17.6. 2014 Svět motorů

Peugeot 208 1.2/60 kW – Pozor si dejte hlavně na řazení a podvozek

 

Čtyřiatřicet tisíc kilometrů, k tomu ještě stylových 208 navrch, a říkáme: Sbohem, Peugeote 208. Jaká byla jeho roční služba u nás?

Peugeot 208 u nás strávil dvanáct měsíců od května 2013 do května 2014 a byl už druhým malým zástupcem značky se lvem na kapotě, který se do náročného prověřování Světem motorů pustil.

Měl na co navazovat. Oranžový předchůdce 207 u nás strávil sezonu 2008/2009 a zařadil se provozem i spotřebou mezi nejúspěšnější dlouhodobě testovaná auta po bok dvou generací fabie, prodlouženého Seatu Ibiza ST či dieselového VW Polo.

Modrý nástupce to rozhodně neměl jednoduché. Některým se na začátku vzhledem k častým dálničním trasám napříč Českem i Evropou úplně nezdála volba tříválcového motoru. Na konci zase mnozí brblali nad lomozem od podvozku. A asi ne náhodou jste na motor a podvozek směřovali během celého roku i nejvíc dotazů.

Na půltucet nejzajímavějších otázek kolem 208 jsme se zaměřili podrobně. Abychom si potvrdili domněnky, vzali jsme peugeot nejen na válcovou zkušebnu, ale zajeli jsme s ním třeba ke garančnímu technikovi podvozkových dílů a prolezli s ním auto opravdu důkladně.

Jak se měnily ceny

Peugeot 208 zná v roce 2014 především (až na výjimky některých dražších výbav) pohyb cen směrem nahoru. Nejprve se na počátku roku verze s pěti dveřmi posunula se startovací cenou na 225 000 Kč, dlouhodobý test přitom začínal na 217 000 Kč. V dubnu už to bylo 227 500 korun. A od května již 234 500 Kč.

S testovaným vozem je to složitější. Náš tmavě modrý kousek totiž pochází ze speciální řady Urban Soul. S tou se Peugeot 208 loni prodával za 285 500 Kč. Šlo ale o časově omezenou akci, kterou už dnes v ceníku nenajdete. Abychom se k podobně nakonfigurovanému vozu dostali nyní, museli bychom vzít střední výbavu Active (263 500 Kč) a přikoupit minimálně parkovací asistent a kožený volant. Sečteno: 272 000 Kč. Urban Soul ale přidává ještě designové prvky: proužkované čalounění sedadel, kliky a další díly v barvě mědi nebo kryty zrcátek v lesklém chromu.

Ceník pětidveřového 208 Access Active Allure
1.0/50 kW 234 500 251 500 -
1.2/60 kW 246 500 263 500 288 500
1.6 VTi/88 kW - - 313 500
1.4 HDI/50 kW 281 500 298 500 -
1.6 e-HDI/68 kW - 333 500 358 500
1.6 e-HDI/84 kW - - 378 500

Spotřeba paliva

Průměr za celý test byl 6,18 l/100 km. Připomínáme, že Svět motorů sídlí v Praze, z níž se auto na zkušební jízdy často musí prokousávat zácpou. Výsledkem plynulého, ovšem nikterak loudavého tempa na hranici rychlostních limitů byl průměr 5,6 l/100 km. Překvapilo nás, jak málo motoru vadí rychlá dálniční jízda. Výfukové svody jsou už chlazeny vodou jako u zcela nových motorů od Volkswagenu, není proto nutné obohacování směsi za účelem chlazení katalyzátoru. Proto byl náš Peugeot 208 na dálnici citelně úspornější než třeba Fabia 1.2 HTP.

 [600×374]

Motor opravdu jede

Dálničního provozu jsme se s tříválcem 1,2 l původně báli, ale zcela zbytečně. „V levém pruhu stačí dieselovým octaviím, moc neztrácí ani ve stoupání,“ zní jeden z prvních záznamů v palubním deníku.

Opravdu víckrát nás překvapilo, jak dynamicky dostatečný je už druhý nejslabší motor z nabídky. Závěrečné měření na válcové zkušebně potvrdilo naše dojmy. Dobře zajetý motor ze sebe místo 60 kW při 5750 otáčkách vymáčkl dokonce 67,5 kW při 6130 ot./min. Výkonově se tak blíží moderním přeplňovaným jednotkám (třeba Fabii 1.2 TSI), točivý moment však má samozřejmě podstatně nižší (výrobce udává 118 N.m), naměřili jsme 117 N.m. A také jej musíte víc vytáčet. Zatímco TSI táhne skoro od volnoběhu, atmosférický peugeot pořádně zabere až nad třemi tisíci otáček – což měření také jasně potvrdilo. Pak křivka až do šesti tisíc neopouští hodnoty blízké maximu.

