Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi: Alternativa ke kombi

Bazarové Recenze
Diskuze (9)
První generace Hyundaie Santa Fe oslovila i řidiče, kteří původně o SUV ani neuvažovali. Dobrá ovladatelnost a při řízení pocit jako v běžném osobáku dělá z tohoto korejce zdatného soupeře kombi.

Na trhu s ojetými automobily se Hyundai Santa Fe první generace řadí už spíše k levnějším SUV. Jako nový byl dost oblíbený, což je nyní velkou výhodou - ojetin je dostatek a tak se dá dobře vybírat. V české republice byl vůz uveden výhradně s pohonem všech kol, avšak na některých zahraničních trzích se prodával také pouze s jednou poháněnou nápravou. Zájemci o čtyřkolku tedy pozor, existuje tu malá možnost, že na dvoukolku narazíte.

Nám při výběru vozu k testu padl do oka automobil s označením 4WD na dveřích zavazadelníku, vybavený slabším z turbodieselů 2.0 CRDi. V pražském autocentru Auto ESA za exemplář z roku 2004 požadují 144 900 korun, což se může zdát dost. Na druhou stranu jde o vozidlo téměř z konce výroby (v roce 2006 se začal prodávat nástupce) a především s bohatou výbavou, která není u těchto aut zase tak častá.

Prostor pro posádku

Interiér modelu vyráběného od roku 2000 je z hlediska tehdejší doby typicky korejský. Palubní desku tedy tvoří tvrdé plasty, jejich výhodou je ale celkem dobrá odolnost a tak běžně nenesou známky nějakého poškození. Ostatně testovaný vůz je toho důkazem. Doposud urazil 142.252 kilometrů, avšak na kabině tuto porci nepoznáte. Vděčí za to i sedadlům čalouněným odolnější kůží.

Automobil poskytne dostatek místa cestujícím vpředu i vzadu. Vyšší světlá výška vozu pak pozitivně ovlivňuje nastupování, které je pohodlnější i pro starší osoby. Zavazadelník o základním objemu 469 litrů může směle konkurovat řadě kombi, i proto se Santa Fe stalo oblíbeným rodinným vozem. Navíc v případě sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha a objem nákladového prostoru naroste na 2100 litrů. Přitom pod podlahou zavazadelníku najdete ještě menší odkládací místa a ve dveřích schránku na povinnou výbavu. Stejně jako interiér s dostatkem odkládacích míst je i zavazadlový prostor chytře řešený.

S tím souvisí i možnost samostatně otevřít okno pátých dveří, což oceníte při parkování ve stísněných prostorech. Při otevírání celých dveří si však dejte pozor: nejsou zrovna lehké, jejich vzpěry bývají u ojetin na konci životnosti a víko zavazadelníku pak neudrží v horní poloze. Oprava je ale snadná a laciná.

Motor a převodovka

Vyhledávané jsou prakticky jenom vozidla s turbodieselem. Žravější zážehové agregáty se velkému zájmu netěší, zejména šestiválce svou spotřebou nenadchnou. Turbodiesely běžně potkáte dva: slabší 2.0 CRDi o výkonu 82 kW od italské společnosti VM Motori, který pohání i námi prověřovaný automobil a jeho silnější provedení 2.0 CRDi VGT s proměnnou geometrií lopatek turbodmychadla.

Už slabší vznětový motor potěší dostatkem sil a většině řidičů bude vyhovovat. Dokonce ani udávaná spotřeba 7,6 litru na 100 km v kombinovaném provozu vůbec není nereálná. Přesný výkon motoru činí 82,5 kW, proto se můžete setkat se zápisem v dokladech jak 82, tak 83 kW. Jde však o jeden a tentýž agregát.

Proti němu má silnější turbodiesel o výkonu 92 kW měkčí a tišší běh i nepatrně nižší spotřebu. Odlišuje se také jiným turbodmychadlem a vstřikovači, což je v případě ojetiny ještě důležitější. Turbodmychadlo Garrett je o několik tisícovek levnější než u slabšího dieselu použité turbo Mitsubishi. Ani jeden z motorů se ale s problémy s turbodmychadlem běžně nepotýká. Někdy se však objevují potíže se vstřikovači a zde se karta obrací. Vstřikovače Bosch stojí pro silnější motor o několik tisíc korun více (každý). Jeden repasovaný vstřik na slabší turbodiesel lze pořídit asi za 9000 korun, zatímco nový přijde téměř na 12 000 Kč. Při výběru ojetiny tedy pozor na stav vstřikovačů common railu. Pokud bude motor v dobré kondici jako u testovaného exempláře, bude většina řidičů i se slabším turbodieselem jistě spokojena.

Jízdní vlastnosti a komfort

Zatímco úsporné přeplňované vznětové motory se těší dobrému jménu, u brzd je to jinak. Slabší brzdy rychleji podléhají opotřebení a při intenzivním zatížení sportovním stylem jízdy u nich může dojít ke slábnutí brzdného účinku následkem přehřátí. Pravda, SUV nějaké střelce neláká a nakonec se ani na sportovní jízdu nehodí, při běžném užívání si na chování brzd zvyknete.

