Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Poprvé za volantem nové Dacie Duster. Hodně milé překvapení!

David Bureš
Diskuze (48)
Druhá generace Dusteru možná vypadá velice podobně jako předchůdce. Z jízdního pohledu se ale výrazně změnila. K lepšímu...

Dacii Duster nemá smysl blíže představovat. Toto SUV prodávané od roku 2010 se okamžitě stalo hitem, a to nejen díky své nízké cenovce, tak typické pro vozy Dacia, tak svým vzhledem, což naopak pro modely rumunské značky tolik neplatilo. Letos se na frankfurtském autosalonu představilo v druhé generaci, kterou jsme si v aktuálním předvánočním čase poprvé vyzkoušeli přímo na silnici, na prezentaci v okolí řeckých Athén. A ukázalo se to jako hodně milý dárek! Zákazníci se ho každopádně dočkají až v lednu 2018, kdy budou zveřejněny i české ceny.

Příchod nového Dusteru přitom z obchodního hlediska nebyl až tak potřebný, i po sedmi letech na trhu se autu prodejně daří. Konkrétně v Česku patří mezi nejprodávanější SUV na trhu, které by se dokonce prodávalo ještě lépe, kdyby mělo tuzemské zastoupení k dispozici větší počet jeho exemplářů. Aut vyhrazených pro náš trh je však nedostatek, a tak kvůli poptávce převyšující nabídku lehce ojeté Dustery dosahují stejných cen jako nové exempláře.

Evoluce zvenku,...

Přesto nová generace Dusteru přišla, byť byste to možná na první pohled nepoznali. Jednou z ceněných vlastností předchůdce byl vzhled (kdo by to byl před pár lety do Dacie řekl, že?), a tak jeho vnější design prošel jen optickou evolucí. Dacia se každopádně dušuje, že 100 % panelů karoserie je nových.

Příď tým vedoucího designu exteriéru Erdeho Turgaa upravil tak, aby vůz opticky rozšířil, na záď zase umístil nová čtvercová světla, která se mají stát poznávacím znakem Dacií. Naopak z boku se auto prakticky nezměnilo, silueta nebo boční prosklení jsou prakticky shodné. Posunula se však dolní pata čelního skla o 10 cm dopředu a objevuje se tu nový ozdobný prvek, „spoiler“ za předními koly, a nově řešené střešní ližiny. Kola pak nově mohou být až 17palcová, tedy o palec větší než u první generace.

Video se připravuje ...

Evoluce exteriéru je znát také na vnějších rozměrech, které zůstaly prakticky zachovány. Jiné nárazníky znamenají nijak zásadní prodloužení karoserie o 26 mm na výsledných 4.341 mm, s šířkou 1.804 mm je pak nový Duster dokonce o 17 mm užší než předchůdce a s výškou 1.693 mm o dva milimetry nižší. Rozvor 2.674 mm byl zachován, u čtyřkolky se liší o bezvýznamné dva milimetry.

Dacia Duster – srovnání rozměrů s předchůdcem
Model Duster II (2017-) Duster I (2010-2017)
Délka (mm) 4341 4315
Šířka (mm) 1804 1821
Výška (mm) 1693 (1682) 1695
Rozvor (mm) 2674 (2676) 2674
Rozchod vpředu (mm) 1563 1560
Rozchod vzadu (mm) 1570 (1580) 1567
Světlá výška (mm) 210 205 (210)
Nájezdový úhel vpředu (°) 30 29,3
Nájezdový úhel vzadu (°) 34 (33) 34,9
Objem zavazadelníku (l) 478/467 475
*údaje v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x4

...revoluce uvnitř

Naopak vnitřek prošel doslova revolucí. Palubní deska je zcela jinak řešena, s výše umístěnou obrazovkou multimediálního systému, která je prakticky pootočena k řidiči, aby na ni lépe viděl. Oproti předchůdci se posunula výše, stále ale není ideálně na očích.

