6.10. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda Legend Mk4 (KB): Supertechnika, která zradí jen málokdy

 

Co v autě není, nemůže se pokazit. To by ale znamenalo, že poslední generace legendu narvaná technikou bude přesně tím autem, jehož vlastnictví musí notně novopečeného majitele stát hromadu nervů.

Složitý legend ale funguje s léty lépe než mnohá o dost jednodušší auta.

Legend byl vlajkovou lodí Hondy v Evropě od roku 1985 do roku 2012. Vznikly čtyři generace tohoto nepříliš obvyklého stroje. Tu první, vyráběnou do roku 1990, poznamenalo partnerství s již zaniklou britskou značkou Rover, takže legend žil vlastně coby sourozenec prvního velkého Rovera 800. Nabízel se jako sedan a také luxusní kupé. V následujících šesti letech vyjížděl druhý legend, jež se záhy po premiéře dostal také na československý a později český trh. Dodnes si pamatujeme, jak stál vystavený v salonu Hondy na pražské Vinohradské třídě, jakoby bokem od ostatních modelů a s cenovkou 1.740.000 Kč vyrážel dech všem, kteří tehdy neobvyklými otočnými dveřmi zavítali dovnitř. Druhé vydání se od první lišilo zcela zásadně odlišnou koncepcí poháněcí soustavy. Motor byl místo příčně uložený podélně, navíc dost vzadu. Za ním následovala převodovka a od ní pro změnu dopředu pomocný hřídel pohonu diferenciálu přední nápravy. A stejně to měl i třetí legend z roku 1996, který opustil karosářskou verzi kupé, zůstalo tedy jen u sedanu. Jestli druhá generace trochu připomínala svým vnějším vzhledem někdejší BMW řady 7 E32 či E38, pak třetí vydání v mnohých, včetně autora článku, evokovalo mercedesy. Třeba parkovací brzdou ovládanou pedálem či tvarem palubní desky. Jakoby se Honda v luxusní třídě trochu hledala.

Evropa na druhém místě

Velká japonská auta to měla na starém kontinentě vždycky těžké. Ve třídě, kde dominuje německá trojka, se asijská auta vyšší třídy prosazovala jen s obtížemi. Politika nabízet jen velmi omezené množství verzí, v případě legendu dokonce zúžené na jedinou, příliš nevoněla zhýčkaným Evropanům, zvyklým si vybírat. A nešlo jen o výbavu, nýbrž i pohon. Kdo chtěl čtyřválec, neřkuli diesel, měl smůlu.

Recenzovaný legend, v USA prodávaný jako Acura RL, se tak nejprve představil v zámoří a samozřejmě na domácím japonském trhu. Evropa si musela počkat do roku 2006, což znamenalo přibližně dvouleté zpoždění za zmíněnými trhy.

Video

Příchod vozu na starý kontinent přinesl přirozeně nezbytné úpravy, ve snaze přizpůsobit legend dynamičtějšímu provozu starého kontinentu. Asi nejvíce se to dotklo brzdového systému, který Honda výrazně posílila. Ačkoliv vůz brzdí slušně, majitelé se často potýkají se zvlněnými kotouči, což se projevuje vibracemi volantu při brzdění. Řešením problému ale nemusí být hned drahá výměna brzdových kotoučů a destiček. Dle servisního postupu Hondy mnohdy stačí kotouče „stočit“ na soustruhu a je po problému. Kupodivu, brzdové kotouče jsou na legendu samostatným dílem, tedy nikoliv vcelku s nábojem. A takto je tomu překvapivě i vzadu, navíc kotouče jsou i tady s vnitřním chlazením.

I malá nehoda se prodraží

Další změny na evropských legendech se týkaly výbavy. Evropská auta mají vždy vystřelovací kapotu PUH pro zlepšení ochrany chodců. Legendy v Japonsku pro změnu dostaly mimo jiné i noční vidění. Jen řidiči aut s pravostranným řízením mohli využívat systém udržování jízdy v pruzích LKAS. Právě se systémem vystřelovací kapoty se pojí takzvaný PUD, neboli technická modifikace. Ta se týkala vylepšení funkce systému, přičemž v rámci toho došlo na výměnu řídicí jednotky.

Vystřelovací kapota využívá dvojice pyropatron. I v případě malé nehody mění servisy jak ty, tak i zmíněnou řídicí jednotku a také oba panty kapoty. A samozřejmě kapotu, která je pro snížení hmotnosti vyrobena z hliníkové slitiny. Celá tato „sranda“ vyjde na asi 100.000 korun. Jenže dalších 104.000 korun stojí jednotka předního radaru potřebného pro pokročilé asistenční systémy, ukrytá pod logem výrobce. A i tu poškodíte už při relativně malém čelním střetu. Z toho důvodu doporučujeme kupujícím ojetých legendů zajímat se o havarijní pojištění. Z hliníku jsou dále přední blatníky, víko kufru a výztuhy obou nárazníků. Na podvozku pak oba pomocné rámy náprav, stejně jako některé prvky zavěšení kol.

Právě s podvozkem se pojí ten nejčastější rébus ojetých legendů. Složitá přední náprava využívá na každé straně horní a spodní příčné rameno. Celkem běžně po ujetí 100.000 km dochází ke vzniku vůlí v čepu toho spodního. Vzhledem k tomu, že je rameno hliníkové, tak čep není možné vylisovat, takže se mění s ramenem v celku. Coby originální díl vyjde na 12.200 korun včetně DPH. A druhovýroba, konkrétně firma Nipparts, dodává jen horní ramena, a to za 1.400 korun, což je překvapivě levné.

Motor podle stáří

Legendy vždy poháněl výhradně šestiválcový motor. Zatímco na trzích mimo Evropu absence dieselu počty prodaných aut nikterak nelimitovala, starý kontinent vznětové motory i v této třídě nekompromisně vyžaduje. Kdo však nehledí na spotřebu paliva a raději si chce užívat ticha a kultivovanosti, ten je u šestiválce na správné adrese. Jen nesmí moc řešit spotřebu. Za přibližně „dvanáct na sto“ však jezdit lze.

Legend vyráběný do roku 2010 poháněl motor o objemu 3,5 litru, od uvedeného data zvětšený na 3,7 litru. Ač se v obou případech jedná o šestiválce řady J (označení J35 a J37), liší se jak vrtáním (89 vs. 90 mm), tak i velikostí zdvihu (93 vs. 96 mm).

Na rozdíl třeba od čtyřválců řady R (1.8 i-VTEC v Civicu) či řady K (Civic Type R, Accord 2.4 i-VTEC) pohání vačkové hřídele motoru řady J ozubený řemen s intervalem výměny 120.000 km. Každá hlava si vystačí pouze s jednou vačkou (SOHC). Oba motory se liší technicky tím, že menší a starší 3.5 používá systém VTEC pouze na sací straně rozvodu, zatímco novější a větší 3.7 i na výfuku.

Oba motory výrobce spojil výhradně se samočinnou převodovkou s pěti převody vlastní a poměrně originální konstrukce. Sice využívá kapalinový měnič, avšak namísto planetových soukolí jsou použity v tomto případě tři hřídele, na nichž jsou osazena ozubená kola ve stálém záběru. Tedy podobně jako u manuálních převodovek. Jen místo synchronizačních hlav s objímkami pro řadicí vidlice jsou lamelové spojky. Legend používá převodovku označenou HBK. Na jeden převod tady připadá deset lamel, pět ocelových a pět lamel s obložením.

Slabinou převodovky HBK je podle Radka Marvana z firmy Toprun-GT-R, vydírající se uložení ložisek hřídelů v obalu převodovky. Oprava takzvaným vyvložkováním vyjde přibližně na 7.500 korun. Obal převodovky pak na necelý trojnásobek. Na kompletní repasy skříně si připravte 60.000 až 75.000 korun.

Při zkušební jízdě proto musí automat legendu řadit plynule. A rovněž přesouvání voliče mezi jednotlivými polohami nesmí být doprovázeno citelným škubnutím, přesněji rázy. Ač honda uvádí interval výměny oleje v převodovce 120.000 km, zkušenosti Radka Marvana ukazují, že by se to mělo dělat dříve. Tak po ujetí 60.000 km. Používat se musí pouze originální kapalina Honda ATF DW1 (dříve ATF Z1). Při servisu se mění 2,5 litru, při generální opravě skříně 6,5 litru.

Jak šel čas

2004 Představení vozu pro Japonsko a USA. V Americe se vůz jmenoval Acura RL. Motor 3.5 V6 s pětistupňovou samočinnou převodovkou.

2006 Zahájení prodeje vozu v Evropě. Posílené brzdy. Standardně vystřelovací kapota PUH.

2010 Modernizace vozu. Odlišná přední část. Větší motor 3,7 litru nahrazuje dosavadní 3,5 litru.

2013 Ukončení produkce vozu bez uvedení nástupce

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Ačkoli Honda Legend nepatří a nikdy nepatřila k automobilům, které by na našem trhu dosáhly výraznějších prodejních úspěchů, přesto se jedná o velmi zajímavý model. Čtvrtá generace byla představena v roce 2004 a Honda do ní vkládala naděje. Do Evropy se čtvrtá generace legendu dostala až za dva roky po své premiéře. Karoserii na první pohled dominují velmi zdařilé světlomety, které dodávají vozu sportovnější nádech. Interiér Hondy Legend patří k jeho velkým přednostem. Skvělé zpracování, naprosto přesně slícované díly a použití kvalitních materiálů dává jasně najevo, že jste opravdu ve voze, který splňuje veškeré nároky na automobil této třídy. Velkou devizou je rovněž prostor pro posádku, který je opravdu velkorysý. V kombinaci s bohatou výbavou vozu lze považovat interiér Hondy Legend za jeden z nejzdařilejších v této třídě. Slabinou tohoto vozu je poměrně malý a neprakticky tvarovaný zavazadelník, navíc s poměrně malým nákladovým otvorem. Komu tento vůz doporučit? Automobil může zaujmout především ty, kteří dávají přednost méně rozšířeným modelům a k životu nutně nepotřebují vznětovou pohonnou jednotku.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země Američané se do KLDR už asi nepodívají. Vláda chystá zákaz cestování do této země

Americká vláda se chystá zakázat občanům Spojených států…

Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu Motoristou na Ukrajině. Podívejte se na historii i modernu v reálném provozu

Doprava na Ukrajině je velmi specifická. Pásy ani…

Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky Komentář Martina Čabana: Starostové a návrat na první stránky

Politická strana je uskupení lidí vytvořené za účelem…

 

Štítky Honda Video Bazar

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací Fiesta zůstává ve své třídě královnou jízdy: První svezení s novou generací

Během novinářské prezentace vozu na severu Španělska jsme…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 



Honda Legend 2015: Prestižní sedan má 382 koní a 460 N.m Honda Legend 2015: Prestižní sedan má 382 koní a 460 N.m

Do nabídky Hondy se vrací model Legend, doposud technicky…

Honda Legend dá sbohem Evropě Honda Legend dá sbohem Evropě

Po 25 letech na evropských trzích ukončí své působení…

 



 
Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4 na druhou!

Dnes 10:55

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a představil model E All-Terrain. Na jeho bázi nyní vznikl ještě schopnější vůz.




Blesk.cz

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje péči 24 hodin denně

Leuška (5) skončila po vyšetření v kómatu. Potřebuje…

S Leuškou (5) se život rozhodně nemazlil. Když se holčička narodila, zjistilo se, že trpí vzácným syndromem,…

 

iSport.cz

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Pekhart jde do Izraele! S Beer Ševou bude hrát o Ligu mistrů

Český útočník Tomáš Pekhart má nové angažmá. Na tři roky se upsal Hapoelu Beer Ševa, poslední vítěz izraelské…

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se ztrapnil a Lukaku slavil

Zakletí Citizens? Nový gólman za miliardu se…

Před rokem odepsal Pep Guardiola v Manchesteru City brankáře Joea Harta, na jeho místo přivedl Claudia Brava z…

 

Reflex.cz

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky, energická LP a „ztracená“ Norah Jones

Video z druhého dne na Colours: Salta mezi diváky,…

Na hlavním pódiu měly během druhého dne přesilu ženy. Zatímco zpěvačka LP byla ve svém živlu, vybíhala až mezi…

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově nevěříme ani v nebe, peklo či existenci duše

Češi jsou naprostí neznabozi. Podle studie většinově…

To, že Češi jsou k náboženství mimořádně chladní, se ví již dlouho. Na rozdíl od jiných národů ale nevěříme jen…