Opel Astra TwinTop - elegance i pro kupé-kabrio
Ty tam jsou doby, kdy otevřené vozy vyžadovaly odolnou posádku, která se nebojí nějakého toho jarního deštíku či letní bouřky. V roce 1996 se znovu otevřela kapitola kabrioletů a roadsterů s pevnou snadno „nasaditelnou“ střechou a celý segment sportovních vozů se tím postupně začal měnit. Zákazníci, kteří by o otevřeném automobilu vůbec neuvažovali z praktických důvodů, se rázem nechali zlákat možností mít kabriolet i kupé současně a platit jen jeden automobil. V polovině devadesátých let si na meziválečné kabriolety s pevnou střechou vzpomněl Mercedes-Benz a později v roce 2000 také Peugeot, který tento koncept přivedl do segmentu malých vozů.
Poté přišly další vozy zdánlivě stejné koncepce, obvykle však se zcela novým střešním systémem, který zpravidla připravuje externí dodavatel. K těm nejvýznamnějším patří firmy Heuliez, Pininfarina, Karmann nebo Bertone. S tím jak se výrobci snažili do otevřených vozů s pevnou střechou vměstnat nejen dva, ale rovnou čtyři cestující vznikl estetický problém, který nebylo snadné s dvoudílnou střechou elegantně vyřešit. Velký objem kabiny, který má střešní konstrukce zastřešovat, vyžaduje obvykle rozměrné díly, které se musí vejít do nevelkého objemu v zádi, zpravidla do zádi vozu nižší střední třídy. Zatím se vždy dělaly estetické nebo prostorové kompromisy, ale přichází doba, kdy složitější technika pomůže tento problém vyřešit s překvapivě dobrým výsledkem. Prvním z řady kupé-kabrioletů nové generace je Opel Astra TwinTop.
Opel a Coupé-Cabrio = TwinTop
Novou vlnu kupé-kabrioletů využívá k expanzi v rostoucím segmentu také Opel. V roce 2004 představil v Ženevě novou Tigru, která na rozdíl o první generace (která byla ryzím kupé) přišla na trh rovnou v otevřené verzi se skládací pevnou střechou. Opel svá kupé-kabria od té doby doplňuje příznačným přívlastkem TwinTop.
Ze dvou sportovně zaměřených variant předchozí generace Astry (kupé a kabrio) vznikl model jediný, který také výrobce odlišuje názvem TwinTop od ostatních zástupců modelové řady. Nová generace otevřené Astry v sobě nezapře příbuznost s Tigrou TwinTop, přesto si zachovává vlastní tvář. Novinkou, jež zlepší využitelnost obestavěného prostoru, je třídílná skládací střecha. Dlouhý střešní díl se dosud jen obtížně vměstnával do prostoru za dvěma zadními sedadly, často vznikl hrb nebo nepřirozeně vysoká záď, která trochu narušovala vyváženost designu otevřených vozů.
Třídílná střecha pro eleganci
Opel, aby se vystříhal tohoto problému, se rozhodl pro složitější řešení, v němž se dva střešní díly zasunou do sebe a tento celek se poté přiklopí na největší díl skládacího mechanismu tvořený zadním sklem (viz videa dole). Rozložení nebo složení střechy Astry trvá jen necelých 30 sekund. Příkaz ke složení či rozložení udává tlačítko na palubní desce nebo na dálkovém ovladači. Pohyby jsou vyvozovány pěti elektromotory, osmi hydraulickými válci a kontrola nad tím vším je zajišťována třinácti senzory. Dodavatelem střešního systému pojmenovaného Opelem "Cabrio-Coupé Lambada" je specializovaná firma CarTopSystems, která má již na kontě řadu střešních řešení od prvního Mercedesu SLK, Saabu 9-3, kabriolety Porsche a Ferrari, přes pevnou skládací střechu Cadillaku XLR nebo Peugeotu 307 CC. Vývoj Astry TwinTop trval díky zkušenostem dodavatele a využití počítačových metod vývoje pouze necelé dva roky.
Další novinkou Astry TwinTop je možnost provádět celou operaci také za jízdy, což ocení zkušení kabrioletisté třeba při městských pojížďkách, kdy není třeba ztrácet čas skládáním střechy po zaparkování.
Zavazadlový prostor Astry TwinTop má objem od 200 (kabrio) do 440 l (kupé). Praktické využití takového prostoru umocňuje nová funkce „Easy Load“: Po stisknutí tlačítka se v zavazadelníku horizontálně naskládané díly rozkládací střechy o 25 cm pozvednou a tím výrazně usnadní přístup do prostoru pro zavazadla. Do boků zavazadlového prostoru jsou integrovány dvě menší odkládací schránky a praktický úložný prostor.
Prostor, aerodynamika i bezpečnost
Kromě velkého zavazadlového prostoru zdůrazňuje inovativní rozkládací střecha i vyvážené proporce atraktivního modelu. Při délce bezmála 4,5 m dosahuje Astra TwinTop dimenzí srovnatelných s kabriolety středních tříd, resp. délky zatím nejdelší Astry Caravan. O tom, že nastupující Astra TwinTop je zcela svébytným modelem, svědčí výmluvně především fakt, že 70 procent karosářských dílů novinky je zcela nových(!).
