21.9. 2015 Ladislav Černý Zveřejněno ve spolupráci s časopisem Auto Profi

Opel Vivaro Combi 1.6 CDTI BiTurbo: Nejsilnější stopař

 

Opel dává k maximální motorizaci modelu Vivaro Combi standardně systém start-stop. Jak toto spojení funguje?

Model Vivaro pohání čtyři výkonové verze turbodieselu o objemu 1,6 litru, takže tradiční klienti dávající přednost do nedávna používanému dvoulitru či dokonce jednotce 2.5 CDTI musí zbystřit. Zmenšení objemu válců kvůli zákonným emisním požadavkům a zejména CO2 nesmyslně nastaveným požadavkům Evropské komise na výrobce automobilů žene pohonnou techniku do extrémních mezí. Kdo či co z tohoto požadavku bude mít prospěch, není lidem se zdravým selským rozumem a znalostí principu fotosyntézy jasné, nicméně pro provozovatele vozidla to znamená podle údaje výrobce snížení spotřeby paliva o litr a více.

Pětiletý klid

Na druhou stranu složitost extrémně namáhané techniky žene řidiče navzdory blokové výjimce do rukou výhradně autorizovaného servisu. Importér vozů Opel proto dává standardně pětiletou záruku omezenou ujetím 150.000 km na motor, převodovku a rozvodovku. Za příplatek 8823 Kč bez daně se záruka týká celého vozidla.

Kontrolka a start-stop

K dvakrát přeplňovanému motoru s automatickým vypínáním motoru jsme měli zpočátku odtažitý postoj. Zkušenosti ze servisů, kam mnohá vozidla s moderními turbodiesely jezdila s vydřenými ložisky či lopatkami dmychadla po osmdesáti, sto tisících kilometrech, se staly varovným signálem pro ty, kteří se k high-tech současných automobilů chovají stejně jako k jednoduchým motorům. Co s tím, když našlapaný turbodiesel ve Vivaru má dokonce dvě turbodmychadla a motor se vypíná automaticky?

Vozidlo jsme vzali na dálnici a zkusili maximum možného, aby se turbodmychadlo dostalo na pořádnou teplotu. Simulovali jsme pak sjezd k čerpací stanici a zastavili vozidlo. Pokud by se motor okamžitě zastavil, znamenalo by to přerušení cirkulace oleje a rozpálení maziva v turbodmychadle na teplotu cca pět set stupňů. Co se s olejem stane při mnohem nižší teplotě, zná mnohý z pávne s olejem zapomenuté na ohni.

Motor i olej v tomto případě utrpí jen skrytý direkt, který se projevuje sníženou mazací schopností oleje a současným karbonovým zanášením olejových kanálků ve dmychadle. Obě skutečnosti působí na mazivost ložisek turbodmychadla v součinnosti, takže životnost dmychadla po takovýchto „zářezech“ klesá exponenciálně.

Šestnáctistovka v rozpáleném Vivaru se však hned automaticky nevypnula a my jsme neabsolvovali připravenou záchrannou akci spočívající v okamžitém nastartování motoru. Výrobce si tedy zapečení oleje v turbodmychadle pohlídal.

Modrá kontrolka

Druhá základní rada pro jízdu s turbomotorem by měla být tučnými červenými písmeny zapsaná v každém návodu na použití automobilu. Spočívá ve využití nadpolovičního výkonu motoru až po jeho zahřátí na provozní teplotu. Znalost tohoto pravidla je větší než u prvně jmenovaného, protože to platí i pro atmosférické motory s hliníkovými písty a litinovými vložkami válců. Brutální ohřívání motoru vlivem plného plynu hned či brzy po nastartování vedlo k rychlému zahřátí-zvětšení pístu, přičemž se vložka s menší tepelnou vodivostí roztahovala pomaleji. Zadření pístů tímto způsobem již mnohé vyškolilo, ale turbodmychadlo roztočené na sto i více tisíc otáček a mazané studeným a mnohdy i zmrzlým olejem trpí mnohem více než písty.

Proto nebylo zbytečné, že automobily měly teploměr chladicí kapaliny, který se však v posledních deseti letech začal mohutně vytrácet pod taktovkou snižování výrobních nákladů. Prezentace o současných super olejích a materiálech nemohou postavit fyzikální zákony vzhůru nohama. Opel u modelu Vivaro nechal aspoň modrou kontrolku studené chladicí kapaliny motoru, takže řidič dostává aspoň minimální výstrahu.

Po studeném startu při teplotě kolem deseti stupňů Celsia modrá kontrolka zhasínala po ujetí cca dvou kilometrů. Samozřejmě že chladicí kapalina nedosáhla provozního stavu (tím spíše ne motorový olej mající vůči vodní náplni značné tepelné zpoždění), ale modrá kontrolka ve Vivaru na rozdíl od mnoha jiných vozidel bez jakéhokoliv varování tvořila aspoň minimální zrazování řidiče před okamžitým sešlápnutím akcelerátoru až na podlahu.

