reklama


18.9. 2016 Matouš Jelínek

Opravujeme lak originální sadou: Funguje to vůbec?

 

Už za dvě stovky lze u většiny značek pořídit barvu na pře lakování odřených míst. Vyzkoušeli jsme, jak funguje.

Poškodit karoserii není nijak obtížné. Stačí drobná nepozornost a neplecha je na světě. S odřeným blatníkem však nutně nemusíte rovnou do lakovny. Pokud není poškození příliš velké, lze opravit i mnohem levnějšími způsoby. Jak si můžete přečíst v samostatném boxu, už před rokem jsme vyzkoušeli speciální voskovku a leštěnku. Jenže řešení to bylo polovičaté. Tentokrát jsme se proto rozhodli pro originální lakovací sadu.

Sedm odstínů

Pro demonstraci nám posloužil ojetý peugeot, kterému za deset let parkování v ulicích hlavního města způsobil majitel šrámy snad na každé části karoserie. Ideální pro opravu drobných poškození bude právě sada s opravným lakem. Teoreticky je princip jednoduchý – nejprve se štětečkem přetře poškozené místo barvou s odpovídajícím odstínem a následně se zakryje bezbarvým nátěrem.

Sadu podobnou té na fotkách pořídíte i v autopotřebách, jenže trefit správný tón bude oříšek. Proto jsme se obrátili na značkovou prodejnu dílů. „Jen této zdánlivě podobné barvy Rouge Lucifer se dělá sedm odstínů,“ říká nám muž za přepážkou, když žádáme o lahvičky. K naší barvě se tak dostáváme až po vyhledávání přes kód VIN. Podobný princip by nás čekal u jakékoliv jiné automobilky. U neprémiových by se výrazně nelišila ani cena. My jsme dali za set připomínající dvě balení laku na nehty 239 korun. Proti neoriginální sadě s nejistou kvalitou a odstínem jsme tedy připlatili asi stovku. Jak na to?

1. Čistíme

Pokud bychom se podívali na starý lak pod mikroskopem, viděli bychom velkou spoustu škrábanců. Právě v nich se drží nečistoty. U rýh zřetelných pouhým okem si můžete být jisti tím, že budou špinavé. Když je rovnou přetřete, pravděpodobně barva časem spolu se špínou odpadne. Jak jsme ale napsali ve speciálu Ojetiny, úplně nejlepší je začít s opravou karoserie až po důkladném mytí a broušení laku. Pokud se na to zrovna nechystáte, alespoň všechna poškozená místa důkladně očistěte. Ďubku na pátých dveřích jsme jemně vyčistili jehlou, ostatní šrámy pak důkladně vydrhli lihem.

2. Čím méně, tím lépe

Jdeme lakovat. Jak radí návod, nejprve je potřeba důkladně a po dobu několika minut protřepávat naši lahvičku s metalízou. Stejně jako u laku ve spreji je uvnitř malá kulička, kterou musíme slyšet cinkat. Po otevření už na nás vykukuje štěteček. Jenže je celý od barvy. Jít s ním hned na opravu, celé auto jen zapatláme a výsledek bude jedna velká hrůza. Zkušení praktici proto radí aplikovat barvu něčím drobnějším. Na to je ideální právě třeba šicí jehla. Stačí na ni nabrat malou kapičku laku a následně nechat stéci do poškozeného místa. Vždy je lepší vícekrát přidat než to napoprvé přehnat. Ať vás nenapadne lak otírat – výsledek pak bude tristní!

Na větší škrábanec na blatníku se pak ukazuje jako ideální bambusové párátko. Opět platí, že méně znamená více. Na závěr se pouštíme do větších poškození nárazníku. Taková škrábnutí vyžadují použití štětečku. Pokud jej doma máte, sáhněte po drobnějším modelářském, i ten ve víčku balení ale funguje. Jen jej dobře otřete o okraj a lahvičku pravidelně protřepávejte – lak je hustý a rychle tuhne.

3. Brousit? Ne!

Jestliže si budete číst o opravě sadou se štětečkem někde na internetu, pravděpodobně narazíte na doporučení lak po zaschnutí zbrousit. Dává to logiku – od ne zcela rovného opravovaného povrchu se odráží světlo jinak než od rovné plochy. Zásah proto vždy bude viditelný. Na nejpoškozenějším rohu nárazníku jsme proto vyzkoušeli lak vyhladit extra jemným smirkovým papírem pro použití za mokra. A dopadlo to tak, jak jsme čekali – lakovaný povrch zůstal nerovný, okolí jsme ale přes veškerou snahu částečně poškodili. Sice nebyl problém jej rozleštit, postup však doporučit nemůžeme.

4. Vrchní bezbarvý

Spodní vrstva laku nyní musí minimálně půl hodiny tvrdnout. Pak už nás čeká pouze závěrečné přetření bezbarvou krycí vrstvou. Tento krok je klíčový pro celkový výsledek. Z toho důvodu možná někteří doporučují vrchní lak neaplikovat. Pokud však chcete, aby oprava vydržela déle než prvních pár mytí, rozhodně krok nevynechávejte. Jděte na to pěkně v klidu a opatrně – vrchní vrstva je mnohem tekutější a rychle tuhne.

5. Závěr

Máme hotovo! Na některých místech ani nepostřehneme, že byla karoserie poškozena, na exponovanějších částech jsou škrábance nadále zřetelné. Z větší dálky je ale nezaznamenáte. Stoprocentní vzhled takto autu vrátíte jen těžko, jenže zlepšení je patrné. Důležitější je fakt, že díky včasné opravě znovu zacelíte lak a zabráníte tím korozi karoserie.