Doslova luxusním prvkem je pak dolní část středového panelu, s „pianovými“ klávesami a kruhovými ovladači klimatizace (u Dacie poprvé automatické), za které by se nemusely stydět ani dražší vozy.

Tato partie vypadá prostě fantasticky a luxusně, opticky navíc ladí k hlavici řadicí páky. Na tomhle se rozhodně nešetřilo, stejně jako třeba na použití osvětlení pro zadní sedadla (co bychom za něj dali třeba v Seatu Arona) nebo zachování madel u stropu. Tady se dalo šetřit, aniž by to zákazníky výrazně bolelo a přesto to Dacia kvůli zachování funkčnosti neudělala...

Video se připravuje ...

Duster se nemusí stydět ani za použité plasty. Jsou samozřejmě tvrdé, nepůsobí už ale tak lacině jako u minulé generace a také jejich zpracování je na slušné úrovni. Uvnitř testovaných kousků nic neskřípalo nebo nevrzalo.

Změnil se též posaz, sedačky jsou nové, mají o 20 mm delší sedák a měkké polstrování. Výhodou je i nově podélně nastavitelný volant, rozsah nastavení by ale zasloužil vylepšit. Posaz za volantem (mimochodem též novým) zůstává kompromisní, se svými 182 centimetry jsem seděl buď s pokrčenýma nohama nebo „na dlouhé“ ruce. Vadila mně i madla ve dveřích, která hodně zasahují do kabiny a řidiče tlačí do levé nohy. Vyšším řidičům pak bude vadit nízké čelní sklo, kvůli vyššímu ukotvení sedadel je občas hůře vidět na semafory.

Vzadu je to s prostorem tak akorát, se svojí výškou 182 centimetrů mám před koleny i nad hlavou mírnou rezervu. Sedák je však umístěn poměrně nízko, což znamená nepříliš pohodlnou polohu s pokrčenýma nohama, polstrování je pak hodně měkké, při poposednutí občas pocítíte rám sedačky. To spíš ale vadí vcelku nízké opěradlo, opěrka hlavy by se pak mohla vysunovat výše.

A pohled do zavazadelníku? Pod vysoko otevíraným víkem se ukrývá 445 litrů prostoru, respektive 411 litrů u verze s pohonem všech kol. Na dvojité dno nebo posunovatelnou zadní lavici se tady nehraje, prostor je zkrátka pevně daný bez nějakých hračiček okolo. To ale cílové klientele vadit nebude, co by však vadit mohlo, je umístění rezervního kola – umístěné je zespoda vozu, a tak je manipulace s ním „špinavá“ práce. V kabině je dalších 27,2 litru odkládacího prostoru, které připadají třeba na šikovný třílitrový šuplík pod sedadlem spolujezdcem. Schránka před ním naopak moc velká není, navíc je umístěná hodně nízko, a tak se k ní hůře dostává.

Motory se (zatím) nemění

Zatím jsme hovořili hlavně o změnách, vybrané prvky ale zůstaly zachovány s předchůdcem. V aktuální době to platí také pro motory, s nimiž podle Dacie jsou zákazníci naprosto spokojeni. Do budoucna se však nabídka promění v souvislosti s chystanou přísnější emisní normou Euro 6c. Jakým způsobem, Dacia zatím tají, víme jen, že nepůjde o aplikaci nového motoru 1.3 TCe, který se nově objeví v Renaultech. Dacia sází na osvědčenou techniku, která je již zaplacená. Pravidla pak chce plnit, ale ne dosahovat co nejnižších emisí, což by kvůli nutnosti moderní a složité techniky její vozy zbytečně prodražovalo.

Zachována byla i platforma, a to včetně řešení podvozku nebo systému pohonu všech kol, původem od Nissanu. Ten umí pevně uzamknout poměr rozdělení momentu mezi nápravy až do rychlosti 80 km/h, přičemž redukční převodovku u něj stále simuluje krátký první převod šestistupňové manuální převodovky.

