7.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Poprvé za volantem nové Dacie Duster. Hodně milé překvapení!

 

Druhá generace Dusteru možná vypadá velice podobně jako předchůdce. Z jízdního pohledu se ale výrazně změnila. K lepšímu...

Dacii Duster nemá smysl blíže představovat. Toto SUV prodávané od roku 2010 se okamžitě stalo hitem, a to nejen díky své nízké cenovce, tak typické pro vozy Dacia, tak svým vzhledem, což naopak pro modely rumunské značky tolik neplatilo. Letos se na frankfurtském autosalonu představilo v druhé generaci, kterou jsme si v aktuálním předvánočním čase poprvé vyzkoušeli přímo na silnici, na prezentaci v okolí řeckých Athén. A ukázalo se to jako hodně milý dárek! Zákazníci se ho každopádně dočkají až v lednu 2018, kdy budou zveřejněny i české ceny.

Příchod nového Dusteru přitom z obchodního hlediska nebyl až tak potřebný, i po sedmi letech na trhu se autu prodejně daří. Konkrétně v Česku patří mezi nejprodávanější SUV na trhu, které by se dokonce prodávalo ještě lépe, kdyby mělo tuzemské zastoupení k dispozici větší počet jeho exemplářů. Aut vyhrazených pro náš trh je však nedostatek, a tak kvůli poptávce převyšující nabídku lehce ojeté Dustery dosahují stejných cen jako nové exempláře.

Evoluce zvenku,...

Přesto nová generace Dusteru přišla, byť byste to možná na první pohled nepoznali. Jednou z ceněných vlastností předchůdce byl vzhled (kdo by to byl před pár lety do Dacie řekl, že?), a tak jeho vnější design prošel jen optickou evolucí. Dacia se každopádně dušuje, že 100 % panelů karoserie je nových.

Dacia Duster: Rumunský horal je úplně nový, ale pořád se tváří drsně

Příď tým vedoucího designu exteriéru Erdeho Turgaa upravil tak, aby vůz opticky rozšířil, na záď zase umístil nová čtvercová světla, která se mají stát poznávacím znakem Dacií. Naopak z boku se auto prakticky nezměnilo, silueta nebo boční prosklení jsou prakticky shodné. Posunula se však dolní pata čelního skla o 10 cm dopředu a objevuje se tu nový ozdobný prvek, „spoiler“ za předními koly, a nově řešené střešní ližiny. Kola pak nově mohou být až 17palcová, tedy o palec větší než u první generace.

Video

Evoluce exteriéru je znát také na vnějších rozměrech, které zůstaly prakticky zachovány. Jiné nárazníky znamenají nijak zásadní prodloužení karoserie o 26 mm na výsledných 4.341 mm, s šířkou 1.804 mm je pak nový Duster dokonce o 17 mm užší než předchůdce a s výškou 1.693 mm o dva milimetry nižší. Rozvor 2.674 mm byl zachován, u čtyřkolky se liší o bezvýznamné dva milimetry.

Dacia Duster – srovnání rozměrů s předchůdcem
ModelDuster II (2017-)Duster I (2010-2017)
Délka (mm)43414315
Šířka (mm)18041821
Výška (mm)1693 (1682)1695
Rozvor (mm)2674 (2676)2674
Rozchod vpředu (mm)15631560
Rozchod vzadu (mm)1570 (1580)1567
Světlá výška (mm)210205 (210)
Nájezdový úhel vpředu (°)3029,3
Nájezdový úhel vzadu (°)34 (33)34,9
Objem zavazadelníku (l)478/467475
*údaje v závorkách platí pro verzi s pohonem 4x4

...revoluce uvnitř

Naopak vnitřek prošel doslova revolucí. Palubní deska je zcela jinak řešena, s výše umístěnou obrazovkou multimediálního systému, která je prakticky pootočena k řidiči, aby na ni lépe viděl. Oproti předchůdci se posunula výše, stále ale není ideálně na očích.

Doslova luxusním prvkem je pak dolní část středového panelu, s „pianovými“ klávesami a kruhovými ovladači klimatizace (u Dacie poprvé automatické), za které by se nemusely stydět ani dražší vozy. Tato partie vypadá prostě fantasticky a luxusně, opticky navíc ladí k hlavici řadicí páky. Na tomhle se rozhodně nešetřilo, stejně jako třeba na použití osvětlení pro zadní sedadla (co bychom za něj dali třeba v Seatu Arona) nebo zachování madel u stropu. Tady se dalo šetřit, aniž by to zákazníky výrazně bolelo a přesto to Dacia kvůli zachování funkčnosti neudělala...

