Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ojetý Volkswagen Passat B6: TDI není zárukou levného provozu

Bazarové Recenze
Diskuze (119)
Volkswagen Passat patří k nejoblíbenějším ojetinám na českém trhu. Automatickou volbou se u něj stává turbodiesel, jenže jeho používání se může pěkně prodražit.

Volkswagen Passat s kódovým označením B6 se začal vyráběl v únoru 2005 a v červenci 2007 přešel v modernizaci známou pod označením B7. Volkswagen se nedrží klasických faceliftů a vždycky nový model označuje jako novou generaci. Ta vydržela na trhu do roku 2014, kdy ji nahradil konstrukčně úplně nový model Passat B8. Vedle sedanu a praktického kombi se prodával i takzvaný čtyřdveřový sedan označený nejprve jako Passat CC, později jenom jako Volkswagen CC.

Na českém trhu je nabídka ojetých Passatů veliká, což dává prodávajícím a hlavně kupujícím široké možnosti. Volkswagen Passat je dlouhodobě jedna z nejoblíbenějších ojetin, v některých kruzích si vybudoval skoro až nábožné postavení, zejména pak v kombinaci se vznětovými motory TDI.

A právě tahle oblíbenost a rozšířenost dělá z Passatu, jinak dobrého a kvalitního auta, poměrně rizikovou koupi. Je to totiž častý prostředek podvodníků, cíl zlodějů a najít kvalitní automobil s jasnou historií a nestočeným tachometrem dá práci. Určitě je lepší se obrátit na spolehlivého obchodníka a vždycky nechat vůz důkladně prověřit.

Tenhle Volkswagen má velmi kvalitní interiér a autu byste klidně tipovali mnohem menší porci najetých kilometrů. To je také důvod, proč se právě Passat tak hojně stáčí, když i po více než 200.000 km jeho interiér vypadá často mnohem lépe než u konkurence po poloviční porcí. Přitom není neobvyklé, aby tohle auto ujelo každý rok klidně 50.000 km.

Smiřte se s tím, že Passat může být hodně ojetý, vždyť automobil s pravidelným servisem a proběhem 300.000 km nemusí být hned na odpis. Někdy jsou taková auta s poctivými kilometry a jasnou servisní historií mnohem jistější a spolehlivější koupí než neprověřená auta z pochybného zdroje.

Na test jsem si v autobazaru půjčil stále velmi oblíbenou verzi 1.9 TDI PD. Ta v testovaném Passatu nabízela skromný výkon 77 kW, což je na tak velký vůz skutečně málo. Nicméně rozhodně se jedná o lepší motor než jednotka 1.6 TDI, která má sice stejné papírové parametry (77 kW a 250 N.m), ale pocitově se s autem více trápí.

Není 2.0 TDI jako 2.0 TDI

Mezi nejvyhledávanější motory patří turbodiesel 2.0 TDI. O jednotkách 2.0 TDI PD už toho bylo napsáno spousta. Nejdůležitější je rozlišení podle kódu motoru, neboť stejně silná jednotka (103 kW a 320 N.m) se nabízela ve dvou provedeních.

Osmiventilová verze s kódem BMP se prodávala s filtrem pevných částic a laicky řečeno ji poznáte podle sání vedeného zadem k motoru. Jedná se o mechanicky spolehlivější jednotku, ale je u ní riziko problematického filtru pevných čístic. Šestnáctiventilová jednotka BKP sice filtr nemá, ale zase se u ní vyskytuje mnohem více problémů.

Šestnáctiventil má nespolehlivé piezoelektrické vstřikovače Siemens (osmiventil má spolehlivější solenoidové Bosch) a trpí na padající rozvody s nespolehlivým uchycením napínací kladky. Problémy s mazáním mají ale oba motory, neboť Passat má v sérii vyvažovací hřídel a od něj přes šestihranný unašeč poháněné olejové čerpadlo.

Šestihran se ale poměrně rychle vymačká a pokud nebyl měněn, už po 150.000 km se může opotřebovat, přestane zabírat a motor se zadře. Často se mění spolu s rozvody, takže pátrejte, zda byla tato oprava provedena. Pozor, někdo vymění rozvody, ale na tohle zapomene. Rozhodně je jednoznačně spolehlivější osmiventilový motor BMP.