Pokud na motor zaznívala kritika, týkala se chování při městském poskakování, což zde občas platilo doslovně. Aby překlenuli slabé spodní pásmo, vybavili ladiči motor až křečovitou vlastní inteligencí. Tedy samočinným zesílením přidání plynu při rozjezdu. Díky tomu agregát nikomu nezhasínal, zato hobloval spojku vždy aspoň při 2000 otáčkách (zkušenému řidiči na rovině stačí lehce zvýšený volnoběh). Snaha „netúrovat“ motor jak žákyně autoškoly vedla profíky často až k úplnému povolení plynu a ostudnému poskakování na startu.

 [600×894]

Opravdové rezervní kolo!

Nebudeme si nic nalhávat – nahrazením rezervních kol různými sadami na lepení ušetří automobilky nemalé peníze, motorista prodělá. Zmíněnou sadou zacelíte jen malý průpich, nikoliv totálně proraženou gumu. Takže v praxi častěji voláte asistenci. Pečliví motoristé mohou také pravidelně měnit všech pět kol a tím v prvních letech vlastnictví vozu ušetří pětinu nákladů na nové pneumatiky. Navíc u aut, jež rezervní kolo nemají, nebývá ve výbavě ani hever. Musíte si koupit svůj, abyste si třeba mohli prohodit letní kola za zimní. Zkrátka hlas české vesnice zní jednoznačně: Chválíme, že malý Peugeot 208 má plnohodnotnou rezervu.

 [600×424]

Odstíněný čep

Víte, kdy na autě odejde kulový čep? Obvykle když praskne jeho krycí manžeta, mazivo začne unikat ven a dovnitř se dostanou nečistoty. A proč praskne manžeta? Buď ji protrhne předmět odhozený kolem, nebo jen pryž ztratí pružnost vlivem tepla od brzd. Obojí řeší malý plechový štítek.

 [600×408]

Servisní interval

Vzhledem k náročnému provoznímu režimu jsme testovanému vozu nechali nastavit zkrácený servisní interval 15 000 km. Běžný je 20 000 km. Za dobu služby u nás tak zavítal na výměnu oleje hned dvakrát. A bylo to správné rozhodnutí. Když jsme druhý výměnný interval přetáhli o 1600 km, byla už kondice maziva na hranici. Kapková zkouška prokázala vyšší množství karbonu, kondenzační vodu i jisté zředění palivem. Dvacetitisícový interval si mohou dovolit klidní jezdci na delších trasách. Ve většině případů však bude náš redakční spor o krátkosti či přiměřenosti servisního intervalu zbytečný. Peugeot chce svá auta v servisu beztak vidět každý rok (Škoda či Hyundai jen jednou za dva roky) a běžný český řidič za tu dobu najede zhruba 10 000 km.

 [600×271]

Logika světel

Peugeot 208 už má samozřejmě úspornější světla pro denní svícení. Zároveň však jsou zde hlavní světlomety zapojeny stejně jako třeba u vozidel Fiat. Tedy když je necháte zapnuté a vytáhnete klíček ze spínací skříňky, automaticky zhasnou. Řidič tak není nucen s přepínačem světel vůbec manipulovat. Mnozí tak z lenosti nechávali hlavní reflektory stále svítit a úsporné denní žárovky vůbec nepoužívali. Nejlepší řešení by bylo automatické zapojování hlavních reflektorů světelným čidlem, což však je běžné až u dražších aut.

 [600×330]

Lomoz a hlučnost podvozku

S najetými kilometry sílily negativní ohlasy na lomoz a hlučnost od podvozku. Někteří řidiči dokonce podezřívali závěsy kol z předčasného opotřebení. Důkladná kontrola na konci testu, kterou udělal náš stálý spolupracovník a garanční technik podvozkových dílů František Lasovský, však nic takového neodhalila.

Hlučnost je zde dána principiálně kombinací slabých a měkkých pér s tuhými tlumiči. Na dobrých francouzských cestách se tak vozidlo měkce houpe, neboť tlumiče pomalá propružení kolům dovolí. Rychlým „sekancům“ od českých výmolů se však brání a přenášejí je o karoserie. Výsledkem tohoto ladění (u francouzských aut v posledních letech velice častého) je i paradoxní jízdní chování vozidla. Při rychlém vyhýbacím manévru tlumiče auto podrží a peugeot jej zvládá velice agilně. Ovšem třeba na dlouhém sjezdu z dálnice stihnou povolit, slabá péra nekladou potřebný odpor a vůz se citelně naklání, zadní gumy se staví na vnější hranu a ztrácejí přilnavost.

