13.1. 2018 Stanislav Kolman Stanislav Kolman

Nová Dacia Duster v akci: Potrápili jsme ji v terénu, vedla si bravurně

 

Prodejně úspěšná Dacia Duster přijíždí na český trh ve druhé generaci. Za jejím volantem nesedíme poprvé, tentokrát jsme ji ale vyzkoušeli v pořádném terénu.

Možná si ještě vzpomenete na zářijový autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem. Automobilka Dacia tu vsadila vše na jednu kartu a ukázala, jak moc je pro ni nový Duster klíčový. Na jejím stánku byste totiž jiné modely hledali marně. Počátkem prosince se kolega David Bureš druhou generací žádaného SUV svezl v rámci mezinárodní prezentace v Řecku a pozitivní dojmy hrály prim. Od včerejška známe kompletní ceník, který taktéž nezklamal, od prvního Dusteru se liší jen minimálně. Zbývalo už jen jediné: vyzkoušet auto v pořádném terénu!

Pár čísel na úvod

Ještě před samotným řáděním na terénních cestách Hummer Centra kousek za Prahou jsme se v rámci tiskové konference dozvěděli několik zásadních čísel a faktů. Dacia aktuálně distribuuje své vozy do 44 zemí světa, nejvíce se ji daří v Bulharsku, Rumunsku a Maroku. V novodobé éře pod Renaultem stvořila již 4,8 milionu aut, z toho 1,1 milionu Dusterů. A to nepočítáme zhruba stejně velký objem, jenž se ve světě prodal s logem francouzské automobilky.

I když zůstává modelová řada Dacie od roku 2012 stejná, čísla prodejů rostou. Společnost je evropským leaderem na trhu s privátními klienty, daří se jí ve Francii, Španělsku či Portugalsku. Pokud jde o segment C-SUV, do kterého spadá právě Duster, v něm je tento model stálicí mezi nejlepšími třemi.

Zatímco zpočátku (od roku 2010) se u nás prodávalo zhruba patnáct stovek Dusterů ročně, letos to dělalo už přes pět tisíc aut. Celkem se v České republice našlo 22.745 zájemců o tento model. Není divu, že právě Duster tvoří 33 % všech prodejů Dacie v naší zemi.

Nová Dacia Duster přijíždí na český trh. Už známe kompletní ceník!

Evoluční kroky

Na první pohled jsou si Dustery první a druhé generace hodně podobné, jeden by dokonce řekl, že jde spíše o důkladný facelift. Přesně to byl ale záměr automobilky. Když mezi zákazníky poptávala, co se jim na Dusteru líbí nejvíc, byl to právě design exteriéru.

Přesto auto nabídne nespočet novinek: LED denní svícení je standardem, nejvyšší výbavový stupeň obouvá 17“ kola, displej infotainmentu je o 64 milimetrů výše a situován k řidiči. Za volantem to určitě oceníte, jelikož umístění obrazovky bylo u předchůdce opravdu nešťastné. Volant nově nastavíte nejen výškově, ale i hloubkově. O přepracované palubovce včetně nových ovladačů, řadičky či sedadel s výraznějším bočním vedením jsme psali již během podrobného zkoumání vozu ve Frankfurtu nad Mohanem. Video z autosalonu si můžete připomenout níže...

Video

Sympatické je i zpracování odkládacích a zavazadlových prostor. V samotné kabině nalezneme 30,5 litru místa na drobnosti, třešničkou na dortu je šuplík pod sedadlem spolujezdce. Kufr dle metodiky VDA pojme 445-1478 litrů, případně 411-1444 l při volbě pohonu 4x4.

Dacia zapracovala i na jízdním komfortu, lepší odhlučnění je výsledkem kvalitnějšího tlumení, izolace a silnějších bočních okének. Hydraulický posilovač nahradilo elektromechanické řešení, takže je nyní při řízení potřeba o 35 % méně síly. Duster si v hodnocení Euro NCAP vysloužil tři hvězdy, což byl ale vzhledem k neustálému vývoji aut a bezpečnosti dle zástupců automobilky cíl.

Dacia Duster – srovnání rozměrů s předchůdcem
ModelDuster II (2017-)Duster I (2010-2017)
Délka (mm)43414315
Šířka (mm)18041821
Výška (mm)1693 (1682)1695
Rozvor (mm)2674 (2676)2674
Rozchod vpředu (mm)15631560
Rozchod vzadu (mm)1570 (1580)1567
Světlá výška (mm)210205 (210)
Nájezdový úhel vpředu (°)3029,3
Nájezdový úhel vzadu (°)34 (33)34,9
*údaje v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x4

Hurá do terénu!

Hummer Centrum kousek za Prahou u dálnice směrem na Hradec Králové bylo pro uspořádání tiskovky ideálním místem. Ihned po skončení jsme totiž mohli do nových Dusterů nasednout a vyzkoušet jejich schopnosti na přilehlé off-roadové trase.

Sedlám jeden z připravených kousků. Jelikož patřím do první várky novinářů, která na akci dorazila, auta jsou ještě krásně čistá. Avšak ne na dlouho. Vyjíždím první prudké stoupání a bláto už létá ze všech stran. První část trati je spíše méně náročná, nic, co by SUV se světlou výškou 210 mm (shodná s předchozím Dusterem) a nájezdovými úhly 30° vpředu a 34° vzadu nemělo zvládnout.

