Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nové Audi A8 dorazí ještě letos. Zvládne jezdit samo, má to ale háček...

David Bureš
Diskuze (14)
Připravovaná čtvrtá generace Audi A8 už bude schopná automatizovaného řízení třetí úrovně. Tak jednoduché to ale nebude.

Příchod nové, čtvrté generace Audi A8 se blíží. Automobilka již ukázala její konstrukci a chystá se na její letní premiéru, která má proběhnout 11. července. Luxusní vozy jsou dnes hlavně o automatizovaném řízení a takové systém nové A8 nemůže chybět. Novinka nabídne automatizované řízení třetí úrovně.

Takzvané vysoce automatizované řízení bude znamenat, že chystaná vlajková loď čtyř kruhů zvládne sama jezdit po dálnici a řidič bude moci převzít řízení jen v nebezpečných situacích, při nichž k tomu bude vyzván. To znamená, že si sice bude moci při jízdě vyřizovat maily nebo si číst, spánek ale zatím možný nebude. A navíc tak jednoduché to nebude.

Audi se podobně jako další výrobci dostává na hranici zákonných norem. V Evropské unii platná Vídeňská konvence z roku 1968 vyžaduje, aby každé auto mělo svého řidiče, který je musí ovládat. Ingolstadtský výrobce tak sice zvládne nabídnout tzv. vysoce automatizované řízení, zároveň ale tyto systémy nebude moci spustit na běžných silnicích.

Právě z toho důvodu automobilka podle všeho počká, až se zákony spojené s auty bez řidiče změní. A taková změna se minimálně v domovském Německu už chystá. Horní komora parlamentu se chystá změnit platnou Vídeňskou úmluvu tak, aby po německých silnicích mohla jezdit vozidla schopné třetí a čtvrté úrovně automatizovaného řízení. To by znamenalo, že by byly povolené vozy zvládající i složité jízdní situace na silnicích nižších tříd nebo v ulicích měst.

Automobilky podle návrhu budou povinny zákazníkům konkrétního vozidla jasně vysvětlit okolnosti, při nichž řidič bude muset převzít kontrolu nad vozem tak, aby neměl od „autopilota“ přehnaná očekávání. V autonomním vozidle by pak nesměla chybět „černá skříňka“ zaznamenávající jeho funkce, aby bylo jasně patrné, zda v době nehody řídil sám automobil, nebo jeho řidič.

Až se nové Audi A8 v létě oficiálně představí, bude podle všeho prvním sériovým vozem s třetí úrovní automatizovaného řízení, které chce předběhnout svoji konkurenci. Mercedes-Benz třídy S sice zvládá mnohé situace vyřešit samo, i s vylepšenými systémy v rámci letošního faceliftu však nadále bude spadat do druhého stupně automatizovaného řízení.

„Technika ještě není na takové úrovni, abychom nechali odpovědnost zcela na řidiči. Chceme udělat ještě pár kroků, než budeme ochotni to udělat,“ říká technický ředitel koncernu Daimler Ola Kallenius. To je zajímavé prohlášení s ohledem na to, že Mercedes o modernizované třídě S říká, že tak sofistikovaný systém jízdních asistentů ještě nikdo v sérii nenabízí.

Ani BMW zatím auto třetí úrovně automatizovaného řízení nenabízí, do prodeje ho chce uvést do roku 2021. V té době už podle mnichovského výrobce bude technicky možné osadit auta i systémy čtvrté a páté úrovně, firma však zatím nedospěla k rozhodnutí, kdy takové modely skutečně nabídne.

Zdá se tak, že nové Audi A8 bude mít náskok před konkurencí. Jenže k čemu takový „náskok díky technice“ bude, když ho zatím na silnicích nebude ještě nějakou dobu možné vyžít...

