Opel Adam dostane nový litrový tříválec s turbem
Opel postupně uvádí na trh novou generaci svým motorů. Nyní představuje přeplňovaný litrový tříválec, který se jako první ukáže v miniautě Adam. Automobilka jej bude prezentovat v září ve Frankfurtu.
Motor 1.0 SIDI Turbo nabídne výkon 85 kW a točivý moment 166 N.m, který je dostupný mezi 1800 a 4700 min-1.
Oproti stávající atmosférické šestnáctistovce nabízí tříválec vyšší točivý moment a zároveň o pětinu nižší spotřebu paliva. Emise oxidu uhličitého mají být výrazně nižší než 100 gramů na kilometr.
Moderní motor se čtyřmi ventily na válec disponuje přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním ventilů. Blok válců je vyroben z hliníku, což pomáhá snížit hmotnost motoru.
Výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, což spolu s vodou chlazeným turbodmychadlem s nízkou setrvačností umožňuje vysoký točivý moment už v nízkých otáčkách motoru.
Při vývoji agregátu se vedle snahy o nízkou spotřebu zaměřil na snížení hluku a vibrací typických pro tříválce. Podle šéfinženýra Matthiase Alta chtěli konstruktéři dokázat, že tříválce mohou být tak kultivované jako čtyřválce.
Hluk pomáhá snížit vyvažovací hřídel v olejové lázni nebo akusticky optimalizované kryty pro horní a přední části motoru. Opel tvrdí, že díky těmto opatřením je nový tříválec ve všech otáčkách tišší než podobně silné přeplňované benzinové šestnáctistovky.
Tříválcový agregát bude spolupracovat s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Ta váží pouze 37 kilogramů, což znamená, že je o 30 procent lehčí než předchůdce. Převodovka je nejen lehká, ale také kompaktní, podél osy měří pouze 375 mm.
Nová převodovka je určena pro minivozy a malá auta, přenést dokáže až točivý moment 200 N.m.
Tříválec 1.0 SIDI Turbo a šestistupňový manuál je součástí nové rodiny techniky od Opelu. Německá automobilka svoji techniku radikálně modernizuje, mezi lety 2012 a 2016 chce na trh uvést 13 motorů a nové převodovky. Hlavním úkolem nových motorů a převodovek je snížení spotřeby paliva a emisí CO2.
Zážehové a vznětové agregáty budou vyráběny v maďarské továrně Szentgotthard. Na vývoji nových motorů a chystané dvouspojkové převodovky spolupracuje koncern General Motors, jehož je Opel součástí, s čínskou automobilkou SAIC. Ta si techniku bude vyrábět pro vlastní potřebu přímo v Číně.