Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojeté BMW E46 Compact (2000-2004): Život ve stínu

Tomáš Dusil
Diskuze (31)
Než přišlo BMW řady 1, zastupoval mnichovskou značku v segmentu C model příznačně pojmenovaný Compact. Během deseti let vznikly dvě generace, přičemž obě celý život strávily ve stínu větších modelů řady 3.


Úvod, video


BMW Compact původně vzniklo coby přímý konkurent VW Golf, tehdy třetí generace. Poprvé vůz vyjel v roce 1994, přičemž technicky vycházel ze stávající řady 3 E36. Rozvor náprav 2700 mm zůstal zachován, kýženého zmenšení délky vozu, odpovídající segmentu C, výrobce dosáhl zkrácením zadního převisu. K dvojici bočních dveří se tak přidala výklopná záď, opět odpovídající kompaktní třídě. BMW ovšem muselo konkurovat golfu také cenou. Vzhledem k použití drahé koncepce s podélně uloženým hnacím řetězcem a pohonem zadní nápravy, to však bavorští neměli příliš jednoduché. Konečná cena základního modelu 316i nakonec zněla na částku 599.000 korun, což bylo přesně o 100 000 korun méně, než kolik si výrobce tehdy účtoval za úvodní model sedan trojkové řady 316i.

Zcela bez kompromisů to však nebylo. Nakonec výrobce udělal těch ústupků docela dost. Předně, palubní deska prvního Compactu byla tvarově odlišná od zbytku sourozenců řady E36. Poněkud jednoduchá a jakoby bez ducha přístrojovka využívala z části některé prvky z předchozí hranaté řady 3 E30. Druhý, snad ještě větší ústupek, se nacházel vzadu. Zadní nápravu převzal Compact z trojky E30 a následně ji BMW požilo také v roadsteru/kupé Z3.

Video se připravuje ...

Namísto kinematicky dokonalé „Z-axle“ tu bylo zavěšení s trojúhelníkovými rameny se šikmou osou kývání (takzvaná kyvadlová-úhlová náprava). Navíc Compact dostal její jednodušší verzi bez přídavného drobného vnitřního ramene, které tolik zlepšovalo jízdní vlastnosti řady 5 E34, 7 E32 či šestky E24 od roku 1982. Zadní náprava E36 Compact tak vlastně technicky spadala do 50. let. Tomu bohužel odpovídaly i jízdní vlastnosti, které slušně řečeno vytěžily příliš málo z jinak téměř dokonalé a v kompaktní třídě rozhodně nevídané koncepce. Ve srovnávacích testech tak byl v jízdních vlastnostech první compact běžně porážen jak Golfem, tak i Peugeotem 306 či Fiatem Bravo, tedy auty s předním pohonem.

Image vozu nepřidala také nabídka motorů, kdy zkraje byly pod kapotou pouze čtyřválce. Glorifikovaný řadový šestiválec 2,5 litru ve verzi 323ti dorazil až v roce 1997, tedy s tříletým zpožděním. Výroba původního compactu byla ukončena v roce 2000.

Už žádné šetření!

Druhá generace modelu představená v roce 2000, které se zde budeme věnovat, si zachovala koncept předchůdce. Technicky vycházela opět z řady 3, tentokrát ale již z její čtvrté generace E46 uvedené v roce 1998. A zatímco první vydání mělo přední část tvarově identickou s většími modely své řady, dostala druhé generace poněkud svébytnou příď. Namísto světlometů pod společným překrytím je tady dvojice samostatných svítilen kruhového tvaru, tak to bývalo u BMW dříve naprosto běžné. Ve skutečnosti jsou i tady svítilny spojené, avšak pouze svým plastovým domečkem. S jejich tvarem koresponduje kapota motoru, která je tak pro compact svébytná. Jinak tvary druhé generace rozvíjely koncept svého předchůdce.

A zatímco tvary vozu ničím nepřekvapily, použitá technika již ano. BMW Compact E46 tak konečně dostalo zadní nápravu z větších sourozenců, tedy již zmíněnou „Z-axle“, která pro E46 prodělala při přechodu z E36 jisté modifikace, jakkoliv navenek vypadá stejně.