Kdo by chtěl ohleduplnost vůči motoru dotáhnout až na vrchol, tak si za sedm set korun přiobjedná palivový filtr pro méně kvalitní naftu. Chránit citlivé vstřikovače se v tuzemských podmínkách vyplatí.

Střela

Po podrobném návodu, jak dlouhodobě využívat výkonnostní potenciál zkoušené šestnáctistovky se 103 kW a 340 N.m se můžeme jen rozplývat nad schopnostmi agregátu. K velmi dynamické jízdě nepotřeboval více než 2500 min-1, při klidném tempu zaměřeném na spotřebu bylo možné do poloviny zdvihu akcelerátoru jezdit jen na velké turbodmychadlo pohodově pracující již od 1300 otáček motoru za minutu. Při tomto stylu jízdy se dalo jezdit za mimořádně příjemných šest litrů na sto kilometrů. Zároveň nás hřálo vědomí, že po přitisknutí akcelerátoru na podlahu se devítimístné Vivaro promění v raketu, se kterou se dá po dálnici uhánět kopec nekopec a předjíždění je věcí okamžiku, tudíž nejbezpečnější.

Plusy

  • Silný motor
  • Tah z nízkých otáček
  • Příznivá spotřeba

Minusy

  • Nutnost start-stopu
  • Přístup k 3. řadě sedadel

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 CDTI
Typ dvakrát přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Vstřik paliva common rail
Největší výkon (kW/min-1) 103/3500
Točivý moment (N.m/min-1) 340/1750
Emisní norma Euro 5
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Spotřeba paliva (l) 7,2/5,7/6,2
Délka/šířka/výška (mm) 4998/1956/1971
Rozvor (mm) 3098
Provozní hmotnost (kg) 1976
Celková hmotnost (kg) 2750
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2000
Objem zavazadlového prostoru (m3)1,0 (po strop)
Nejvyšší rychlost (km/h) 181
Objem nádrže paliva (l) 80
Základní cena (Kč bez DPH) 574 500
Spolupracujeme s TipCars.com
Glosa Martina Čabana: Nečitelní Starostové Glosa Martina Čabana: Nečitelní Starostové

Starostové zřejmě vyrazí do voleb samostatně s nadějí, že…

Armádě se daří nabírat nové vojáky, do služby jich přichází víc, než jich odchází Armádě se daří nabírat nové vojáky, do služby jich přichází víc, než jich odchází

Do české armády přichází víc vojáků, než z ní odchází.…

Řecko postupuje k finanční nezávislosti, po třech letech vydalo vlastní emisi dluhopisů Řecko postupuje k finanční nezávislosti, po třech letech vydalo vlastní emisi dluhopisů

Řecká vláda dnes vydala pětileté dluhopisy v hodnotě tří…

 

Štítky Opel Profi Dodávky

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá Opel Vivaro Sport: Když se do práce spěchá

Opel si pro letošní Mezinárodní veletrh užitkových…

Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI Business Edition: Na úrovni Opel Vivaro Kombi 1.6 CDTI Business Edition: Na úrovni

Opel Vivaro v provedení kombi nabízí na výběr šest…

 



 
Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Modernizovaný Nissan Qashqai má české ceny. Dá vám slevu i na akční ceny

Dnes 13:51

Za základní dvanáctistovku s výkonem 115 koní dáte po aktuální slevě 437.500 korun. Novinkou je linie Tekna+, která platí za absolutní vrchol nabídky.




Blesk.cz

Facebook plánuje předplatné pro články. Zdarma jich půjde přečíst jen deset

Facebook plánuje předplatné pro články. Zdarma jich…

Facebook delší dobu nabízí vydavatelům funkci Instant Articles, kdy mohou být články včetně multimédií kompletně…

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci bavit, zlobí se šéf komise

Babiš měl vysvětlit nahrávky. Odmítl se s poslanci…

Předseda hnutí ANO Andrej Babiš popřel, že by měl někdy k dispozici takzvaný živý policejní spis. Novinářům po…

 

iSport.cz

ONLINE: FCSB - Plzeň. Limberský na pravé obraně, chytá Bolek

ONLINE: FCSB - Plzeň. Limberský na pravé obraně, chytá Bolek

Fotbalisté Viktorie Plzeň zahajují cestu do pohárové Evropy. V úvodním utkání 3. předkola Ligy mistrů hrají v…

Analytik Dobiáš: Sbíráme každý pohyb. Ngadeu měl skvělá data i Instagram

Analytik Dobiáš: Sbíráme každý pohyb. Ngadeu měl…

Stál za příchodem velkého objevu, záložníka Michaela Ngadeua do Slavie, jeho slovo mělo váhu při mnoha…

 

Reflex.cz

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na Antarktidě a musel operovat sám sebe

Příběh drsných fotografií: Odvážný lékař uvízl na…

Leonid Rogozov. Jméno, které v dějinách lékařství vzbuzuje obdiv i respekt. Lékař, který zemřel teprve před…

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení fanoušci na Muzeum madame Tussauds

Udělali jste z Beyoncé bělošku, stěžují si rozezlení…

Pobočka Muzea vozkových figurín madame Tussauds ve městě New York se po kritice fanoušků zpěvačky Beyoncé…