Objízdné trasy při opravě D1: Žádné se neplánují!

Díra střídá prasklinu, ze spár vylézá ucpávací hmota a jedna záplata navazuje na druhou. Míříme k místům, která se jako první dočkají dlouho plánované kompletní rekonstrukce.
Zpod kol testovacího vozu se při stotřicítce ozývá známá kadence „ta-tata-bum-bum-glo-lo-lo-ta-ta-bum-ta-tata“. Tak nám auto prozrazuje, jestli jsme zrovna překonali spáru mezi panely, díru, prasklinu v betonovém povrchu, nebo jen nerovnost.
Kdo tady jezdí pravidelně, ten to zná. Tahle panelová dálnice se jmenuje D1 a jedná se o nevytíženější dálniční spoj Česka.
Začíná peklo?
Letos se budou opravovat celkem čtyři úseky, na dvou z nich práce začnou od 9. května. Právě tohle bude pravá ukázka toho, co nás na nejvytíženější komunikaci v zemi čeká v příštích měsících a letech. „V opravovaných úsecích bude provoz v obou směrech sveden do dvou jízdních pruhů, které budou stále průjezdné,“ slibuje ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Můžeme věřit, ale znáte to.
Při snímání mostních konstrukcí se provoz zastaví zcela. Nejdříve se hovořilo o tom, že se dálnice uzavře na několik desítek minut. Teď už se ale vážně uvažuje o tom, že se zcela vyklidí na mnoho hodin! Tuhle variantu nám potvrdil Martin Novák z ministerstva dopravy s tím, že se provoz až na deset hodin zastaví zhruba v polovině června.
Dal nám nejpádnější důvod k zamyšlení a následné zkoušce, kudy zavřenou či kolonami zacpanou D1 objet.
Optimální stav
Podle ministerstva se před každým opravovaným úsekem provoz ve dvou jízdních pruzích oddělí jen nízkým souvislým pásem, nikoli výstražnými
plochami na samostatných podstavcích jako dosud.
Novinka vychází ze zkušeností v okolních zemích, kde se tento systém osvědčil – pás se totiž neposunuje kvůli náhodnému doteku auta. „Pruhy budou celkem úzké, levý bude mít pouze 2,5 metru, a tak se tam vejdou jen auta s šířkou do dvou metrů. Pravý pruh pak bude široký 3,25 metru, aby se tam vešly i kamiony,“ popisuje Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic.
Aby se zhuštěná doprava do pruhů co nejsnáze pokládala a nedocházelo k potížím, sníží se na modernizovaných úsecích rychlost ze 130 km/h na osmdesát. Při sjíždění z více pásů se bude využívat pravidlo takzvaného zipu. „Na bezpečnost a plynulost silničního provozu v rekonstruovaném úseku budeme permanentně dohlížet,“ říká Markéta Johnová z policejního prezidia. Situaci by měl monitorovat i policejní vrtulník.
Když bude hůř
Jen snílek si ovšem může myslet, že celou dobu bude provoz optimální. Krizové situace mohou nastat právě už při sjíždění do jednoho pruhu. Ledacos se může přihodit i při mnohakilometrové souběžné jízdě. Proto budou v místech oprav připraveni záchranáři, aby se v případě nehody provoz obnovil co nejrychleji a nevytvářely se kolony.
Jenže kdo zná opravované úseky třeba mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou, ví, že často vedou hlubokými lesy bez přístupových cest. Kvůli tomu, aby se záchranka a hasiči rychle dostali na místo problému, proto na mnoha místech rekonstruovaných úseků vzniknou nové příjezdové zóny. A to jak z místních komunikací, tak i terénní úpravou – například kácením stromů. Odtahovky budou připraveny přímo na staveništi.
Když bude nejhůř
A co až se dálnice zastaví úplně? Oficiální objízdné trasy kupodivu vůbec stanoveny nebyly! „Nebudou potřeba,“ tvrdí ministerstvo i Ředitelství silnic
a dálnic.
S tím, že se valná část řidičů bude snažit opravované úseky raději objet po místních komunikacích, přitom najisto počítají dotčené obce a celý kraj Vysočina. A vědí, že nebude síla, která by na „neexistující“ objízdné trasy autům zabránila vjet. S jedinou výjimkou – z dálnice se nedostanou kamiony. „Snahou policie je zejména za mimořádné situace zajistit, aby kamiony zůstaly na dálničním tělese. Policejní hlídka bude tehdy na výjezdech usměrňovat provoz. Výjezdy z dálnice navíc osadí dopravní značení zakazující nákladním vozidlům nad 12 tun sjíždět,“ vysvětluje Markéta Johnová.
Nejdříve za šest let
Je jasné, že se provoz po Česku na minimálně šest let změní – akce D1 se každý den dotkne tisíců řidičů. Nezbývá než doufat, že to s rekonstrukcí
dálnice nedopadne jako se spouštěním registru vozidel. Tehdy se také slibovalo, že vše půjde jako po másle – a výsledek známe. A v duchu se modlíme, abychom v následujících nejméně šesti letech mohli bez větších komplikací jezdit do Brna a nemuseli ve spojitosti s D1 každý půlrok psát o dalším ministrovi dopravy, který v souvislosti s nezvládnutou rekonstrukcí rezignoval.
