NW Präsident: První automobil z Kopřivnice slaví 120 let od své první dálkové jízdy

 

NW Präsident, který je prvním osobním automobilem vyrobeným v Kopřivnici, se před 120 lety, 21. května roku 1898, vydal na svou slavnou jízdu do Vídně.

Kořeny současné kopřivnické automobilky Tatra Trucks a.s. sahají do roku 1850, kdy se Ignác Šustala za pomoci dvou tovaryšů pustil do výroby kočárů a díky kvalitním výrobkům i svým obchodnickým schopnostem dokázal z malé živnosti vybudovat jeden z významných evropských podniků.

Firma se zdárně rozrůstala, Šustala přibral společníky a v roce 1858 nechal zaregistrovat společnost Schustala and Co. Firma postavila několik továrních hal a v roce 1882 zahájila výrobu železničních vagónů.

V roce 1891 byla přeměněna na akciovou společnost Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks-Gesellschaft, neboli Kopřivnická vozovka (Nesselsdorf je německý název města Kopřivnice). Od tohoto názvu byla také odvozena původní značka automobilů - NW.

Tatra – tradice neumírá (1. část, 1850 – 1939)

Díky vizi a předvídavosti tehdejšího generálního ředitele Hugo Fischera von Röslerstamm a zapálenosti textilního velkopodnikatele a motoristického nadšence svobodného pána Theodora von Liebieg z Liberce, byla pak v roce 1897 zahájena stavba prvního kopřivnického automobilu vybaveného spalovacím motorem.

Cesta k tomuto rozhodnutí nebyla vůbec jednoduchá. V oné době totiž po světě jezdilo jen velmi málo vozidel s motorem s vnitřním spalováním. Jejich výroba byla spíše kusová než sériová, i když první automobilky začaly záhy vznikat.

Tatra – tradice neumírá (2. část, 1933 – 1998)

Spalovací motor si tehdy teprve razil cestu do automobilového průmyslu. Prozatím mu byly velkými konkurenty elektromotory a parní stroje. Nicméně spalovací motor byl na světě a němečtí otcové automobilu usilovně pracovali na jeho vývoji.

S jedním z nich, s Karlem Benzem, se velmi dobře znal právě Theodor von Liebieg. Svého dalšího obchodního přítele Hugo Fischera z Röslerstammu přesvědčil o výhodách stavby automobilů v Kopřivnici, tehdy ještě Nesselsdorfu, a krátce nato domluvil s Benzem dodávku jednoho celého automobilu a kontingentu motorů výhradně pro potřeby společnosti Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft.

Tatra začala s výrobou osobních aut před 120 lety. Připomeňte si ty nejslavnější!

V roce 1897 tedy začali v Kopřivnici se stavbou vůbec prvního automobilu se spalovacím motorem nejen v celém Rakousku-Uhersku, ale též střední Evropě.

Vůz NW Präsident s karosérií odvozenou z kočárů typu Mylord vyjel z bran kopřivnického podniku poprvé na jaře roku 1898. První cesta tohoto vozu, jehož stavbu vedl Leopold Sviták, zatímco budoucí slavný konstruktér Hans Ledwinka se jí účastnil jako pomocný pracovník, vedla do 328 km vzdálené Vídně.

NW Präsident se svou posádkou se na tuto cestu vydal před 120 let, 21. května roku 1898. Zmíněných 328 kilometrů tento automobil absolvoval za 24,5 hodiny a z tohoto času bylo 14,5 hodiny čisté jízdy. Průměrná rychlost byla 22,62 km/h a do Vídně výprava s prvním kopřivnickým automobilem dorazila 22. května 1898.

Video

Ve Vídni byl NW Präsident představen v rámci výstavy k oslavám padesátileté vlády Franze Josefa I. Po skončení výstavy byl automobil svým výrobcem věnován nově založenému Rakouskému automobilovému klubu a ten jej využíval jako vozidlo pro výcvik řidičů. Během let se automobil dočkal řady úprav včetně výměny pohonné jednotky za novější přímo z produkce NW.

Ve své modernizované podobě se v roce 1918 vrátil NW Präsident na území tehdejšího Československa a stal se základem pro automobilové sbírky Národního technického muzea, v němž je vystaven dodnes.

