4.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale dali na čas!

 

Pokud hledáte nejsportovnější ojeté SUV, tak jste ho právě našli. Spokojit se ale musíte s velmi omezenou nabídkou pohonných jednotek, byť veskrze spolehlivých. A rovněž s omezeným jízdním komfortem.

Mít ve výrobním programu crossover či vůz pro „aktivní trávení volného času“ (SUV), bylo ve druhé polovině první dekády 21. století pro výrobce nabízející svá auta v Evropě už takřka povinností. Vzhledem k tomu trochu udivuje, že evropský Ford zařadil takový vůz do svého portfolia až v roce 2008. Technicky se přímo nabízelo využít již osvědčenou podlahovou plošinu druhé generace focusu, který byl v té době na trhu již čtyři roky. Opožděný příchod původní kugy pak způsobil, že vůz vydržel na trhu relativně krátce. Od roku 2012 je totiž v prodeji druhá generace modelu, ale že by trhala prodejní rekordy, to se říci nedá.

Focus ve „čtyřkolce“

Kuga sice využívá v základu techniku z druhé generace focusu, avšak celá řada komponentů je nových. Asi nejvíce změn se odehrálo na pohonu. Kuga byla nabízena alternativně s pohonem pouze přední nápravy, nebo ve variantě s pohonem všech kol 4WD. Nic takového focus či jeho velkoprostorový klon C-Max nenabízel. Dokonce ani soudobé mondeo se s pohonem všech kol nevyrábělo. Tato vymoženost patří až tomu současnému. V dobách Kugy/Focusu II šlo o jasný marketingový tah, neboť technicky vzato Focus 2. generace pohon všech kol mít klidně mohl. Jenže otázkou je, kolik lidí by si pak koupilo kugu…

Ford Kuga 2.0 TDCi – Kiguan foresterovitý

V otázce řešení pohonu se Ford s Kugou vydal stejnou cestou, jako VW s Tiguanem či Volvo s XC90. Také tady slouží k samočinnému připojení pohonu zadní nápravy elektrohydraulická lamelová spojka Haldex. Kupodivu kuga s pohonem všech kol nenabízela žádné doplňkové funkce, jakou je třeba systém pro usnadnění sjíždění prudkých svahů, který zmíněný tiguan k dispozici má. Spojka Haldex tady ovšem pracuje také se snímačem příčného zrychlení, takže teoreticky vzato dokáže pohon zadní nápravy ovlivňovat chování vozu při jízdě v zatáčce.

S ohledem na možnost pohonu zadní nápravy trochu překvapuje, že těhlice zadních kol jsou u obou verzí pohonu shodné. Navíc vždy součástí podélného ramene čtyřprvkové nápravy. Rozdíly ale hledejte v náboji, jehož součástí je také ložisko kola. Naproti tomu vpředu lze ložiska kol objednat i v originále samostatně.

Pod kapotou forda nehledejte

Po celou dobu produkce byla kuga poháněna pouze dvěma motory. A sice zážehovým přeplňovaným pětiválcem původem od Volva a dále mnohem častěji vídaným přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2.0 TDCi pro změnu od koncernu PSA. Odlišnosti mezi nabízenými motory tkví nejen ve výkonech, ale také emisní normě. Do roku 2010 plnily agregáty Euro 4, od uvedeného data Euro 5.

Ford Kuga: první jízdní dojmy

Za dobu produkce se tak pod kapotou kugy vystřídalo kupodivu více převodovek než motorů. Pokud zůstaneme u manuálních skříní, tak kuga nabízela vždy šestikvalt, které ale byly dva. S pětiválcem se pojila vždy skříň Volvo M66, navíc zážehový motor byl vždycky kombinován s pohonem všech kol. Naproti tomu diesel spojil Ford s vlastní převodovkou MMT6, přičemž tady bylo možné zvolit pohon předních, nebo všech kol. Čtyřkolku podmiňovala mimo jiné montáž transferu s úhlovým převodem, který se „jednoduše“ připojil na standardní převodovku. Ač s ním problémy nebývají, je trochu s podivem, že Ford pro něj nedodává téměř vůbec žádné díly. Pokud vám tedy začne hučet některé z jeho ložisek, samostatně jej u zástupců fordu nekoupíte. A kompletní transfer vyjde na značných 35.000 korun.

