4.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale dali na čas!

 

Pokud hledáte nejsportovnější ojeté SUV, tak jste ho právě našli. Spokojit se ale musíte s velmi omezenou nabídkou pohonných jednotek, byť veskrze spolehlivých. A rovněž s omezeným jízdním komfortem.

Mít ve výrobním programu crossover či vůz pro „aktivní trávení volného času“ (SUV), bylo ve druhé polovině první dekády 21. století pro výrobce nabízející svá auta v Evropě už takřka povinností. Vzhledem k tomu trochu udivuje, že evropský Ford zařadil takový vůz do svého portfolia až v roce 2008. Technicky se přímo nabízelo využít již osvědčenou podlahovou plošinu druhé generace focusu, který byl v té době na trhu již čtyři roky. Opožděný příchod původní kugy pak způsobil, že vůz vydržel na trhu relativně krátce. Od roku 2012 je totiž v prodeji druhá generace modelu, ale že by trhala prodejní rekordy, to se říci nedá.

Focus ve „čtyřkolce“

Kuga sice využívá v základu techniku z druhé generace focusu, avšak celá řada komponentů je nových. Asi nejvíce změn se odehrálo na pohonu. Kuga byla nabízena alternativně s pohonem pouze přední nápravy, nebo ve variantě s pohonem všech kol 4WD. Nic takového focus či jeho velkoprostorový klon C-Max nenabízel. Dokonce ani soudobé mondeo se s pohonem všech kol nevyrábělo. Tato vymoženost patří až tomu současnému. V dobách Kugy/Focusu II šlo o jasný marketingový tah, neboť technicky vzato Focus 2. generace pohon všech kol mít klidně mohl. Jenže otázkou je, kolik lidí by si pak koupilo kugu…

Ford Kuga 2.0 TDCi – Kiguan foresterovitý

V otázce řešení pohonu se Ford s Kugou vydal stejnou cestou, jako VW s Tiguanem či Volvo s XC90. Také tady slouží k samočinnému připojení pohonu zadní nápravy elektrohydraulická lamelová spojka Haldex. Kupodivu kuga s pohonem všech kol nenabízela žádné doplňkové funkce, jakou je třeba systém pro usnadnění sjíždění prudkých svahů, který zmíněný tiguan k dispozici má. Spojka Haldex tady ovšem pracuje také se snímačem příčného zrychlení, takže teoreticky vzato dokáže pohon zadní nápravy ovlivňovat chování vozu při jízdě v zatáčce.

S ohledem na možnost pohonu zadní nápravy trochu překvapuje, že těhlice zadních kol jsou u obou verzí pohonu shodné. Navíc vždy součástí podélného ramene čtyřprvkové nápravy. Rozdíly ale hledejte v náboji, jehož součástí je také ložisko kola. Naproti tomu vpředu lze ložiska kol objednat i v originále samostatně.

Pod kapotou forda nehledejte

Po celou dobu produkce byla kuga poháněna pouze dvěma motory. A sice zážehovým přeplňovaným pětiválcem původem od Volva a dále mnohem častěji vídaným přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2.0 TDCi pro změnu od koncernu PSA. Odlišnosti mezi nabízenými motory tkví nejen ve výkonech, ale také emisní normě. Do roku 2010 plnily agregáty Euro 4, od uvedeného data Euro 5.

Ford Kuga: první jízdní dojmy

Za dobu produkce se tak pod kapotou kugy vystřídalo kupodivu více převodovek než motorů. Pokud zůstaneme u manuálních skříní, tak kuga nabízela vždy šestikvalt, které ale byly dva. S pětiválcem se pojila vždy skříň Volvo M66, navíc zážehový motor byl vždycky kombinován s pohonem všech kol. Naproti tomu diesel spojil Ford s vlastní převodovkou MMT6, přičemž tady bylo možné zvolit pohon předních, nebo všech kol. Čtyřkolku podmiňovala mimo jiné montáž transferu s úhlovým převodem, který se „jednoduše“ připojil na standardní převodovku. Ač s ním problémy nebývají, je trochu s podivem, že Ford pro něj nedodává téměř vůbec žádné díly. Pokud vám tedy začne hučet některé z jeho ložisek, samostatně jej u zástupců fordu nekoupíte. A kompletní transfer vyjde na značných 35.000 korun.

