Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Opel Adam dostane nový litrový tříválec s turbem

David Bureš
Diskuze (5)
Přeplňovaná jednotka má být úsporná a také tichá. Opel na vývoji nových motorů spolupracuje s čínským SAIC.

Opel postupně uvádí na trh novou generaci svým motorů. Nyní představuje přeplňovaný litrový tříválec, který se jako první ukáže v miniautě Adam. Automobilka jej bude prezentovat v září ve Frankfurtu.

Motor 1.0 SIDI Turbo nabídne výkon 85 kW a točivý moment 166 N.m, který je dostupný mezi 1800 a 4700 min-1.

Oproti stávající atmosférické šestnáctistovce nabízí tříválec vyšší točivý moment a zároveň o pětinu nižší spotřebu paliva. Emise oxidu uhličitého mají být výrazně nižší než 100 gramů na kilometr.

Moderní motor se čtyřmi ventily na válec disponuje přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním ventilů. Blok válců je vyroben z hliníku, což pomáhá snížit hmotnost motoru.

Výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, což spolu s vodou chlazeným turbodmychadlem s nízkou setrvačností umožňuje vysoký točivý moment už v nízkých otáčkách motoru.

Při vývoji agregátu se vedle snahy o nízkou spotřebu zaměřil na snížení hluku a vibrací typických pro tříválce. Podle šéfinženýra Matthiase Alta chtěli konstruktéři dokázat, že tříválce mohou být tak kultivované jako čtyřválce.

Hluk pomáhá snížit vyvažovací hřídel v olejové lázni nebo akusticky optimalizované kryty pro horní a přední části motoru. Opel tvrdí, že díky těmto opatřením je nový tříválec ve všech otáčkách tišší než podobně silné přeplňované benzinové šestnáctistovky.

Tříválcový agregát bude spolupracovat s novou šestistupňovou manuální převodovkou. Ta váží pouze 37 kilogramů, což znamená, že je o 30 procent lehčí než předchůdce. Převodovka je nejen lehká, ale také kompaktní, podél osy měří pouze 375 mm.

Nová převodovka je určena pro minivozy a malá auta, přenést dokáže až točivý moment 200 N.m.

Tříválec 1.0 SIDI Turbo a šestistupňový manuál je součástí nové rodiny techniky od Opelu. Německá automobilka svoji techniku radikálně modernizuje, mezi lety 2012 a 2016 chce na trh uvést 13 motorů a nové převodovky. Hlavním úkolem nových motorů a převodovek je snížení spotřeby paliva a emisí CO2.

Zážehové a vznětové agregáty budou vyráběny v maďarské továrně Szentgotthard. Na vývoji nových motorů a chystané dvouspojkové převodovky spolupracuje koncern General Motors, jehož je Opel součástí, s čínskou automobilkou SAIC. Ta si techniku bude vyrábět pro vlastní potřebu přímo v Číně.

David Bureš
Diskuze (5)
Avatar - sargis
7. 8. 2013 16:55
Re: Základom tohto motora bude asi...
Ano, bol to prvy euro3valec...ci ako to nazvat, parkrat vyhral anketu Motor roka do 1.0 objemu a aj celkovo posilnil na atmosferu (40 na 48 kW)...ktovie, ci v Adamovi bude tato "oturbena masina" alebo ide o kompletne novy vyvoj...
7. 8. 2013 15:50
Re: Insignie
Opel není škodovka, že nacpe do vlajkové lodi velice spolehlivý a odpovídající motor 1.4 TSI (Totálně Špatná Investice) >:D
Ikdybych uvažoval ale o nákupu Adama, tak bych ti tříválec nekoupil, pro mě nejsou tříválce plnohodnotným motorem. Minimálně 4 válec, tomu už se dá říkat motor.
Avatar - jozephko
7. 8. 2013 14:20
Základom tohto motora bude asi...
...litrový motor z polovice 90.rokov. Vtedy bol nasadený do Béčkových Corsičiek a vtedy to bolo slušné žihadlo. Kolega s ním vraj ubehal šéfa na dvojlitrovom Volve 440 >:D . Pokiaľ si pamätám, objem motora bol 973 vtedy cm3.
Škoda, že v článku objem motora nie je uvedený.
Avatar - Hittman
7. 8. 2013 13:27
Insignie
A co Insignie, tam se nechystá? >:-[]
Avatar - sabbath_stones
7. 8. 2013 13:27
Skoro Ecoboost
Moderní motor se čtyřmi ventily na válec disponuje přímým vstřikováním a plynule proměnným časováním ventilů. ......Výfukové potrubí je integrováno do hlavy válců, což spolu s vodou chlazeným turbodmychadlem s nízkou setrvačností umožňuje vysoký točivý moment už v nízkých otáčkách motoru.
..
Len časovanie ventilov nie špecifikované, či je Ti CVT ..