30.7. 2017 Matouš Jelínek

Vyzkoušeli jsme ořezávátko na stěrače: Funguje, nebo jde jenom o past na řidiče?

 

Na trhu jsme nalezli zajímavý nůž na úpravu opotřebovaných gumiček stíracích lišt. Jak funguje?

Opotřebení stěračů dříve, či později začne trápit každého motoristu. Obvykle se nejprve projeví způsobem, kdy lišty začnou nechávat na skle tenké stopy. V pozdější fázi už gumičky jen roztírají kapky po skle a výhled i bezpečnost posádky jsou zásadně omezeny.

V tu chvíli by měla následovat okamžitá výměna celých stěračů, nebo alespoň gumových části. Jak na to, popisujeme v samostatném článku „Od 20 Kč“. Jenže na trhu se objevilo nové řešení, slibující snadnou opravu stěračů a prodloužení jejich životnosti. Vyzkoušeli jsme jej!

Za čtyři stovky

Produkt jménem EcoCut Pro slibuje za 380 korun seříznutí opotřebované části gumičky a tím i výrazné zlepšení vlastností už odřeného pryžového břitu.

Když produkt vybalujeme z poštovního balíčku, nacházíme drobnou plastovou věc, která má ve spodní části dvě kolejnice přesně ve tvaru stírací gumičky s žiletkou uvnitř. Z garáže vyndáváme vyřazenou loňskou sadu stěračů a jdeme na test!

Když se zblízka podíváme na břit stírací lišty, vidíme zvrásněný povrch – je od toho, jak se gumička měsíce ohýbala tam a zase zpět. Kromě toho, že má na povrchu nerovnosti, je už část přiléhající ke sklu celá unavená. Ve chvíli, kdy pouštíme stěrače na navlhčené čelní sklo, zanechávají za sebou viditelné stopy. Na prudké letní lijáky už by to rozhodně nebylo.

Nový potah volantu: V čalouníkově kůži

Za pět minut hotovo

Návod v krabičce je jednoduchý jako facka – nejprve gumičky omyjeme saponátem přiloženou houbičkou, pak už se můžeme ujmout chirurgické práce. Výrobce tvrdí, že stěrače lze nechat nasazené, my ale doporučujeme sejmutí. U těch označovaných aero je to záležitostí vteřiny. Následnou manipulaci to výrazně usnadní.

Nasazujeme ořezávátko na gumičku a soustředíme se, abychom dodrželi rovnoměrný tlak – jinak by na stěrači vznikly nerovnosti. Krabička ale skvěle kopíruje tvar stěrače, proto to není žádný problém a gumičce skutečně ubíráme proužek s tloušťkou asi jednoho milimetru. Jediný zádrhel přichází na konci stěrače, kde na pryži vzniká zub. Přejíždíme ji tedy z druhé strany – úplně perfektní ale výsledek v tomto místě není.

Funguje?

Na první pohled to vypadá, že se naše stěračová obřízka podařila – skutečně jsme odstranili nejvíce poškozenou část gumy. Ověřujeme to i na mokrém skle a výsledek je více než uspokojivý. Stěrač už nedělá šmouhy a odvádí vodu tak, jak má. S přístrojem bychom přitom mohli tyto gumičky po čase oříznout ještě jednou.

Jenže musíme podotknout, že naše stěrače byly jen asi rok a půl staré. Jejich gumičky tedy stále byly dostatečně vláčné na to, aby mohly dále fungovat. U letitějších bychom se obávali, že se zpuchřelou nebo ztvrdlou pryží nepomohou a řidič bude riskovat horší výhled i odřené sklo. Testované ořezávátko tak můžeme doporučit především někomu, kdo by měnil stěrače i několikrát do roka – je ale otázkou, jak dlouho zůstane břit dostatečně ostrý. Pro nás ostatní bude vhodnější pravidelná výměna za čerstvé stěrače, které koupíte asi od 450 Kč, nebo alespoň jejich gumiček s cenou od 20 Kč.