Vysoká estetická úroveň je současně také aerodynamicky efektivním řešením, protože podle výrobce jde o karosářskou variantu s nejlepší hodnotou součinitele odporu vzduchu z celé modelové řady Astra. V uzavřeném stavu činí cx 0,31, jestliže je střecha otevřená je součinitel odporu vzduchu roven hodnotě 0,38.
Karoserie dlouhá 4476 mm, široká 1759 mm a vysoká 1411 mm je postavena na upravené podvozkové platformě Astry GTC s rozvorem 2614 mm. Čtyřmístný otevřený automobil dostal zesílení na nejdůležitějších nosných částech karoserie. Astra TwinTop má pohotovostní hmotnost pouze 1417 kg, tzn. je jen o 67 kg těžší než původní Astře Cabrio. Torzní tuhost se podařilo proti předchůdci zvýšit o 30 %. Mimo výztuh v podlahové části a přepracování deformačních zón, byla nově navržena také nosná struktura pro případ převrácení automobilu. Cestující ochrání zesílený rám čelního skla s odolným uchycením a také dvojice ochranných oblouků, které jsou během dvou desetin sekundy vztyčeny za dvěma zadními sedadly. Systém je aktivován snímačem stáčení v řídicí jednotce airbagů nebo v případě, že dojde k aktivaci samotných airbagů (pro případy, kdy by nehoda způsobila přerušení dodávky elektřiny). Ochranné oblouky se aktivují i v případě, že je střecha nad hlavami cestujících.
Modelová řada
Opel nabídne zákazníkům od jara 2006 čtyři zážehové a jeden vznětový motor. Všechny se již dříve objevily v nabídce jiných karosářských variant Astry. Dva nejslabší agregáty jsou dodávány s pětistupňovou manuálně řazenou převodovkou, ostatní s převodovkou šestistupňovou. Automatická čtyřstupňová převodovka se objeví v nabídce v roce 2007 s motorem 1.8 (103 kW).
Opel Astra TwinTop - přehled modelové řady | |||||
Motor | 1.6 Twinport ECOTEC | 1.8 ECOTEC | 2.0 Turbo ECOTEC | 2.0 Turbo ECOTEC | 1.9 CDTI |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1796 | 1998 | 1998 | 1910 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Nejvyšší výkon [kW/ot/min] | 77/6000 | 103/6300 | 125/5200 | 147/5400 | 110/4000 |
Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min] | 150/3900 | 170/3800 | 250/1950-4000 | 262/4200 | 320/2000-2750 |
Max. rychlost [km/h] | 186 | 209 | 224 | 237 | 213 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 14,1 | 11,4 | 9,5 | 8,9 | 10,2 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7 | 7,7 | 9,2 | 9,5 | 6,1 |
Pro Astry TwinTop výrobce počítá s nasazením všech důležitých prvků standardní i příplatkové výbavy z ostatních karosářských variant. K těm nejzajímavějším patří podvozek IDS Plus s adaptivními tlumiči, adaptivní světlomety nebo tři různé úrovně palubní klimatizace.
Přehledem rozměrů nejvýznamnějších konkurentů náš úvodní článek uzavřeme. Mégane i 307 CC mají v současné době na evropském trhu největší podíly ve třídě, ale jsou již přeci jen pár let na trhu. Nové modely Opelu a Volkswagenu přijdou s novou propracovanější střechou. Očekává se také velký zájem na domácím německém trhu.
Konkurence | Opel | Renault | Peugeot | Volkswagen |
Model | Astra TwinTop | Mégane Coupé-Cabrio | 307 CC | Eos |
Délka [mm] | 4476 | 4355 | 4347 | 4407 |
Šířka [mm] | 1411 | 1404 | 1424 | 1437 |
Výška [mm] | 1759 | 1777 | 1759 | 1791 |
Rozvor [mm] | 2614 | 2522 | 2608 | 2578 |
Zavaz. prostor max. [l] | 440 | 490 | 350 | 380 |
Zavaz. prostor min. [l] | 205 | 190 | 204 | 205 |
Astra TwinTop se vyrábí v belgických Antverpách, po boku ostatních karosářských verzí Astry. Dodavatel střechy je plně integrován do výrobního procesu, takže všechny problémy s touto skupinou lze řešit přímo na výrobní lince v reálném čase. Všechny vozy procházejí na závěr dvouminutovým vodním testem, při kterém se zkouší těsnost střešních spojů. Průnik vody do interiéru sledují v průběhu testu elektronické snímače vlhkosti.
Ceny Aster TwinTop na českém trhu zatím nejsou známé. V Německu je základní cena stanovena na 23.650 euro, nejprodávanější model s motorem 1.8 (103 kW) příjde na 25.400 euro.
Systém sklápění střechy Opelu Astra TwinTop si můžete prohlédnout na našich videích: