8.9. 2016 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Ojetá Honda Jazz 2. generace: Spolehlivost a praktičnost bez emocí

 

Až do loňského roku se vyráběla druhá generace malé Hondy Jazz. V případě, že hledáte maximálně praktický malý vůz s vysokou spolehlivostí, jste u jazzu na správné adrese. Zapomeňte však na emoce a také diesel.

Jazz plní od roku 2002 roli nejmenšího modelu značky Honda v Evropě. První generace se vyráběla do roku 2008, kdy ji nahradilo druhé, recenzované vydání coby modelový rok 2009. Od samého začátku produkce platí Jazz za auto oplývající praktičností, přičemž druhá generace tento nastolený trend dále prohlubuje. Na rozdíl od konkurentů se vůz nabízel pouze s jedinou karoserií s pěti dveřmi.

Odkud vlastně je?

Už v první generaci výrobce nabídnul věc jinde neobvyklou, a to takzvané Magic seats. Vtip spočívá v možnosti zvednout přední hranu sedáku zadní lavice vzhůru, tedy k opěradlu. Tímto vznikne prostor, v němž můžete přepravovat třeba dvě jízdní kola. Popsané řešení si vyžádalo přesunutí palivové nádrže z obvyklého místa pod zadními sedadly pod přední sedadla. Spolu s těmito úpravami museli konstruktéři změnit vedení výfuku, který se nachází pod pravým prahem, nikoliv uprostřed ve vybrání podlahy, jak je běžné. Zkušenosti ukazují, že Jazz nabízí vyšší přepravní kapacitu než mnohem větší SUV CR-V. V porovnání s předchůdcem se délka kabiny zvětšila na délku o 55 mm.

Je to zajímavé, ale jazzy prodávané v Evropě mohou mít hned tři lokality narození. Překvapivě nejméně je aut vyráběných ve Velké Británii v závodě ve Swindonu. Dalšími místy vzniku jsou Japonsko a také Čína. Jednodušší to mají kupující hybridní verze, nabízené od modernizace v roce 2011, která se vyráběla výhradně v Japonsku.

Video

Na rozdíl třeba od Suzuki Swift, u něhož lze zvenku poznat, zda pochází z Maďarska či Japonska, v případě jazzu pouhým pohledem původ neodhalíte. Jednotlivé lokace se tak liší pouze výrobním číslem (VIN). A to jednak kódem země (první tři znaky) a následně také kódem modelu. Auta z Japonska jsou označeny GG1 nebo GG2. Z Velké Británie GG4 či GG5 a konečně z nejlidnatější země světa mají v číslu VIN znaky GG2 respektive GG3.

Ted vás možná napadne, jak je to s kvalitou. Zda auta z Japonska nejsou lepší než třeba ta z Číny. Dle vyjádření Hondy ČR však kvalitativní rozdíly napříč jednotlivými auty lišícími se místem výroby zaznamenány nebyly. Třeba pohonné jednotky se v Číně vůbec nemontovaly. Při hledání Jazzu tak rozhodně nemusíte brát na toto zřetel.

Více dynamiky, benzínu stejně

Jak už jsme předeslali, jazz se až do modernizace v roce 2011 vyráběl pouze se zážehovými motory. Ty byly v nabídce dva, oba konstrukčně příbuzné. Původní Jazz měl motory známé jako i-DSI (inteligent Dual and Sequential Ignition). Charakteristickým znakem byla osmiventilová technika, hlavně však dvě svíčky pro každý válec.

S příchodem druhé generace dorazily také nové čtyřválce. Namísto i-DSI je známější i-VTEC. A osm ventilů vystřídalo ventilů šestnáct. Sice stále vycházejí z řady motorů L, ovšem s původními agregáty sdílejí tak nanejvýš hliníkový blok. V případě menší 1.2 i-VTEC (motor L12B1) se změnil dokonce zdvihový objem. Z dřívějších 1246 cm3 zbylo nově 1198 cm3. Větší čtrnáctistovka si objem 1339 cm3 (motor L13Z1) zachovala. Nové motory nabíjejí vyšší výkon, a to 66 respektive 73 kW (dříve to bylo 57 a 63 kW). Hlavně však odlišnou momentovou charakteristiku s tahem v mnohem vyšších otáčkách než dříve.

Ač si mnozí stále po vyslovení akronymu i-VTEC představí motor s vysokootáčkovou charakteristikou a vysokým specifickým (litrovým) výkonem, v případě motorů jazzu je hlavním smyslem maximálně úsporný provoz. A Jazz hospodárný opravdu je, jak ostatně ukázal test ojetiny, jakož i dřívější zkušenosti. I s větším motorem lze jezdit za 5,4 l na 100 km.

Systém i-VTEC tady nabízí dva režimy plnění válců. V nízkých a středních otáčkách se plně otevírá jen jeden ze sacích ventilů. Druhý je pouze pootevřený, čímž dochází k výrazné rotaci nasávané zápalné směsi. Ve vysokých otáčkách se zcela otevírají oba sací ventily. Pro snížení spotřeby při vyšším zatížení se uplatní rovněž chlazené výfukové svody, které tak jsou integrované do hlavy válců.

