Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Kuga: první jízdní dojmy

Aleš Jungmann
Diskuze (156)
Ford si dal na čas. U prodejců Volkswagenu se dělají na Tiguan pořadníky, Nissan už podobnou situaci s Qashqaiem začíná zvládat, ale u Fordu jsou – co se SUV týká - v nabídce pouze pickupy Ranger. Od června se to ale změní. Blíží se Kuga.

V segmentu SUV se v posledních letech mezi automobilkami rozpoutal nelítostný boj. Zájem o vozy této třídy stále roste, navzdory tlaku evropských legislativců, kteří vyhrožují přísným zdaněním na základě spotřeby. Zda se čekání na Fordův příspěvek do kategorie SUV za 800 tisíc vyplatilo, jsme zkoumali v okolí sluncem zalitého španělského Jerezu.

Dobrý základ

Ford Kuga vychází z konceptu Iosis X, který byl představen na autosalonu v Paříži v roce 2006. Prezident evropského Fordu John Fleming tehdy přislíbil, že modrý ovál uvede do dvou let na trh nový sériový vůz, inspirovaný právě tímto zajímavým konceptem. A tak se i stalo. Fordův “kinetický” design z konceptu přímo sálal, ale i sériové provedení v sobě ukrývá mnoho z této stalistické filozofie. Designéři jsou hrdí zejména na absenci ostrých hran a to jak na přídi, tak i na zádi vozu. Výrazné tvarování přední části nepůsobí rušivě, naopak nabízí oku materiál ke zkoumání. Mimochodem, všimněte si větracích otvorů pod světly a na boku za předními koly – oba dva plní pouze estetickou úlohu, protože jsou zaslepeny (otevřené a tedy funkční prý nepříjemně hvízdaly, designéři se jich ale nehodlali vzdát). Při pohledu zezadu nezapře Kuga jistou podobnost s Nissanem Qashqai, jedním z hlavních konkurentů, když zejména tvar zadních svítilen je velmi podobný. Při jedné z testovacích jízd jsme dokonce s kolegou chvíli mysleli, že dojíždíme někoho z novinářů v jiném Fordu Kuga, z onoho vozu se ale nakonec vyklubal “rival” Qashqai.

Nissan Qashqai na Auto.cz
Nissan Qashqai – jízdní dojmy a české ceny
TEST Nissan Qashqai 2,0i - Pro klidné povahy
TEST Nissan Qashqai 1.5 dCi - MiniMurano

Výsledkem práce designérů je sebejistě působící, relativně bohatě chromované SUV (nebo snad crossover, chcete-li), které má v Evropě velký prodejní potenciál. Lidé od Fordu by ještě do konce tohoto roku chtěli prodat přibližně 45.000 vozů, pro rok 2009 se ale netají poměrně odvážným plánem na prodej minimálně 65.000 těchto automobilů. To se totiž k základnímu dieselovému dvoulitru přidají i další motory, ze kterých budou moci kupující vybírat. Ještě letos potěší Ford milovníky rychlých SUV, když se koncem roku objeví v nabídce přeplňovaný benzinový pětiválec Duratec 2,5 l o výkonu 147 kW (200 koní). V testovací fotile jsme nenašli vůz vybavený automatickou převodovkou, ta doplní standardní manuální šestistupňovou až později v tomto roce, stejně jako například zadní parkovací kamera (poměrně neobvyklá položka výbavy v této třídě). Rozměry vozu jsou 4443 x 1842 x 1677 mm (d x š x v), pohotovostní hmotnost činí 1613 kilogramů (verze pouze s pohonem předních kol, určená pro některé trhy o 40 kg méně). Ačkoliv Kuga technicky vychází z C-Maxu, má například jiný rozvor (+ 50 mm) i rozchod kol (+43 mm). Inženýři od Fordu pro Kugu přepracovali také přední i zadní nápravu, nastavení tlumičů či řízení.

Na silnici premiant

Stisknout tlačítko startování, pomocí přesné a lehké řadičky volíme jedničku a pomalu vyrážíme. Vynikající asfaltové silničky v okolí Jerezu přímo vybízely ke sportovní jízdě, k našemu překvapení ani naše Kuga nebyla proti. Podvozek je naladěný poněkud sportovněji, než bývá v této třídě zvykem, a tak zapomeňte na pohupování či velké náklony v zatáčkách. Nic takového Kuga nezná. Haldex třetí generace, který obstarává u Kugy pohon všech kol, je velmi dobře sladěn s vozem a přesun výkonu směrem k zadním kolům při výjezdu ze zatáčky je na suchu předvídatelný a hlavně užitečný. Jen velmi málo konkurentů Kugy by se jí v oblasti podvozku mohlo zpříma podívat do očí, opravdu tak dobrý v nás zanechala dojem. A nejen v nás, i kolegové z jiných redakcí byli novým Fordem příjemně překvapeni.