Výměna břitu u aerostěračů: Od 20 Kč

Na rozdíl od klasických ramínkových stěračů, jejichž konstrukce málokdy překoná životnost gumičky, vydrží aerostěrače násobně více. Jejich základem jsou dvě plechové lamely, které prakticky nepodléhají opotřebení. Že gumičky u originálních bezramínkových stěračů nelze vyměnit? Omyl! Jen to chce trochu cviku a síly. My jsme to vyzkoušeli na originální přestavbové sadě od Škody, která pocházela z první oktávky. Komplikovanější je to s nákupem vhodných gumiček. Zde použité jsou totiž výrazně subtilnější a nižší než u klasického stěrače. Prodejci autopříslušenství už se je naštěstí naučili rozlišovat, proto je lze při troše hledání pořídit asi od dvacetikoruny. A odpověď vyzkoušenou na Octavii II, ale použitelnou i jinde má opět nabídka originálních dílů. Součástka s označením 1K0 955 429 B je určena pro caddy a stojí 139 Kč. Důležité je, že v balíčku naleznete i náhradní koncovky. Staré tak můžete odstranit klidně násilím – jinak to ani nepůjde. Začněte ale kontrolou, na které straně je gumička uchycena. Právě na té budeme operovat. Předtím sejměte krytku uchycení. To umožní popojet aerodynamickou lištou. Poté zespodu tenkým plochým šroubovákem nadzdvihněte a vypáčte koncovku – ano, chce to trochu síly. Pak už se před vámi objeví zobáček držící gumičku – je pouze na jedné straně. Jemně jej šroubovákem ohněte a potom už může pryžový díl ven. Následně stačí jen zasunout nový, opět přimáčknout jisticí plech a nasadit krytku.

Hlavně podložit!

Na co si dát při výměně pozor? Málokoho to napadne, ale na rozbití čelního skla. Pružiny přitlačující ramínka stěračů jsou pěkně silné, a i když je odklopíte, stačí do nich lehce drknout a pohroma je na světě. Do pojišťovny ani nechoďte, takovéto poškození snadno odhalí. Řešení je snadné: při výměně si vždy dejte na sklo karton, nikdy nenechávejte ramínka ve vztyčené poloze.

Zaťukej

Jak vlastně dostat na světlo stěrače, které často bývají ukryty za hranou kapoty? Poslouží k tomu jednoduchý trik. Nejen u vozů koncernu VW stačí zapnout zapalování, vypnout jej a následně ťuknout do ovládací páčky. Stěrače vyjedou nahoru. Zpátky je vrátíte stejným postupem při zapnutém zapalování. Obdobný postup používají i jiné značky.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték Zápisník Daniela Nováka: Škrcení hypoték

SŽDC chystá rychlou trať do Mnichova. Dokončení české…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1 Aston Martin odhaluje motor Valkyrie. V12 bez turba má 1014 koní, zní jako F1

Zatímco Aston Martin stále pracuje na dokončení svého…

 





 
Škoda Scala RS by mohla být sympatický hot-hatch. Proč se jej nedočkáme?

Škoda Scala RS by mohla být sympatický hot-hatch. Proč se jej nedočkáme?

Dnes 09:39

Teprve před pár dny představila mladoboleslavská Škodovka nový kompaktní hatchback Scala, už teď však víme, jak by mohla vypadat sportovní verze RS.




Blesk.cz

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza ho přihazuje do košíku, Kasa couvla

Při nákupu v e-shopu pozor na nechtěné zboží. Alza…

České e-shopy mají teď do Vánoc zlatou neděli už prakticky denně, nákupní horečka spojená s výběrem dárků pod…

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a neobsahuje škrob! Plus 4 recepty

Znáte topinambur? Je skvělý pro cukrovkáře a…

Už jste vyzkoušeli topinambury? V našich obchodech jsou sice už nějakou dobu k mání, přesto je ale přehlížíme.…

 

iSport.cz

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: muž zápasu Kovařík, Hubník vyzrál na Schicka

ZNÁMKOVÁNÍ Plzně: muž zápasu Kovařík, Hubník vyzrál…

Postup do Evropské ligy měli ve vlastních rukou, a zvládli to mistrovsky. Nejeden hráč Viktorie Plzeň zasloužil…

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes 770 milionů korun!

Rekordní příjem Plzně. Ligou mistrů vydělala přes…

Urvat ligový titul v uplynulé sezoně FORTUNA:LIGY znamenalo pro Viktorii Plzeň nalezení zlaté žíly. Západočeští…

 

Reflex.cz

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán, který se stal vzorem k jedné z postav Rychlých šípů

Jindra Hojer, 94 let, skaut. Takhle dnes vypadá pán,…

Existovaly Rychlé šípy také ve skutečnosti? To je otázka, která trápila generace dětí a po nich samozřejmě…

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak dnes vypadá tajemná tvrz Alexander?

Místo, kde ruští vědci experimentovali s morem. Jak…

Německá agentura Ruptly zveřejnila dechberoucí záběry zamrzlé tvrze Alexander, kde na konci 19. století…