1.5. 2017 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu rozšíří? A co přinese?

 

O výrazném zvýšení napětí palubní sítě vozidel se mluví už od konce 80. let. Reálnou podobu to celé ale dostává až v současné době. Důvodem je stále vyšší spotřeba elektrické energie.

V dávných dobách stačila osobním automobilům elektrická síť s napětím 6 voltů. Tak to měl třeba východoněmecký Trabant až do roku 1983, kdy přešel na tehdy už běžnou 12voltovou síť. Její zavedení si u něj vyžádalo nahrazení dosavadního dynama alternátorem.

Krušné časy začala 12voltová palubní sít zažívat na počátku nového tisíciletí. Tehdy začala auta masivně využívat multiplexní rozvodovou sít, což s sebou přineslo další zvýšení výbavy a výstroje. Mnohé automobilky to řešily použitím dvou klasických 12voltových akumulátorů. Jeden pouze spouštěl motor, druhý napájel vše ostatní včetně bohatého příslušenství. A to auta ještě nepoužívala systém stop-start, elektromechanický posilovač řízení a další „žrouty“ elektrické energie.

Vyšší napětí, tenčí vodiče

Dle dostupných údajů se spotřeba elektrické energie neboli takzvaný příkon pohyboval u osobních aut v roce 2005 na hodnotě přibližně 2 kW. Jenže o pět let později to byly už 4 kW, navíc ve špičkách klidně 10 kW. A potřebný příkon se neustále zvyšuje. To pak opravdu 12voltová pomalu přestává stačit.

Audi SQ7 – Nejlepší auto na světě?

Přechod na 48voltovou palubní síť s sebou přináší i některé další výhody. Zvýšením napětí se totiž omezují ztráty ve vedení a u spotřebičů. Hlavně však zvýšení napětí vede současně ke snížení proudu. Díky tomu nemusejí mít elektrické vodiče tak velký průměr. Jsou tedy levnější a zároveň také lehčí. Důvodem je vlastnost, že při použití vyššího napětí stačí k dosažení stejného příkonu nižší proud.

Zpočátku pro elektrický kompresor

V počáteční fázi zavádění 48voltové palubní sítě se počítá s paralelní 12voltovou. Ta se bude i nadále používat k napájení různých spotřebičů komfortní výbavy, kupříkladu audia s navigací. Naproti tomu 48votlvou síť budou využívat spotřebiče s vysokými nároky na příkon. Kromě elektricky poháněného kompresoru, který spolu se 48voltlvou sítí najdete u nového špičkového Audi SQ7, to budou další elektrické točivé stroje. Třeba vodní pumpa či v budoucnu olejové čerpadlo. A dále elektromechanický posilovač řízení.

Pokud zůstaneme u vzpomínané SQ7, tak ta k výrobě elektrického proudu používá konvenční 12voltový alternátor. Ten napájí kromě běžných spotřebičů také klasický 12voltový akumulátor. Kromě něj je ale navíc ještě použita vysokonapěťová baterie typu lithium-ion o kapacitě 0,5 kWh, nacházející se pod podlahou zavazadlového prostoru. Napájena je z konvenční 12voltové baterie přes měnič stejnosměrného proudu na vyšší stejnosměrný. Její příkon kulminuje na hodnotě 13 kW, což bohatě stačí k napájení elektrického kompresoru, k přeplňování motoru. Právě nároky tohoto kompresoru na příkon jsou tak vysoké, že jeho použití při konvenční palubní 12voltové síti by bylo dost problematické. Je jasné, že v budoucnu se bude palubní napětí 48 voltů rozšiřovat stále více. Přesto to neznamená, že 12voltová síť úplně zanikne. Minimálně ne v dohledné době.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Štítky Technika Video

 

Přidat názorDiskuse: Palubní napětí 48 voltů: Kdy se opravdu…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu? V Brně je na prodej Alpine A110. Je to drahý špás, ale vadí to někomu?

Návrat značky Alpine vzbudil vlnu pozitivních ohlasů,…

Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě Němci vypálili Tesle rybník. Mají nejrychlejší nabíječku elektromobilů na světě

Nabíječka stojí u dálnice poblíž bavorského městečka…

 





 
Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Automobilové novinky 2019: Na které modely se příští rok můžeme těšit?

Dnes 07:00

Příští rok bude na automobilové novinky mimořádně pestrý. Dočkáme se nejrůznějších přírůstků napříč kategoriemi i pohonnými jednotkami.




Blesk.cz

Slovácké stařenky jako modelky! 70 babiček otevřelo světu tajné světničky i dvorky

Slovácké stařenky jako modelky! 70 babiček otevřelo…

Pohádkové babičky? Ne, skutečné ženy z masa a kostí a zároveň neuvěřitelné modelky. Kdo? Víchernice, čili…

Vítězem StarDance je Jiří Dvořák! Vyhrál podfukem?

Vítězem StarDance je Jiří Dvořák! Vyhrál podfukem?

Diváci rozhodli, kdo je vítězem deváté řady StarDance: Jiří Dvořák. Poslední tři taneční dvojice postupně…

 

iSport.cz

Útočník UK o univerzitním hokeji: Zařizujeme se sami, o to je ale hra sladší

Útočník UK o univerzitním hokeji: Zařizujeme se…

Za nejstarší vysokou školu ve střední Evropě bojoval i na Sibiři. Hokejový útočník Tomáš Brejcha je pevnou…

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s fotbalem něco špatně

Csaplár: Když dvakrát remizujeme se Spartou, je s…

Podruhé se mu to povedlo. Když v létě Josef Csaplár s Příbramí obral na Letné Spartu o dva body, byla z toho…

 

Reflex.cz

Karel Steigerwald: Babišův macbethovský smích

Karel Steigerwald: Babišův macbethovský smích

Předseda vlády říká, že se směje, když slyší, že prý poškozuje jméno České republiky. To jméno v jeho pojetí…

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V Americe sestavili velký žebříček

Jaká auta mají nejspolehlivější elektroniku? V…

Společnost CarMD je v USA předním dodavatel automobilové diagnostiky. Každoročně dělá průzkum spolehlivosti aut,…