4.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale dali na čas!

 

Pokud hledáte nejsportovnější ojeté SUV, tak jste ho právě našli. Spokojit se ale musíte s velmi omezenou nabídkou pohonných jednotek, byť veskrze spolehlivých. A rovněž s omezeným jízdním komfortem.

Mít ve výrobním programu crossover či vůz pro „aktivní trávení volného času“ (SUV), bylo ve druhé polovině první dekády 21. století pro výrobce nabízející svá auta v Evropě už takřka povinností. Vzhledem k tomu trochu udivuje, že evropský Ford zařadil takový vůz do svého portfolia až v roce 2008. Technicky se přímo nabízelo využít již osvědčenou podlahovou plošinu druhé generace focusu, který byl v té době na trhu již čtyři roky. Opožděný příchod původní kugy pak způsobil, že vůz vydržel na trhu relativně krátce. Od roku 2012 je totiž v prodeji druhá generace modelu, ale že by trhala prodejní rekordy, to se říci nedá.

Focus ve „čtyřkolce“

Kuga sice využívá v základu techniku z druhé generace focusu, avšak celá řada komponentů je nových. Asi nejvíce změn se odehrálo na pohonu. Kuga byla nabízena alternativně s pohonem pouze přední nápravy, nebo ve variantě s pohonem všech kol 4WD. Nic takového focus či jeho velkoprostorový klon C-Max nenabízel. Dokonce ani soudobé mondeo se s pohonem všech kol nevyrábělo. Tato vymoženost patří až tomu současnému. V dobách Kugy/Focusu II šlo o jasný marketingový tah, neboť technicky vzato Focus 2. generace pohon všech kol mít klidně mohl. Jenže otázkou je, kolik lidí by si pak koupilo kugu…

Ford Kuga 2.0 TDCi – Kiguan foresterovitý

V otázce řešení pohonu se Ford s Kugou vydal stejnou cestou, jako VW s Tiguanem či Volvo s XC90. Také tady slouží k samočinnému připojení pohonu zadní nápravy elektrohydraulická lamelová spojka Haldex. Kupodivu kuga s pohonem všech kol nenabízela žádné doplňkové funkce, jakou je třeba systém pro usnadnění sjíždění prudkých svahů, který zmíněný tiguan k dispozici má. Spojka Haldex tady ovšem pracuje také se snímačem příčného zrychlení, takže teoreticky vzato dokáže pohon zadní nápravy ovlivňovat chování vozu při jízdě v zatáčce.

S ohledem na možnost pohonu zadní nápravy trochu překvapuje, že těhlice zadních kol jsou u obou verzí pohonu shodné. Navíc vždy součástí podélného ramene čtyřprvkové nápravy. Rozdíly ale hledejte v náboji, jehož součástí je také ložisko kola. Naproti tomu vpředu lze ložiska kol objednat i v originále samostatně.

Pod kapotou forda nehledejte

Po celou dobu produkce byla kuga poháněna pouze dvěma motory. A sice zážehovým přeplňovaným pětiválcem původem od Volva a dále mnohem častěji vídaným přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2.0 TDCi pro změnu od koncernu PSA. Odlišnosti mezi nabízenými motory tkví nejen ve výkonech, ale také emisní normě. Do roku 2010 plnily agregáty Euro 4, od uvedeného data Euro 5.

Ford Kuga: první jízdní dojmy

Za dobu produkce se tak pod kapotou kugy vystřídalo kupodivu více převodovek než motorů. Pokud zůstaneme u manuálních skříní, tak kuga nabízela vždy šestikvalt, které ale byly dva. S pětiválcem se pojila vždy skříň Volvo M66, navíc zážehový motor byl vždycky kombinován s pohonem všech kol. Naproti tomu diesel spojil Ford s vlastní převodovkou MMT6, přičemž tady bylo možné zvolit pohon předních, nebo všech kol. Čtyřkolku podmiňovala mimo jiné montáž transferu s úhlovým převodem, který se „jednoduše“ připojil na standardní převodovku. Ač s ním problémy nebývají, je trochu s podivem, že Ford pro něj nedodává téměř vůbec žádné díly. Pokud vám tedy začne hučet některé z jeho ložisek, samostatně jej u zástupců fordu nekoupíte. A kompletní transfer vyjde na značných 35.000 korun.