Na sérii nerovností nestíhají slabá péra přes odpor tlumičů zpět „vytáhnout“ kola, výsledkem čehož jsou tvrdé rány do dorazů, když si náhodou chcete někde hrát na rallye. Všimněte si otlačeného dorazu zadní nápravy.

 [600×396]

Plusy

  • Místo na zadních sedadlech
  • Tvar zavazadelníku
  • Živý a úsporný motor

Minusy

  • Věnec volantu zakrývající přístroje
  • Dlouhé řazení
  • Absence madel nad dveřmi

Základní údaje
Motor Řadový zážehový tříválec uložený vpředu napříč
Zdvihový objem 1199 cm3
Rozvod DOHC, 4 ventily na válec
Výkon 60 kW při 5750 ot./min
Točivý moment 118 N.m při 2750 ot./min
Pohon předních kol
Převodovka Pětistupňová manuální
Nejvyšší rychlost 175 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 12,2 s
Emise CO2 104 g/km
Spotřeba město/mimo město 5,5/3,9 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 4,5 l/100 km
Rozvor náprav 2538 mm
Délka x šířka x výška 3962 x 1739 x 1471 mm
Pohotovostní/užitečná hmotnost 1088/442 kg
Objem palivové nádrže 50 l
Pneu 185/65 R 15
Objem kufru 285/1076 l
Záruky a ceny Celková záruka 3 roky, 3 roky na vadu laku a 12 let na neprorezavění karoserie
Cena testovaného provedení 323 500 Kč (dotyková obrazovka, USB, bluetooth, navigace, CD a ovládání na volantu 12 000 Kč, metalický lak 11 000 Kč, vyhřívaná sedadla 8000 Kč, elektrické ovládání zadních oken a elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka 7000 Kč)
Základní cena 285 500 Kč

Autoři: David Šprincl a Martin Vaculík, Svět motorů

Spolupracujeme s TipCars.com
Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů Požáry v Kalifornii způsobují rekordní škody. Letos přesáhly deset miliard dolarů

Na jihu Kalifornie pokračují požáry, které začaly v…

Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur Katar pokračuje v nákupu letounů. Od Britů nakoupí stíhačky téměř za sedm miliard eur

Katar koupí od britské zbrojovky BAE Systems 24 bojových…

Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích Krsek, Pokorný a spol. budou školit o inovacích

Čtveřice známých tuzemských byznysmenů spolu s bývalou…

Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů Finep prodal Skansce developerský projekt v Praze-Hodkovičkách na stovky bytů

V atraktivní bytové lokalitě pražských Modřan udělali dva…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

 






 
Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Ital Design Columbus (1992): Silniční boeing měl sedm křesel a V12 od BMW

Včera

Luxusní a okázalý Columbus vznikl ke kulatému výročí objevení Ameriky. Dával na odiv avantgardní italské tvary, německý motor, ale do USA stejně nahlížel.




Blesk.cz

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie a místo toho našla smrt

Mladá instagrammerka hledala správný úhel pro selfie…

Mobily jsou s námi na každém kroku a zírání do displejů odvádí pozornost od dění kolem nás. Když přidáte…

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro rodiny s dětmi od sebe dělí pár kilometrů

Paznaun: Největší párty Alp i lyžařský ráj pro…

Pod názvem Paznaunské údolí si něco představí jen opravdoví znalci. Stačí ale jmenovat největší z místních…

 

iSport.cz

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to nepamatuji, smál se Růžička

Čekání Pirátů na tři body? 49 dní! Už si to…

Dlouhých 49 dní čekali hokejisté Chomutova na tříbodovou výhru. Dočkali se ve 30. kole extraligy, když porazili…

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat ho může Kolář

Laštůvka na odstřel. Pavlenku nenahradil, vystřídat…

Jan Laštůvka měl adekvátně nahradit Jiřího Pavlenku, brankářskou jedničku Slavie z mistrovské sezony. Nepovedlo…

 

Reflex.cz

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v Hellbrunnu si nezapomeňte vzít pláštěnku

Vodní hrátky s arcibiskupem: Na unikátní zámek v…

Jestliže se řadíte k milovníkům vody a architektury, vydejte se do Hellbrunnu. Zámek na jižním okraji Salcburku…

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil umírajícího medvěda

Smutná tvář klimatických změn. Fotograf natočil…

Fotograf známého listu National Geographic včera zveřejnil smutné záběry, na nichž je na kost vyhublý lední…