Příčné prahy nejsou se sportovně střiženým podvozkem na sedmnáctipalcových ráfcích zrovna kamarádi, celkový komfort je ale i na kostkách řekněme minimálně „v průměru třídy“, a tak pokládáme nastavení podvozku jako velmi zdařilé, z hlediska Evropana optimální. Je vidět, že Kuga technicky staví na stejných základech jako nejnovější modely Fordu v segmentu C, které svými jízdními vlastnostmi také patří na vrchol svých tříd. Ford zkrátka podvozky umí.

Pokud se řidič začne blíže seznamovat s palubním počítačem, nabízejícím celou řadu funkcí, narazí například na možnost vypnutí stabilizačního systému ESP (poměrně benevolentně nastaveného) či také na možnost volby jedné ze tří charakteristik, které nabízí elektrohydraulický posilovač řízení. My jsme se, vzhledem k charakteru vozu, nakonec po vyzkoušení všech vrátili k původnímu režimu “sport” (v nabídce jsou dále režimy “standard” a “comfort”), který zprostředkovával nejlepší sepjetí řidiče s vozem a navíc byl dostatečně citlivý.

Volkswagen Tiguan na Auto.cz
Volkswagen Tiguan: První jízdní dojmy
TEST Volkswagen Tiguan 2.0 TDI - small brother
TEST Volkswagen Tiguan 2.0 TDI AT – Kopečky, bahýnka a snížky
VIDEOTEST ROADLOOK.TV Volkswagen Tiguan 1,4 TSI - Nejlepší přítel chalupáře
Volkswagen Tiguan: nabídka rozšířena na 5 motorizací, české ceny

Vůz poháněl v nabídce zatím osamocený vznětový přeplňovaný dvoulitr s výkonem 100 kW. Ač tomuto agregátu chybí výraznější výkonová špička, za což bychom ho například v Mondeu jistě kritizovali. V Kuze je jeho kultivovaný a lineární projev v celém spektru otáček velmi příjemný a absence vyššího výkonu není zase tak palčivá, díky zásobě točivého momentu v nízkých a středních otáčkách.

Podle vyjádření vedení Fordu drtivá většina kupců v tomto segmentu volí dieselový agregát o výkonu mezi 90 a 110 kilowatty, takže zde asi není proč Fordu spílat. I s tímto motorem totiž verze s pohonem všech kol dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit za 10,7 s a uhánět rychlostí až 180 km/h, což jsou čísla uspokojivá.

V reálu je dynamická jízda navíc spojena s příznivou spotřebou pohonných hmot. Během našich jízd, které se odehrávaly spíše ve sportovním duchu na okresních silnicích, se spotřeba pohybovala mezi 8 a 8,5 litry nafty na sto kilometrů. Při úsporné jízdě se není problém dostat až na hranici šesti litrů, velmi potěšující je i zjištění, že ani ve městě spotřeba neroste do závratných výšin. Během testu jsme ani jednou na ukazateli dlouhodobé spotřeby neviděli údaj začínající devítkou.

O bezpečnou jízdu se stará celá partička elektronických pomocníků jako je ESP, ABS, EBA, DDS (monitorující tlak v pneumatikách), či TSA, což je ochrana proti převrácení přívěsu. Dalším zajímavým systémem je ARM – ochrana proti převrácení vozu. Ta je implementována do ESP, i po jeho vypnutí ale zůstává aktivní. Při intervenci ARM je točivý moment motoru snížen a současně dochází k přibrzďování předních kol. V důsledku takto vyvolané nedotáčivosti klesají příčné síly působící na vozidlo, které by jinak mohly vést k převrácení. Jakmile hrozba převrácení pomine, ARM okamžitě ukončí svoji intervenci a vozidlo se vrátí do běžného jízdního režimu.

V terénu průměr

Součástí testovací trasy byla i několikakilometrová terénní vložka v olivovém háji. Možnost malinko Kugu potrápit v terénu jsme pochopitelně velmi rádi využili. I když byla trasa nezáludná, s pevným podkladem a spíše propagační (po nějakém větším deštíčku by ale dělala problémy i opravdovým offroadům), odhalila to, co všichni tušili už dříve – Kuga se opravdu do terénu nehodí. Ne, že by nevyjela tam, kam jsme zamýšleli, to ne, ale není s ní zkrátka žádná velká zábava. Podvozek, jak jsme jej na silnici chválili, zde očividně není ve své kůži, což dává posádce najevo zejména tupými ránami. Celkový dojem je spíše průměrný – trakce je díky Haldexu velmi dobrá, světlá výška 188 mm dovolí překonat kdejaký kámen či vyjeté koleje, pro hrátky v terénu zvolte ale raději jiný vůz. Udělat špičkový podvozek do terénu i na silnici zkrátka nejde.