Ještě zajímavější se zdá nabídka samočinných převodovek. Do roku 2010 nabízel Ford pouze pětistupňovou samočinnou převodovku planetové konstrukce AW55, opět převzatou od Volva a tudíž spojenou výhradně se zážehovým pětiválcem. Volvo si ji však samo nevyrobilo, ale „pouze“ ji nakoupilo od specializované firmy Aisin. „Pokud převodovka při řazení škube a motor občas přejde do nouzového režimu, bývá na vině vadný hydraulický rozvaděč mechatroniky,“ říká na adresu samočinné převodovky Libor Hubálek ze servisu Auto Zier, který v Ohrobci u Prahy Fordy často opravuje. Na rozdíl od celé mechatroniky jej lze koupit samostatně. Někdy bývá zmíněný rozvaděč pouze zanesený, takže někteří jej zkoušejí vyčistit.

Kdo chtěl diesel a odmítal řadit, měl do roku 2010 smůlu. Automatu ve spojení se vznětovým motorem se tak kupující dočkali až po dvou letech, kdy se objevila dvouspojková samočinná převodovka Powershift. Zážehový motor zůstal s pětistupňovým automatem až do konce produkce.

Diesel podle normy

Při hledání ojeté kugy narazíte téměř výhradně na vznětové motorizace, které ale zastupuje na pohled pouze jediný motor 2.0 TDCi. Technicky se jedná o konstrukci PSA z řady DW. Motor vyráběný pod diktátem normy Euro 4 nese označení DW10, verze od roku 2010, splňující Euro 5, pak DW10C. Při rozeznávání emisní verze může pomoci rovněž výkon motoru. Euro 4 nabízela 100 kW, Euro 5 se dělala ve dvou verzích, a sice se 103 kW a se 120 kW.

V rámci přechodu z Euro 4 na Euro 5 nedošlo u motoru 2.0 TDCi k tak drastickým konstrukčním změnám jako u menšího motoru 1.6 TDCi. Kromě snížení kompresního poměru z 18:1 na 16:1 se měnil také dodavatel common-railu. Původní motor používal piezo VDO/Siemens, novější a čistší přešel na Delphi. Pokud vám teď na mysli vyvstanou katastrofické scénáře, pojící se s tímto výrobcem ve spojení se staršími motory 2.0 TDCi ještě z řady Puma, pak vás můžeme ujistit, že obavy nejsou v tomto případě na místě.

Ač diesel pochází původně z líhně skupiny PSA, Ford na něm provedl některé úpravy. Za všechny zmíníme řešení filtru pevných částic, který nepoužívá aditiva. Vinou regenerace ale může docházet k přibývání oleje v motoru, což verze agregátu v PSA nezná. Tento i jinde pozorovaný nešvar má spojitost s používáním nafty s obsahem biosložky. Pokud olej motor nasaje, třeba přes odvětrávání klikové skříně, může se vyskytnout jev, kdy agregát běží, i když je zapalování vypnuté. Verze pro Euro 5 má filtr vždy, varianta pro Euro 4 mohla být i bez něj. Záleželo na výbavě a také na tom, zda mělo auto pohon všech kol či pouze těch předních.

„Závadou, s níž se často u těchto vznětových motorů potýkáme, je netěsné gufero vačkových a klikového hřídele,“ říká na adresu motoru 2.0 TDCi Libor Hubálek ze servisu Auto Zier. „Olej z vaček stéká do prostoru rozvodů, zatímco z kliky vzlíná na spojku a setrvačník,“ upřesňuje Hubálek. Pokud je spojka olejem kontaminovaná, s autem se vinou jejího prokluzu nerozjedete.