Ještě zajímavější se zdá nabídka samočinných převodovek. Do roku 2010 nabízel Ford pouze pětistupňovou samočinnou převodovku planetové konstrukce AW55, opět převzatou od Volva a tudíž spojenou výhradně se zážehovým pětiválcem. Volvo si ji však samo nevyrobilo, ale „pouze“ ji nakoupilo od specializované firmy Aisin. „Pokud převodovka při řazení škube a motor občas přejde do nouzového režimu, bývá na vině vadný hydraulický rozvaděč mechatroniky,“ říká na adresu samočinné převodovky Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který v Ohrobci u Prahy Fordy často opravuje. Na rozdíl od celé mechatroniky jej lze koupit samostatně. Někdy bývá zmíněný rozvaděč pouze zanesený, takže někteří jej zkoušejí vyčistit.

Kdo chtěl diesel a odmítal řadit, měl do roku 2010 smůlu. Automatu ve spojení se vznětovým motorem se tak kupující dočkali až po dvou letech, kdy se objevila dvouspojková samočinná převodovka Powershift. Zážehový motor zůstal s pětistupňovým automatem až do konce produkce.

Diesel podle normy

Při hledání ojeté kugy narazíte téměř výhradně na vznětové motorizace, které ale zastupuje na pohled pouze jediný motor 2.0 TDCi. Technicky se jedná o konstrukci PSA z řady DW. Motor vyráběný pod diktátem normy Euro 4 nese označení DW10, verze od roku 2010, splňující Euro 5, pak DW10C. Při rozeznávání emisní verze může pomoci rovněž výkon motoru. Euro 4 nabízela 100 kW, Euro 5 se dělala ve dvou verzích, a sice se 103 kW a se 120 kW.

V rámci přechodu z Euro 4 na Euro 5 nedošlo u motoru 2.0 TDCi k tak drastickým konstrukčním změnám jako u menšího motoru 1.6 TDCi. Kromě snížení kompresního poměru z 18:1 na 16:1 se měnil také dodavatel common-railu. Původní motor používal piezo VDO/Siemens, novější a čistší přešel na Delphi. Pokud vám teď na mysli vyvstanou katastrofické scénáře, pojící se s tímto výrobcem ve spojení se staršími motory 2.0 TDCi ještě z řady Puma, pak vás můžeme ujistit, že obavy nejsou v tomto případě na místě.

Ač diesel pochází původně z líhně skupiny PSA, Ford na něm provedl některé úpravy. Za všechny zmíníme řešení filtru pevných částic, který nepoužívá aditiva. Vinou regenerace ale může docházet k přibývání oleje v motoru, což verze agregátu v PSA nezná. Tento i jinde pozorovaný nešvar má spojitost s používáním nafty s obsahem biosložky. Pokud olej motor nasaje, třeba přes odvětrávání klikové skříně, může se vyskytnout jev, kdy agregát běží, i když je zapalování vypnuté. Verze pro Euro 5 má filtr vždy, varianta pro Euro 4 mohla být i bez něj. Záleželo na výbavě a také na tom, zda mělo auto pohon všech kol či pouze těch předních.

„Závadou, s níž se často u těchto vznětových motorů potýkáme, je netěsné gufero vačkových a klikového hřídele,“ říká na adresu motoru 2.0 TDCi Libor Hubálek ze servisu Auto Zier. „Olej z vaček stéká do prostoru rozvodů, zatímco z kliky vzlíná na spojku a setrvačník,“ upřesňuje Hubálek. Pokud je spojka olejem kontaminovaná, s autem se vinou jejího prokluzu nerozjedete.

