17.6. 2014 Svět motorů

Peugeot 208 1.2/60 kW – Pozor si dejte hlavně na řazení a podvozek

 

Čtyřiatřicet tisíc kilometrů, k tomu ještě stylových 208 navrch, a říkáme: Sbohem, Peugeote 208. Jaká byla jeho roční služba u nás?

Peugeot 208 u nás strávil dvanáct měsíců od května 2013 do května 2014 a byl už druhým malým zástupcem značky se lvem na kapotě, který se do náročného prověřování Světem motorů pustil.

Měl na co navazovat. Oranžový předchůdce 207 u nás strávil sezonu 2008/2009 a zařadil se provozem i spotřebou mezi nejúspěšnější dlouhodobě testovaná auta po bok dvou generací fabie, prodlouženého Seatu Ibiza ST či dieselového VW Polo.

Modrý nástupce to rozhodně neměl jednoduché. Některým se na začátku vzhledem k častým dálničním trasám napříč Českem i Evropou úplně nezdála volba tříválcového motoru. Na konci zase mnozí brblali nad lomozem od podvozku. A asi ne náhodou jste na motor a podvozek směřovali během celého roku i nejvíc dotazů.

Na půltucet nejzajímavějších otázek kolem 208 jsme se zaměřili podrobně. Abychom si potvrdili domněnky, vzali jsme peugeot nejen na válcovou zkušebnu, ale zajeli jsme s ním třeba ke garančnímu technikovi podvozkových dílů a prolezli s ním auto opravdu důkladně.

Jak se měnily ceny

Peugeot 208 zná v roce 2014 především (až na výjimky některých dražších výbav) pohyb cen směrem nahoru. Nejprve se na počátku roku verze s pěti dveřmi posunula se startovací cenou na 225 000 Kč, dlouhodobý test přitom začínal na 217 000 Kč. V dubnu už to bylo 227 500 korun. A od května již 234 500 Kč.

S testovaným vozem je to složitější. Náš tmavě modrý kousek totiž pochází ze speciální řady Urban Soul. S tou se Peugeot 208 loni prodával za 285 500 Kč. Šlo ale o časově omezenou akci, kterou už dnes v ceníku nenajdete. Abychom se k podobně nakonfigurovanému vozu dostali nyní, museli bychom vzít střední výbavu Active (263 500 Kč) a přikoupit minimálně parkovací asistent a kožený volant. Sečteno: 272 000 Kč. Urban Soul ale přidává ještě designové prvky: proužkované čalounění sedadel, kliky a další díly v barvě mědi nebo kryty zrcátek v lesklém chromu.

Ceník pětidveřového 208 Access Active Allure
1.0/50 kW 234 500 251 500 -
1.2/60 kW 246 500 263 500 288 500
1.6 VTi/88 kW - - 313 500
1.4 HDI/50 kW 281 500 298 500 -
1.6 e-HDI/68 kW - 333 500 358 500
1.6 e-HDI/84 kW - - 378 500

Spotřeba paliva

Průměr za celý test byl 6,18 l/100 km. Připomínáme, že Svět motorů sídlí v Praze, z níž se auto na zkušební jízdy často musí prokousávat zácpou. Výsledkem plynulého, ovšem nikterak loudavého tempa na hranici rychlostních limitů byl průměr 5,6 l/100 km. Překvapilo nás, jak málo motoru vadí rychlá dálniční jízda. Výfukové svody jsou už chlazeny vodou jako u zcela nových motorů od Volkswagenu, není proto nutné obohacování směsi za účelem chlazení katalyzátoru. Proto byl náš Peugeot 208 na dálnici citelně úspornější než třeba Fabia 1.2 HTP.

 [600×374]

Motor opravdu jede

Dálničního provozu jsme se s tříválcem 1,2 l původně báli, ale zcela zbytečně. „V levém pruhu stačí dieselovým octaviím, moc neztrácí ani ve stoupání,“ zní jeden z prvních záznamů v palubním deníku.