Druhá zásadní novinka se ukrývala v kabině, kde na řidiče a posádku čekala objektivně skvělá palubní deska, opět identická se sedany, kupé, kabriolety a kombi řady E46.

Výrazně se také zlepšilo dílenské zpracování vozu, ochrana proti korozi už méně. „Zpravidla reznou lemy zadních blatníků a také prahy,“ říká Rostislav, majitel krásné 325ti.

Přesné řízení? Musíte mít štěstí

BMW řady 3 E46 má vyhlášené jízdní vlastnosti s velmi přesným řízením. Do roku 2001 však bývalo zároveň i terčem kritiky, neboť údajně nenabízelo tolik citu, kolik by mělo. Navíc s 3,2otáčkami volantu mezi plnými rejdy nebyl převod zrovna nejstrmější. Compact ale dostal od samého začátku strmější převod řízení, ten později dostaly také ostatní modely řady 3.

Zmíněná přesnost řízení tady pramení z konstrukce spodních příčných ramen. I jimi se generace E46 nápadně podobá E36. Mají však jiné geometrické poměry, tudíž záměnná nejsou. Navíc jsou z hliníkové slitiny. Oproti zvyklostem využívají pouze jeden klasický silentblok, a to vzadu, který navíc kombinuje kapalinu a pryž (takzvaný hydrolágr). Ten není součástí ramene, nýbrž je přišroubovaný do skeletu vozu. Rameno má v tomto místě pouze čep, jímž se do silentbloku zasune.

Naopak přední uložení ramene je takzvaný unibol. Tedy nikoliv silentblok, nýbrž mnohem tužší čep, podobný klasickému „kuláku“ na němž se otáčí těhlice kola. Oba čepy jsou součástí ramene a tudíž neměnné. Kvalitní rameno z druhovýroby od známé firmy Lemförder vyjde na 7.000 korun. Samozřejmě existují i levnější alternativy, s nimiž ale nejsou dobré zkušenosti. Zadní hydrolágr je pak za zhruba 700 korun, taktéž od výše zmíněné firmy.

Je to právě stav přední nápravy, který dost podstatně ovlivňuje jízdní vlastnosti a potažmo řízení. Pokud máte ve vyjetých kolejích problém udržet vůz v přímém směru a auto s sebou škube ze strany na stranu, pak hledejte příčinu ve zmíněných zadních silentblocích. Naopak klepání a nepřesné řízení v zatáčce mají na svědomí vůle v předních unibolech.

Bohužel poločas rozpadu podvozku BMW E46 je docela krátký. Běžně 40-50.000 km. To u konkurence je to klidně dvojnásobek, u asijských vozů vydrží šasi i třikrát tolik, a to jsou nápravy třeba i složitější (stará Honda Civic, Accord, Mazda 6 aj.).

Rošáda se čtyřválci

Nejlepším compactem je 325ti. Tedy vůz s oslavovaným řadovým šestiválcem. Těch je však málo a už jsou navíc dražší. Naprostá většina vozů k prodeji je tak poháněna zážehovým čtyřválcem. Nejčastěji narazíte na verzi označenou 316ti. Vše vypadá na první pohled jednoduše, zdání ale klame. Pod označením 316ti se mohou v závislosti na roku výroby a původu vozu ukrývat hned čtyři různé pohonné jednotky! A aby to bylo ještě složitější, tak pouze jedna se liší výkonem, zbylé nabízejí kilowattů stejně. A navíc dvě mají objem 1,6 litru, zbytek 1,8 litru. A pak se v tom vyznej…

Od samého začátku výroby až do ukončení byl nabízen coby 316ti motor N42B18. Tedy čtyřválec 1,8 litru o výkonu 85 kW. V letech 2002 až 2004 ale existovala také menší šestnáctistovka N40B16 se 77 kW. V posledním roce 2004 se pod kapotu dostal také motor N45B16, tedy opět šestnáctistovka, a dále čtyřválec N46B18 o objemu 1,8 litru.

Vše se řídilo cílovým trhem, nikoliv emisní normou, neboť po celou dobu výroby compactu na bázi E46 platila norma Euro3. Bez ohledu na verzi motoru mají všechny 316ti rozvod DOHC řešený řetězem a také kazetu s vyvažovacími hřídeli. Snad aby byl chod čtyřválců aspoň trochu blízký řadovému šestiválci. A také nepřímé vstřikování benzínu, které má až modernější motor N43, ten ale v compactu použit nikdy nebyl.

