26.3. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Opel Movano L3H3: Střela

 

Od Opelu jsme si půjčili nové Movano s nákladovým prostorem 14,2 m3. Výrobce jej spojil s nejsilnější motorizací opatřenou dvěma turbodmychadly.

To je pořádná dodávka, napadlo nás při prvním pohledu na testovací Movano. Třetí délka 6,2 metru a výška H3 dávaly předpoklad velkého nákladového prostoru. Pohon zadních kol s dvoumontáží také potěšil, i když na užitečné zatížení zbylo jen 1137 kg z celkových 3,5 tuny. Omezené užitečné zatížení je potíží všech dodávek s pohonem zadních kol, v našem případě ještě zdvojených. Pokud by zájemce volil jednoduchou zadní montáž, přibylo by mu pro náklad citelných 87 kg. Nám se však dostalo do rukou Movano jako skutečný truck.

Dvouturbové srdce

Nové provedení největšího modelu Opelu obdrželo upravený čtyřválec 2.3 CDTI. Ve zkoušeném provedení podával 120 kW, což tvoří vrchol motorizace současného modelu Movano. Proti předchozímu v nejsilnější motorické verzi 110 kW/350 N.m si polepšil o 10 kW a 10 N.m díky dvojitému přeplňování. S prázdným nákladovým prostorem si motor pohrával, ale po naložení půl tuny zkušební zátěže zkrotl. Agregát bylo možné díky šestistupňové přímo řazené převodovce držet v otáčkách největšího točivého momentu, ale to neplatilo pro dálnici.

Stálý převod postavený zejména na město a blízké okolí dovoloval z mírného klesání řadit i šestku. Na dálnici při rychlosti 130 km/h však čtyřválec musel spurtovat tempem 3400 min-1, což nebylo optimální ani pro spotřebu paliva ani životnost motoru. Proto jsme zpomalili na stokilometrové tempo a uvědomili si, že ani nové vydání Movana nebude dálničním křižníkem jakým je například konkurence opatřená objemnějšími motory a dlouhým stálým převodem.

Strategie řazení

Movano pokračuje v nabádání řidiče, aby řadil ve správný okamžik. Šipka ke změně na vyšší stupeň se objevovala již při 2000 min-1, aby šofér co nejvíce šetřil palivo. V městském a příměstském provozu však hrozí, že nedojde k dostatečnému zvýšení teploty výfukových plynů, aby mohla dobře proběhnout regenerace filtru – bez nutnosti z hlediska výkonu motoru nadbytečného vstřikování nafty do válců.

Opačná hranice otáček, kterou provázela podnět k podřazení, se nacházel v oblasti 1200-1400 otáček v závislosti na poloze plynového pedálu. Z něho řídicí jednotka odečítá požadavek řidiče na točivý moment. Během pečlivě ekonomické jízdy se nám nestávalo, abychom byli vyzváni k řazení tzv. nahoru, protože motor se dvěma turbodmychadly se pěkně sbíral již od 1300 min-1.

Změny v kabině

Při prvním vstupu do Movana jsme se neseznamovali s tlačítky a jejich funkcemi, ale zajímala nás sluneční clona spolujezdce. Pro nezasvěcené to může budit údiv či rozpaky, ale rychle vše uvedeme na pravou míru. Vzpomeňte si na test Opelu Vivaro v listopadovém Autoprofi, kde jsme obdivovali konvexní zrcátko ve cloně spolujezdce. Pomáhalo nám ve furgonu pozorovat prostor na pravé straně vozidla, aniž bychom si museli kostrbatě najíždět do křižovatky. Totéž nás zajímalo po prvním usednutí u zkoušeného Movana. Sluneční clonu jsme nemuseli odklápět, protože radost nám udělal nápis Wide view na cloně. Tím bylo jasné, že na vnitřní straně krytu nás čeká vypouklé zrcátko. Hned jsme clonu vyklopili tak, abychom měli pěkný přehled o dění vpravo od vozidla. Zároveň jsme se bavili tím, že aniž bychom strkali hlavu až ke sklu pravých bočních dveří, můžeme bezpečně vjet ostrým zlomem do křižovatky.

Stoleček a spol.

Již v minulém vydání modelu Movano se nacházelo tolik odkládacích prostor v interiéru, že další možnosti by bylo nutné hledat mikroskopem. Nové vydání přidalo velmi jednoduchou a šikovnou věc na zadní straně prostředního opěradla. Nacházela se na ni otočná deska na dokumenty. Aby nepadaly, deska na okrajích dostala lemování. Výrobce využil zadní stranu opěradla spolujezdce beze zbytku a za otočný stoleček ještě vsadil prohlubeň na pero s dalšími drobnostmi a dva držáky na nápoje. To si bude každý řidič kurýrní služby vřele pochvalovat.