Duster se nemusí stydět ani za použité plasty. Jsou samozřejmě tvrdé, nepůsobí už ale tak lacině jako u minulé generace a také jejich zpracování je na slušné úrovni. Uvnitř testovaných kousků nic neskřípalo nebo nevrzalo.

Změnil se též posaz, sedačky jsou nové, mají o 20 mm delší sedák a měkké polstrování. Výhodou je i nově podélně nastavitelný volant, rozsah nastavení by ale zasloužil vylepšit. Posaz za volantem (mimochodem též novým) zůstává kompromisní, se svými 182 centimetry jsem seděl buď s pokrčenýma nohama nebo „na dlouhé“ ruce. Vadila mně i madla ve dveřích, která hodně zasahují do kabiny a řidiče tlačí do levé nohy. Vyšším řidičům pak bude vadit nízké čelní sklo, kvůli vyššímu ukotvení sedadel je občas hůře vidět na semafory.

Vzadu je to s prostorem tak akorát, se svojí výškou 182 centimetrů mám před koleny i nad hlavou mírnou rezervu. Sedák je však umístěn poměrně nízko, což znamená nepříliš pohodlnou polohu s pokrčenýma nohama, polstrování je pak hodně měkké, při poposednutí občas pocítíte rám sedačky. To spíš ale vadí vcelku nízké opěradlo, opěrka hlavy by se pak mohla vysunovat výše.

A pohled do zavazadelníku? Pod vysoko otevíraným víkem se ukrývá 445 litrů prostoru, respektive 411 litrů u verze s pohonem všech kol. Na dvojité dno nebo posunovatelnou zadní lavici se tady nehraje, prostor je zkrátka pevně daný bez nějakých hračiček okolo. To ale cílové klientele vadit nebude, co by však vadit mohlo, je umístění rezervního kola – umístěné je zespoda vozu, a tak je manipulace s ním „špinavá“ práce. V kabině je dalších 27,2 litru odkládacího prostoru, které připadají třeba na šikovný třílitrový šuplík pod sedadlem spolujezdcem. Schránka před ním naopak moc velká není, navíc je umístěná hodně nízko, a tak se k ní hůře dostává.

Motory se (zatím) nemění

Zatím jsme hovořili hlavně o změnách, vybrané prvky ale zůstaly zachovány s předchůdcem. V aktuální době to platí také pro motory, s nimiž podle Dacie jsou zákazníci naprosto spokojeni. Do budoucna se však nabídka promění v souvislosti s chystanou přísnější emisní normou Euro 6c. Jakým způsobem, Dacia zatím tají, víme jen, že nepůjde o aplikaci nového motoru 1.3 TCe, který se nově objeví v Renaultech. Dacia sází na osvědčenou techniku, která je již zaplacená. Pravidla pak chce plnit, ale ne dosahovat co nejnižších emisí, což by kvůli nutnosti moderní a složité techniky její vozy zbytečně prodražovalo.

Zachována byla i platforma, a to včetně řešení podvozku nebo systému pohonu všech kol, původem od Nissanu. Ten umí pevně uzamknout poměr rozdělení momentu mezi nápravy až do rychlosti 80 km/h, přičemž redukční převodovku u něj stále simuluje krátký první převod šestistupňové manuální převodovky.

Dacia Duster nově nabízí automatickou převodovku. Kolik stojí?

Karoserie však byla zesílena, vybrané komponenty jsou o 0,2 mm silnější a z tužší ocele. Pevnější je i přední rám, který nepřenáší tolik vibrací do kabiny. Zapracovalo se také na odhlučnění, bylo použito více těsnících materiálů, a to jak v kabině, tak v motorovém prostoru, skla v předních oknech byly zesíleny o 0,35 mm.

A je to opravdu znát, i krátká jízda dokazuje, že je Duster tišší než předchůdce, a to jak v oblasti aerodynamického šumu, tak motoru nebo podvozku. Od kol se neozývají žádné hlučné rány, a to jsme jezdili i po šotolinových cestách, kde se Duster nezalekl ani svižnějšího tempa. Obzvlášť to platí pro zážehovou verzi, která nástrahy řeckých cest zvládala naprosto s přehledem. To u naftové verze bylo znát přece jen tužší naladění, stále byl ale komfort na vyšší úrovni než u první generace. Při hledání vyššího jízdního komfortu každopádně vybírejte spíše zážehovou dvanáctistovku než vznětovou patnáctistovku.

Řízení je lehčí a pomalejší, zpětné vazby se tu moc nedočkáte, cílové klientele ale bude vyhovovat. Hydraulický posilovač byl nahrazen elektrickým, a tak se tu dočkáte i variabilního řízení, kdy při manévrování na parkovišti nemusíte tolik točit volantem. Oproti předchůdci je o šest procent přímější, navíc při manipulaci vyžaduje o 35 % menší sílu.

