Peter Schutz, zachránce Porsche 911, zemřel

 

Peter Schutz, je muž, jemuž vděčíme za to, že Porsche neukončilo v roce 1981 výrobu modelu 911 a byl to on, kdo prosadil vývoj i výrobu typu 959.

Peter Schutz, který byl v letech 1981 až 1987 generálním ředitelem automobilky Porsche a postaral se o další vývoj modelové řady 911 namísto ukončení její výroby, zemřel v říjnu letošního roku ve věku 87 let.

Peter Werner Schutz se narodil 20. dubna roku 1930 v Berlíně, ale s ohledem na židovský původ opustila jeho rodina Německo a v roce 1937 se přestěhovala na Kubu, odkud o dva roky později zamířila do Chicaga ve státě Illinois.

Po skončení studií začal Peter Schutz ve svých patnácti letech pracovat pro společnost Caterpillar Tractor v Peoria ve státě Illinois a odtud zamířil do služeb výrobce motorů Cummins. Pro tuto firmu pracoval jedenáct let v oblasti strategického plánování a následně byl osm let jejím viceprezidentem zodpovědným za prodej a servis motorů pro nákladní vozidla v USA a Kanadě.

Společnost Cummins opustil Peter Schutz ve druhé polovině sedmdesátých let a v roce 1978 se přestěhoval do Německa, kde převzal vedení Kloeckner-Humboldt-Deutz AG. Na počátku osmdesátých let jej údajně Ferry Porsche osobně pozval k účasti v konkurzu na nového generálního ředitele společnosti Porsche, jíž se v té době příliš nedařilo, za obchodní rok 1980 utrpěla výraznou finanční ztrátu.

Porsche 911 mělo skončit již před téměř třiceti lety

Peter Schutz ve výběrové řízení, kterého se účastnilo dvanáct dalších zájemců o vedení automobilky Porsche, zvítězil a od 1. ledna roku 1981 byl jejím generálním ředitelem. Prakticky okamžitě po svém nástupu začal hledat a napravovat chyby ve strategii firmy v oblasti sériových i závodních vozů.

Mezi jeho nejslavnější a pro další budoucnost značky Porsche nejvýznamnější kroky patřilo zrušení plánovaného ukončení produkce modelové řady 911, které provedl právě v roce 1981. Právě díky němu nebylo Porsche 911 SC posledním, ale jen dalším v řadě a svět se v září roku 1983 dočkal premiéry důkladně modernizovaného Porsche 911 Carrera 3,2. V oblasti výroby vozů značky Porsche se pak Peter Schutz postaral o zásadní zvýšení kvality.

V případě závodních vozů pak stál za oživením speciálů Porsche 936 z druhé poloviny sedmdesátých let a jejich nasazení s novými experimentálními motory, připravovanými pro model 956, do boje o celkové vítězství v Le Mans roku 1981, které skutečně vybojovala dvojice Jacky Ickx a Derek Bell. Původně přitom měly v tomto roce v Le Mans reprezentovat Porsche jen závodní vozy na základě modelů 924 a 944, startující v nižších kategoriích.

Porsche se díky vedení Petera Schutze v první polovině osmdesátých let odrazilo doslova ode dna a bylo opět úspěšnou automobilkou s rozšiřující se nabídkou modelů. Modelové řady 911, 924 a 928 byly neustále vylepšovány a nabídku rozšířila modelová řada 944. Do sériové produkce pak na jaře roku 1983 zamířila třetí karosářská varianta řady 911 v podobě kabrioletu, která slavila obrovský úspěch, během prvního roku na trhu bylo prodáno přes 4000 vozů.

Kompletní historie legendy. Porsche 911: Od první 901 až po současnou 991. Obrovská galerie!

Peter Schutz chtěl potenciál modelové řady 911 dále rozvíjet a udělat z ní výkladní skříň moderní techniky. Právě kvůli tomu schválil vývoj modelu 959. Ten skutečně přinesl řadu nových technických řešení a má na svém kontě i úspěchy ze závodních tratí, ale zároveň bylo jedním z důvodů, proč Peter Schutz ve vedení automobilky Porsche skončil 31. prosince roku 1987.

Porsche totiž na modelu 959 díky vysokým nákladům na vývoj i samotnou výrobu silně prodělávalo. Navíc ve druhé polovině osmdesátých let došlo k výraznému oslabení severoamerického trhu, představujícího pro značku Porsche její hlavní odbytiště.

Peter Schutz ovšem i přesto zůstane již navždy mužem, který zachránil Porsche 911 a pomohl automobilce zásadně vylepšit pověst i prodejní výsledky, vždyť v době jeho nástupu do jejího vedení prodávala kolem 28.000 vozů ročně a v roce 1986 zamířilo k zákazníkům 53.000 vozů Porsche.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra? Komentář Miroslava Cermana: Kolik stojí vedra?

Nemusíme se dívat daleko do minulosti, abychom našli…

Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce Malta odmítla italskou loď se 177 migranty, ta čeká na instrukce

Loď italské pobřežní stráže Diciotti se 177 migranty na…

V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu V Příbrami hoří v areálu Ravaku, je vyhlášen třetí stupeň poplachu

V Příbrami hoří v průmyslovém areálu výrobce bazénů a…

 
Zdroj: Road & Track

Štítky Porsche

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

 



Poznáte, co je tohle auto zač? Napovíme, že ho postavil Bertone Poznáte, co je tohle auto zač? Napovíme, že ho postavil Bertone

Slavná italská karosárna Bertone s automobilkou Porsche v…

Nová generace Porsche 911 poprvé bez maskování! Nová generace Porsche 911 poprvé bez maskování!

Jak bude vypadat nová generace legendárního Porsche 911,…

 



 
Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Futuristické Ferrari 512S Modulo je stále plně funkční. A můžete jej potkat v provozu!

Včera

Jeden z nejzvláštnějších exemplářů Ferrari se po delší době ukázal na veřejnosti. A co víc, rovnou se proháněl v uličkách města.




Blesk.cz

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu! Nechtěl tam s ní být

Plekancův vzdor vůči Vondráčkové: Spory kolem domu!…

V jejich vztahu to začalo skřípat už před dvěma roky! Deníku Aha! se podařilo zjistit, že Tomáš Plekanec (35)…

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala člena ODS. Zahrál i Michal David

Babiš vytáhl bublifuk, hejtmanka z ANO si vzala…

Hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO) nekoukala na vládu a opozici a vzala si za muže politika z…

 

iSport.cz

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun, říká kouč Petržela

Ekpai v Plzni sedí. Nechal se nachytat na pár korun,…

Historicky první Afričan v Plzni zatím nedostal čuchnout. Má to těžké, jako každý průkopník. Ubong Ekpai,…

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce, má na něj sedm miliard

Icardi, Werner či koučův žolík? Real shání střelce,…

Po prvním soutěžním duelu s Atléticem Madrid se v Realu museli otřást hrůzou. Po odchodu Cristiana Ronalda do…

 

Reflex.cz

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč je rozhodně nesmíte propásnout

10 nejlepších seriálů poslední dekády a důvody, proč…

Homeland. Sherlock. Peaky Blinders… Zatímco zbrusu nové seriály vám kriticky (OK, většinou spíš nekriticky)…

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka? Bylo to horší, nebránili jsme se. Celých dvacet let!

Vzpomínky na Srpen 68: Každý se ptal, je to válka?…

Ta noc z úterka 20. na středu 21. srpna 1968 skutečně nebyla krátká.  Čtenáři Reflexu se podělili o své…