Výhodou je velice komfortní odpružení - podvozek doslova pohlcuje nerovnosti. V zatáčkách ale počítejte s určitým náklonem karoserie. Zde by se hodilo lepší boční vedení těla, které jinak pohodlná sedadla postrádají.

Pohon všech kol byl použit dvojí, vždy ale dochází k připojení zadní nápravy až při prokluzu předních kol a točivý moment se dělí v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Za základní řešení můžeme označit použití mezinápravového diferenciálu s viskozní spojkou. Zde si při prokluzu předních kol můžete všimnout určité prodlevy, než se připojí zadní kola. Rychleji reaguje systém užívaný od roku 2003, který najdeme standardně ve spojení se silnějším turbodieselem. Slovo zde dostala elektronicky řízená vícelamelová spojka integrovaná do zadního diferenciálu a pohon 4x4 je zde aktivní i při rozjezdech. Ani s jedním ze systému pohonu všech kol nebývají u ojetin potíže.

Výbava a cena testovaného vozu

Hyundai Santa Fe z nabídky Auto ESA potěší rozsáhlou výbavou, která ovlivnila jeho prodejní cenu. Automobil totiž nabízí kožená sedadla s vyhříváním, klimatizaci, čtyři airbagy nebo ABS. Nechybějí litá kola, autorádio s přehrávačem CD, jakož i elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka a boční okna. Samozřejmostí je centrální zamykání.

Cena vozu byla stanovena na 144.900 Kč při platbě v hotovosti a 109.900 Kč při využití financování. Cena přitom odráží nejen bohatou výbavu, ale i celkově dobrý stav automobilu. Vytknout mu lze pouze větší opotřebení spojky - sice ještě neprokluzuje, ale zabírá až nahoře.

Expert Auto ESA radí

Kromě brzdových segmentů má Hyundai Santa Fe také poddimenzovanou spojku a jak bývá v Česku zvykem, ojetý vůz se prodává většinou v okamžik, kdy potřebuje nějakou investici. Výsledkem je, že řada ojetin nabízených na českém trhu má skutečně spojku zralou na výměnu. Samotná kompletní spojková sada přijde asi na 5000 korun.

Pozor si dejte i na stav vstřikovačů common railu, občas se vyskytují také netěsnosti vysokotlakého čerpadla. Častěji se objevují závady elektrického ovládání zpětných zrcátek, ale pozornost si zaslouží elektrická výbava celkově. Setkat se můžete s vůlemi v čepech přední nápravy, které je však možné měnit samostatně. Koroze napadá výfukový systém a povrchově i některé komponenty podvozku.

Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi
Objem motoru (cm3): 1991
Maximální výkon (kW/ot. za min.): 82/4000
Maximální točivý moment (N.m/ot. za min.): 255/2000
Zrychlení 0-100 km/h (s): 14,9
Největší rychlost (km/h): 166
Kombinovaná spotřeba dle výrobce (l/100 km): 7,6
Rok výroby testovaného vozu: 2004
Počet ujetých km dle palubních přístrojů: 142 252
Cena vozu (hotovost/financování v Kč): 144 900/109 900
Bazarové Recenze
Diskuze (9)
3. 1. 2014 17:33
santa fííííííí
Tje hnus. Jak si u huyjuindauje mohli říct ," jo ten předek vypada dobře"
Avatar - Jerry.Gunman
23. 12. 2013 08:17
Santa Fé rok výroby 2004
Nechci býti jízlivcem či hnidopichem, ale skutečně věříte tomu, že (jak je v článku doslovně uvedeno) "...testovaný vůz je toho důkazem. Doposud urazil 142.252 kilometrů, avšak na kabině tuto porci nepoznáte..." Auto z roku 2004? Auto na pomezí SUV a zvýšeného kombi, v dobrém slova smyslu "užitkový vůz", navíc osazené naftovým motorem - a najede za rok nějakých 14.000 km? :-)
Avatar - aproximus
20. 12. 2013 23:57
Re: Nasedání
land cruiser je z hlediska rozměrů přece jen trochu "jiné" auto, než horní hnůjdaj..
Avatar - m.z.
20. 12. 2013 19:53
Re: santa xmass fé
To auto má dost podstatných závad. Bezproblémový pohon 4x4 znamená neustále spálenou lamelovou spojku.
Převodovce odchází synchrony.
Motor trpí na drahé poruchy vstřikování, turbo Mitsubishi (aspoň v době, kdy jsem tento motor jezdil do r.2005) bylo neopravitelné, navíc ani nijak nadšeně netáhnul.
Na můj vkus, příliš mnoho dětských nemocí.
Avatar - lamal
20. 12. 2013 18:08
santa xmass fé
nie je to zle auto... v rodine bolo jedno s 2,0 crdi 82kw a automatom... take prijemne auto