Převodovka podle stáří

Obě motorizace byly nabízeny standardně s pětistupňovou manuální skříní, a to po celou dobu produkce. Kdo nechtěl řadit, měl na výběr samočinné ústrojí. Do modernizace v roce 2011 to byla převodovka i-Shift. Jde o automatizovaný manuál neboli robot, o nichž jsme psali nedávno. I-Shift je vybaven výhradně elektromotorickým ovládáním řazení i spojky, ta si však zachovala hydrauliku stejně jako manuál. Pouze píst není stlačovaný přes pedál, nýbrž servomotorem. Zajímavostí převodovky i-Shift je vlastní řídicí jednotka. Nabízena byla jen ve spojení s větším motorem. A stejně jako jinde i tady platí, že výměna spojky je dražší než u technicky obdobného manuálu. Důvodem je fakt, že převodovku je po náhradě spojky potřeba „naučit znovu řadit“.

V rámci modernizace vystřídal převodovku i-Shift variátor, tedy převodovka CVT. Variátor používala už první generace Jazzu. V rámci příchodu do druhého vydání udělala automobilka některé technické změny v čele s nahrazením rozjezdové spojky hydrodynamickým měničem momentu. To však platí pouze pro zážehovou verzi vozu. Hybrid si rozjezdovou spojku zachoval.

Modernizované jazzy dostaly odlišnou přední část a zároveň byly nižší o 3 mm. Zajímavostí jsou zadní skupinové svítilny. Auta před modernizací používají inovativní diodové. Při jejich selhání se ale měnila celá lampa, což se prodražovalo. Od modernizace tak jsou na jejich místě konvenční s klasickou žárovkou. Výjimkou je pouze hybridní verze, která zůstala u LED. V posledním roce v rámci legislativních požadavků dostal jazz dokonce sledování tlaku v pneumatikách. Děje se tak přes ventilky pneumatik.

Tomu se říká spolehlivost

Psát článek o ojetém jazzu není věru lehké, neboť problémů tento vůz moc nemá. Řada z nich navíc souvisí spíše s užíváním auta než nějakým pochybením výrobce. Při koupi auta si tak pohlídejte třeba stav čelního skla, jestli není prasklé. Na poměry třídy je jeho velikost značná a cena tomu odpovídá – coby originální díly vejde na 10.200 korun včetně DPH. V druhovýrobě bohužel stojí ještě více.

Když už servisy něco řeší, zpravidla jsou to rezavé kotouče zadních brzd. Důvodem je fakt, že vůz prostě brzdí hodně takzvaně na předek. Uživatelé si také stěžují na intenzitu podsvícení klimatizace a originálního autorádia. Jazz nikdy nenabízel denní svícení. Pokud jste vnější osvětlení zapnuli ve dne, byly displeje uvedených systému po ztmavení takřka nečitelné.

V minulé generaci Jazzu majitele hodně trápily karbonem zanesené kanály systému recirkulace spalin EGR. V nové generaci motorů jsou zmíněné kanály větší, takže k uvedenému problému by již docházet nemělo.

Stížnosti uživatelů se týkají také tankování. Jazz má nádrž na 42 litrů benzinu. Pokud někdo jezdil tak, že mu ukazatel dojezdu zobrazil nulu a následně natankoval plnou nádrž, zpravidla do ní více jak 35 litrů nedostal. Důvodem je skutečnost, že je palivová nádrž specifického tvaru. Zřejmě proto, že je umístěna pod předními sedadly.

Po zakoupení auta určitě zkontrolujte, zda na něm byly provedeny všechny svolávací akce. Je to jednoduché. Na webových stránkách českého dovozce stačí v sekci „majitelé“ kliknout na odkaz „Svolávací akce a aktualizace produktů“. Zadáte výrobní číslo svého vozu (VIN) a ihned víte, na čem jste. Pokud jsou akce na voze již udělané, objeví se hláška, že žádné akce v tuto chvíli neprobíhají. Jde zejména o bezplatnou výměnu airbagů Takata, jejichž problémy byly hodně medializovány a Jazzu se bohužel také týkají.

Honda Jazz láká zejména ženy. Ty asi více ocení vynikající praktičnost a prostornou kabinu, takže nebudou mít žádné problémy třeba při přepravě kočárku. Jízdní vlastnosti či nějaká radost z jízdy je obvykle nezajímají, takže jsou s jazzem maximálně spokojeny.

Jak šel čas

2008 V létě představení druhé generace jazzu coby modelový rok 2009. Zážehové motory 1.2 i-VTEC a 1.4 i-VTEC. Větší motor alternativně s automatizovanou manuální pětistupňovou převodovkou i-Shift. Jinak standardně pětistupňový manuál. Novinkou byla možnost deaktivovat airbag spolujezdce, což starší generace nenabízela.