Hlavní odlišností je hlava válců. Motory N42 a N46 využívají technologii plynule proměnného zdvihu sacích ventilů Valvetronic, který supluje funkci škrticí klapky, agregáty N40 a N45 Valvetronicem nedisponují. V praxi mají motory s Valvetronicem rychlejší odezvu na plynový pedál, avšak samotný systém není prostý nedostatků, když občas selže jeho krokový motorek. Pokud se tak stane, motor vozu má divný chod a ačkoliv je použita záložní škrticí klapka, nelze s tím dlouhodobě takto jezdit. Zmíněný krokový servomotor vyjde na 6.000 korun. Pro zajímavost - v Německu byly v nabídce jen motory N42 respektive N46.

U motorů N45 a N46 číhá ještě jedna zrada, a to v podobě nízké životnosti rozvodového řetězu. Ten dokáže selhat klidně po ujetí 100.000 km. Opravná sada rozvodů, kterou nabízí BMW, stojí 30.000 korun, přičemž vřele doporučujeme nechat řetěz zkontrolovat (v praxi jen poslechem zkušeného mechanika), případně vyměnit. Odborníci doporučují v souvislosti s rozvody častější výměny oleje. Rozhodně ne po ujetí 30.000 km, na které byl nastaven servisní ukazatel z prvovýroby.

Setkat se lze také s verzí 318ti. U ní je to o něco jednodušší. Vždy se jedná o dvoulitr se 105 kW, přičemž jde o zvětšeniny motorů N42, od roku 2004 pak N46.

BMW Compact na bázi řady E46 je možná trochu opomíjeným modelem bavorské značky, ale z pohledu techniky zcela plnohodnotným. Nabízí stejné svezení jako větší sourozenci, je ale levnější.

Jak šel čas

2000: Představení vozu jako nástupce compactu na bázi řady 3 E36. Technika z BMW E46. Verze 316ti, 318ti, 325ti a vznětový 320td se 110 kW.

2003: Nová verze 318td s motorem 2,0 litru o výkonu 85 kW.

2004: V prosinci ukončení produkce vozu. Představení nástupce řada 1 E87 na bázi řady 3 E90.

2005: Doprodej skladových vozů.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

BMW 3 Compact s označením E46 bylo na trh uvedeno v roce 2001 a cílilo především na mladší generaci motoristů, hledající vozy prémiového segmentu v jeho nejnižší cenové hladině. Toto zaměření se samozřejmě odráží i v prodeji ojetých vozů, kde jsou verze Compact vyhledávány především mladšími motoristy. Díky výraznému cenovému poklesu a poměrně nadčasovému designu jsou tyto třídvéřové hatchbacky i v dnešní době stále velmi oblíbené a svým zaměřením konkurují často mnohem lépe vybaveným modelům jako je Volkswagen Golf, Audi A3 nebo Opel Astra. Omezením je pouze třídveřová karoserie, která je však pro mnoho mladších řidičů spíše předností (díky ní působí vůz sportovněji). Nespornou výhodou, kterou BMW Compact nabízí, je pak pohon zadních kol. Dostatečný výkon dokáže tomuto vozu poskytnout i základní benzínová motorizace, disponující výkonem 85 kW. Díky cenám, které se pohybují těsně pod hranicí padesáti tisíc korun, se dá v dnešní době mluvit spíše o převisu poptávky nad nabídkou a zachovalý a pravidelně servisovaný vůz si svého majitele najde rychle.

Technika


Škádlení technikou aneb s čím majitelé kompaktů občas bojují

Compact je stejně kvalitní jako jiná BMW řady 3 této generace. Dle mnohých jde o poslední opravdový „bavorák“, když série E90, případně E83, tedy první vydání „jedničky“, se od léty nastoleného trendu mírně odklonily.