Úrovně automatizovaného řízení
ÚroveňPopis
1. Asistované řízeníTakový vůz zvládne sám jet, avšak řidič musí mít neustále ruce na volantu a dávat pozor na okolní provoz. Funkčnost systémů bývá omezená, např. jen za hezkého počasí. Mezi systémy této úrovně patří tempomat, adaptivní tempomat či automatické brzdění.
2. Částečně automatizované řízeníTakový vůz zvládne ve stanovených situacích jet sám v přímém směru, udrží se v jízdním pruhu a udrží bezpečnou vzdálenost od vozidla v předu. V pomalé rychlosti vůz dokáže zcela převzít řízení. Do této skupiny tudíž patří asistent pro jízdu v koloně nebo udržování v jízdním pruhu. Funkčnost opět bývá omezena, např. jen za hezkého počasí, kdy čidla nejsou znečištěná.
3. Vysoce automatizované řízeníVůz této úrovně zvládne zcela sám jet po dálnici, systém přitom řídí při předjíždění či vyhýbání, a zároveň komunikuje s ostatními vozidly. V nebezpečných situacích je však řidič vyzván, aby převzal řízení.
4. Plně automatizované řízeníVozidlo této úrovně se po většinu času zvládne pohybovat samo a zvládne i složitější situace na silnicích nižších tříd nebo ve městě. Řidič už nemusí sledovat řízení a může se věnovat jiným aktivitám. Vozidlo komunikuje i se semafory, díky čemuž mu na křižovatce naskočí zelená, pokud je z jiných směrů volno.
5. Bezpilotní řízeníTakové vozidlo zvládne od startu do cíle řídit samo. Z toho důvodu už nebude potřebovat volant, ani pedály.

David Bureš
Diskuze (14)
25. 4. 2017 10:56
Re: Prečo toľko skepse?
Myslím si, že vývoj v západním světě za posledních 25 let v žádném případě nemíří ke zjednodušování, ale naopak (o zjednodušování se jen a pouze složitě kecá :-) ). A je otázka jestli autonomní řízení je zjednodušení pro uživatele nebo zesložitění (dneska skočíš do auta a jedeš, příště budeš jako trouba muset zadávat cíl cesty, nedejbože když si v půli cesty rozmyslíš, že se chceš zrovínka tady otočit nebo někam zajet)... Ale to už zase míří jinam. Já nerozumím té souvislosti s barevnou televizí. Ta nic nezjednodušila, žádného pozorovatele černobílého vysílání neomezila, neměnila princip toho businessu. Ta pouze přinesla vyšší kvalitu diváckého vjemu, za což byl zákazník ochoten platit.

Edit: Princip obliby osobního auta spočívá v tom, že je to stroj, který člověk plně ovládá. Odklon směrem k autonomnímu řízení staví existenci osobních aut na hlavu. Tady se pak můžeš směle vrátit k MHD.
25. 4. 2017 09:02
Re: Prečo toľko skepse?
Ten příměr možná není nejlepší, ale dává smysl. Elektromobil a potažmo automatické řízení jsou nejjednodušší formy auta, jaké lze vyrobit. V podstatě jeden pedál, volant a tím to hasne. A lidé samozřejmě směřují k maximálnímu zjednodušování. Je myslím jasné, že automatické řízení se rozhodně uplatní a v té chvíli se začnou uplatňovat i elektromobily, protože auto už nebudou řídit, ono je bude vozit a nabíjet se samo, když ho nebudou potřebovat...
Avatar - positivemind
25. 4. 2017 00:01
Tesla
Ta kategorizace je zajímavá. Ačkoliv Tesla zvládá předjíždění (když ji k tomu vybídnete), nespadá do trojky, protože neumí komunikovat s vozy (dalšími Teslami) okolo?
Avatar - Hammunasakra
24. 4. 2017 23:21
Re: tolik keců...
:yes: >:D
24. 4. 2017 20:04
Re: Prečo toľko skepse?
clovece, problematika cernobileho vs. barevneho vysilani je v tvem prispevku velice zkratkovite pouzita a souvislost s autonomnim rizenim aut, potazmo elektromobily, apod. tu preci neni vubec zadna.