. Kvalita produkce W210 totálně kolísala, respektive obrovsky se propadla a tehdy ještě Daimler-Benz si nepěkně zahrával se svou pověstí. Dnes už jich navíc mnoho nepotkáte, protože... ehm... prostě shnily. „Čtyřku“ osobně považuji za poslední opravdový mercedes, i když od faceliftu (1993) šetřila automobilka na kvalitě laků. Ale s odolností proti korozi na tom byla rozhodně lépe než nástupce.

Volkswagen T5

Transporter v páté generaci je držák, který nehnije. Dnešní T6 představuje vlastně pouhý facelift, na designu se toho za posledních třináct let změnilo pramálo. Proč radikálně přepracovávat něco, co funguje? Jenže předchozí T4 byla komplexně spolehlivější. Volkswagen při první velké modernizaci „pětky“ na podzim 2009 opustil vstřikování čerpadlo-tryska ve prospěch modernějších common-railů, legislativa (příprava na Euro 5) si vyžádala přítomnost filtrů pevných částic. Ten mohl mít ale už i pětiválec 2.5 TDI-PD, hodně nepovedená záležitost. Odcházely vstřikovače, zpočátku praskaly hlavy a bloky a automobilka měnila dost motorů ještě v záruce. To předchůdce neznal!

Ford Thunderbird

Za poslední, v pořadí jedenáctou generací Fordu Thunderbird se Evropan ohlédne, protože ji rozhodně často nevidí. Ale to je tak vše. Retro design, který při představení konceptu (1999) vyvolával nadšení, se brzy okoukal. Navazoval na prapůvodní modely z let 1954-1957 a právě s těmi jej výjimečně srovnávám. Většina lidí jej považovala za ošklivý a pomalý, jezdil snad ještě hůř než originály. Měl mizerné jízdní vlastnosti i akceleraci. Ano, tohle auto odmítli i Američané. Dokonce pamětníci, kteří nelibě nesli, že časem Ford z dvoumístného T-Birdu udělal obří čtyřdveřové rodinné vozy. Když si člověk vzpomene, že originály byly namířeny proti Corvettě od GM... Poslední reinkarnace pseudosporťáku se nepovedla také právě proto.

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
Zdroj: Autanet.cz, Car Throttle, SM

Štítky Ford Subaru Volkswagen Sportovní

 

Přidat názorDiskuse: Neúspěšní pokračovatelé: Auta, která byla…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Včera

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za multikulti toleranci

Zeman hřměl v Lidicích: Zbabělost vydáváme za…

Teroristické útoky v Evropě jsou dílem naší zbabělosti, která je vydávána za multikulturní toleranci, řekl…

 

iSport.cz

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů nepřijdu důstojně

Vachoušek končí kariéru: Manželka ví, že domů…

Snažil se kontrolovat, ale neudržel se. Nešlo to. V očích se rychle objevily slzy, emotivní rozlučka s…

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik zvedl Tvrdíka ze židle

Takhle slaví Slavia! Pohár dostala na hvězdě, pokřik…

Pekelná atmosféra, rány z dělobuchů a především radost. Stadion Evžena Rošického na Strahově se otřásal v…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…