Ještě zajímavější se zdá nabídka samočinných převodovek. Do roku 2010 nabízel Ford pouze pětistupňovou samočinnou převodovku planetové konstrukce AW55, opět převzatou od Volva a tudíž spojenou výhradně se zážehovým pětiválcem. Volvo si ji však samo nevyrobilo, ale „pouze“ ji nakoupilo od specializované firmy Aisin. „Pokud převodovka při řazení škube a motor občas přejde do nouzového režimu, bývá na vině vadný hydraulický rozvaděč mechatroniky,“ říká na adresu samočinné převodovky Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který v Ohrobci u Prahy Fordy často opravuje. Na rozdíl od celé mechatroniky jej lze koupit samostatně. Někdy bývá zmíněný rozvaděč pouze zanesený, takže někteří jej zkoušejí vyčistit.

Kdo chtěl diesel a odmítal řadit, měl do roku 2010 smůlu. Automatu ve spojení se vznětovým motorem se tak kupující dočkali až po dvou letech, kdy se objevila dvouspojková samočinná převodovka Powershift. Zážehový motor zůstal s pětistupňovým automatem až do konce produkce.

Diesel podle normy

Při hledání ojeté kugy narazíte téměř výhradně na vznětové motorizace, které ale zastupuje na pohled pouze jediný motor 2.0 TDCi. Technicky se jedná o konstrukci PSA z řady DW. Motor vyráběný pod diktátem normy Euro 4 nese označení DW10, verze od roku 2010, splňující Euro 5, pak DW10C. Při rozeznávání emisní verze může pomoci rovněž výkon motoru. Euro 4 nabízela 100 kW, Euro 5 se dělala ve dvou verzích, a sice se 103 kW a se 120 kW.

V rámci přechodu z Euro 4 na Euro 5 nedošlo u motoru 2.0 TDCi k tak drastickým konstrukčním změnám jako u menšího motoru 1.6 TDCi. Kromě snížení kompresního poměru z 18:1 na 16:1 se měnil také dodavatel common-railu. Původní motor používal piezo VDO/Siemens, novější a čistší přešel na Delphi. Pokud vám teď na mysli vyvstanou katastrofické scénáře, pojící se s tímto výrobcem ve spojení se staršími motory 2.0 TDCi ještě z řady Puma, pak vás můžeme ujistit, že obavy nejsou v tomto případě na místě.

Ač diesel pochází původně z líhně skupiny PSA, Ford na něm provedl některé úpravy. Za všechny zmíníme řešení filtru pevných částic, který nepoužívá aditiva. Vinou regenerace ale může docházet k přibývání oleje v motoru, což verze agregátu v PSA nezná. Tento i jinde pozorovaný nešvar má spojitost s používáním nafty s obsahem biosložky. Pokud olej motor nasaje, třeba přes odvětrávání klikové skříně, může se vyskytnout jev, kdy agregát běží, i když je zapalování vypnuté. Verze pro Euro 5 má filtr vždy, varianta pro Euro 4 mohla být i bez něj. Záleželo na výbavě a také na tom, zda mělo auto pohon všech kol či pouze těch předních.

„Závadou, s níž se často u těchto vznětových motorů potýkáme, je netěsné gufero vačkových a klikového hřídele,“ říká na adresu motoru 2.0 TDCi Libor Hubálek ze servisu Auto Zier. „Olej z vaček stéká do prostoru rozvodů, zatímco z kliky vzlíná na spojku a setrvačník,“ upřesňuje Hubálek. Pokud je spojka olejem kontaminovaná, s autem se vinou jejího prokluzu nerozjedete.

