18.9. 2016 Matouš Jelínek

Opravujeme lak originální sadou: Funguje to vůbec?

 

Už za dvě stovky lze u většiny značek pořídit barvu na pře lakování odřených míst. Vyzkoušeli jsme, jak funguje.

Poškodit karoserii není nijak obtížné. Stačí drobná nepozornost a neplecha je na světě. S odřeným blatníkem však nutně nemusíte rovnou do lakovny. Pokud není poškození příliš velké, lze opravit i mnohem levnějšími způsoby. Jak si můžete přečíst v samostatném boxu, už před rokem jsme vyzkoušeli speciální voskovku a leštěnku. Jenže řešení to bylo polovičaté. Tentokrát jsme se proto rozhodli pro originální lakovací sadu.

Sedm odstínů

Pro demonstraci nám posloužil ojetý peugeot, kterému za deset let parkování v ulicích hlavního města způsobil majitel šrámy snad na každé části karoserie. Ideální pro opravu drobných poškození bude právě sada s opravným lakem. Teoreticky je princip jednoduchý – nejprve se štětečkem přetře poškozené místo barvou s odpovídajícím odstínem a následně se zakryje bezbarvým nátěrem.

Sadu podobnou té na fotkách pořídíte i v autopotřebách, jenže trefit správný tón bude oříšek. Proto jsme se obrátili na značkovou prodejnu dílů. „Jen této zdánlivě podobné barvy Rouge Lucifer se dělá sedm odstínů,“ říká nám muž za přepážkou, když žádáme o lahvičky. K naší barvě se tak dostáváme až po vyhledávání přes kód VIN. Podobný princip by nás čekal u jakékoliv jiné automobilky. U neprémiových by se výrazně nelišila ani cena. My jsme dali za set připomínající dvě balení laku na nehty 239 korun. Proti neoriginální sadě s nejistou kvalitou a odstínem jsme tedy připlatili asi stovku. Jak na to?

1. Čistíme

Pokud bychom se podívali na starý lak pod mikroskopem, viděli bychom velkou spoustu škrábanců. Právě v nich se drží nečistoty. U rýh zřetelných pouhým okem si můžete být jisti tím, že budou špinavé. Když je rovnou přetřete, pravděpodobně barva časem spolu se špínou odpadne. Jak jsme ale napsali ve speciálu Ojetiny, úplně nejlepší je začít s opravou karoserie až po důkladném mytí a broušení laku. Pokud se na to zrovna nechystáte, alespoň všechna poškozená místa důkladně očistěte. Ďubku na pátých dveřích jsme jemně vyčistili jehlou, ostatní šrámy pak důkladně vydrhli lihem.

2. Čím méně, tím lépe

Jdeme lakovat. Jak radí návod, nejprve je potřeba důkladně a po dobu několika minut protřepávat naši lahvičku s metalízou. Stejně jako u laku ve spreji je uvnitř malá kulička, kterou musíme slyšet cinkat. Po otevření už na nás vykukuje štěteček. Jenže je celý od barvy. Jít s ním hned na opravu, celé auto jen zapatláme a výsledek bude jedna velká hrůza. Zkušení praktici proto radí aplikovat barvu něčím drobnějším. Na to je ideální právě třeba šicí jehla. Stačí na ni nabrat malou kapičku laku a následně nechat stéci do poškozeného místa. Vždy je lepší vícekrát přidat než to napoprvé přehnat. Ať vás nenapadne lak otírat – výsledek pak bude tristní!

Na větší škrábanec na blatníku se pak ukazuje jako ideální bambusové párátko. Opět platí, že méně znamená více. Na závěr se pouštíme do větších poškození nárazníku. Taková škrábnutí vyžadují použití štětečku. Pokud jej doma máte, sáhněte po drobnějším modelářském, i ten ve víčku balení ale funguje. Jen jej dobře otřete o okraj a lahvičku pravidelně protřepávejte – lak je hustý a rychle tuhne.