Dacia Duster II – technická data nabízených zážehových motorů
MotorSCe 115SCe 115 LPGSCe 115TCe 125TCe 125
Pohon4x24x24x44x24x4
Zdvihový objem [cm3]15981598159811971197
Válce/ventily4/44/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]84/550080/550084/550092/530092/5300
Točivý moment [N.m/min]156/4000144/4000156/4000205/2300205/2300
Převodovka5M5M6M6M6M
Max. rychlost [km/h]172169170177179
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,912,612,910,411,0
Komb. spotřeba [l/100 km]---6,26,4
Pohotovostní h. [kg]11791240127612001317

K samotným motorům pak vlastně nemáme výhrad. Zkoušená dvanáctistovka s 92 kW, pohonem předních kol a manuální šestistupňovou převodovkou je živý motor, který Dacii umí svižně rozhýbat. Navíc si neřekne o moc, při pohodovém tempu jsme se pohybovali kolem pěti litrů benzinu a když jsme se rozdováděli, vzrostla spotřeba na stále slušných 8,4 litru. Ruční řazení je na slušné úrovni, dráhy nejsou nijak dlouhé a také kulisa je přesná.

Naftovou patnáctistovku o výkonu 80 kW jsme vyzkoušeli v kombinaci s pohonem předních kol a příplatkovou dvouspojkovou převodovkou. Šestistupňové EDC bude zákazníkům skvěle vyhovovat, převody mění logicky a naprosto hladce. Snad jen když si Dustera půjčí váš vnuk, všimne si, že při svižnějším tempu převodovka přestává stíhat a neřadí tak rychle, jak by bylo potřeba. To ale klientele opravdu vadit nebude, ba naopak...

Dacia Duster II – technická data nabízených vznětových motorů
MotordCi 90dCi 110dCi 110dCi 110
Pohon4x24x24x24x4
Zdvihový objem [cm3]1461146114611461
Válce/ventily4/24/24/24/2
Největší výkon [kW/min]66/375080/400080/400080/4000
Točivý moment [N.m/min]200/1750260/1750260/1750260/1750
Převodovka6M6M6DS6M
Max. rychlost [km/h]158171171169
Zrychlení 0-100 km/h [s]13,811,811,912,4
Komb. spotřeba [l/100 km]4,44,44,44,8
Pohotovostní h. [kg]1205120513041320

Bohatá výbava

Co naopak zákazníci ocení, je rozšířená výbava. Alespoň Dacia tvrdí, že byla obohacena tak, jak si klienti podle průzkumu opravdu přejí. Soudě podle nových prvků klientela volala po automatické klimatizaci, hlídání mrtvého úhlu nebo kamerovém systému sledujícím okolí vozu.

Všechny tyto prvky fungují naprosto spolehlivě, o krásném ovládání klimatizace udržující stanovenou teplotu už řeč byla, ideálně funguje také upozornění na vozy v mrtvém úhlu pomocí varovné diody ve vnějším zpětném zrcátku a parkovací kamery. Vedle obligátní ve víku kufru jsou součástí systému kamery ve vnějších zpětných zrcátcích a ve znaku na přídi auta, přičemž si zákazník na obrazovce multimediálního systému zvolí, jaký obraz právě potřebuje vidět. A to oceníte nejen při parkování, ale také při manévrování v terénu, kde se pomocí tlačítka na středovém panelu šikovně podíváte, zda vám v cestě nestojí nějaká nástraha. Rozlišení obrazu je přitom na slušné úrovni.

Renault odhalil nový Duster. Od Dacie se neliší jen svým znakem!

Dacia nově nabízí také startování tlačítkem a bezklíčový vstup. Karta byla samozřejmě převzata od mateřského Renaultu, u nějž se ukázala jako osvědčeným řešením. Renault jej používá již 15 let, během kterých se karta ukázala jako naprosto spolehlivé. A navíc je už zaplacené...

Novinkou je i šest airbagů (předchůdce měl jen čelní a boční, chránící hrudník a hlavu) nebo asistent pro sjíždění svahů, který samočinně udržuje rychlost při jízdě z prudkých kopců, a to i při zařazeném neutrálu. Duster se ostatně na rozdíl od mnoha jiných SUV nezpevněných cest nebojí, takovou jízdu si užívá. Navíc díky světlé výšce 210 mm nebo slušným nájezdovým úhlům máte v takových podmínkách slušnou rezervu.

Závěr

I po sedmi letech na trhu se Duster ukazuje jako populární automobil, doba však pokročila, a tak se vůz musel změnit. Jestliže první generace přišla na trh v době hospodářské krize, kdy lákala hlavně povedeným designem a nízkou cenou, dnes už evropským zákazníkům tyto vlastnosti nestačí a hledají více výbavy a pohodlí. Duster na takovou poptávku reaguje a v mnoha případech nabízí výbavu, kterou byste u Dacie doposud hledali marně – hlídání mrtvého úhlu, bezklíčové startování nebo automatickou klimatizaci.