Pod lavicí pro dva závozníky jsme našli velký úložný prostor, kam lze schovat i velké tašky před zraky kolemjdoucích. Plechový rám pod sedákem byl zpracovaný tak, aby se člověk během vyndávání věcí z úložného prostoru pod sedadlem nepoškrábal.

Movano nám připravilo další překvapení, protože z horní části přístrojové desky bylo možné vyklopit klipsnu na dokumenty. Šikovný pomocník byl pěkně při pravé ruce. Pokud nebyl potřeba, schovali jsme jej do přístrojové desky jedním tahem.

Navigace s dálkou

Další netradiční prvek výbavy spočíval v navigačním systému s obrazovkou v místě obvyklého vnitřního zpětného zrcátka. Ovládací modul se nacházel v držáku vpravo od volantu, ale bylo možné jej vyjmout, aby mohl například spolujezdec nastavit destinaci a řidič již vyjet. Obrazovka navigace držela na otočném čepu, takže spolujezdec si ji mohl natočit k sobě a po nastavení opět přivrátit k řidiči. Jednoduché a mimořádně praktické řešení nás nadchlo.

Druhá výška

Nákladový prostor o délce 3,733 metru měl nákladovou hranu ve výšce 724 mm. Verze s předním pohonem dostupná nově i k délce L3 nabízí ještě pohodlnější nakládání do výšky jen 696 mm. V testovaném voze byly široké podběhy dvoumontáží kol zakryty překližkou stejně jako boční stěny až do stropu. Zadní přístup do ložného prostoru byl opatřen praktickým schůdkem, v jehož středu se nacházelo tažné zařízení.

Plusy

  • Silný motor
  • Odkládací prostory
  • Konvexní zrcátko

Minusy

  • Absence objemnějšího motoru
  • Krátký stálý převod

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor2.3 CDTI Biturbo
Typpřeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/15
Objem válců (cm3)2298
Chlazeníkapalinou
Největší výkon (kW/min-1)120/3500
Toč. moment (N.m/min-1)360/1500-3000
Emisní normaEuro 5+
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Délka/šířka/výška (mm)6198/2070/2549
Rozvor (mm)3682
Provozní hmotnost (kg)2363
Celková hmotnost (kg)3500
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg)750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg)3000
Objem nákladového prostoru (m3)14,2
D/š/v nákl. prostoru (mm)3733/1765/2048
Šířka mezi podběhy (mm)1080
Šířka posuvných dveří (mm)1270
Nejvyšší rychlost (km/h)152
Spotřeba paliva (l/100 km)8,4/7,9/8,1
Objem palivové nádrže (l)80
Cena (Kč bez DPH)685.500
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník  Pavla Otta: Hurá na prasata Zápisník Pavla Otta: Hurá na prasata

Konečně jsme odhalili vnitřního nepřítele, když ministr…

EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy EET pokračuje. Vláda zamítla odklad pro farmářské trhy

Předkladatelé chtějí, aby Poslanecká sněmovna návrh…

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

 

Štítky Opel Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Opel Movano: Užitná tuna Opel Movano: Užitná tuna

Málo časté spojení vozidla kategorie N1 se sklopnou…

Opel Movano L1H2 2.3 CDTI Biturbo: Plné využití Opel Movano L1H2 2.3 CDTI Biturbo: Plné využití

Šestimístné movano s objemným nákladovým prostorem nabízí…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít, posvětil to soud

Je konec! Rodiče nechají Charlieho (11 měs.) umřít,…

Britští rodiče nevyléčitelně nemocného jedenáctiměsíčního Charlieho Garda již netrvají na experimentální léčbě a…

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

Proč zavítat do Bulharska? Je to země plná pozitiv!

V zemi, kde ano znamená ne – Bulhar na souhlas zavrtí hlavou, kdežto na vyjádření nesouhlasu přikývne – je…

 

iSport.cz

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0 a slaví popáté v řadě

Demolice! Panthers ovládli Czech Bowl, vyhráli 28:0…

Prague Black Panthers jsou popáté za sebou českými mistry v americkém fotbale. Ve 24. Czech Bowlu na žižkovském…

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem, Plzni vypadl i Pilař

Dusno kvůli Limberskému! Vrba se hádal s novinářem,…

PŘÍMO Z RUMUNSKA | Téma uzdravení Davida Limberského a jeho návratu do sestavy Plzně v úterním zápase 3.…

 

Reflex.cz

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

V Ostravě je těžké nebýt rasista!

Zase jsem musel vystrčit nos ze své oblíbené pražské kavárny a zase mne překvapilo, jak jsou pachy reality ve…

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…