Opravdu víckrát nás překvapilo, jak dynamicky dostatečný je už druhý nejslabší motor z nabídky. Závěrečné měření na válcové zkušebně potvrdilo naše dojmy. Dobře zajetý motor ze sebe místo 60 kW při 5750 otáčkách vymáčkl dokonce 67,5 kW při 6130 ot./min. Výkonově se tak blíží moderním přeplňovaným jednotkám (třeba Fabii 1.2 TSI), točivý moment však má samozřejmě podstatně nižší (výrobce udává 118 N.m), naměřili jsme 117 N.m. A také jej musíte víc vytáčet. Zatímco TSI táhne skoro od volnoběhu, atmosférický peugeot pořádně zabere až nad třemi tisíci otáček – což měření také jasně potvrdilo. Pak křivka až do šesti tisíc neopouští hodnoty blízké maximu.

Pokud na motor zaznívala kritika, týkala se chování při městském poskakování, což zde občas platilo doslovně. Aby překlenuli slabé spodní pásmo, vybavili ladiči motor až křečovitou vlastní inteligencí. Tedy samočinným zesílením přidání plynu při rozjezdu. Díky tomu agregát nikomu nezhasínal, zato hobloval spojku vždy aspoň při 2000 otáčkách (zkušenému řidiči na rovině stačí lehce zvýšený volnoběh). Snaha „netúrovat“ motor jak žákyně autoškoly vedla profíky často až k úplnému povolení plynu a ostudnému poskakování na startu.

 [600×894]

Opravdové rezervní kolo!

Nebudeme si nic nalhávat – nahrazením rezervních kol různými sadami na lepení ušetří automobilky nemalé peníze, motorista prodělá. Zmíněnou sadou zacelíte jen malý průpich, nikoliv totálně proraženou gumu. Takže v praxi častěji voláte asistenci. Pečliví motoristé mohou také pravidelně měnit všech pět kol a tím v prvních letech vlastnictví vozu ušetří pětinu nákladů na nové pneumatiky. Navíc u aut, jež rezervní kolo nemají, nebývá ve výbavě ani hever. Musíte si koupit svůj, abyste si třeba mohli prohodit letní kola za zimní. Zkrátka hlas české vesnice zní jednoznačně: Chválíme, že malý Peugeot 208 má plnohodnotnou rezervu.

 [600×424]

Odstíněný čep

Víte, kdy na autě odejde kulový čep? Obvykle když praskne jeho krycí manžeta, mazivo začne unikat ven a dovnitř se dostanou nečistoty. A proč praskne manžeta? Buď ji protrhne předmět odhozený kolem, nebo jen pryž ztratí pružnost vlivem tepla od brzd. Obojí řeší malý plechový štítek.

 [600×408]

Servisní interval

Vzhledem k náročnému provoznímu režimu jsme testovanému vozu nechali nastavit zkrácený servisní interval 15 000 km. Běžný je 20 000 km. Za dobu služby u nás tak zavítal na výměnu oleje hned dvakrát. A bylo to správné rozhodnutí. Když jsme druhý výměnný interval přetáhli o 1600 km, byla už kondice maziva na hranici. Kapková zkouška prokázala vyšší množství karbonu, kondenzační vodu i jisté zředění palivem. Dvacetitisícový interval si mohou dovolit klidní jezdci na delších trasách. Ve většině případů však bude náš redakční spor o krátkosti či přiměřenosti servisního intervalu zbytečný. Peugeot chce svá auta v servisu beztak vidět každý rok (Škoda či Hyundai jen jednou za dva roky) a běžný český řidič za tu dobu najede zhruba 10 000 km.

 [600×271]

Logika světel

Peugeot 208 už má samozřejmě úspornější světla pro denní svícení. Zároveň však jsou zde hlavní světlomety zapojeny stejně jako třeba u vozidel Fiat. Tedy když je necháte zapnuté a vytáhnete klíček ze spínací skříňky, automaticky zhasnou. Řidič tak není nucen s přepínačem světel vůbec manipulovat. Mnozí tak z lenosti nechávali hlavní reflektory stále svítit a úsporné denní žárovky vůbec nepoužívali. Nejlepší řešení by bylo automatické zapojování hlavních reflektorů světelným čidlem, což však je běžné až u dražších aut.