2011 Modernizace vozu. Jiná přední část. Příchod hybridní verze Jazz Hybrid s technologií IMA. Převodovku i-Shift nahradilo CVT. Nové zadní skupinové svítily nyní již bez LED. Výjimkou je Hybrid, u něhož zůstaly. O 3 mm snížená výška vozu.

2015 Do výbavy přibylo měření tlaku v pneumatikách. V průběhu roku ukončení výroby a nahrazení vozu novou generací.

Názor odborníka: Patrik Spurný, manažer marketingu Auto ESA

Honda Jazz druhé generace patří ve své kategorii k neprávem opomíjeným vozům. K hlavním příčinám patří především vyšší pořizovací cena nového vozu. Díky menšímu zájmu o tento automobil, jsou však ceny ojetých vozů na velmi příznivé úrovni, což z Hondy Jazz dělá žhavého kandidáta pro zájemce vybírající vůz na rozhraní hatchbacku a vozu kategorie mini MPV. Ihned po usednutí do vozu vás překvapí velkorysý prostor, a to nejen na předních sedadlech, ale i v zadní části. Uznání zaslouží všechny benzínové motory, které nabízí velmi slušnou jízdní dynamiku, jejich předností je i nízká spotřeba paliva. Pochvalu zaslouží také bezpečnost cestujících, za kterou byl vůz ohodnocen plným počtem pěti hvězdiček v nárazových testech. Co se poruchovosti týče, patří Honda Jazz k nadprůměrně spolehlivým vozům, kterým se nedá vytknout žádný častěji se vyskytující problém. Zvýšenou pozornost však věnujte stavu podvozku, který je kvůli svému naladění náchylnější na horší silnice.

1/3 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Na burzu šlo nejvíce firem za deset let Na burzu šlo nejvíce firem za deset let

Na světových burzách se uskutečnilo 1624 primárních úpisů…

Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato Zápisník Daniela Nováka: Plyn nad zlato

Google otevře v Číně centrum na výzkum umělé inteligence.…

Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu Britský parlament si navzdory Mayové odhlasoval rozhodující slovo v brexitu

Britský parlament dnes proti vůli premiérky Theresy…

S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody S příchodem autonomních aut čekají pojišťovny astronomické škody

Pojišťovny se připravují na havárie, do kterých se…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia! Škoda Fabia edition R5 naživo: Toto je nejrychlejší trojková Fabia!

Škoda dnes na tiskové konferenci věnované motosportu…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 



Honda Jazz konečně dostala silný motor pro Evropu Honda Jazz konečně dostala silný motor pro Evropu

Honda před výstavní premiérou na podzimním autosalonu ve…

Euro NCAP 2015: Honda Jazz – Pět hvězd bez zaváhání Euro NCAP 2015: Honda Jazz – Pět hvězd bez zaváhání

I třetí generace modelu Jazz zamířila do testů Euro NCAP…

 



 
Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Ford Probe III: Věděli jste, že Sierra měla svůj předobraz? V tomto konceptu?

Včera

Na výrazné zvýšení cen ropy v 70. letech odpověděli výrobci automobilů snahou o snížení spotřeby paliva. K tomu bylo zapotřebí mimo jiné výrazně zlepšit aerodynamickou účinnost aut.




Blesk.cz

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na krku měla stopy po škrcení

Ivana (†18), která zemřela po pádu z 20. patra: Na…

Kariéra nizozemské modelky Ivany Smit (†18) v Malajsii raketově stoupala vzhůru. Módní mola si už ale nepodmaní.…

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s mrtvolami ze Severní Koreje

Lodě duchů: Na japonské pláže připlouvají vraky s…

Na severokorejském pobřeží byl vyplaven další vrak lodi, na jehož palubě se nacházelo jedno mrtvé tělo. Není to…

 

iSport.cz

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o, něco jsme si řekli

Hrdina Růžička: Jandač měl pravdu, hráli jsme ho**o,…

V extralize je nejlepším střelcem. Na kontě má i titul mistra světa z roku 2010, ale v národním týmu v podstatě…

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním ředitelem Sparty

Velký návrat na Letnou! Ščasný by měl být sportovním…

Velký comeback je na spadnutí. Zkušený trenér Zdeněk Ščasný by se měl už brzy vrátit na Spartu. Podle informací…

 

Reflex.cz

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi zajímavou příležitostí, s referendy bych však šetřil

Pavel Fischer: Přímá volba prezidenta je pro lidi…

Postupně jsem se sešla se všemi osmi vyzyvateli prezidenta Miloše Zemana na kávě. Čtenáři tištěného Reflexu si o…

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily dějiny Afriky, myslí i na cestovatele Emila Holuba

V hotelu Victoria Falls v Zimbabwe, kde se měnily…

Přestože se slavný český cestovatel, kartograf a etnograf Emil Holub (1847 – 1902) pohyboval při své první…