Nové Subaru Forester na Auto.cz
Subaru Forester: První jízdní dojmy + české ceny

Interiér

S interiérem jsme se podrobně seznámili již na autosalonu v Ženevě. Kuga přejímá od ostatních Fordů spoustu elementů, takže žádná velká překvapení se nekonají. V oblasti ergonomie chválíme šikovně tvarovanou, polstrovanou horní část dveří, kam lze velmi pohodlně odkládat loket při delších cestách, naopak přehršel tlačítek okolo navigace jakož i její samotný software nepůsobí zrovna přehledně. Místa nad hlavou je všude dostatek, rodiny s dětmi by ale jistě ocenily větší maximální úhel otevření zadních dveří – to se hodí zejména při manipulaci s dětskými autosedačkami. Klasické posazení se za sebe proběhlo bez problémů, vyšší cestující ale mohou mít v zadní řadě problémy s prostorem pro nohy. Díky tomu, že z bratrského C-maxu byla převzata téměř celá střecha, nabízí Kuga velkoryse dimenzované střešní okno, které interiér krásně prosvětlí.

V Česku velmi sledovaný údaj velikost zavazadlového prostoru má hodnotu 410 litrů (dle normy VDA), z čehož 50 litrů se nachází pod dvojitým dnem. Po sklopení nabídne vůz celkový úložný prostor o velikosti 1355 litrů, nakládací hrana leží ve výšce 758 mm nad vozovkou. Prvkem, který si zaslouží pozornost jsou dvoudílné páté dveře, které lze otevírat buď celé (tlačítkem umístěným na liště uprostřed) nebo jen prosklenou část pomocí tlačítka umístěného zhruba 15 cm vpravo od středu. S trochou nadsázky řečeno se jedná o takový Fordův vlastní Twindoor. Potěší možnost vybavit vůz zásuvkou na 230 V, která je praktická zejména při delších rodinných výletech či umožní bez problémů dobít baterii notebooku či fotoaparátu.

Výbava a ceny na českém trhu

Kuga bude zpočátku nabízena ve dvou výbavových stupních. Ve výbavě Trend je standardem například manuální klimatizace, elektrická výbava, palubní počítač, přední mlhová světla, šest airbagů, stabilizační systém, kůží obšitý volant, ocelová kola s pneumatikami 235/60 R16 nebo autorádio s CD přehrávačem.

Titanium má navíc dvouzónovou automaticky regulovanou klimatizaci, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickým zatmíváním, zpožděné zhasínání předních světlometů, čalounění v kombinaci látka/kůže nebo kola z lehkých slitin s pneumatikami 235/55 R17.

Ford Kuga: zaváděcí ceny na českém trhu
Motor 2.0 TDCi 4x2 2.0 TDCi 4x4
Zdvihový objem [cm3] 1997 1997
Válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] 100/4000 100/4000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] 320/2000 320/2000
Max. rychlost [km/h] 182 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 10,7
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,3 6,4
Cena Trend [Kč] 799.990,- 849.990,-
Cena Titanium [Kč] 864.990,- 914.990,-

První vozy příjdou na český trh na přelomu května a června.

Aleš Jungmann
Diskuze (156)
2. 5. 2008 08:38
Re: Ku*a hoši gutentág
Ty si iny expert....pajero znamena v niektorych jazykoch onaniu, alebo sebaukájanie, v istom čase toho bola plná tlač.
1. 5. 2008 13:57
Pan Lenin
Koukám, že pan Lenin je nezmar, co soudružko učitelko?!
Avatar - SpiderJ
30. 4. 2008 17:17
Re: Ku*a hoši gutentág
Tiguan má aspon název, kterej ho alespon vystihuje.. Ani ryba ani rak... Leguání zmatená tlama a PR kampan s urputností tygra >:D Kuga? Maximálně se mi vybaví nigga´ ze slamu americkýho předměstí... >:D Mno vzhledem k tomu, že se pohybuju ve zdravotnictví, není o kolegyně ženského pohlaví nouze ;-) Jen to věkový rozmezí je na můj vkus příliš široký 8-s Někdy až brrrr 8-s 8-s
30. 4. 2008 16:31
Re: ,,Kvalita,,
hmmm... niako sa to tu zvrholo a pritom ani nerobila pre Ford >:-[]
Avatar - Pierro
30. 4. 2008 14:34
Re: Ku*a hoši gutentág
Blog anebo neblog, o tom tu řeč nebyla. Název je pro mne stejně nepochopitelný jako pro tebe, ale spojení TIger a leGUAN mi taky nepřijde moc normální... Co se týká designu SUV taky z nich nejsem unešen, ale je to kategorie aut, která je poslední dobou nesmírně v kurzu. Cayenne (nejen turbo ale jakékoliv) a CR-V pokláám za jedny z nejošklivějších aut vůbec. Takže se vlastně koo shodnem ;-) A s tím časákem pro baby - no zkus se nad tím zamyslet - samá šťabajzna v práci - to přece nezní špatně?? ;-)