TEST Ford Kuga 2.0 TDCi – Kiguan foresterovitý
Tak tedy vyvracejme nabízející se mýty: Stejně jako VW či Renault dospěl Ford k rozhodnutí vyrábět malé SUV na základě poptávky trhu, nejde tedy jako u dosavadních modrooválných čtyřkolek o záoceánský import. Také se sluší říct, že ač Kuga vyrostla na platformě Focuse, společné s ním nemá ani rozměry, ani podstatné vnější rysy. O trochu delší a širší a o plných 25 centimetrů vyšší vůz je těžší o více než dva metráky, to podstatné – potenciál na první pozici ve třídě – ale zdědil.
Asi největší zásluhu na tom má podvozek. Evropská odnož fordu už pěkně dlouho nevyrobila jiné než výborně ovladatelné auto, vyšší těžiště kugy jej tedy handicapuje jen mezi nízkými osobáky, nikoli v rámci třídy. Řízení je školou preciznosti a kompromisní naladění klasického odpružení příliš nevadí ani při přejezdu nerovností, ani v zatáčkách. Ano, ono se to v zatáčce nakloní, ale příjemný pocit, který má řidič z otáčení volantem, je asi na vrcholu toho, co se dá dostat z předního pohonu.
Dvoulitrový turbodiesel s maximálním výkonem 100 kW je, řekněme kulantně, optimální motorizací. Rozsah využitelných otáček je sice nenapadnutelný, ale rozhýbat 1680 kg pohotovostní hmotnosti umí jen pokud po něm nechcete vyloženě stíhací výkony. Auto podvozkem i řízením (i vzhledem) vyloženě baží po rychlosti, dvoulitr ji ale pumpuje jen v řekněme svižném tempu. Sprint na stokilometrovou rychlost za 10,7 sekund mnoho nenapoví, ale po týdnu testování víme jistě: než míchat řadicí pákou, to už je lepší vrazit tam na okreskách čtyřku a věnovat se jen volantu, plynu a brzdě. Jízda je stejně rychlá, nafty se spálí o poznání méně a prsty mají čas na rádio či zdravení okolí. Řazení je přesné, ale v duchu SUV trochu tužší – nicméně stále v mezích. A ještě něco: 2,6 otáček mezi dorazy by si zasloužilo metál a kopírování.
Přirozenou nedotáčivost netřeba komentovat, ESP ale zasahuje relativně brzy a nedá šanci se blýsknout Haldexu. Stabilizace se ovšem dá vypnout pouze přes menu multifunkčního ovladače a pak lze s dostatkem místa a horší adhezí dosyta zkoušet, že Kuga umí být opravdu čtyřkolka. Citlivá práce s plynem je v takových situacích s to změnit chování vozu na neutrální a s přihlédnutím ke hmotnosti a výšce těžiště lze s vozem jezdit až neuvěřitelně jistě.
Kuga má vzadu velmi málo místa na nohy a A-sloupky dost omezují výhled – to jsou jediné dvě podstatné výhrady, které máme k interiéru. Rozmístění ovladačů je dostatečně intuitivní, do rozebírání různosti jejich tvaru a barvy se raději nebudeme pouštět a volant je tradičně příjemný a přiměřeně nastavitelný. Pokud budete uvažovat o vestavěné navigaci, přečtěte si pořádně ceník – tu s dotykovým displejem lze pořídit za 74 tisíc a podle našeho názoru není ovládání zobrazovaných modrooranžových tlačítek vzorem intuitivnosti… Odkládací prostory jsou relativně dostatečné – například kapsy ve dveřích jsou ale využitelné jen obtížně a prostor na nápoje mezi předními sedadly je slabou náplastí. Celku vévodí kombinace černých velmi příjemných plastů a stříbrné, neurážející imitace kovu. Startování tlačítkem mezi výdechy větrání je vcelku příjemné, s možností klíče ponechaného v kapse dokonce logické.
suv ford testy Praktičnost vozu začíná u pátých dveří, jimiž lze samostatně otevírat jen sklo. Zavazadlový prostor má dno jen dva centimetry pod nakládací hranou, délka 85 cm a objem 410 litrů v pětimístné konfiguraci je solidním standardem. Pod podlahou je nezvykle hluboká a jednoduše vyjímatelná polystyrenová vložka na desítky drobností, dalšího zvětšení dosáhneme sklopením zadních sedáků i opěradel, přičemž vznikne dokonalá, 155 cm dlouhá rovina.
Mimo silnice jsou schopnosti vozu spíše symbolické. Světlá výška 157 mm opravdu není příliš terénní hodnota a v kombinaci s relativně dlouhým rozvorem a nájezdovými úhly 25 stupňů je spíše rekreační využití auta jasné.
Pohled na cenovky s naftou v porovnání s průměrně osmilitrovou dosaženou spotřebou sice vyvolává v očích spotřebitele otazník, ten se ale změní ve vykřičník po zjištění, že dvoulitrový turbodiesel je zatím jedinou dostupnou motorizací. Zajímavější je pohled do ceníku, který může na první pohled vyděsit koncovou částkou 1,12 milionu za testovaný vůz, na druhou stranu ale lze dost věcí pořídit střízlivěji – verze Titanium s armádou příplatků je přece jen trochu fanfarónská. A, pokud zákazníkovi nejde o vzhled, není důvod si kupovat kugu jen s pohonem přední nápravy. Od toho je tu C-Max.
Od doby, kdy přestali vyrábět původní Subaru Forester, přebírá štafetu nejzábavnějšího SUV poněkud paradoxně Ford Kuga.
První cena vozu | 799.990,- (2.0 TDCi 2.0 100 kW 4x2 Trend) |
První cena vozu s pohonem 4x4 | 849.990,- (2.0 TDCi 2.0 100 kW 4x4 Trend) |
Základní cena testovaného vozu | 914.990,- (2.0 TDCi 2.0 100 kW 4x4 Titanium) |
Cena testovaného vozu | 1.122.040,- (2.0 TDCi 2.0 100 kW 4x4 Titanium) |
Plusy:
- Pružný, tichý a úsporný motor
- Variabilní zavazadelník
- Design exteriéru i interiéru
- Nejlepší jízdní vlastnosti ve třídě
Minusy:
- Tužší řazení
- Odkládací prostory vpředu
- Cena a ovládání barevného dotykového displeje
- Málo místa pro kolena cestujících vzadu