Karoserie však byla zesílena, vybrané komponenty jsou o 0,2 mm silnější a z tužší ocele. Pevnější je i přední rám, který nepřenáší tolik vibrací do kabiny. Zapracovalo se také na odhlučnění, bylo použito více těsnících materiálů, a to jak v kabině, tak v motorovém prostoru, skla v předních oknech byly zesíleny o 0,35 mm.

A je to opravdu znát, i krátká jízda dokazuje, že je Duster tišší než předchůdce, a to jak v oblasti aerodynamického šumu, tak motoru nebo podvozku. Od kol se neozývají žádné hlučné rány, a to jsme jezdili i po šotolinových cestách, kde se Duster nezalekl ani svižnějšího tempa. Obzvlášť to platí pro zážehovou verzi, která nástrahy řeckých cest zvládala naprosto s přehledem. To u naftové verze bylo znát přece jen tužší naladění, stále byl ale komfort na vyšší úrovni než u první generace. Při hledání vyššího jízdního komfortu každopádně vybírejte spíše zážehovou dvanáctistovku než vznětovou patnáctistovku.

Řízení je lehčí a pomalejší, zpětné vazby se tu moc nedočkáte, cílové klientele ale bude vyhovovat. Hydraulický posilovač byl nahrazen elektrickým, a tak se tu dočkáte i variabilního řízení, kdy při manévrování na parkovišti nemusíte tolik točit volantem. Oproti předchůdci je o šest procent přímější, navíc při manipulaci vyžaduje o 35 % menší sílu.

Dacia Duster II – technická data nabízených zážehových motorů
Motor SCe 115 SCe 115 LPG SCe 115 TCe 125 TCe 125
Pohon 4x2 4x2 4x4 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1598 1598 1598 1197 1197
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 84/5500 80/5500 84/5500 92/5300 92/5300
Točivý moment [N.m/min] 156/4000 144/4000 156/4000 205/2300 205/2300
Převodovka 5M 5M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 172 169 170 177 179
Zrychlení 0-100 km/h [s] 11,9 12,6 12,9 10,4 11,0
Komb. spotřeba [l/100 km] - - - 6,2 6,4
Pohotovostní h. [kg] 1179 1240 1276 1200 1317

K samotným motorům pak vlastně nemáme výhrad. Zkoušená dvanáctistovka s 92 kW, pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou je živý motor, který Dacii umí svižně rozhýbat. Navíc si neřekne o moc, při pohodovém tempu jsme se pohybovali kolem pěti litrů benzinu a když jsme se rozdováděli, vzrostla spotřeba na stále slušných 8,4 litru. Ruční řazení je na slušné úrovni, dráhy nejsou nijak dlouhé a také kulisa je přesná.

Naftovou patnáctistovku o výkonu 80 kW jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem předních kol a příplatkovou dvouspojkovou převodovkou. Šestistupňové EDC bude zákazníkům skvěle vyhovovat, převody mění logicky a naprosto hladce. Snad jen když si Dustera půjčí váš vnuk, všimne si, že při svižnějším tempu převodovka přestává stíhat a neřadí tak rychle, jak by bylo potřeba. To ale klientele opravdu vadit nebude, ba naopak...

Dacia Duster II – technická data nabízených vznětových motorů
Motor dCi 90 dCi 110 dCi 110 dCi 110
Pohon 4x2 4x2 4x2 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1461 1461 1461 1461
Válce/ventily 4/2 4/2 4/2 4/2
Největší výkon [kW/min] 66/3750 80/4000 80/4000 80/4000
Točivý moment [N.m/min] 200/1750 260/1750 260/1750 260/1750
Převodovka 6M 6M 6DS 6M
Max. rychlost [km/h] 158 171 171 169
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,8 11,8 11,9 12,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,4 4,4 4,4 4,8
Pohotovostní h. [kg] 1205 1205 1304 1320

Bohatá výbava

Co naopak zákazníci ocení, je rozšířená výbava. Alespoň Dacia tvrdí, že byla obohacena tak, jak si klienti podle průzkumu opravdu přejí. Soudě podle nových prvků klientela volala po automatické klimatizaci, hlídání mrtvého úhlu nebo kamerovém systému sledujícím okolí vozu.

