24.4. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Nové Audi A8 dorazí ještě letos. Zvládne jezdit samo, má to ale háček...

 

Připravovaná čtvrtá generace Audi A8 už bude schopná automatizovaného řízení třetí úrovně. Tak jednoduché to ale nebude.

Příchod nové, čtvrté generace Audi A8 se blíží. Automobilka již ukázala její konstrukci a chystá se na její letní premiéru, která má proběhnout 11. července. Luxusní vozy jsou dnes hlavně o automatizovaném řízení a takové systém nové A8 nemůže chybět. Novinka nabídne automatizované řízení třetí úrovně.

Takzvané vysoce automatizované řízení bude znamenat, že chystaná vlajková loď čtyř kruhů zvládne sama jezdit po dálnici a řidič bude moci převzít řízení jen v nebezpečných situacích, při nichž k tomu bude vyzván. To znamená, že si sice bude moci při jízdě vyřizovat maily nebo si číst, spánek ale zatím možný nebude. A navíc tak jednoduché to nebude.

Audi se podobně jako další výrobci dostává na hranici zákonných norem. V Evropské unii platná Vídeňská konvence z roku 1968 vyžaduje, aby každé auto mělo svého řidiče, který je musí ovládat. Ingolstadtský výrobce tak sice zvládne nabídnout tzv. vysoce automatizované řízení, zároveň ale tyto systémy nebude moci spustit na běžných silnicích.

Právě z toho důvodu automobilka podle všeho počká, až se zákony spojené s auty bez řidiče změní. A taková změna se minimálně v domovském Německu už chystá. Horní komora parlamentu se chystá změnit platnou Vídeňskou úmluvu tak, aby po německých silnicích mohla jezdit vozidla schopné třetí a čtvrté úrovně automatizovaného řízení. To by znamenalo, že by byly povolené vozy zvládající i složité jízdní situace na silnicích nižších tříd nebo v ulicích měst.

K tématu: Jízda bez řidiče. Blízká realita? Ale pozor na hackery!

Automobilky podle návrhu budou povinny zákazníkům konkrétního vozidla jasně vysvětlit okolnosti, při nichž řidič bude muset převzít kontrolu nad vozem tak, aby neměl od „autopilota“ přehnaná očekávání. V autonomním vozidle by pak nesměla chybět „černá skříňka“ zaznamenávající jeho funkce, aby bylo jasně patrné, zda v době nehody řídil sám automobil, nebo jeho řidič.

Až se nové Audi A8 v létě oficiálně představí, bude podle všeho prvním sériovým vozem s třetí úrovní automatizovaného řízení, které chce předběhnout svoji konkurenci. Mercedes-Benz třídy S sice zvládá mnohé situace vyřešit samo, i s vylepšenými systémy v rámci letošního faceliftu však nadále bude spadat do druhého stupně automatizovaného řízení.

nepřehlédněte: Automobil bez řidiče z roku 1971 je předobrazem autonomních vozidel

„Technika ještě není na takové úrovni, abychom nechali odpovědnost zcela na řidiči. Chceme udělat ještě pár kroků, než budeme ochotni to udělat,“ říká technický ředitel koncernu Daimler Ola Kallenius. To je zajímavé prohlášení s ohledem na to, že Mercedes o modernizované třídě S říká, že tak sofistikovaný systém jízdních asistentů ještě nikdo v sérii nenabízí.

Ani BMW zatím auto třetí úrovně automatizovaného řízení nenabízí, do prodeje ho chce uvést do roku 2021. V té době už podle mnichovského výrobce bude technicky možné osadit auta i systémy čtvrté a páté úrovně, firma však zatím nedospěla k rozhodnutí, kdy takové modely skutečně nabídne.

Zdá se tak, že nové Audi A8 bude mít náskok před konkurencí. Jenže k čemu takový „náskok díky technice“ bude, když ho zatím na silnicích nebude ještě nějakou dobu možné vyžít...