To ale není všechno, nový Duster také o hodně lépe jezdí. Je tišší, pohodlnější a při svižnějším tempu jistější. A to všechno pro nás bylo velké překvapení. Cenu zatím neznáme, pokud se však nijak zásadně nezmění (což by odporovalo strategii Dacie), máme po prvních jízdách jasno; Duster bude i nadále hitem!

Víte, že...

...se od roku 2010 prodalo přes dva milionů kusů Dusteru, přičemž už v prvních třech letech přesáhl hranici 450.000 prodaných kusů?

...asi 1,1 milionu prodaných exemplářů připadá na exempláře se znaky Dacie? Mimo Evropu a třeba v Rusku se Duster prodává se znaky mateřského Renaultu.

...spekulovaný sedmimístný Duster nepřijde? Jednalo se jen o novinářskou kachnu, na rodiny chce Dacia nadále lákat MPV Lodgy, které jim podle automobilky poslouží lépe.

...Dacia s elektrickým pohonem zatím nepřijde? V následujících třech až pěti letech nemá smysl, technologie je stále drahá a cenu vozů by neadekvátně zvyšovala.

...Dacia je největší značka v Evropě z hlediska prodejů privátním zákazníkům? V Česku jí v tomto pohledu patří podle statistik Svazu dovozců automobilů třetí příčka, po Škodě a Hyundaii.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci V Rize zatkli oblastního šéfa Škody Transportation za korupci

Policie lotyšské metropole Rigy ve čtvrtek zadržela…

Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice Praha bude hospodařit s příjmy přes 59 miliard, výdaje budou vyšší. Opozice kritizuje investice

Praha bude příští rok hospodařit s příjmy 59,175 miliardy…

Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB Start-upu Spendee se podařil průlom. Jako první získal příslušnou licenci ČNB

Česká národní banka vydala vůbec první licenci spojenou…

 
 

Přidat názorDiskuse: Poprvé za volantem nové Dacie Duster.…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč? Britský expert nechce plug-in hybridy na veřejných dobíjecích stanicích. Proč?

Plug-in hybridní vozy by neměly mít umožněno dobíjet…

 



Dacia Duster pick-up existuje! Dostupný pracant je dílem rumunské společnosti Dacia Duster pick-up existuje! Dostupný pracant je dílem rumunské společnosti

I když nejde o produkt samotné automobilky, mohli bychom…

Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu Dacia Duster přijde o velkou výhodu v terénu. Kvůli modernímu dieselu

Bestseller automobilky Dacia dnes sice koupíte s moderní…

 



 
Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Mazda 3 se ukázala v Česku! Máme ceny všech verzí

Včera

Jsou to zhruba dva týdny, kdy se nová trojka poprvé představila světu v Los Angeles. A už dorazila i do Česka.




Blesk.cz

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že jsem Bruce Wayne

Christian “Batman“ Bale: Donald Trump si myslel, že…

Říká se, že americký prezident Donald Trump (72) nepatří k nejchytřejším politikům světa. Možná tomu tak není,…

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled svátků, kdy jsou obchody zavřené

Jak nakoupíte o Vánocích? Podívejte se na přehled…

Po dvou podzimních svátcích, kdy zůstaly obchody zavřené, přijdou další svátky bez nákupů o Vánocích. Na konci…

 

iSport.cz

SOUHRN EL: Vaclík vychytal nulu a Sevilla postupuje, dál jde i Rennes

SOUHRN EL: Vaclík vychytal nulu a Sevilla postupuje,…

Fotbalisté Sevilly s reprezentačním brankářem Tomášem Vaclíkem si v závěrečném kole skupinové fáze Evropské ligy…

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už nemá starou sestavu

Koubek: Chorý není kopyto, i Kollera učili. Plzeň už…

Ve středu večer znovu potvrdili svou velikost. Fotbalisté Viktorie Plzeň svalili AS Řím a západočeskému klubu za…

 

Reflex.cz

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným růstem cen bytů a domů stojí i hamižnost developerů

Nesvádějme všechno jen na pomalé úřady. Za šíleným…

14,4 roku. Tak dlouho musí vydělávat Pražan s průměrným platem 39.298 korun měsíčně na to, aby si v metropoli…

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za tohle opravdu vyhodíte peníze, dobře vám tak!

JXD vs. strašidloměr za 9 tisíc: Pokud za…

Do Tábora jsme jeli s podezřením, že jde o recesi. Jenže prodavači elektronických zařízení pro detekci strašidel…