Při koupi compactu doporučujeme věnovat pozornost některým detailům. Častou závadou je svítící kontrolka airbagu, což mino jiné znamená jeho nefunkčnost. Zpočátku kontrolka jen problikne, většinou když si někdo sedne na sedadlo spolujezdce. Později ale již svítí trvale. Jedná se o naprosto klasickou závadu BMW E46 a na vině je zátěžová dečka integrovaná do sedáku spolujezdcova sedadla. Její výměna možná je, avšak cena se dost odvíjí od toho, jaká sedadla zrovna máte. Třeba u sportovních čalouněných kůží vyjde na více než 12.000 korun. Problém lze ale vyřešit mnohem levněji, a to zakoupením takzvaného senzoru/emulátoru. Na internetu za něj dáte rovných 500 korun. Senzor/emulátor zapojíte mezi dečku a její konektor. Následně je třeba smazat diagnostikou v paměti závad řídicí jednotky chybové hlášení. Airbag je od té doby trvale aktivní, i pokud na předním sedadle nikdo nesedí. Což znamená, že sem už nesmíte nikdy umísťovat dětskou sedačku proti směru jízdy.

Jiná závada se týká centrálního zamykání dveří. Zamknout dveře dálkovým ovládáním lze, ale odemknout už nikoliv. Naštěstí je můžete v compactu otevřít zatáhnutím za vnitřní kliku dveří. Na vině bývá takzvaný groundmodul, tedy jednotka centrálního zamykání. Umístěna je pod palubní deskou v místě spolujezdce a nová vyjde na asi 9.000 korun. Vozy BMW však mají asi nejlepší technickou podporu od fundovaných majitelů na fórech. Ti přišli na to, že součástí jednotky je dvojice relé. Stačí je přeletovat (proletovat) a centrální zamykání by mělo normálně fungovat. Tedy pokud zrovna neodešel servomotor, ovládající zámky dveří.

Vlastním životem umí ve starších vozech BMW žít také samočinná klimatizace. Že něco není v pořádku, prozradí ventilátor topení, který zcela svévolně mění své otáčky. Příčinou je často jeho výkonový regulátor, lidově zvaný ježek (opravdu to tak vypadá). Coby originální díl stojí kolem 3.000 korun. Samotný ježek ale umí i jiné „libůstky“. Třeba zcela vybít akumulátor vozu nebo v zimě notně prokřehlou posádku potěšit proudem ledového vzduchu, i když je topení nastaveno na maximum.

Motory

316ti/77/85 kW

Základním motorem v compactu je zážehový čtyřválec 1,6, případně 1,8 litru. Téměř vždy nabízí výkon 85 kW. Ač jede solidně, trochu mu chybí charakter řadových šestiválců. Zásluhou vyvažovacích hřídelů je však veskrze kultivovaný a hlavně úsporný.

318ti/103 kW

Platí stejné, co bylo řečeno v souvislosti s 316ti. V 318ti je však dvoulitr, bohužel stále čtyřválcový. Díky zvětšení objemu se zlepšila zejména pružnost v nízkých otáčkách. Těchto verzí je ale na trhu o poznání méně.

325ti R6/141 kW

Pokud plánujete si Compact ponechat a pořizujete si jej pro radost, volte tuhle verzi. Je nejdražší, avšak jako jediná je poháněna řadovým šestiválcem, konkrétně M54. Byť motor má nějaké problémy, i tak je naprosto úžasný. Jen hlídejte olej, neboť tenhle šestiválec jej v určité míře spotřebovává. Je to však vlastnost (má docela krátké písty), nikoliv chyba. Převodovky jsou manuální pěti nebo šestistupňová, případně pětistupňový automat. Později také automatizovaná manuální převodovka SMG.

318td/320td/85/110 kW

Také vznětový přeplňovaný čtyřválec může být dobrou volbou. Na rozdíl od pozdějších problematických motorů se tady jedná o spolehlivý a odolný agregát řady M47. V sedanu E46 začínal s přímým a také vrtošivým vstřikováním VP44. V compactu je však použita výhradně verze s common-railem Bosch. Jede skvěle a vystačí si běžně s 5,5 l na 100 km. Od roku 2003 je motor navíc spojený se šestistupňovou převodovkou.

Servisní rady

Všechny motory mají rozvodový řetěz. Výměny oleje se u BMW již desítky let řídí dle ukazatele servisního intervalu. Proběh 30.000 km však příliš nesvědčí motoru, přesněji rozvodovému řetězu, který je u čtyřválců slabinou. Mnozí doporučují také občasné čištění či výměnu systému odvětrávání klikové skříně, který se rád ucpává. To pak motor žere olej nebo mazivo teče, kudy může. Rovněž vyměňte po ujetí 20.000 km vodní pumpu. Občas selhává.