Jak šel čas

2008: Na začátku roku uvedení vozu na trh. Zážehový motor, přeplňovaný pětiválec 2.5 Duratec o výkonu 147 kW původem od Volva. Standardně se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativně s pětistupňovým automatem s měničem momentu. Vždy ale s pohonem všech kol. Vznětový motor 2.0 TDCi se 100 kW a šestistupňovou manuální převodovkou a alternativně pohonem předních nebo všech kol. Na sklonku roku přechod ze spojky Haldex III na modernější Haldex IV.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Výkon dieselu zvýšen na 103 kW. Nová verze se 120 kW jen v kombinaci s pohonem všech kol. Nová samočinná dvouspojková převodovka Powershift ve spojení se vznětovým motorem a pohonem předních nebo všech kol. Ve spojení s motorem 2.5 Duratec zůstává pětistupňový automat s měničem.

2012: Ukončení produkce první generace. Představení nástupce. Jeho prodej byl zahájen na začátku roku 2013.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič Projektový management je garancí úspěchu stavebního projektu, říká Štefanovič

Na stavebním projektu se podílí mnoho různých účastníků…

Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem Puigdemont nechce expremiérský plat. Cítí se stále premiérem

Sesazený katalánský premiér Carles Puigdemont nebude…

Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček Do vedení Sněmovny chtějí Fiala, Pikal, Okamura, Filip a Hamáček

Na místopředsedy Sněmovny budou kandidovat Petr Fiala…

 

Štítky SUV Ford Bazar Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad Těchto aut z Německa se nebojte. Vykazují naprosté minimum závad

Na základě výsledků aut prověřovaných v Německu na…

Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii Hyundai i30 Fastback má kompletní ceník. Takto si stojí proti Octavii

Minulý týden se vůz začal vyrábět, dnes známe jeho…

 



Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné! Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o…

Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi

Kuga ještě letos dorazí v modernizované podobě. Vedle…

 



 
Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Tahle střela chce být přemožitel extrémně rychlé Tesly Roadster. Staví ji... Číňané!

Včera

Tak to netrvalo dlouho! Jen krátce po představení nové generace Tesly Roadster přichází auto, které chce být ještě rychlejší než ona. Opravdu má šanci na realizaci?




Blesk.cz

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je obětí zvrhlíka dítě

Za znásilnění v Česku padají jen podmínky. I když je…

Velká část pachatelů, které soudy v Česku loni odsoudily za znásilnění, dostala podmínečný trest. Ve většině…

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy Galaxy S8 a Galaxy S8+

Microsoft začal na svém e-shopu prodávat Samsungy…

Microsoftu v oblasti mobilních zařízení dávno ujel vlak. Mobilní operační systém Windows skomíral tak dlouho, až…

 

iSport.cz

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na Vary, ty padly v Prostějově

Motor zdolal ve šlágru Kladno 3:0 a dotáhl se na…

Hokejisté Českých Budějovic navázali na výhru v Karlových Varech a porazili Kladno 3:0. Motor ani v jedenáctém…

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho ohromuje každý večer

Jágr o nové roli v Calgary i talentu, který ho…

Hokejový útočník Jaromír Jágr se v minulých dnech představil ve dvou bývalých působištích, ale žádnou nostalgii…

 

Reflex.cz

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek Vondráček z Babišova ANO

Předsedou Poslanecké sněmovny se stal Radek…

Předsedou Sněmovny dnes zvolili poslanci jejího bývalého místopředsedu Radka Vondráčka (ANO). V tajné volbě…

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe přesvědčivě ukázal, proč netisknout peníze

Tolik nul nespočítáte: Končící prezident Zimbabwe…

Robert Mugabe, prezident Zimbabwe a vydavatel stobiliónové bankovky, po měsících tlaku rezignoval. Po třiceti…