Pokud chcete spolehlivý turbodiesel, buď si kupte nekultivovanou a hlučnou jednotku 1.9 TDI PD, nebo raději modernější motor 2.0 TDI CR montovaný od ledna 2008. Má nejen kultivovanější běh než jednotky PD, ale je také spolehlivější. Nicméně nespolehlivé uchycení kladky rozvodů a problémy s mazáním motoru zůstaly. Aspoň už se mu ale tak nezanáší filtr pevných částic.

Chcete benzin? Pozor na rozvody

Bohužel ani mezi zážehovými motory to není žádná sláva. Volkswagen si utržil ostudu s praskajícím rozvodovým řetězem u turbomotorů 1.2 TSI, 1.4 TSI a 1.8 TSI. Motor 1.4 TSI se dodával i do Passatu a například v modelu EcoFuel s možností provozu na CNG se jedná o velmi zajímavý pohon. Je úsporný a mnohem kultivovanější než turbodiesely, ale právě rozvody ho mohou potrápit.

Jednotka 1.8 TSI má rozvody spolehlivější, ale zase může mít visící ventily a hrozí u ní prasklá hlava válců, i když obojí se stává až po hodně velkém kilometrovém proběhu a nešetrném zacházení. Paradoxně nejspolehlivější jsou motory 2.0 TSI a šestiválce, nebo základní atmosférická šestnáctistovka, ovšem ta je velmi slabá.

Motorům 1.6 FSI a 2.0 FSI s přímým vstřikováním se vyhněte. Mají hrubý běh, žerou olej a nerozumí si s dlouhodobým provozem na natural. Když už nic, tak myslete na to, že dostupnost vysokooktanového benzinu je u nás velmi omezená. Navíc není spotřeba těchto jednotek kdo ví jak zázračná.

Pokud se vám nechce řadit, Volkswagen nejprve nabízel poměrně spolehlivý automat s měničem od firmy Aisin, později přešel na dvouspojkové převodovky DSG. Aisin i šestistupňové DSG s mokrými spojkami (montované k motorům 1.9 TDI, 2.0 TDI, 2.0 TSI a k šestiválcům) potřebují jen pravidelné výměny oleje, jinak jsou spolehlivé.

Horší je to se sedmistupňovým DSG se suchými spojkami, které je dodávané k motorům 1.4 TSI, 1.8 TSI a 1.6 TDI. Sice má rychlý záběr a efektivní provoz, ovšem často se u ní už po 100.000 km začne objevovat značné opotřebení. Potřeba je vyměnit vedle spojek i mechatroniku převodovky a to vás může stát klidně i 50.000 korun. Pokud chcete automat, raději volte silnější motor s šestistupňovým DSG s mokrými spojkami.

Elektronika a jiná mechanika ale u Passatu B6 zlobí jenom výjimečně. I mechanické převodovky jsou spolehlivé, pouze ještě věnujte pozornost stavu a funkci pohonu všech kol, který obstarává mezinápravová spojka typu Haldex. I v ní je třeba měnit olej podle motoru a verze, takže všechno ověřte v servisu Volkswagen nebo u specialisty. Pokud předchozí majitel nedoloží, že tyto úkony prováděl, rozhodně je udělejte preventivně, nebo se podívejte po jiném autě s průhlednější servisní historií.

Celkové hodnocení

Volkswagen Passat je v zásadě dobré auto, pokud je v rukou zodpovědného majitele, který se o něj stará. Pečlivě vybírejte a chtějte jenom exemplář, který má naprosto jasný původ a je z prověřeného zdroje. Často je lepší si připlatit za skutečně ověřené auto, které bylo pravidelně v servisu. Také zvažte, zda za každou cenu chcete naftový motor. Ten totiž, pokud koupíte špatně, dokáže udělat ve vašem rozpočtu obrovskou trhlinu.