3. Brousit? Ne!

Jestliže si budete číst o opravě sadou se štětečkem někde na internetu, pravděpodobně narazíte na doporučení lak po zaschnutí zbrousit. Dává to logiku – od ne zcela rovného opravovaného povrchu se odráží světlo jinak než od rovné plochy. Zásah proto vždy bude viditelný. Na nejpoškozenějším rohu nárazníku jsme proto vyzkoušeli lak vyhladit extra jemným smirkovým papírem pro použití za mokra. A dopadlo to tak, jak jsme čekali – lakovaný povrch zůstal nerovný, okolí jsme ale přes veškerou snahu částečně poškodili. Sice nebyl problém jej rozleštit, postup však doporučit nemůžeme.

4. Vrchní bezbarvý

Spodní vrstva laku nyní musí minimálně půl hodiny tvrdnout. Pak už nás čeká pouze závěrečné přetření bezbarvou krycí vrstvou. Tento krok je klíčový pro celkový výsledek. Z toho důvodu možná někteří doporučují vrchní lak neaplikovat. Pokud však chcete, aby oprava vydržela déle než prvních pár mytí, rozhodně krok nevynechávejte. Jděte na to pěkně v klidu a opatrně – vrchní vrstva je mnohem tekutější a rychle tuhne.

5. Závěr

Máme hotovo! Na některých místech ani nepostřehneme, že byla karoserie poškozena, na exponovanějších částech jsou škrábance nadále zřetelné. Z větší dálky je ale nezaznamenáte. Stoprocentní vzhled takto autu vrátíte jen těžko, jenže zlepšení je patrné. Důležitější je fakt, že díky včasné opravě znovu zacelíte lak a zabráníte tím korozi karoserie.

Zkuste voskovku: Zapatlat, nekomplikovat

Další způsob opravy laku svépomocí jsme vyzkoušeli v loňském čísle 3. Tenkrát jsme se ptali, zdali se škrábance dají opravit pomocí kompletu speciální leštěnky a voskovky. Vyzkoušeli jsme to na červeném kolínském minivoze, který utržil šrámy na předním nárazníku. Pro řešení situace jsme zvolili sadu od renomovaného výrobce autokosmetiky za 250 Kč. Bude ale na laku držet voskovka, která se na první pohled neliší od té v mateřské školce? „Jestli má mít šanci, musíme vše důkladně vyčistit,“ říkáme si.

 [600×381]

Poškozené místo tak nejdříve omyjeme a následně pořádně vyčistíme technickým benzinem. Potom přichází na řadu pastelka, která k našemu překvapení na karoserii drží. Podle návodu jezdíme přes škrábance napříč a ty za chvíli mizí. Jen opravdu hluboké zůstávají. Netrvá to ale ani minutu a jsou pryč, zaplněny voskem. Hadříkem otíráme zbytky a podle nás vypadá výsledek slušně. Teď ještě vše přeleštit. Hadříkem na odřený nárazník nanášíme nanotekutinu s červeným pigmentem. Když zaschne, ještě ji přivedeme do lesku – a je hotovo. Musíme přiznat, že výsledek není perfektní. Barva není stoprocentně shodná a je vidět, že na místě škrábnutí bylo. Z dálky to však nepoznáte, a i kdyby se časem barva vymyla (podle výrobce by měla vydržet deset průjezdů myčkou), není nic snazšího než ji použít znovu.

 [600×369]

Další možnosti oprav

Leštěnka

Pokud jde jen o drobné škrábance, vyplatí se jako první možnost vyzkoušet právě přípravek na leštění karoserie. Staří praktici vám možná poradí, že se na škrábance nejlépe hodí zubní pasta. Nám ale věrohodněji znějí slova výrobců autokosmetiky hovořících o leštění s použitím nanotechnologií. Nevěřte přitom řečem z teleshoppingu – leštěnka nemusí být řádově dražší než právě pasta. Doporučujeme použití utěrky z mikrovláken, která v sobě zadrží případné nečistoty.

 [600×334]

Sprej

Další a podle našeho názoru krajní možností je pustit se do opravy přímo se sprejem v ruce. Kromě barvy to bude chtít brusný papír, tmel a rozstřikové ředidlo. A hlavně šťastnou a zkušenou ruku. Asi už jste také viděli špatně podomácku nastříkané auto, že? My bychom se místo takovéto opravy raději smířili s odřeninou nebo účtem za lakovnu, který se bude pohybovat v řádu tisíců.

 [600×386]

Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 






 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion. Kampaň zahájil i zpěvem

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion.…

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš zahájil kampaň, která ho má dostat na Pražský hrad. Turné po České…

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…