TEST Hyundai Santa Fe 2.0 CRDi-VGT - Enginelift
Od jara letošního roku nabízí Hyundai v SUV Santa Fe také silnější turbodiesel s označením CRDi-VGT. Jak se inovovaná pohonná jednotka projeví v provozu, zvláště s novou koncepcí připojování pohonu zadní nápravy?
Dosud využívaný úsporný turbodiesel 2,0 CRDi s 83 kilowatty nejvyššího výkonu doplnil jeho modernizovaný bratr 2,0 CRDi-VGT (92 kW), který vznikl dalším vývojem zmíněného motoru. Označení VGT znamená, že motor je vybaven novým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.
Nová varianta se systémem VGT má nejvyšší výkon 92 kW při 4000 otáčkách, důležitější je ale nárůst točivého momentu na 285 N.m při v rozsahu otáček 1950 až 2600 min.
Zrychlení na 100km/h se zlepšilo na 13 s a průměrná spotřeba nepatrně klesla na 7,5 l/100km.
Objektivní změny hodnot jsou při jízdě subjektivně vnímatelné velmi dobře. Motor je znatelně méně hlučný a přes dobré utlumení neproniká do karoserie mnoho vibrací. Širší rozsah otáček v pásmu maximálního točivého momentu umožňuje akceleraci s méně častým řazením, a co je nejpodstatnější, při evidentním nárůstu dynamiky jsme neměli problém udržet průměrnou spotřebu kolem sedmilitrové hranice při jízdách mimo město. Ve městě se spotřeba pohybuje okolo devíti litrů na sto kilometrů.
Inovace se dotkly i pohonného ústrojí - dosud byla používána mechanická varianta s mezinápravovým diferenciálem s viskózní spojkou. Toto ústrojí rozdělovalo točivý moment v poměru 60:40 mezi přední a zadní nápravu. Nyní je pohon zadních kol připojitelný přes elektronicky ovládanou lamelovou spojku integrovanou v tělese zadního diferenciálu. Kromě snížení odporů nepoháněných částí (které mají vliv na spotřebu) je důsledkem změny systému pohonu hlavně nutnost si zvykat na více nedotáčivý charakter auta. V praxi je rychlost připojení zadního pohonu dostatečná, řádově milisekundový proces zvládá spojka téměř bez typického rázu.
Sečteno, podtrženo: za cenu verze s původním motorem (ta nyní zlevnila) je na trhu k dispozici technologicky vyspělejší a uživatelsky příjemnější auto. Přičteme-li ostatní atributy vozu, zmiňované v testu původního turbodieselu, lze říci, že zákazník i jeho peněženka získali.