Čtyři fáze opravy
- Provizorní rozšíření vozovky - provoz dvěma zúženými pruhy (3-4 měsíce)
- Modernizace jednoho jízdního pásu - provoz dvěma zúženými pruhy (3-4 měsíce)
- Modernizace druhého jízdního pásu - provoz dvěma zúženými pruhy (3-4 měsíce)
- Zimní technologická přestávka (nastavena podle vývoje počasí) – provoz čtyřmi pruhy bez omezení (2-3 měsíce)
Co se bude dělat
Vzhledem k tomu, že se životnost modernizované dálnice plánuje na několik desítek let, dojde k úplnému odstranění stávající vozovky. Půjde dolů jak povrch, tak základ. Počítá se také s tím, že budou nově položeny inženýrské sítě a kanalizace. Dojde rovněž k celkovému rozšíření dálnice ze současných 26,5 metru na 28 m, a to přidáním tři čtvrtě metru na každé straně jako rozšíření odstavného pásu.
Pomoc policie bude klíčová
Pokud na rekonstruovaných úsecích dálnice dojde k problémům a byla by neprůjezdná delší čas, dotčené obce spoléhají především na policii. „Kdyby se všechna auta nahrnula do Jihlavy, určitě by to nebylo příjemné,“ říká Radek Tulis, mluvčí jihlavského magistrátu. Předpokládá zároveň zvýšenou aktivitu strážců zákona. „Na takový scénář je dopravní policie připravena. V případě krizových situací se chceme opřít nejen o vlastní síly, ale využili bychom i hlídky okolních dopravních inspektorátů,“ vysvětluje Markéta Johnová. „U velkých dopravních komplikací bychom uvítali pomoc policie, která by se měla soustředit například na řízení provozu na důležitých křižovatkách,“ myslí si Ladislav Rada z městského úřadu ve Velké Bíteši.
Víte, že…
- opravy by měly trvat minimálně šest let?
- celkem se bude modernizovat 20 úseků mezi Mirošovicemi a Kývalkou v celkové délce 161,4 kilometru?
- doba trvání modernizace jednotlivého úseku by měla trvat 16 měsíců, a to včetně technologické přestávky v zimních měsících mezi prosincem a únorem?
- modernizace by měla probíhat maximálně v pěti úsecích v jednom roce, nikdy by navíc nemělo jít o dva sousední?
- letos se budou modernizovat čtyři úseky v celkové délce 34 kilometrů? Práce začnou na etapách Větrný Jeníkov – Jihlava mezi 104. a 112. km a Lhotka – Velká Bíteš mezi 153. a 162. km. Ještě letos, nejspíše do prázdnin, se budou renovovat také úseky Loket – Hořice mezi 41. a 48. km a Šternov – Psáře mezi 66. a 75. km.
Objízdné trasy při opravě dálnice D1: Sjet, nebo zůstat?
Míříme z Prahy směrem na Brno. Představa, že se konečně začne s rekonstrukcí, zní lákavě. Šest let, které však práce zaberou, vypadá jako nekonečno.
Na dálnici právě probíhá jarní údržba. Proto než dojedeme k prvním úsekům, do kterých se zakousnou bagry, potkáváme tři zúžení do jednoho pruhu.
Dálnice se myje, zametá se štěrk a náspy se zbavují křovin. Až se tu začne stavět, provoz se svede do dvou úzkých pruhů a pojede se maximálně osmdesát. Jenže co když tomu tak nebude? Zná to každý a na D1 je to zvláště obvyklé: půlka aut v tu ránu zamíří na nejbližší sjezd. Rozhodli jsme se proto zmapovat, zdali se vyplatí zůstat na tepně, nebo se raději z preventivních důvodů cestě úplně vyhnout.
Větrný Jeníkov – Jihlava 104.-112. km
Blížíme se ke sjezdu na Větrný Jeníkov – jednomu z dvou míst, kde se má začít už tento týden stavět. Vůbec nic tomu však nenasvědčuje, po strojích ani náznak. Svodidla jsou stejně zvlněná jako na jiných úsecích a děr je také víc než dost.
My tu však dnes nejsme kvůli hodnocení známého stavu dálnice. Jde nám o zjištění, kdy se vyplatí na ní zůstat, a kdy sjíždět.
Při první cestě zůstáváme na dálnici, průjezd téměř devítikilometrového úseku mezi odbočkami na Větrný Jeníkov a Jihlavu zabere asi šest minut. Tempomat přitom hlídá tachometrových 80 km/h, přesně tolik se totiž bude jezdit během rekonstrukce. Jenže bude tomu tak? To je otázka. Stačí drobný problém kdekoliv v úseku do zúžení – a je tu zácpa. Kudy ji případně objet? Poprvé jsme to vyzkoušeli směrem od Brna – cesta je však shodná pro oba směry. Objízdná trasa se podle mapy nabízí přes Jihlavu a Větrný Jeníkov. Do Jihlavy to je po čtyřproudém přivaděči chvilka a po okreskách pak neujedeme o moc víc než po dálnici, říkáme si. Jenže chyba lávky! Nebo spíše mostu. Široké čtyřproudové silnice si užíváme jenom chvilku, když přichází zúžení do jednoho pruhu a padesátka. I přes velmi klidný dopolední provoz je tu husto. Staví se zde přemostění, které umožní autům z průmyslové zóny jezdit i směrem na Jihlavu. Skvělá věc, načasování ale za pět! Práce by totiž měly být dokončeny až v září.