Jak šel čas

2008: Na začátku roku uvedení vozu na trh. Zážehový motor, přeplňovaný pětiválec 2.5 Duratec o výkonu 147 kW původem od Volva. Standardně se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativně s pětistupňovým automatem s měničem momentu. Vždy ale s pohonem všech kol. Vznětový motor 2.0 TDCi se 100 kW a šestistupňovou manuální převodovkou a alternativně pohonem předních nebo všech kol. Na sklonku roku přechod ze spojky Haldex III na modernější Haldex IV.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Výkon dieselu zvýšen na 103 kW. Nová verze se 120 kW jen v kombinaci s pohonem všech kol. Nová samočinná dvouspojková převodovka Powershift ve spojení se vznětovým motorem a pohonem předních nebo všech kol. Ve spojení s motorem 2.5 Duratec zůstává pětistupňový automat s měničem.

2012: Ukončení produkce první generace. Představení nástupce. Jeho prodej byl zahájen na začátku roku 2013.

1/3 Pokračovat ve čtení

Vše o autosalonu Ženeva 2018 čtěte zde

Spolupracujeme s TipCars.com
Co plánuje Elon Musk? S Teslou chce odstavit fosilní paliva na druhou kolej Co plánuje Elon Musk? S Teslou chce odstavit fosilní paliva na druhou kolej

Elon Musk a jeho společnost Tesla má v plánu se kompletně…

Kyberšpionážní jednotka ze Severní Koreje rozšířila svou oblast působnosti Kyberšpionážní jednotka ze Severní Koreje rozšířila svou oblast působnosti

Severokorejská kyberšpionážní jednotka, která se v…

Vysoká nehodovost ruských letadel je už mýtus, tvrdí bezpečnostní expert z Travel Service Vysoká nehodovost ruských letadel je už mýtus, tvrdí bezpečnostní expert z Travel Service

Nedávná letecká tragédie ruské společnosti Saratovské…

 

Štítky SUV Ford Bazar Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy Unikly fotky nového Peugeotu 508. Vzadu bude mít tygří drápy

Francouzská automobilka se v posledních letech…

Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu Takto by mohla vypadat Škoda Fabia RS. Nápad však má vážnou trhlinu

Grafik X-Tomi vyvěsil na internet svou představu o Škodě…

 



Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné! Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o…

Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi

Kuga ještě letos dorazí v modernizované podobě. Vedle…

 



 
Mercedes-Benz MB 100 D AMG (1987-1989): Když AMG tunilo dodávky

Mercedes-Benz MB 100 D AMG (1987-1989): Když AMG tunilo dodávky

Včera

V druhé polovině 80. let minulého věku se v Affalterbachu děly věci.




Blesk.cz

Podvodníci z podnikatelů „tahají“ desetitisíce za nefunkční rejstřík. Nechybí ani výhrůžky

Podvodníci z podnikatelů „tahají“ desetitisíce za…

Stačí chvilka nepozornosti, zaplacení faktury rádoby úřední podoby, a malér je tu. Drobní řemeslníci,…

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vypěstujte si kaki ze semínek! Nejvhodnější čas zasadit ho

Vynikající sladké ovoce, chutí připomínající jablko, meloun a meruňky, si v Česku získává stále více příznivců.…

 

iSport.cz

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Program hokeje na ZOH 2018: rozpis turnaje, hrací systém

Čeští hokejisté na zimních olympijských hrách 2018 v Pchjongčchangu postoupili přímo do čtvrtfinále, když bez…

Teď už bez legrace: je Ester Ledecká příbuzná s americkou hvězdou?

Teď už bez legrace: je Ester Ledecká příbuzná s…

PŘÍMO Z KOREJE | Začalo to jako legrační tweet, kterým americká plavkyně Katie Ledecká reagovala na triumf své…

 

Reflex.cz

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř dokonale zachycuje ženskou krásu a přirozenost

Neuvěříte, že tohle nejsou fotky. Izraelský malíř…

V New Yorku žijící izraelský malíř Yigal Ozeri zpodobňuje ženy v deštných pralesích, modelky v zasněženém…

Nelze být současně rozhodčím i hráčem. Mají se soudci zapojovat do politiky?

Nelze být současně rozhodčím i hráčem. Mají se…

Možná jste také zachytili nedávné vyjádření předsedy Ústavního soudu Pavla Rychetského, že předseda hnutí…