Národní technické muzeum v Praze představuje legendy i unikáty

NW Präsident byl ve své původní podobě vybaven kapalinou chlazeným čtyřdobým motorem Benz o objemu 2714 cm3, u nějž je nejčastěji uváděn výkon okolo 5 kW. Tento motor uloženy vzadu poháněl prostřednictvím dvoustupňové převodovky zadní kola a automobil, k jehož ovládání směru a řazení rychlostí sloužila řídítka na výklopném sloupku. NW Präsident se uměl rozjet rychlostí kolem 25 až 30 km/h. Jako první na světě byl vybaven nárazníkem, byť ten měl spíše estetickou funkci.

Rodící se kopřivnická automobilka na tento svůj první vůz s benzinovým spalovacím motorem navázala ještě dalším sedmi vozy, představujícími neustále vylepšovanou konstrukci původního modelu a nesoucími rovněž individuální pojmenování. Obdobnou koncepci s motorem za zadní poháněnou nápravou pak měla i série třiadvaceti vozů NW typ A z roku 1900, jejichž motory měly sice stejný objem jako prvního zástupce značky, ale disponovaly již výkonem 8,85 kW.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

V první polovině sedmdesátých let dvacátého století padlo v kopřivnické automobilce rozhodnutí o opakování stavby jejího prvního automobilu s benzinovým motorem. Ta byla zahájena podle původní dokumentace v roce 1974 a plně funkční vozidlo se představilo 1. května roku 1977. Dnes je tento automobil součástí expozice Technického muzea Tatra v Kopřivnici.

Spolupracujeme s TipCars.com
České Nestlé loni zvýšilo svůj zisk o více než čtvrtinu České Nestlé loni zvýšilo svůj zisk o více než čtvrtinu

Zisk české pobočky předního světového výrobce cukrovinek…

Italská vláda plánuje po pádu mostu Ponte Morandi kontroly staveb v celé zemi Italská vláda plánuje po pádu mostu Ponte Morandi kontroly staveb v celé zemi

Italská vláda plánuje po pádu dálničního mostu v Janově…

Téměř polovina Čechů by chtěla pětihodinovou pracovní dobu, ukázal průzkum Téměř polovina Čechů by chtěla pětihodinovou pracovní dobu, ukázal průzkum

Pětihodinovou pracovní dobu by v rámci svého zaměstnání…

 

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život Zpověď českého řidiče, kterému Volvo XC60 zachránilo život

Volva na aktivní a pasivní bezpečnosti staví už roky svůj…

 





 
Solární dobíječka akumulátorů: Opravdu dobije autobaterii? Vyzkoušeli jsme to!

Solární dobíječka akumulátorů: Opravdu dobije autobaterii? Vyzkoušeli jsme to!

Dnes 09:41

Solární panely dnes najdete na polích i střechách domů. Prý mohou dokonce dobít autobaterii.




Blesk.cz

Násilnický syn akčního hrdiny Van Damma opět zaútočil! Na spolubydlícího vytáhl nůž

Násilnický syn akčního hrdiny Van Damma opět…

Nejmladší syn hvězdy akčních filmů Jeana-Claudea Van Damma (57) Nicholas Van Varenberg (22) je podle žaloby…

Na Trutnovsku hoří barokní zámek! Byl na prodej za 14,5 milionu

Na Trutnovsku hoří barokní zámek! Byl na prodej za…

V Horním Maršově na Trutnovsku od dnešního rána hoří nevyužívaný a chátrající barokní zámek. Střecha zámku…

 

iSport.cz

Hrdina Jablonce Hrubý: Bylo to napínavé, ale konečně mám nulu

Hrdina Jablonce Hrubý: Bylo to napínavé, ale konečně…

Lepší než on by byla už asi jen cihlová zeď. Jablonecký brankář Vlastimil Hrubý byl včera v Edenu neprůstřelný,…

Bohemians vzali gól, ofsajd nebyl. Atentát a loupež, psali hráči po remíze

Bohemians vzali gól, ofsajd nebyl. Atentát a loupež,…

Týden poté, co dala Plzeň vítězný gól po ofsajdové situaci, se ve FORTUNA:LIZE objevil další případ, kdy bylo…

 

Reflex.cz

Opět povinná vojna v Česku? Je to nesmysl, ministr Metnar by měl řešit úplně jiné věci

Opět povinná vojna v Česku? Je to nesmysl, ministr…

Ministr obrany Lubomír Metnar (za hnutí ANO) prohlásil, že by podpořil opětovné zavedení povinné vojenské služby…

Za krvácení a modřiny jen pokuta. Rusko dekriminalizovalo domácí násilí. Jaký je výsledek?

Za krvácení a modřiny jen pokuta. Rusko…

V únoru 2017 ruská státní Duma dekriminalizovala některé formy domácího násilí. Pokud k násilí na ženě a dětech…