Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

New York: Mitsubishi Lancer Evo IX

Ladislav Čermák
Diskuze (31)
Na autosalonu v New Yorku se představil devátý potomek slavného závodního rodu ze stáje tří diamantů

Znepříjemňovat život modré konkurenci se třemi pětkami se v modelovém roce 2006 vydá devátý díl ságy o civilní verzi mnoha vavříny ověnčeného Mitsubishi Lancer Evo. Stejně jako ty předchozí, i deváté Evo má v popisu práce především prohánět daleko dražší mnohalitrové supersporty a poskytnout maximálně účinné nářadí těm, pro které řidičské umění začíná u perfektně zvládnutého řízeného smyku. Tvůrci vozu nešetří sebevědomím a při pohledu na technickou specifikaci se jim nelze divit; seznam technických inovací v Evo IX je pořádně dlouhý a naděluje úhlavnímu modrozlatému konkurentovi pěknou lekci.

Stejně jako dříve, vysokotlaké přeplňování i tentokrát dává křídla dvoulitrovému čtyřventilovému čtyřválci DOHC a díky aplikaci nejmodernějších technologií nyní dotahuje atmosférické konkurenty s dvojnásobným objemem i počtem válců nejen hodnotou nejvyššího výkonu, ale i ostatními charakteristikami. Variabilní časování a zdvih ventilů zohledňuje nejen momentální otáčky, ale i režim motoru a plodem pokročilého systému MIVEC jsou prakticky ploché výkonové křivky, vrcholící hodnotami 210 kW/6.500 ot. a zejména 393 Nm již při 3.500 ot. Kroutící moment na obou nápravách distribuují diferenciály s omezenou svorností, poměr sil mezi nápravami opět obstarává aktivní mezinápravový diferenciál ACD se třemi funkčními módy - asfalt, šotolina a sníh. Mohutné kotoučové brzdy nesou značku Brembo.

Exteriér zdobí restylizované aerodynamické prvky - vstupní otvory vzduchu na nové přídi kryje síťovina kvůli jejich lepší účinnosti. Zadní karbonový spoiler je dutý kvůli snížení těžiště. Na přání budou k dispozici nástavce pro další zlepšení účinnosti. Uvnitř zvou k posezení skořepinová Recara s kombinací Alcatary a kůže, nový titanový volant Momo a karbonové obložení palubní desky a středové konzole

Evo IX bude k mání ve třech specifikacích, lišících se především mírou sportovní vyhraněnosti. Zatímco základní IX nabídne pětistupňovou těsně odstupňovanou manuální převodovku a 17" kola Enkei, vrcholné MR nabídne o rychlostní stupeň více a špičková závodní kola BBS; obě volby společně obují špičkové pneumatiky Yokohama Advan o rozměrech 235/45 R17. Interiér ve vrcholném provedení doplní i exkluzivní prvky z hliníku a karbonu. Víceméně stylovou volbou je prostřední RS, nabízející odlišnou hlavici řadící páky a trojici přídavných ukazatelů napětí, tlaku oleje a turba.

Historie civilních derivátů veleúspěšných rallyových speciálů sahá do roku 1992, kdy Mitsubishi uvedla na trh povinnou homologační sérii tehdejších bojovníků se světovými šotolinami. Nečekaně vřelé přijetí v Evropě i v Japonsku, kam byl tento vůz exkluzivně dodáván, a snůška prestižních ocenění od respektovaných automagazínů, otevřely cestu již jedenácti pravidelným následníkům, kteří od roku 2003 zavítali i do USA, čehož neomylným stvrzením je premiéra toho zatím posledního, konaná rovněž za Atlantikem.

Ladislav Čermák
Diskuze (31)