Závady a problémy

Vadný krokový motorek systému Valvetronic: Motor má neobvyklý chod. Výměna motorku u čtyřválců: 6.017 korun.

Vytahaný, případně prasklý rozvodový řetěz: Zážehové čtyřválce N45 a N46 klidně po ujetí 100.000 km. BMW nabízí opravnou sadu za asi 30.000 korun včetně výměny. Doporučuje se častěji měnit olej.

Chrastivé zvuky z motorového prostoru: Verze 325ti. Na vině je klapka proměnné délky sacího potrubí DISA. Opravná sada zahrnuje její kovovou osičku. Doporučujeme vyměnit preventivně. I tady může dojít k utržení klapky a následně jejího nasátí motorem.

Klepání „jako diesel“ z útrob vozu po zahřátí na volnoběh: Verze 325ti se šestistupňovou manuální převodovkou původem od ZF, problém vzníká v důsledku vůlí v převodovce.

Blikající nebo trvale svítící kontrolka airbagu: Příčinou je vadná dečka sedadla spolujezdce. Lze vyřešit vložením dodatečného odporu (emulátoru) za asi 500 korun, plus diagnostika vymazání závady.

Závady centrálního zamykání: Mnohdy žije vlastním životem. Zpravidla se dveře zamknou, ale již neodemknou dálkovým ovládáním. Většinou stačí proletovat dvojici relé v ovládací jednotce. Někdy je ale na vině vadný servomotor zamykání v příslušných dveřích.

Ventilátor topení mění svévolně otáčky: Původcem problému je výkonový regulátor, lidově zvaný ježek. Výměna „ježka“ asi 2.800 korun.

Vůle v přední nápravě: Buď v zadním silentbloku ramene, nebo v předním, takzvaném unibolu. Vůz je pak směrově nestabilní, jeho řízení nepřesné a na nerovnostech se ozývá klepání.

Vysoká spotřeba oleje: Důvodem je zablokovaný odlučovač oleje. Je umístěn na motoru zezadu, tedy pod torpédem čelního skla.

Závady chlazení: Klasika u motorů BMW, byť méně častá než dříve. Vodní pumpa se umí protočit, stejně jako dokáže selhat viskosní spojka ventilátoru chlazení.

Koroze karoserie: Lemy zadních blatníků a bohužel také prahy.

Svítící elektronika motoru: Šestiválec 325ti z důvodu vadné některé ze sond lambda. Jsou tady tři.

Test


BMW 325ti/141 kW, rok výroby 2001, stav tachometru 165.000 km, cena 85.000 Kč

Vůz zapůjčený v Auto ESA byl přesně tou verzí, kterou většina kupujících kompaktu hledá. Se šestiválcem pod kapotou a skvělou výbavou zahrnující vynikající anatomická sportovní sedadla v kombinaci látka a kůže. Navíc, jak se ukázalo, ani samočinná převodovka nemusí být překážkou radosti z jízdy.

Podvozek auta vykazoval bohužel všechny neduhy, o nichž se v souvislosti s trojkou E46 mluví a o nichž píšeme v úvodním textu. Na tramvajovém pásu pod podjezdem pražské magistrály a zároveň vlakové trati, kde mimochodem „tahá za ruce“ celá řada i nových aut s agresivní geometrií přední nápravy (velkými negativními odklony kol), bylo opravdu těžké udržet jej v přímém směru. Přejezd nerovnosti navíc doprovázely nejen rány, nýbrž i citelné zavlnění celého vozu. Navíc řízení také zcela pozbylo původní přesnost.

I přes horší stav podvozku to byl motor a převodovka, které nás dokázaly stále okouzlit. Nacházely se totiž ve stále skvělé kondici, což nás docela překvapilo. Automat řadil rychle a bez rázů, navíc účinně přemosťoval měnič při jízdě z kopce, takže šlo brzdit i motorem. Ač se jedná o ústrojí z 90. let původem od ZF, jeho vlastnosti jsme shledali na úrovni současných automatů. Jen s menším počtem převodů, což ale v praxi takřka nevadí. Beztak se dnes používají primárně z důvodu snížení množství emisí.

