Nissan: Nový katalyzátor si vystačí s polovinou vzácných kovů
Pokud se vám někdy stalo, že vám v servisu předložili účet a byla na něm položka nazvaná „nový katalyzátor“, patrně vás dokázala zvednout ze židle jeho cena. Abyste totiž snížili obsah škodlivých látek ve výfukových plynech, jistě víte, že k tomu potřebujete mix hodně drahých chemických prvků, jako jsou platina, rhodium a palladium. Jde sice pouze o dva gramy, ale tato směs se poměrně komplikovaně napařuje na kovovou nebo keramickou (hliníko-hořčíkový silikát) vložku, jinak označovanou jako nosič katalyzátoru. Nosič tvoří několik tisíc jemných kanálků, u keramické vložky navíc opatřenou velmi porézní mezivrstvou, která zvyšuje účinný povrch asi sedmtisíckrát. Na tuto mezivrstvu nebo přímo na kovový povrch se napařuje katalyticky účinná tenká vrstva zmiňovaných vzácných kovů.
Právě díky nim se vytváří vhodné prostředí na tři chemické reakce ve výfukových plynech. Oxidy dusíku (NOx), dráždící dýchací cesty, se redukují na dusík. Nespálené uhlovodíky (HC) – některé jsou karcinogenní – oxidují na CO2 a vodu. A oxid uhelnatý (CO), který při vdechování blokuje transport kyslíku v krvi, oxiduje na CO2.
Inženýři japonského Nissanu přemýšleli nad katalyzátorem benzinového motoru a objevili způsob, jak snížit objem drahých kovů na polovinu, při současném zachování katalytického výkonu. Problém je totiž v tom, že vysoká teplota uvnitř konvenčního katalyzátoru způsobuje postupné shlukování nechráněné vrstvy napařených vzácných kovů, a tím dochází i ke snižování účinnosti čištění plynů. Aby se vykompenzoval tenhle nedostatek, na nosič se prostě nanese více drahého kovu.
Řešení nabídla nanotechnologie. Nissan pochopitelně nechce poskytovat návod pro konkurenci, proto pouze uvádí, že se jim povedlo separovat aktivní částice drahých kovů tak, aby ani při extrémně vysokých teplotách výfukových plynů nedocházelo k jejich shlukování. A odtud byl jen krůček k použití takového množství, kolik je skutečně zapotřebí. Tedy necelá polovina. Nissan říká, že nové katalyzátory by se měly dostat do sériové výroby již v příštím roku a jejich cena by měla být významně nižší. O kolik, to zpráva neuvádí.