Zkuste voskovku: Zapatlat, nekomplikovat

Další způsob opravy laku svépomocí jsme vyzkoušeli v loňském čísle 3. Tenkrát jsme se ptali, zdali se škrábance dají opravit pomocí kompletu speciální leštěnky a voskovky. Vyzkoušeli jsme to na červeném kolínském minivoze, který utržil šrámy na předním nárazníku. Pro řešení situace jsme zvolili sadu od renomovaného výrobce autokosmetiky za 250 Kč. Bude ale na laku držet voskovka, která se na první pohled neliší od té v mateřské školce? „Jestli má mít šanci, musíme vše důkladně vyčistit,“ říkáme si.

 [600×381]

Poškozené místo tak nejdříve omyjeme a následně pořádně vyčistíme technickým benzinem. Potom přichází na řadu pastelka, která k našemu překvapení na karoserii drží. Podle návodu jezdíme přes škrábance napříč a ty za chvíli mizí. Jen opravdu hluboké zůstávají. Netrvá to ale ani minutu a jsou pryč, zaplněny voskem. Hadříkem otíráme zbytky a podle nás vypadá výsledek slušně. Teď ještě vše přeleštit. Hadříkem na odřený nárazník nanášíme nanotekutinu s červeným pigmentem. Když zaschne, ještě ji přivedeme do lesku – a je hotovo. Musíme přiznat, že výsledek není perfektní. Barva není stoprocentně shodná a je vidět, že na místě škrábnutí bylo. Z dálky to však nepoznáte, a i kdyby se časem barva vymyla (podle výrobce by měla vydržet deset průjezdů myčkou), není nic snazšího než ji použít znovu.

 [600×369]

Další možnosti oprav

Leštěnka

Pokud jde jen o drobné škrábance, vyplatí se jako první možnost vyzkoušet právě přípravek na leštění karoserie. Staří praktici vám možná poradí, že se na škrábance nejlépe hodí zubní pasta. Nám ale věrohodněji znějí slova výrobců autokosmetiky hovořících o leštění s použitím nanotechnologií. Nevěřte přitom řečem z teleshoppingu – leštěnka nemusí být řádově dražší než právě pasta. Doporučujeme použití utěrky z mikrovláken, která v sobě zadrží případné nečistoty.

 [600×334]

Sprej

Další a podle našeho názoru krajní možností je pustit se do opravy přímo se sprejem v ruce. Kromě barvy to bude chtít brusný papír, tmel a rozstřikové ředidlo. A hlavně šťastnou a zkušenou ruku. Asi už jste také viděli špatně podomácku nastříkané auto, že? My bychom se místo takovéto opravy raději smířili s odřeninou nebo účtem za lakovnu, který se bude pohybovat v řádu tisíců.

 [600×386]

Rallye Dakar 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají Trumpova rallye se zadrhla. Akcie firem, které vítaly jeho vítězství, padají

Nový americký prezident ještě nesložil slib a investoři…

Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek Venezuelané se po měsíci dočkali slíbených nejvyšších bankovek

Po více než měsíci odkladů, zmatků a nepokojů se…

Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici Řecký účetní dvůr schválil prodej drah italské železnici

Řecký účetní dvůr v pondělí schválil prodej řeckých drah…

Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí Zápisník Dušana Kütnera: Lančmítové štěstí

Facebook hodlá zavést v Německu jako druhém státě po USA…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat. Test ojetiny: VW Tiguan je SUV s praktičností MPV. Slabá místa lze ohlídat.

Ceny ojetých Volkswagenů Tiguan klesají ke dvěma stům…

Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují? Airbag zachraňuje životy již 45 let. Víte, jaké druhy existují?

Tlumí náraz, usměrňuje naše tělo při nehodě, ale také nám…

 






 
Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Chcete si tuningem zničit auto? Přinášíme spolehlivé tipy!

Dnes 08:00

Široká kola, kity přímého sání či laděný výfuk. To všechno jsou úpravy, jejichž smyslem je dále zlepšit jízdní projev auta. Ale opravdu jej zlepší, nebo autu spíše ublíží?




Blesk.cz

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity: Řešit budou Trumpa a Čínu

V Davosu se sejdou politické a ekonomické elity:…

Ve švýcarském luxusním letovisku Davos začíná každoroční setkání elit politického a ekonomického světa v rámci…

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

Další šťastlivec ze superhry Trhák: Výhru předpověděl komín

„Mám obrovskou radost. Ani to neumím popsat. Nikdy v životě jsme totiž nic nevyhráli,“ prozradil včera Blesku…

 

iSport.cz

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou vystřídat Costu v Chelsea

TOP hvězdy, nebo talent? PĚT borců, kteří můžou…

O jeho budoucnosti v Chelsea se má rozhodnout brzy. Útočník Diego Costa si každopádně hádkou s trenérem Antoniem…

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce, bylo by to nefér

Hušbauer: Rok ve Slavii? Ještě nemám sešívané srdce,…

Ve Spartě vyrůstal a získal s ní i titul, teď už rok obléká dres jejího největšího rivala. Záložník Slavie Josef…

 

Reflex.cz

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení islamismu, terorismu a migrace

Sebevražda Západu: Čísla a data dokazují propojení…

Víte co mají společného střelba v Židovském muzeu v Bruselu z 24. května 2014 a atentát spáchaný na vánočním…

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská modelka dokazuje, že věk je jenom číslo

Svléknout se před foťákem v šedesáti? Francouzská…

V době, kdy má většina modelek už několik let po kariéře, se jedenašedesátiletá Yazemeenah Rossiová teprve…

 
 
reklama