Všechny tyto prvky fungují naprosto spolehlivě, o krásném ovládání klimatizace udržující stanovenou teplotu už řeč byla, ideálně funguje také upozornění na vozy v mrtvém úhlu pomocí varovné diody ve vnějším zpětném zrcátku a parkovací kamery. Vedle obligátní ve víku kufru jsou součástí systému kamery ve vnějších zpětných zrcátcích a ve znaku na přídi auta, přičemž si zákazník na obrazovce multimediálního systému zvolí, jaký obraz právě potřebuje vidět. A to oceníte nejen při parkování, ale také při manévrování v terénu, kde se pomocí tlačítka na středovém panelu šikovně podíváte, zda vám v cestě nestojí nějaká nástraha. Rozlišení obrazu je přitom na slušné úrovni.

Dacia nově nabízí také startování tlačítkem a bezklíčový vstup. Karta byla samozřejmě převzata od mateřského Renaultu, u nějž se ukázala jako osvědčeným řešením. Renault jej používá již 15 let, během kterých se karta ukázala jako naprosto spolehlivé. A navíc je už zaplacené...

Novinkou je i šest airbagů (předchůdce měl jen čelní a boční, chránící hrudník a hlavu) nebo asistent pro sjíždění svahů, který samočinně udržuje rychlost při jízdě z prudkých kopců, a to i při zařazeném neutrálu. Duster se ostatně na rozdíl od mnoha jiných SUV nezpevněných cest nebojí, takovou jízdu si užívá. Navíc díky světlé výšce 210 mm nebo slušným nájezdovým úhlům máte v takových podmínkách slušnou rezervu.

Závěr

I po sedmi letech na trhu se Duster ukazuje jako populární automobil, doba však pokročila, a tak se vůz musel změnit. Jestliže první generace přišla na trh v době hospodářské krize, kdy lákala hlavně povedeným designem a nízkou cenou, dnes už evropským zákazníkům tyto vlastnosti nestačí a hledají více výbavy a pohodlí. Duster na takovou poptávku reaguje a v mnoha případech nabízí výbavu, kterou byste u Dacie doposud hledali marně – hlídání mrtvého úhlu, bezklíčové startování nebo automatickou klimatizaci.

To ale není všechno, nový Duster také o hodně lépe jezdí. Je tišší, pohodlnější a při svižnějším tempu jistější. A to všechno pro nás bylo velké překvapení. Cenu zatím neznáme, pokud se však nijak zásadně nezmění (což by odporovalo strategii Dacie), máme po prvních jízdách jasno; Duster bude i nadále hitem!

Víte, že...

...se od roku 2010 prodalo přes dva milionů kusů Dusteru, přičemž už v prvních třech letech přesáhl hranici 450.000 prodaných kusů?

...asi 1,1 milionu prodaných exemplářů připadá na exempláře se znaky Dacie? Mimo Evropu a třeba v Rusku se Duster prodává se znaky mateřského Renaultu.

...spekulovaný sedmimístný Duster nepřijde? Jednalo se jen o novinářskou kachnu, na rodiny chce Dacia nadále lákat MPV Lodgy, které jim podle automobilky poslouží lépe.

...Dacia s elektrickým pohonem zatím nepřijde? V následujících třech až pěti letech nemá smysl, technologie je stále drahá a cenu vozů by neadekvátně zvyšovala.

...Dacia je největší značka v Evropě z hlediska prodejů privátním zákazníkům? V Česku jí v tomto pohledu patří podle statistik Svazu dovozců automobilů třetí příčka, po Škodě a Hyundaii.

David Bureš
Diskuze (48)
Avatar - KubikCv
9. 12. 2017 21:50
Re: Druholigové zlepšení
šetření na lisovacích formách bylo znát u prvních modelů když Dacia začínala...možná že teď šetří taky...ale designérům se to povedlo tak,že ve výsledku to nebije do očí.Ale přecijen vidím rozdíl v cenové a výbavové politice...málokdo dneska koupí Dacii za cenu již od... a běžná výbava (centrál,el. okna,klima - většinou výbava Arctica) s cenou šplhá nahoru. Ale pořád ta cena osciluje kolem 200tis za slušný kus auta.
Segment levných aut pro řemeslníky opustila Škoda Felicií pickup,VanPlus a Roomsterem praktik, většinou ji nahradil VW Caddy a právě Dokker. Je paradoxem,že právě Škodovka už nemá levný užitkáč,nebo lowcost model. Určitě by se dala recyklovat podvozková platforma Roomsteru/Rapidu (předek Fabia,zadek vlečka z O1) na slušný malý van nebo pickup.

Třeba v Německu je plno malých dílniček,které nabízí doplňkovou ochranu spodku a dutin. A Dacie z říše díky tomu tolik netrpí na korozi. U nás už si lidi odvykli investovat do ochrany podvozku a dutin a je to znát. Dacia je v segmentu levných aut v ČR takřka bez konkurence,jediným strašákem je koroze.
Avatar - rohYpnol
9. 12. 2017 12:30
Re: Druholigové zlepšení
Nemyslím že by Dacia nešetřila na lisovacích formách. Šetří všude. A i na tvarech je to znát - žádné komplikované tvary, ani na výrobu náročné detaily prostě nepřipouští, díly jsou ploché... Ale Dacia prostě dokazuje, že šetřit se dá i vkusně.

Přesně jak příšeš, Sandero Stepway vypadá výborně, Duster starý a nový především také. Logan MCV Stepway taky vypadá výborně... Ano, snad jen Lodgy je taková trochu nevzhledná/ý, ale na rodinné MPV si myslím, že vzhled je stále zcela v pořádku. A navíc tu je případně Dokker, který vzhledově nemá žádný problém.

Kupovat za své nový vůz, Dacia bude zřejmě jedním z prvních adeptů a nemyslím, že bych měl důvod chodit do jiných autosalonů :-! :-!
8. 12. 2017 22:58
Re: plynove vzpery kapoty
Kdepak, u Dacie jsou ty vzpěry součást pasivní bezpečnosti, něco jako zákluzové nárazníky na starých amerických kárách ;) Při nárazu pěkně zbrzdí borcení přední části.
Avatar - KubikCv
8. 12. 2017 18:59
Re: Druholigové zlepšení
U Dusteru první generace se Dacii/Renaultu povedlo vyrobit vcelku pohledné lowcost SUV. Oproti jejímu tehdejšímu portfoliu byl ten design opravdu nadčasový. Celkově oproti prvním počinům Dacie je aktuální modelová řada (snad až na Lodgy) opravdu hezká. Může to být můj subjektivní dojem,ale Sandero (hlavně stepway) nebo Logan MCV (stepway..outdoor) vypadají na poměry levných aut opravdu pěkně. Přijde mi,že koncern Renault přišel na to,že stačí ušetřit na už jednou použité technice a šetřit na lisovacích formách se nevyplatí. Navíc třeba v ČR se nevěnují jen prodejům nových aut,ale zaštiťují i Dacia srazy...Dacia víkendy apod. A ten úspěch v prodejích privátním zákazníkům je toho odrazem. S takovým množstvím "povrchních" lidí jako jsou v ČR je třetí místo v privátních prodejích opravdu úspěch. A to že Dacia odráží potřeby zákazníků při vývoji nových modelů je super. Jen tak dál :-)
Avatar - KubikCv
8. 12. 2017 18:46
Re: Drobný detail
Opravte mě pokud se pletu,ale zrovna u reklamních fotek SPZky tipuju na retuš v photoshopu.