Jak šel čas

2008: Na začátku roku uvedení vozu na trh. Zážehový motor, přeplňovaný pětiválec 2.5 Duratec o výkonu 147 kW původem od Volva. Standardně se šestistupňovou manuální převodovkou, alternativně s pětistupňovým automatem s měničem momentu. Vždy ale s pohonem všech kol. Vznětový motor 2.0 TDCi se 100 kW a šestistupňovou manuální převodovkou a alternativně pohonem předních nebo všech kol. Na sklonku roku přechod ze spojky Haldex III na modernější Haldex IV.

2010: Motory upraveny pro splnění emisní normy Euro 5. Výkon dieselu zvýšen na 103 kW. Nová verze se 120 kW jen v kombinaci s pohonem všech kol. Nová samočinná dvouspojková převodovka Powershift ve spojení se vznětovým motorem a pohonem předních nebo všech kol. Ve spojení s motorem 2.5 Duratec zůstává pětistupňový automat s měničem.

2012: Ukončení produkce první generace. Představení nástupce. Jeho prodej byl zahájen na začátku roku 2013.

1/3 Pokračovat ve čtení

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu Z KLDR je hlášeno slabé zemětřesení, Čína hovoří o možném výbuchu

V Severní Koreji bylo zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4…

Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo Praha je na kole geniálně průjezdná, říká Jakub Ditrich z bikesharingu Ofo

Do České republiky v posledních týdnech oznámily expanzi…

Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli Mexikem otřáslo další zemětřesení, znát bylo až v samotné metropoli

Ve chvíli, kdy záchranáři dosud pokračují v prohledávání…

Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba Komentář Dušana Šrámka: Podezřelá Pelikánova žaloba

Ministr spravedlnosti Robert Pelikán (ANO) podal kárnou…

 

Štítky SUV Ford Bazar Crossover

 

Přidat názorDiskuse: Ojetý Ford Kuga 1. generace: Že si ale…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu Armádní Jeep jsme zkoumali v postsovětských Milovicích. I v terénu

Poctivý terénní automobil si dělá ambice nahradit v…

 



Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné! Ford zvažuje ostré SUV s přídomkem RS. Musí být opravdu výjimečné!

Rostoucí zájem o SUV dohání automobilky k myšlenkám o…

Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi Ford Kuga Vignale: Luxusní SUV se představuje v sériové verzi

Kuga ještě letos dorazí v modernizované podobě. Vedle…

 



 



Blesk.cz

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek astronomického podzimu však proprší

Babí léto dorazí, říká meteoroložka. Začátek…

Začátek astronomického podzimu proprší. V týdnu se ale počasí zlepší a lidé, kteří plánují prodloužený víkend,…

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní Čína. Norové nesouhlasí

Severní Korea se otřásla: Způsobila to exploze, míní…

V Severní Koreji bylo v sobotu zaznamenáno zemětřesení o síle 3,4 stupně, které mělo ohnisko nepříliš daleko od…

 

iSport.cz

PŘÍMÉ PŘENOSY: Olomouc vede nad Duklou. Bohemians - Jablonec 0:1

PŘÍMÉ PŘENOSY: Olomouc vede nad Duklou. Bohemians -…

Osmé kolo HET ligy nabídne od 17 hodin hned několik zajímavých zápasů. Překvapení ročníku, nováček z Olomouce,…

Barinka míří do Komety a vysvětluje:  Na Spartě mi zabouchli vrata

Barinka míří do Komety a vysvětluje: Na Spartě mi…

Ukončil pracovní poměr na Spartě a o den později už se obránce Michal Barinka hlásil na pátečním tréninku…

 

Reflex.cz

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New Yorku 80. let

Sex, drogy a peep show: Slavné Times Square v New…

V dnešní době navštíví nejproslulejší náměstí New Yorku přes 130 milionů turistů ročně. Stojí tu obří obchod s…

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

Za poznáním Ruska a pochopením ruské duše: Domov pravé víry

„Marino, slyšíte mne? Přijedete pro nás?“ snažím se z Moskvy dovolat do kláštera na Solovecké ostrovy…