Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi-VGT - Enginelift

Od jara letošního roku nabízí Hyundai v SUV Santa Fe také silnější turbodiesel s označením CRDi-VGT. Jak se inovovaná pohonná jednotka projeví v provozu, zvláště s novou koncepcí připojování pohonu zadní nápravy?

Od jara letošního roku nabízí Hyundai v SUV Santa Fe také silnější turbodiesel s označením CRDi-VGT. Jak se inovovaná pohonná jednotka projeví v provozu, zvláště s novou koncepcí připojování pohonu zadní nápravy?

Dosud využívaný úsporný turbodiesel 2,0 CRDi s 83 kilowatty nejvyššího výkonu doplnil jeho modernizovaný bratr 2,0 CRDi-VGT (92 kW), který vznikl dalším vývojem zmíněného motoru. Označení VGT znamená, že motor je vybaven novým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

Nová varianta se systémem VGT má nejvyšší výkon 92 kW při 4000 otáčkách, důležitější je ale nárůst točivého momentu na 285 N.m při v rozsahu otáček 1950 až 2600 min.

Zrychlení na 100km/h se zlepšilo na 13 s a průměrná spotřeba nepatrně klesla na 7,5 l/100km.

Objektivní změny hodnot jsou při jízdě subjektivně vnímatelné velmi dobře. Motor je znatelně méně hlučný a přes dobré utlumení neproniká do karoserie mnoho vibrací. Širší rozsah otáček v pásmu maximálního točivého momentu umožňuje akceleraci s méně častým řazením, a co je nejpodstatnější, při evidentním nárůstu dynamiky jsme neměli problém udržet průměrnou spotřebu kolem sedmilitrové hranice při jízdách mimo město. Ve městě se spotřeba pohybuje okolo devíti litrů na sto kilometrů.

Inovace se dotkly i pohonného ústrojí - dosud byla používána mechanická varianta s mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Toto ústrojí rozdělovalo točivý moment v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Nyní je pohon zadních kol připojitelný přes elektronicky ovládanou lamelovou spojku integrovanou v tělese zadního diferenciálu. Kromě snížení odporů nepoháněných částí (které mají vliv na spotřebu) je důsledkem změny systému pohonu hlavně nutnost si zvykat na více nedotáčivý charakter auta. V praxi je rychlost připojení zadního pohonu dostatečná, řádově milisekundový proces zvládá spojka téměř bez typického rázu.

Sečteno, podtrženo: za cenu verze s původním motorem (ta nyní zlevnila) je na trhu k dispozici technologicky vyspělejší a uživatelsky příjemnější auto. Přičteme-li ostatní atributy vozu, zmiňované v  testu původního turbodieselu, lze říci, že zákazník i jeho peněženka získali.

Cena základní sestavy 849 900 Kč
Výbava základní sestavy Základní výbava: ABS+EBD, zadní diferenciál s omezenou svorností, přední a boční airbagy, anténa integrovaná v zadním sedadle, střešní ližiny, posilovač řízení, výškově nastavitelný volant a sedadlo řidiče, přední a zadní loketní opěrka, otáčkoměr, digitální hodiny, příprava na radio, 6x repro, el. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, el. ovládání bočních oken, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, kůží potažený volant a hlavice řadicí páky, kryt zavazadlového prostoru, síť v zavazadlovém prostoru Kč
Cena testované sestavy 913 400 Kč
Výbava testované sestavy metalický lak (+13.500,-), sada Elegance - kožené čalounění sedadel, vyhřívaná přední sedadla, tmavá zadní skla, automatická klimatizace (+50.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1991
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 285 / 1950 - 2600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.4 / 6.4 / 7.5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 690 / 1475
Objem nádrže (l): 65
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1718 / 700
Rozměr pneu: 225/70 R16
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4500
b) šířka (mm): 1820
c) výška (mm): 1675
d) rozvor (mm): 2620
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1470
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 560
výška opěradla vzadu (mm): 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano