26.5. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

 

Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v segmentu C model příznačně pojmenovaný Compact. Během deseti let vznikly dvě generace, přičemž obě celý život strávily ve stínu větších modelů řady 3.

BMW Compact původně vzniklo coby přímý konkurent VW Golf, tehdy třetí generace. Poprvé vůz vyjel v roce 1994, přičemž technicky vycházel ze stávající řady 3 E36. Rozvor náprav 2700 mm zůstal zachován, kýženého zmenšení délky vozu, odpovídající segmentu C, výrobce dosáhl zkrácením zadního převisu. K dvojici bočních dveří se tak přidala výklopná záď, opět odpovídající kompaktní třídě. BMW ovšem muselo konkurovat golfu také cenou. Vzhledem k použití drahé koncepce s podélně uloženým hnacím řetězcem a pohonem zadní nápravy, to však bavorští neměli příliš jednoduché. Konečná cena základního modelu 316i nakonec zněla na částku 599.000 korun, což bylo přesně o 100 000 korun méně, než kolik si výrobce tehdy účtoval za úvodní model sedan trojkové řady 316i.

Zcela bez kompromisů to však nebylo. Nakonec výrobce udělal těch ústupků docela dost. Předně, palubní deska prvního Compactu byla tvarově odlišná od zbytku sourozenců řady E36. Poněkud jednoduchá a jakoby bez ducha přístrojovka využívala z části některé prvky z předchozí hranaté řady 3 E30. Druhý, snad ještě větší ústupek, se nacházel vzadu. Zadní nápravu převzal Compact z trojky E30 a následně ji BMW požilo také v roadsteru/kupé Z3.

Video

Namísto kinematicky dokonalé „Z-axle“ tu bylo zavěšení s trojúhelníkovými rameny se šikmou osou kývání (takzvaná kyvadlová-úhlová náprava). Navíc Compact dostal její jednodušší verzi bez přídavného drobného vnitřního ramene, které tolik zlepšovalo jízdní vlastnosti řady 5 E34, 7 E32 či šestky E24 od roku 1982. Zadní náprava E36 Compact tak vlastně technicky spadala do 50. let. Tomu bohužel odpovídaly i jízdní vlastnosti, které slušně řečeno vytěžily příliš málo z jinak téměř dokonalé a v kompaktní třídě rozhodně nevídané koncepce. Ve srovnávacích testech tak byl v jízdních vlastnostech první compact běžně porážen jak Golfem, tak i Peugeotem 306 či Fiatem Bravo, tedy auty s předním pohonem.

Image vozu nepřidala také nabídka motorů, kdy zkraje byly pod kapotou pouze čtyřválce. Glorifikovaný řadový šestiválec 2,5 litru ve verzi 323ti dorazil až v roce 1997, tedy s tříletým zpožděním. Výroba původního compactu byla ukončena v roce 2000.

Už žádné šetření!

Druhá generace modelu představená v roce 2000, které se zde budeme věnovat, si zachovala koncept předchůdce. Technicky vycházela opět z řady 3, tentokrát ale již z její čtvrté generace E46 uvedené v roce 1998. A zatímco první vydání mělo přední část tvarově identickou s většími modely své řady, dostala druhé generace poněkud svébytnou příď. Namísto světlometů pod společným překrytím je tady dvojice samostatných svítilen kruhového tvaru, tak to bývalo u BMW dříve naprosto běžné. Ve skutečnosti jsou i tady svítilny spojené, avšak pouze svým plastovým domečkem. S jejich tvarem koresponduje kapota motoru, která je tak pro compact svébytná. Jinak tvary druhé generace rozvíjely koncept svého předchůdce.

A zatímco tvary vozu ničím nepřekvapily, použitá technika již ano. BMW Compact E46 tak konečně dostalo zadní nápravu z větších sourozenců, tedy již zmíněnou „Z-axle“, která pro E46 prodělala při přechodu z E36 jisté modifikace, jakkoliv navenek vypadá stejně. Druhá zásadní novinka se ukrývala v kabině, kde na řidiče a posádku čekala objektivně skvělá palubní deska, opět identická se sedany, kupé, kabriolety a kombi řady E46.

Výrazně se také zlepšilo dílenské zpracování vozu, ochrana proti korozi už méně. „Zpravidla reznou lemy zadních blatníků a také prahy,“ říká Rostislav, majitel krásné 325ti.

Přesné řízení? Musíte mít štěstí

BMW řady 3 E46 má vyhlášené jízdní vlastnosti s velmi přesným řízením. Do roku 2001 však bývalo zároveň i terčem kritiky, neboť údajně nenabízelo tolik citu, kolik by mělo. Navíc s 3,2otáčkami volantu mezi plnými rejdy nebyl převod zrovna nejstrmější. Compact ale dostal od samého začátku strmější převod řízení, ten později dostaly také ostatní modely řady 3.

Zmíněná přesnost řízení tady pramení z konstrukce spodních příčných ramen. I jimi se generace E46 nápadně podobá E36. Mají však jiné geometrické poměry, tudíž záměnná nejsou. Navíc jsou z hliníkové slitiny. Oproti zvyklostem využívají pouze jeden klasický silentblok, a to vzadu, který navíc kombinuje kapalinu a pryž (takzvaný hydrolágr). Ten není součástí ramene, nýbrž je přišroubovaný do skeletu vozu. Rameno má v tomto místě pouze čep, jímž se do silentbloku zasune.

Naopak přední uložení ramene je takzvaný unibol. Tedy nikoliv silentblok, nýbrž mnohem tužší čep, podobný klasickému „kuláku“ na němž se otáčí těhlice kola. Oba čepy jsou součástí ramene a tudíž neměnné. Kvalitní rameno z druhovýroby od známé firmy Lemförder vyjde na 7.000 korun. Samozřejmě existují i levnější alternativy, s nimiž ale nejsou dobré zkušenosti. Zadní hydrolágr je pak za zhruba 700 korun, taktéž od výše zmíněné firmy.

Je to právě stav přední nápravy, který dost podstatně ovlivňuje jízdní vlastnosti a potažmo řízení. Pokud máte ve vyjetých kolejích problém udržet vůz v přímém směru a auto s sebou škube ze strany na stranu, pak hledejte příčinu ve zmíněných zadních silentblocích. Naopak klepání a nepřesné řízení v zatáčce mají na svědomí vůle v předních unibolech.

Bohužel poločas rozpadu podvozku BMW E46 je docela krátký. Běžně 40-50.000 km. To u konkurence je to klidně dvojnásobek, u asijských vozů vydrží šasi i třikrát tolik, a to jsou nápravy třeba i složitější (stará Honda Civic, Accord, Mazda 6 aj.).

Rošáda se čtyřválci

Nejlepším compactem je 325ti. Tedy vůz s oslavovaným řadovým šestiválcem. Těch je však málo a už jsou navíc dražší. Naprostá většina vozů k prodeji je tak poháněna zážehovým čtyřválcem. Nejčastěji narazíte na verzi označenou 316ti. Vše vypadá na první pohled jednoduše, zdání ale klame. Pod označením 316ti se mohou v závislosti na roku výroby a původu vozu ukrývat hned čtyři různé pohonné jednotky! A aby to bylo ještě složitější, tak pouze jedna se liší výkonem, zbylé nabízejí kilowattů stejně. A navíc dvě mají objem 1,6 litru, zbytek 1,8 litru. A pak se v tom vyznej…

Od samého začátku výroby až do ukončení byl nabízen coby 316ti motor N42B18. Tedy čtyřválec 1,8 litru o výkonu 85 kW. V letech 2002 až 2004 ale existovala také menší šestnáctistovka N40B16 se 77 kW. V posledním roce 2004 se pod kapotu dostal také motor N45B16, tedy opět šestnáctistovka, a dále čtyřválec N46B18 o objemu 1,8 litru.

Vše se řídilo cílovým trhem, nikoliv emisní normou, neboť po celou dobu výroby compactu na bázi E46 platila norma Euro3. Bez ohledu na verzi motoru mají všechny 316ti rozvod DOHC řešený řetězem a také kazetu s vyvažovacími hřídeli. Snad aby byl chod čtyřválců aspoň trochu blízký řadovému šestiválci. A také nepřímé vstřikování benzínu, které má až modernější motor N43, ten ale v compactu použit nikdy nebyl.

Hlavní odlišností je hlava válců. Motory N42 a N46 využívají technologii plynule proměnného zdvihu sacích ventilů Valvetronic, který supluje funkci škrticí klapky, agregáty N40 a N45 Valvetronicem nedisponují. V praxi mají motory s Valvetronicem rychlejší odezvu na plynový pedál, avšak samotný systém není prostý nedostatků, když občas selže jeho krokový motorek. Pokud se tak stane, motor vozu má divný chod a ačkoliv je použita záložní škrticí klapka, nelze s tím dlouhodobě takto jezdit. Zmíněný krokový servomotor vyjde na 6.000 korun. Pro zajímavost - v Německu byly v nabídce jen motory N42 respektive N46.

U motorů N45 a N46 číhá ještě jedna zrada, a to v podobě nízké životnosti rozvodového řetězu. Ten dokáže selhat klidně po ujetí 100.000 km. Opravná sada rozvodů, kterou nabízí BMW, stojí 30.000 korun, přičemž vřele doporučujeme nechat řetěz zkontrolovat (v praxi jen poslechem zkušeného mechanika), případně vyměnit. Odborníci doporučují v souvislosti s rozvody častější výměny oleje. Rozhodně ne po ujetí 30.000 km, na které byl nastaven servisní ukazatel z prvovýroby. Setkat se lze také s verzí 318ti. U ní je to o něco jednodušší. Vždy se jedná o dvoulitr se 105 kW, přičemž jde o zvětšeniny motorů N42, od roku 2004 pak N46.

BMW Compact na bázi řady E46 je možná trochu opomíjeným modelem bavorské značky, ale z pohledu techniky zcela plnohodnotným. Nabízí stejné svezení jako větší sourozenci, je ale levnější.

Jak šel čas

2000: Představení vozu jako nástupce compactu na bázi řady 3 E36. Technika z BMW E46. Verze 316ti, 318ti, 325ti a vznětový 320td se 110 kW.

2003: Nová verze 318td s motorem 2,0 litru o výkonu 85 kW.

2004: V prosinci ukončení produkce vozu. Představení nástupce řada 1 E87 na bázi řady 3 E90.

2005: Doprodej skladových vozů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

BMW 3 Compact s označením E46 bylo na trh uvedeno v roce 2001 a cílilo především na mladší generaci motoristů, hledající vozy prémiového segmentu v jeho nejnižší cenové hladině. Toto zaměření se samozřejmě odráží i v prodeji ojetých vozů, kde jsou verze Compact vyhledávány především mladšími motoristy. Díky výraznému cenovému poklesu a poměrně nadčasovému designu jsou tyto třídvéřové hatchbacky i v dnešní době stále velmi oblíbené a svým zaměřením konkurují často mnohem lépe vybaveným modelům jako je Volkswagen Golf, Audi A3 nebo Opel Astra. Omezením je pouze třídveřová karoserie, která je však pro mnoho mladších řidičů spíše předností (díky ní působí vůz sportovněji). Nespornou výhodou, kterou BMW Compact nabízí, je pak pohon zadních kol. Dostatečný výkon dokáže tomuto vozu poskytnout i základní benzínová motorizace, disponující výkonem 85 kW. Díky cenám, které se pohybují těsně pod hranicí padesáti tisíc korun, se dá v dnešní době mluvit spíše o převisu poptávky nad nabídkou a zachovalý a pravidelně servisovaný vůz si svého majitele najde rychle.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů Stát ignoruje nabídku na řešení stáčených tachometrů

Investice do systému Car-Pass zavedeného v Belgii by se v…

V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin V Rusku je všechno možné, hlavou státu se může stát i žena, říká Putin

Ruský prezident Vladimir Putin dnes v projevu na…

Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud Případ Davida Ratha se v pondělí vrátí před soud

Krajský soud v Praze se v pondělí vrátí ke korupční kauze…

Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů Alternativní taxislužba Lyft obdrží od investorů miliardu dolarů

Americký provozovatel alternativní taxislužby Lyft získal…

 

Štítky BMW Video Bazar

 

Přidat názorDiskuse: Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

 



BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům BMW svolává do servisů řadu 3 E46 kvůli vybuchujícím airbagům

Německá automobilka svolá do amerických servisů 42 tisíc…

Video: Motorkář nemá přednost ani na hlavní Video: Motorkář nemá přednost ani na hlavní

Motorkáři nejsou lovnou zvěří jen v Evropě. Přehlédnout…

 



 
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost vs. Škoda Fabia 1.0 TSI – Malí, drazí, automatoví…

Dnes 08:00

Ford Fiesta a Škoda Fabia, to je takový docela tradiční malý souboj. Tentokrát se nám však sešly trochu zvláštní specifikace.




Blesk.cz

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi, Mišík zapadl do náruče Komínkovi!

Mají k sobě blízko: Ruppert se tulil k Brouskovi,…

Jindy se tulí ke svým manželkám a přítelkyním, nyní měli pánové mazlící náladu mezi sebou. Matěj Ruppert (39)…

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o vnoučka. Žije u manželky vraha!

Vražda maminky Veroniky (†27): Její rodiče bojují o…

Vyrůstá daleko od svých blízkých v domácnosti pro něj úplně cizí ženy. Malému Míšovi je teprve osm let, prožil…

 

iSport.cz

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Michálek o příchodu do Sparty: Chci tu zabojovat o olympiádu

Poprvé v kariéře okusí zkušený čtyřiatřicetiletý obránce Zbyněk Michálek domácí hokejovou extraligu. Při návratu…

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než opory, chyboval Hubník

Plzeň po Spartě zklamala. Náhradníci horší než…

Tohle nebyla Plzeň, která už deset kol v kuse válcuje českou fotbalovou ligu. Fotbalisté Viktorie ve čtvrteční…

 

Reflex.cz

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami: Neomylný maďarský jezevčík předpověděl výsledky

Jediné video, které potřebujete vidět před volbami:…

Redakci Reflexu se podařil ojedinělý objev. V maďarské vesničce Csolnok totiž žije pes s neobyčejnými…

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova západního pobřeží Severní Ameriky

Na treku Vancouverem: Za krásami největšího ostrova…

Ostrov Vancouver byl naším domovem více než půlrok. Stihli jsme tu nejen pracovat a poznat místní způsob života,…