Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Oshkosh Striker: Letištní hasičský speciál s tradicí

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Oshkosh Corporation uvedla modelovou řadu Striker na počátku 21. století, ale vývoji a výrobě letištních hasičských speciálů se věnuje od padesátých let 20. století.

Kořeny severoamerické Oshkosh Corporation sahají až do roku 1917, kdy byla založena Wisconsin Duplex Auto Company. Ta již v následujícím roce uvedla svůj první nákladní automobil s pohonem všech kol a po přestěhování do Oshkosh ve Wisconsinu přijala jméno Oshkosh Motor Truck Manufacturing Company.

V průběhu dvacátých, třicátých a čtyřicátých let se společnost specializovala především na vývoj a produkci nákladních automobilů, jimž se vedle záchranářských a hasičských vozidel věnuje dodnes, i když se jedná především o stroje pro armádní využití.

V roce 1953 představuje Oshkosh svůj první letištní hasičský speciál kategorie ARFF (Aircraft Rescue and Firefighting), který je zakladatelem dlouhé linie těchto záchranářských vozidel, jejichž současným vrcholem je v roce 2001 uvedená modelová řada Striker. Ta se prozatím poslední výraznější modernizace dočkala v loňském roce a je nabízena ve třech základních provedeních.

Oshkosh Striker 4x4 je nejmenším zástupcem své modelové řady a jak napovídá jeho označení jedná se o stroj s dvojicí poháněných náprav. Vozidlo s rozvorem náprav 5560 mm, celkovou délkou 10.820 mm, šířkou 3000 mm v evropské verzi a výškou 3560 mm je poháněno vzadu uloženým osmiválcem Deutz TCD o objemu 16,0 l s výkonem 513 kW (697 k) a točivým momentem 2644 N.m ve spojení se sedmistupňovou automatickou převodovkou Allison 4800.

Hasičský speciál s pětimístnou kabinou s řízení umístěným v podélné ose vozu má celkovou povolenou hmotnost 28.123 kg a zvládne se rozjet až na 113 km/h. V nástavbě za kabinou přitom může mít v polypropylenových nádržích 5678 litrů vody a 795 litrů pěnidla. Na bocích nástavby jsou umístěny skříně na hasičské vybavení.

Striker 4x4 má na střeše umístěn monitor, dosahující výkonu 2839 litrů za minutu, zatímco ten umístěný na přídi může disponovat výkonem 1136 litrů za minutu a na přání může být nahrazen výkonnějším provedením.

Střed v nabídce modelové řady Striker představuje provedení 6x6, jehož motor Deutz TCD disponuje stejnými výkony jako u menšího sourozence a i zde je spojen se sedmistupňovou automatickou převodovkou Allison 4800. Stroj s celkovou povolenou hmotností 39.463 kg je schopen dosáhnout maximální rychlosti 113 km/h.

Šestikolový Striker se čtyřkolovým sdílí i provedení kabiny a vnější rozměry s výjimkou celkové délky, která je u této verze 12.070 mm. V nástavbě za kabinou může v polypropylenových nádržích převážet 11.356 litrů vody a 1590 litrů pěnidla. Monitor umístěný na střeše má výkon až 4732 litrů za minutu, zatímco pro ten na přídi je uváděna stejná hodnota jako u menšího modelu.

Vrcholem v nabídce značky Oshkosh je Striker 8x8, který prozatím zůstává věrný staršímu provedení kabiny, v níž je ovšem rovněž centrálně umístěné pracoviště řidiče a prostor až pro pětičlennou posádku.

Oshkosh Striker 8x8 má dlouhý 13.614 mm, široký 3100 mm a vysoký 3454 mm. K pohonu stroje s celkovou povolenou hmotností 56.245 kg slouží vznětový řadový šestiválec značky Caterpillar s výkonem 708 kW (962 k) a točivým momentem 3254 N.m ve spojení s šestistupňovou automatickou převodovkou. Výrobce vedle maximální rychlosti 112 km/h uvádí i čas zrychlení z 0 na 80 km/h, který je 35 s.

V polypropylenových nádržích umístěných uprostřed podvozku může Striker převážet 17.029 litrů vody a 2384 litrů pěnidla. Monitor umístěný na střeše má výkon až 4542 litrů za minutu, zatímco pro ten na přídi je uváděna stejná hodnota jako u verzí 4x4 a 6x6.

Oshkosh nabízí své hasičské letištní speciály s řadou příslušenství a to včetně teleskopického otočného ramene HRET s instalovaným vodním dělem.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)