Úrovně automatizovaného řízení
ÚroveňPopis
1. Asistované řízeníTakový vůz zvládne sám jet, avšak řidič musí mít neustále ruce na volantu a dávat pozor na okolní provoz. Funkčnost systémů bývá omezená, např. jen za hezkého počasí. Mezi systémy této úrovně patří tempomat, adaptivní tempomat či automatické brzdění.
2. Částečně automatizované řízeníTakový vůz zvládne ve stanovených situacích jet sám v přímém směru, udrží se v jízdním pruhu a udrží bezpečnou vzdálenost od vozidla v předu. V pomalé rychlosti vůz dokáže zcela převzít řízení. Do této skupiny tudíž patří asistent pro jízdu v koloně nebo udržování v jízdním pruhu. Funkčnost opět bývá omezena, např. jen za hezkého počasí, kdy čidla nejsou znečištěná.
3. Vysoce automatizované řízeníVůz této úrovně zvládne zcela sám jet po dálnici, systém přitom řídí při předjíždění či vyhýbání, a zároveň komunikuje s ostatními vozidly. V nebezpečných situacích je však řidič vyzván, aby převzal řízení.
4. Plně automatizované řízeníVozidlo této úrovně se po většinu času zvládne pohybovat samo a zvládne i složitější situace na silnicích nižších tříd nebo ve městě. Řidič už nemusí sledovat řízení a může se věnovat jiným aktivitám. Vozidlo komunikuje i se semafory, díky čemuž mu na křižovatce naskočí zelená, pokud je z jiných směrů volno.
5. Bezpilotní řízeníTakové vozidlo zvládne od startu do cíle řídit samo. Z toho důvodu už nebude potřebovat volant, ani pedály.
Spolupracujeme s TipCars.com
EasyJetu klesl zisk, uškodil mu i pokles kurzu libry EasyJetu klesl zisk, uškodil mu i pokles kurzu libry

Britské letecké společnosti easyJet v uplynulém fiskálním…

Schumacherovo vítězné Ferrari má nového majitele. Odhadce hodnoty se pořádně sekl Schumacherovo vítězné Ferrari má nového majitele. Odhadce hodnoty se pořádně sekl

Chtěli byste doma vítězný monopost Michaela Schumachera z…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici Kupujete ojeté auto? 10 tipů, jak zdarma a jednoduše zjistit jeho reálnou kondici

Při nákupu ojetiny s vyplatí sledovat i zdánlivé…

 



Audi uvádí na český trh novou A8. Jak si cenově stojí proti konkurenci? Audi uvádí na český trh novou A8. Jak si cenově stojí proti konkurenci?

Čtvrtá generace A8 přichází na trh s dvěma šestiválcovými…

Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král? Jízdní dojmy s Audi A8: Bude tohle nový král?

Náš poslední srovnávací test Mercedesu třídy S a BMW 7…

 



 
Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Plymouth Duster: Americké kompaktní kupé přišlo mnohem dříve než rumunské SUV

Dnes 18:59

Jméno Duster si spojujeme s SUV rumunské Dacie. Stejný název ale neslo i kupé se značkou Plymouth už v 70. letech.




Blesk.cz

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte před zimou do izraelského Ejlatu

Doly krále Šalamouna i potápění s delfíny. Utečte…

Chcete plavat s delfíny, šnorchlovat mezi korálovými útesy nebo se jen tak uprostřed zimy povalovat na pláži? To…

Recenze: Mučení jako za totality. Vidořád skomírá v nástrahách futuristické Evropy

Recenze: Mučení jako za totality. Vidořád skomírá v…

Třetí díl z plánované heptalogie mladé britské autorky Samanthy Shannon je na českých knižních pultech. A…

 

iSport.cz

Vánoční dárek pro fanoušky biatlonu! V Novém Městě se za rok pojede SP

Vánoční dárek pro fanoušky biatlonu! V Novém Městě…

Nové Město na Moravě bude v prosinci 2018 popáté dějištěm Světového poháru v biatlonu. Populární závody mají…

Vémola v pořadu Fight!: O cestě do UFC, kulturistice a práci vyhazovače

Vémola v pořadu Fight!: O cestě do UFC, kulturistice…

Díky práci vyhazovače v Londýně se probojoval do nejprestižnější MMA ligy UFC. Kariérní cesta Karlose Vémoly je…

 

Reflex.cz

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU elektronické cigarety?

Další protikuřácké tažení: Zakáže nám EU…

Nenápadně a pozvolně nám aktivisté rozjíždějí, podobně jako rozjeli válku proti tabáku, válku proti…

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko více než Japonsko, Německo a Británie dohromady

Čína má poprvé více superpočítačů než USA. A daleko…

Bouřlivě se rozvíjející Čína dosáhla dalšího milníku v nejmodernějších technologiích. Poprvé v historii má více…