Novodobého Suzuki Swift se prodalo šest milionů kusů: V kolika zemích se vůz prodává?
Suzuki Swift, což v překladu znamená rorýs (malý čiperný ptáček) se na světových trzích prodává už od roku 1983, přičemž v některých zemích se vůz jmenoval Cultus. V roce 1988 dorazila 2. generace. Že šlo o pouhou inovaci předchůdce, bylo všem jasné na první pohled. Je až s podivem, že se v této formě vůz dočkal roku 2004. Za těch 16 let však podstatně vzrostly nároky na vozy segmentu B a zejména úroveň bezpečnosti při nárazu se výrazně zvýšila. Je jasné, že auto z roku 1988, které bylo jen inovací předchůdce, tomuto konkurovat rozhodně nemohlo.
Doslova veleskok
V roce 2004 se však představil zcela nový Swift, který byl jiný úplně ve všem. Pod zajímavými a poněkud hranatými tvary se ukrývala moderní technika a hlavně velmi tuhá karoserie, která Swiftu vynesla 4 hvězdičky v nárazových testech Euro NCAP. K tomu vůz dostal nové motory z řady M se 16 ventily a solidním výkonem, kdy i 1.3 nabízela skvělých 63 kW. Později dorazily zajímavé verze 4x4, což je v daném segmentu unikum, vždyť pouze Fiat Panda uměl toto nabídnout. Dále to byla verze s automatizovanou manuální převodovkou a konečně Swift Sport s točivým čtyřválcem 1.6 16V, velmi krátkými převody a výkonem 92 kW. V České republice byl prodej vozu zahájen v roce 2005. O něco dříve ve stejném roce se rozběhla výroba také v Maďarsku. Do České republiky se však dostaly i vozy z Japonska. V roce 2008 bylo prodáno již jeden milion těchto aut po celém světě.
Od roku 2010 nabízená 2. generace novodobého Swiftu skvěle rozvíjela koncept předchůdce. Sice využívala jeho podlahovou plošinu, avšak výrazně rekonstruovanou. Auto bylo větší, komfortnější a také bezpečnější, když v testech Euro NCAP získalo 5 hvězdiček za čelní a boční náraz. V rámci změn se zvětšil také objem zavazadelníku, byť v porovnání s přímou konkurencí byl stále poněkud menší. Auto dostalo s výjimkou verze Sport úplně jiné nové motory řady K. Sport zůstal u řady M, ovšem se zvýšeným výkonem a nově s šestistupňovou převodovkou. Ta výrazně rozšířila použitelnost vozu, takže Swift Sport II lze bez problému používat i na dlouhé cesty. To s předchůdcem jste se trápili na dálnici už při rychlosti 120 km/h z důvodu příliš vysokých otáček motoru. Ve druhém vydání zůstala zachována verze s automatizovanou manuální skříní, stejně jako varianta s pohonem všech kol. V roce 2011 model oslavil 2 miliony prodaných kusů o dva roky později už tři miliony. A v roce příštím už to byly čtyři miliony kusů.
Od základu nové
V prosinci 2016 představilo Suzuki třetí generaci Swiftu. Ta nemá s předchůdcem společného nic s výjimkou jména. Nové jsou nejen pohonné jednotky, ale také podlahová plošina. A vůz se již nevyrábí v Maďarsku. K výrobě v Japonsku přibyla Indie (závod Maruti, s nímž stvoří Suzuki koncern) a také Thajsko.
Od června loňského roku se vůz prodává také na českém trhu, kde údajně ale tvoří pouhých 10 procent prodejů aut této značky. Důvodem je mimo jiné také velký zájem našinců o vozy SUV a různé crossovery, které Suzuki rovněž nabízí.
Na českém trhu je třetí generace k mání s přeplňovaným přímovstřikovým tříválcem 1.0 BoosterJet, atmosférickým čtyřválcem 1.2 DualJet, tedy s nepřímým vstřikováním, ale se dvěma vstřikovači na válec. Oba motory vycházejí z řady K. Zajímavostí je verze SVHS, tedy mild-hybrid, který se může pojit s oběma motory. S větším motorem Suzuki stále nabízí pohon všech kol 4x4. V létě letošního roku dorazí také ostrá verze Swift Sport s přeplňovaným motorem 1.4 BoosterJet K14C s výkonem 104 koní (103 kW).
Jen doplníme, že Swift se prodává ve 158 zemích celého světa a největší oblibě se těší v Asii, především v Indii, kde navíc existuje také odvozená verze se čtyřdveřovou karoserií sedan.