 [600×330]

Lomoz a hlučnost podvozku

S najetými kilometry sílily negativní ohlasy na lomoz a hlučnost od podvozku. Někteří řidiči dokonce podezřívali závěsy kol z předčasného opotřebení. Důkladná kontrola na konci testu, kterou udělal náš stálý spolupracovník a garanční technik podvozkových dílů František Lasovský, však nic takového neodhalila.

Hlučnost je zde dána principiálně kombinací slabých a měkkých pér s tuhými tlumiči. Na dobrých francouzských cestách se tak vozidlo měkce houpe, neboť tlumiče pomalá propružení kolům dovolí. Rychlým „sekancům“ od českých výmolů se však brání a přenášejí je o karoserie. Výsledkem tohoto ladění (u francouzských aut v posledních letech velice častého) je i paradoxní jízdní chování vozidla. Při rychlém vyhýbacím manévru tlumiče auto podrží a peugeot jej zvládá velice agilně. Ovšem třeba na dlouhém sjezdu z dálnice stihnou povolit, slabá péra nekladou potřebný odpor a vůz se citelně naklání, zadní gumy se staví na vnější hranu a ztrácejí přilnavost.

Na sérii nerovností nestíhají slabá péra přes odpor tlumičů zpět „vytáhnout“ kola, výsledkem čehož jsou tvrdé rány do dorazů, když si náhodou chcete někde hrát na rallye. Všimněte si otlačeného dorazu zadní nápravy.

 [600×396]

Plusy

  • Místo na zadních sedadlech
  • Tvar zavazadelníku
  • Živý a úsporný motor

Minusy

  • Věnec volantu zakrývající přístroje
  • Dlouhé řazení
  • Absence madel nad dveřmi

Základní údaje
Motor Řadový zážehový tříválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1199 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 60 kW při 5750 ot./min
Točivý moment 118 N.m při 2750 ot./min
Pohon předních kol
Převodovka Pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,2 s
Emise CO2 104 g/km
Spotřeba město/mimo město 5,5/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km
Rozvor náprav 2538 mm
Délka x šířka x výška 3962 x 1739 x 1471 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1088/442 kg
Objem palivové nádrže 50 l
Pneu 185/65 R 15
Objem kufru 285/1076 l
Záruky a ceny Celková záruka 3 roky, 3 roky na vadu laku a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného provedení 323 500 Kč (dotyková obrazovka, USB, bluetooth, navigace, CD a ovládání na volantu 12 000 Kč, metalický lak 11 000 Kč, vyhřívaná sedadla 8000 Kč, elektrické ovládání zadních oken a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka 7000 Kč)
Základní cena 285 500 Kč

Autoři: David Šprincl a Martin Vaculík, Svět motorů

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde Ceny klasických aut strmě padají, investoři loví jinde

Automobilovým průmyslem hýbou změny v cenových hladinách…

OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu OBRAZEM: Podívejte se na hřmící vodopád Dynanji a jeho okolí na západě Islandu

Cesta do severozápadní části Islandu je náročná, ale cíl…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 






 
Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Giannini 350 GP Anniversario: Bláznivější limitku jste ještě neviděli!

Dnes 12:00

Co vznikne, když malinký Fiat 500 od základů překopáte a napěchujete motorem ze sporťáku? Auto s příslibem velké zábavy!




Blesk.cz

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus o sebevraždu?

Tříska do Vltavy skočil sám! Furiantství nebo pokus…

Okolnosti provázející sobotní skok Jana Třísky (80), který bojuje o život v nemocnici, do vod Vltavy vzbuzují…

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum. Festival vážné hudby navštívilo 16 tisíc posluchačů

Dvořákova Praha vyvrcholila kantátou Te Deum.…

Rudolfinum v sobotu večer zaplnili fanoušci vážné hudby, aby se rozloučili s festivalem Dvořákova Praha. Na…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění budoucnosti? Turci tomu věří

Propagace islámu jako nástroj pro zajištění…

Jakou má budoucnost Turecko oproti budoucnosti naší Evropy? O tom jsem přemýšlel během své návštěvy Istanbulu,…

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka Sparrowa a slibuje 10 milionů

Čunek láká filmaře do Zlína. Převlékl se za Jacka…

Zlínský kraj chce do regionu přilákat filmaře. Na dotační program vyčlenil deset milionů korun. Podpořeny budou…