Aspoň že se v Jihlavě vyhnete semaforům. My jsme mířili sjezdem na Jihlavu-centrum. Hned za ním jsme zabočili doleva na Větrný Jeníkov. Ještě kousek za městem jsme si užívali docela pěkné silničky, jenže se zužovala a zužovala. Pak se začala i pořádně klikatit. A když se před námi objevila vejtřaska, nenašli jsme prostor pro předjetí.
Na náměstíčku ve Větrném Jeníkově jsme pak zahnuli doprava. Pokud tudy pojedete, opravdu zvolte tu nepravděpodobnou úzkou uličku. Nepřehlednost odbočky o následující kvalitě cesty dost vypovídá. Za dopoledního slunného dne jsme zde našli skvělou zakroucenou silničku, ideální pro vyzkoušení jízdních kvalit testované Fiesty ST. Chvilku se jede po novém asfaltu, esíčko střídá esíčko, jenže pak následuje les, kde se cesta dále zužuje a poloměr zatáček klesá. Dokud jsme se neměli vyhnout pošťácké dodávce v protisměru, bylo zde místa dost. Kdyby však dálnice vysloveně nestála, nejeli bychom tudy ani za nic. Naše dojmy potvrzuje i pan Luhavý, který zde bydlí. „Vůbec se to nevyplatí. Už teď se to zde zacpe, hned jak se dálnice zastaví. A úplně nejhorší to je v zimě,“ varuje. Když už, doporučil by sjet z dálnice v Humpolci a ujet sice více,
ale po trochu lepší silnici. My však pokračujeme nejkratší cestou směrem k dálnici. U sjezdu palubní počítač ukazuje, že jsme zdolali 19,9 kilometru – cesta nám trvala dvacet jedna minut. Proti dálnici jsme tedy ztratili šestnáct minut. A to jsme natrefili na silnice téměř prázdné. Naše rada tedy zní: dokud to jen trochu půjde, zůstaňte na dálnici.
Cesta po dálnici | |
Vzdálenost | 8,5 km |
Čas | 6:30 min |
Průměrná rychlost | 80 km/h |
Cesta objížďkou | |
Vzdálenost | 19,9 km |
Čas | 21 min |
Průměrná rychlost | 57 km/h |
Lhotka - Velká Bíteš 153.–162. km
Dálniční úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší je dobrou ukázkou toho nejhoršího, co můžete na D1 potkat. Nefalšovaný panelový zážitek prověří podvozek auta víc než test tlumičů. Po první zkušenosti jsme k objízdným trasám trochu skeptičtí. Už u sjezdu Tasov a Osová Bítýška ve směru od Prahy nás ale čeká široká silnice, kde by mohly být klidně dva pruhy v každém směru. Nakreslené tu ale nejsou žádné. Asi po dvou kilometrech přijíždíme ke statku, kde zabočujeme doprava na spojnici mezi Velkým Meziříčím a Velkou Bíteší. A opět: kvalitní asfalt, široká vozovka, auta jedoucí
po paralelní dálnici nám mohou klidně závidět. I cesta Bíteší, která se mimochodem do roku 1924 psala s ypsilonem a byla součástí vyjmenovaných slov po b, je bez potíží. Silnice se zužuje a zhoršuje až v posledním stoupání před nájezdem na dálnici. Výsledek? Jedenáctikilometrovou objížďku jsme zvládli za deset minut a bez problému. Pokud tedy budete mít pocit, že je na dálnici příliš husto, vyplatí se v tomto případě sjet.
Cesta po dálnici | |
Vzdalenost | 9,0 km |
Čas | 6:45 min |
Průměrna rychlost | 80 km/h |
Cesta objížďkou | |
Vzdalenost | 11,0 km |
Čas | 10 min |
Průměrna rychlost | 66 km/h |
Proč nejsou objížďky oficiální?
V minulosti byla vždy součástí uzavírek také povinnost opravit po jejich skončení objízdné trasy. Aby se ušetřilo a cena za opravu dálnice nebyla
zvýšena o práce na objízdných trasách, nebyly oficiálně vyhlášeny, tudíž ani nemohou být opravovány. „Jen se přesunulo financování ze státu
na kraje a obce,“ stěžuje si náměstek hejtmana kraje Vysočina pro dopravu Libor Joukl. „V okolí Velké Bíteše se bude jezdit zejména po silnicích
spravovaných krajem, v případě komunikací první třídy pak Ředitelstvím silnic a dálnic. Městu by se měl hlavní provoz vyhnout,“ má jasno vedoucí majetkového odboru města Ladislav Rada.