Plusy

  • Široká nabídka na trhu ojetin
  • Dobře si drží svoji hodnotu
  • Jízdní vlastnosti a ovladatelnost
  • Kvalitní a ergonomický interiér
  • Prostor pro posádku i zavazadla

Minusy

  • Nudné a nezáživné řízení
  • Nekultivované turbodiesely TDI PD
  • Automobil je terčem podvodníků
  • Oblíbenost mezi zloději
  • Verze s horší výbavou rychle ztrácejí cenu
Volkswagen Passat B6 1.9 TDI - informace o testovaném voze
Objem motoru (cm3) 1896
Největší výkon (kW/min) 77/4000
Točivý moment (N.m/min) 250/1900
Převodovka 5M
Zrychlení 0-100 km/h (s) 12,1
Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 5,6
Rok výroby testovaného vozu 2008
Počet ujetých km dle tachometru 164 857
Cena vozu v hotovosti (Kč) 229 900

Vybraní konkurenti

Ford Mondeo

Pro Ford hovoří lepší jízdní vlastnosti a příjemnější řízení. Co se praktičnosti týče, jsou na tom oba vozy podobně, i když Mondeo se třeba nabízelo i ve variantě liftback. Passat jenom jako sedan a kombi. U Fordu pozor na stav turbodieselů a jejich vstřikování. Pokud chcete opravdovou jistotu, hledejte Mondeo s benzinovým motorem. Mondeo se prodává i levněji než VW Passat.

vw passat bazar vw passat bazar

Opel Insignia

První Opely Insignia se už dají koupit za zajímavé peníze, nicméně ceny se drží pořád vysoko. Je to totiž mechanicky velmi spolehlivé auto, ať se jedná o motory, převodovky nebo podvozek. U Opelů ale zlobí elektronika a zejména první Insignie měly s palubní elektronikou dost problémů. Nepotěší ani hrubý běh turbodieselů a nižší kultivovanost.

vw passat bazar vw passat bazar

Škoda Superb II

Škoda Superb nejezdí o nic hůře než Volkswagen Passat, ale přidává lepší praktičnost a prostor na zadních sedačkách. Motory jsou skoro stejné, vozy se liší jenom v detailech. Ceny dobře vybavených automobilů už se dostaly na přijatelnou úroveň, ale stejně jako u Passatu si dejte pozor na servisní historii a původ vozu.

vw passat bazar vw passat bazar

Text a foto: Dalibor Žák a archiv

Bazarové Recenze
Diskuze (119)

Doporučujeme

12. 2. 2018 17:48
Passat
Ahoj. Přesně tohoto passata mám a stěžovat si na něj tedy rozhodně nemohu. Koupil jsem ho ojetého v super stavu na [odkaz] a koupě nelituji. S vyšší spotřebou se při koupi určitě musí počítat, přecejen se nejedná o nijak úsporné auto.
12. 9. 2015 15:27
Re: Pozor take na TSI..
ctyrvalce praskaj
1. 5. 2015 21:33
Re: Asi najlepšou voľbou je benzínová Avensiska...
Přesně. Před nedávnej jsem už jsem byl rozhodnut jít do tohoto pašíka, abych si omladil modelovou řadu. (Mám B5.5 1.9tdi tiptr).Jen co jsem si jich pár projel, tak jsem od toho ustoupil. Musím pochválit design o tom žadna... Ale nějak mě nenadchl ten pocit z auta. V mém 14 let starém pašíku si sednu, a jen si jízdu užívám, protože mi příjde, že to auto pěkně tlumí nerovnosti. Sedašky jsou i po těchto letech super. Dávám celkem pravidelně Anglie - Čechy na jeden zátah a uplně v pohodě. Když jsem si šel projet těch pár kousků jak v bazarech, tak u soukromníků, tak jsem měl pocit, že nejedu na gauči v obyváku, ale na lavičce v čekárně, jestli mě chápete... Teď mě neukamenujte, ale raději jsem vrazil 35k do obnovy všeho co šlo na tom co mám, než si kupovat tohle...
1. 5. 2015 12:11
Re: Pozor take na TSI..
O benzinovych BMW se doctes, se tam taky praskaji hlavy a rozvody.
Avatar - wakantanka
28. 4. 2015 20:17
Re: bazarová past
v tej diskusii kde bola o tom reč som to pochopil tak, že sa jedná o tvoje auto. Ak to tak nie je prijmi moje ospravedlnie a všetka česť tej spotrebe na tvojom aute.