27.3. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Nissan Neo-X (1989): Když vypadala budoucnost aut ještě růžově

 

Koncept luxusního sedanu Nissan Neo-X měl ukázat, kam se bude ubírat design a technika automobilů v následující dekádě. Šlo o jakýsi předobraz velkých Nissanů pro 90. léta.

V 80. letech se japonské automobilky často uchylovaly ke tvorbě různých konceptů budoucnosti, zpravidla na pokročilé technické úrovni. Zcela běžný byl pohon či řízení všech kol, víceventilové motory či řešení palubní desky v některých ohledech připomínající někdejší letadla. Mnohé z této techniky se skutečně v následujícím desetiletí objevilo v sériové produkci, jiná řešení ale s léty zapadla nebo je automobilky začaly nabízet až o mnoho let později. Dalším úkolem těchto konceptů bylo odhadnout, jakým směrem se bude vyvíjet automobilový design v blízké budoucnosti.

Když byla štíhlá linie v módě

Při pohledu na obrázky konceptu Neo-X mnohé napadne, že jeho tvary jsou vcelku podobné velkým Nissanům z 90. let. Takových aut měla japonská značka v nabídce hned několik, naprostou většinu ale pro asijské trhy, případně pod značkou Infiniti pro USA. V Evropě zastupoval značku Nissan ve vyšší třídě pouze model Maxima. Generace, vyráběná v době předvedení studie Neo-X, debutovala v roce 1988. Koncept tak tvarově ovlivnil u nás neznámý vůz Infiniti Q45, případně předposlední vydání Maximy QX z roku 1994, která se oficiálně prodávala také na českém trhu.

Nissan Maxima QX 3,0 - pokaždé jinak

Tvary Nissanů v 90. letech ale byly spíše účelové než krásné. Třeba Mazda nebo Honda nabízely v té době tvarově atraktivnější modely. Jenže vzhled auta není všechno. Důležitá je samozřejmě technika či jízdní projev a v této oblasti Nissan Maxima QX exceloval.

Při pohledu na dostupné fotky konceptu Neo-X upoutají na první pohled jeho štíhlé linie. To je v ostrém kontrastu s často opulentními tvary soudobých vozů. U někdejších Nissanů zcela běžně se svažující záď, tedy bez výrazného klínovitého profilu, který v té době naopak uplatňovali třeba Italové (vzpomínáte na Fiat Tempra, Croma či Alfu Romeo 164?), působí z dnešního pohledu elegantně a hlavně zajímavě.

Onu vizuální lehkost pomáhají dotvářet také nezvykle tenké sloupky karoserie, navíc s chybějící sloupkem B. Tím ještě více vynikne velká prosklená plocha vozu. Snad jen sloupek C je možná až zbytečně široký, čímž záď vozu působí opticky poněkud těžce. Za pozornost ale stojí také hladké plochy bez zbytečných „ozdob“, což jasně ukazuje na snahu tvůrců o dosažení velmi dobré aerodynamiky. Třeba vnější kliky dveří tak byly zcela zapuštěny do dveří a kola jsou celá zakrytá „poklicemi“. Za pozornost stojí také vnější osvětlení vozidla, zejména zadní svítilny složené ze tří částí a kombinující horizontální červené a vertikální oranžové moduly. Přední část vozu je zase na poměry dneška až neuvěřitelně střízlivá. Žádné imitace chromu jako u současných Nissanů Qashqai či X-Trail...

Uvnitř poněkud strohý

Podobně jako střízlivé vnější tvary bez zbytečných „přízdob“ se nesla také kabina konceptu Neo-X. Vůz byl koncipovaný jako čtyřmístný, což určovala mimo jiné také mohutná středová konzola, táhnoucí se po celé délce kabiny. Za zmínku stojí také čtyři samostatná sedadla, zejména řešení jejich opěrek hlavy. Že se jednalo jen o koncept, dokazuje třeba absence bezpečnostních pásů (usuzujeme z dostupných obrázků).

Nissan Cube – Tato koule je černá

Palubní deska je ovšem na poměry konceptů 80. let nezvykle strohá. V tomto velmi připomíná současné počiny některých automobilek, například Peugeotu. Množství samostatných ovladačů je u Neo-X zredukované na naprosté minimum.

Palubní desce tak zcela chybí klasický středový panel. Uprostřed našla své místo pouze multifunkční obrazovka doplněná o čtyři tlačítka. Zda se jedná o modernější řešení z tekutých krystalů LCD, nebo starší řešení CRT (Cathode Ray Tube) není při pohledu na obrázky zřejmé. Přístrojový štít využívá elektronické grafické ukazatele. Dominuje mu stupnice rychloměru.

Koncept Neo-X se do výroby nikdy nedostal. Ovšem skutečnost, že ovlivnil směr vývoje budoucích velkých modelů automobilky Nissan a Infiniti, je jistě velmi zajímavá.

Spolupracujeme s TipCars.com
Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější Geis: Péče o zaměstnance je stále důležitější

Podle Hospodářské komory ČR chybí tuzemským firmám zhruba…

Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur Jarní sucho způsobilo v Německu škody až za miliardu eur

Až škody ve výši miliardy eur (25,8 miliardy korun) mohou…

Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify Frycův Reflex Capital znovu investuje do startupu Apify

Český startup Apify hlásí další úspěšnou investici. Ta…

 

Štítky Nissan Design

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší Slavná závodnice zhodnotila Škodu Kodiaq RS. Její slova asi mnohé nepotěší

Německá závodnice Sabine Schmitz obkroužila slavnou…

Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto Řidič Mercedesu ukázal světu, proč byste nikdy neměli půjčovat vlastní auto

Automobily SUV si lidé kupují mimo jiné z důvodu pocitu…

 





 
Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Video: Maserati Ghibli S Q4. Všechno je jinak!

Včera

Sedan vyšší střední třídy, ovšem původem z Itálie. O zábavu bude postaráno, testujeme Maserati Ghibli S Q4!




Blesk.cz

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím pozlátkem je tvrdá dřina!“

Mladý pár instagramových cestovatelů: „Za vším tím…

Jake (26) a Marie (28) se rozhodli investovat všechnen svůj čas a peníze sobě a své vášni k cestování. Krásné…

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se, jak jí to slušelo!

Drtikol Kratina vdal krásnou dceru! Podívejte se,…

V sobotu vdal jednu ze svých tří dcer herec Vladimír Kratina (66)! Dceru Dominiku (25), modelku a někdejší…

 

iSport.cz

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn. Nechápu, zuřil Hummels

Ztráta Němců? Chyběla jednota, divil se Kahn.…

Die Mannschaft má problém. Němečtí fotbalisté vstoupili do šampionátu v Rusku prohrou 0:1 s Mexikem. Tedy…

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi nohy, popsal svědek

Extrémní tribuny na MS poprvé v akci. Klepaly se mi…

Sedí tam jako v divadle. Jen ta opona chybí. Montované tribuny vedle stadionu v Jekatěrinburgu, kde včera kopali…

 

Reflex.cz

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající vlády by však měl zarazit Ústavní soud

Zemanovi všichni ustupují, jeho zásahy do vznikající…

Druhá vláda Andreje Babiše ještě ani fakticky nevznikla a na obzoru už se rýsuje černý mrak, který může celé…

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Jak se dělá tunel: Češi v akci na Islandu

Tunel je skvělý vynález. Spojuje dvě místa nejčastěji na opačných stranách horského masivu, ale i pod řekou,…