A pak ten motor. Jeho tah, byť trochu ředěný automatem, byl i tak opojný. Prostě řadový šestiválec do nejvyšších otáček opravdu „dosprintuje“, nikoliv pouze letargicky dotočí jako u mnohých čtyřválců, dokonce i těch se sportovními ambicemi. Navíc i jeho chod byl hebký. Spotřeba paliva nám ale vycházela na poctivých 12 až 13 l na 100 km, na méně jsme se prostě nedostali. Je ale možné, že stačí vyměnit některou ze sond lambda, které jsou tady ovšem tři. Zkušení majitelé, třeba v úvodu zmíněný Rostislav, zvládají jezdit s 325ti, byť s manuální šestistupňovou převodovkou, za 8,2 až 8,3 l na 100 km. Na delších trasách se dle jeho slov spotřeba paliva dostává i pod osm litrů.

BMW E46 Compact i dnes nabízí vysoce tuhou karoserii a z ní pramenící slušnou úroveň pasivní bezpečnosti. A také jistou dávku stylu. To platí zejména o verzi 325ti.

BMW 325ti AT - technické údaje a cena
MotorZážehový řadová šestiválec
Zdvihový objem [cm3]2494
Válce/ventily6/4
Největší výkon [kW/min]141/6000
Točivý moment [N.m/min]245/3500
Převodovka5A
Max. rychlost [km/h]232
Zrychlení 0-100 km/h [s]8,3
Spotřeba paliva [l/100 km]9,5
Rozměry (d x š x v) [mm]4260 x 1750 x 1410
Rozvor náprav [mm]2725
Pohotovostní hmotnost [kg]1405
Palivová nádrž [l]63

Klady

Při dobrém stavu podvozku vynikající jízdní vlastnosti, přesné řízení, tuhá karoserie, pozice za volantem, přesné řazení, překvapivě dobrá samočinná převodovka, verze 325ti bude ceněným youngtimerem, v současnosti velice nízké ceny ojetin, úsporné zážehové čtyřválce, skvělý diesel 318td/320td, variabilní zavazadelník, bezpříkladná členská základna majitelů BMW řady 3 E46, která má finančně únosné řešení takřka každého problému, stylový vzhled (s 325ti se vám nikdo smát nebude), vynikající motor 325ti, na rozdíl od předchůdce E36 Compact není technicky ošizený.

Zápory

Šestiválec je vzácnější a stojí už více, čtyřválce jízdně nijak nenadchnou, pouze tři dveře, sklony ke korozi, kapota motoru a světlomety jsou odlišné od běžných modelů řady 3 E46, žalostný stav podvozku většiny ojetin, mnoho aut s obyčejnými a příliš plochými předními sedadly a fádním plastovým čtyřramenným volantem.

Zobrazit celý článek
Tomáš Dusil
Diskuze (31)
21. 6. 2016 12:43
bmw
koupil jsem na bazosi totalni vrak, bacha na inzeraty!
Avatar - wikinko
28. 5. 2016 01:05
Re: 320td
prepac, nemyslel som to tak, nepisem to preto ako mnohi tu na diskusii ze starsie je lepsie len preto ze nove si nemozem dovolit, ja si to totuz nekupujem, bmw fasujem od zamestnavatela a mam dost novy model ;) ale co sa tyka jazdy, tak prva jednicka bola oproti sucasnej lepsia. takisto f30 je jazdne sklamanie oproti e90, nieco ako ked presadnes z minuleho mondea do sucasneho. proste si len vravis, ako je mozne, ze to takto doyebali...
27. 5. 2016 17:16
Re: 320td
docela se podivuju tomu, že ty současné auta vůbec jezdí. Neustále poslouchám o tom, jak ty auta před deseti dvaceti třiceti lety byly daleko lepší:)
Avatar - fOE
27. 5. 2016 14:24
Re: Postrehy
Nemel jsem kompakt, ale sedan
veci o kterych jsem psal (nebo i autor clanku) plati stejne pro vsechny e46 nehlede na karoserii. ;-)
27. 5. 2016 13:42
Re: Postrehy
Důležitý je když rozdává rozumy někdo kdo to auto delší dobu měl a ne ten kdo o něm jen četl. Nebo v něm krátce jezdil ;-)