Ale pak to přijde. První prudký sesuv, na kterém konečně mohu vyzkoušet asistenta pro sjezd z kopce. Systém bez žádných zaváhání či nevábných zvuků posílá auto pozvolna dolů. Při vyjíždění podobně náročného terénu mám jiný problém – nevidím za horizont, jestli tam náhodou nestojí vůz přede mnou. I na to Dacia myslela a Duster vybavila přední kamerou, která vám na displej uvnitř promítne obraz z mnohem lepšího úhlu.

Poprvé za volantem VW T-Roc: Chce dohnat Dacii Duster! Jak jezdí s 2.0 TSI?

Pokračujeme k další disciplíně - brodění. Také zde si je Duster jistý v kramflecích. I přes vskutku náročné podmínky si podvozek ani jednou „neškrtl“. Zrovna jsem se za volantem dokázal trochu uvolnit, v hlavě mi hrálo Take Me Home, Country Roads od Johna Denvera a já bych na trase nejraději strávil celý den. Museli jsme ale uvolnit místo dalším kolegům, takže jsem pomalu zamířil zpět na výchozí bod. Při parkování vozu mě ještě zaujalo, že i přes bahno a bláto všude kolem fungovala parkovací čidla naprosto bez zaváhání. A ještě jedna věc: vůz neobouval žádné terénní pneumatiky, ale Nokiany, se kterými bude zákazníkům dodáván!

Duster si v nelehkých podmínkách vedl bravurně, na jeho silniční schopnosti si však budeme muset počkat až do tradičního redakčního testu. Ale nebude to trvat dlouho, auto se v redakční garáži objeví již za pár dní. V praxi tak vyzkoušíme i další novinky, kupříkladu sledování mrtvého úhlu a možná i "vstupní" handsfree kartu.

A jedna perlička na závěr. Pokud nad novým Dusterem přemýšlíte, raději objednávejte co nejdříve. Uděláte-li to teď, továrna v rumunském městě Pitesti auto zhotoví v březnu a u vás bude během dubna. Automobilka ale předpokládá, že se dodací lhůta bude postupně natahovat. Důvodem je, že SUV vstupuje na všechny trhy zároveň. Závěrem ještě přikládáme video z testování v Řecku, kde nový Duster své vylepšení schopnosti také zdatně prezentoval...

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu Nové emisní testy zavařily plug-in hybridům. Automobilky je stahují z trhu

WLTP, tedy nový standard pro měření emisí u osobních…

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali za vyšší mzdy. Žádají navíc 3000 korun

Zaměstnanci Severočeských dolů demonstrovali před budovou…

Komentář Heleny Horské: Proč Češi nechtějí euro Komentář Heleny Horské: Proč Češi nechtějí euro

Euro zatím nepřijmeme, zvolaly unisono ministerstvo…

Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu Banky budou odvádět více do rezerv na ochranu úvěrového trhu

Banky budou od roku 2020 odvádět více peněz do rezerv na…

 

Štítky SUV Dacia Duster Video

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Dacia Duster pick-up existuje! Dostupný pracant je dílem rumunské společnosti Dacia Duster pick-up existuje! Dostupný pracant je dílem rumunské společnosti

I když nejde o produkt samotné automobilky, mohli bychom…

Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu

Bestseller automobilky Dacia dnes sice koupíte s moderní…

 



 
Peugeot 508 1.5 BlueHDi – Bude zachráncem střední třídy?

TEST: Peugeot 508 1.5 BlueHDi – Bude zachráncem střední třídy?

Dnes 08:00

Prodeje ve střední třídě klesají, Peugeot se však nevzdává a svého nového zástupce pojal po svém. Jaká je nová 508?




Blesk.cz

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5 hodiny! „Hodně aut zhaslo, čekáme na vlky...“

Peklo na D1: Filmaři Honza a Honza tu strávili 13,5…

„Začíná tu být tma, hodně aut zhaslo. Čekáme na vlky.“ Tuhle lehce humornou zprávu posílali mobilem domů ve…

Dohra Dědíkova prohlášení o těle Tomicové: Schneiderová nemohla mlčet!

Dohra Dědíkova prohlášení o těle Tomicové:…

Pouhé dva dny zbývají do velkého finále taneční soutěže StarDance, kam se probojovala i Pavla Tomicová s Markem…

 

iSport.cz

Kůň zastavil před českou vlajkou. Strašná náhoda, smutnila Kellnerová

Kůň zastavil před českou vlajkou. Strašná náhoda,…

Jediný bod rozhodl o tom, že Prague Lions zůstali před branami semifinále a z pražského PlayOffs 2018 jsou…

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i Vaclík, nebo Čech

Možní soupeři pro Slavii a Plzeň? Chelsea, Inter i…

Dvojice českých zástupců si zahraje evropské poháry i na jaře! Slavia v Evropské lize uhájila druhé postupové…

 

Reflex.cz

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel každý učitel

23 špatných odpovědí v testech, ze kterých by šílel…

Snaha se cení. Občas by se měla cenit i ve školách. Protože nechat nepopsaný kus papíru kvůli tomu, že nevíte…

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi a křtil ji Ovčáček. Je to humor, říkají TMBK a Landsman

Vydali jsme knihu s mrtvým Zemanem v otevřené rakvi…

Spisovatel Dominik Landsman a umělec Tomáš Břínek, též známý jako TMBK, se opět spojili, aby společně vydali…