Počet Wartburgů v ČR od roku 1998 klesl na čtvrtinu

Počet Wartburgů v ČR od roku 1998 klesl na čtvrtinu

 
 

Výroba wartburgů, symbolu někdejší NDR, skončila před 20 lety.

Vozů značky Wartburg na tuzemských silnicích rychle ubývá. Za posledních 12 let se jejich počet snížil na čtvrtinu, tedy necelých 15.000 vozů. Vyplývá to z údajů Centrálního registru vozidel. Wartburgy se přestaly vyrábět před 20 lety.

Kdysi populární dvoutakt z bývalého východního Německa patřil do roku 1989 k nejprodávanějším značkám v Československu. Ještě v roce 1998 jezdilo po tuzemských silnicích téměř 30.000 vozů posledního typu 353, který se vyráběl od roku 1966. Tento model byl v té době 19. nejrozšířenějším vozem v Česku.

Rychlý úbytek dvoutaktních vozů značky souvisí vedle celkové zastaralosti modelu se zavedením ekologického poplatku před dvěma lety, který zvýšil náklady na pořízení vozu při jeho registraci novým majitelem o 10.000 korun.

Velká část wartburgů skončila na vrakovištích, zbytek drží většinou fandové značky, kteří se sdružují v několika klubech. Zachovalý model 353 lze nyní pořídit do 20.000 korun, tedy za podobnou cenu, jako Škodu Felicii z prvních let výroby.

Recenze Wartburgu 1.3 Tourist (1.6) na MOJE.AUTO.CZ

Výroba značky v závodě v německém Eisenachu skončila v dubnu 1991 po nepříliš úspěšných pokusech oživit model montováním čtyřtaktního motoru 1,3 namísto tradičního neekologického dvoutaktního tříválce. Celkově továrna vyrobila téměř 1,7 milionu wartburgů, z toho přes 150.000 tvořily čtyřtakty z posledních tří let produkce.

Cena Wartburgu 353 se pohybovala zhruba na úrovni nabízených škodovek a byla zhruba o třetinu vyšší, než u rovněž dvoutaktního Trabantu. Dražší bylo provedení kombi a luxusnější verze s lůžkovou úpravou nebo výkonnějším topením.

Wartburg se oficiálně přestal do tehdejšího Československa dovážet v roce 1985 a v následujícím roce Mototechna doprodala zbývající skladové kusy. Celkem bylo do Česka dovezeno kolem 127.000 nových wartburgů.

Wartburg včera a předevčírem

Se svou krabicovitou karoserií a dýmajícím dvoutaktním motorem působily wartburgy koncem osmdesátých let jako nefalšované automobilové fosílie. Nebylo divu, že po pádu Berlínské zdi byl osud těchto vozů zpečetěn, a to navzdory pokusu o jejich modernizaci. Výroba auta, jež se spolu s trabantem stalo symbolem NDR, byla definitivně ukončena 10. dubna 1991.

Hranaté Wartburgy 353 začaly z továrny v durynském Eisenachu vyjíždět v polovině 60. let, kdy ve výrobním programu nahradily svého elegantního předchůdce s označením 311. Jako většina automobilů východního bloku i nový wartburg trpěl nedostatkem inovací, který postupem let přešel do stavu chronické stagnace. Nejviditelnějším důkazem byla karoserie, která se za čtvrt století výroby změnila jen v detailech. Přitom o nápady nouze nebyla. Už v roce 1968 se ve vývojovém oddělení VEB Automobilwerk Eisenach zrodil wartburg kupé se zbrusu novou kastlí z plastu a motorem od Renaultu.

Že ze spolupráce s francouzskou automobilkou sešlo, se v dobovém kontextu dalo pochopit. Krachem ale skončil i pokus o kooperaci se socialistickým Československem, jehož výsledkem byl vůz s označením P760. Zkombinovat škodovácký čtyřtaktní motoru s předním náhonem z Eisenachu se zdálo být výhodným řešením pro obě automobilky, leč vývoj "škodburgu" byl ukončen ve fázi prototypu.

Nejzásadnější proměnou prošel wartburg paradoxně nedlouho před ukončením výroby. Přispěl k tomu zákaz registrace nových aut s dvoutaktním motorem, který z důvodů ochrany životního prostředí zavedlo několik západoevropských a skandinávských zemí. To už byl dostatečně mocný impulz k tomu, aby eisenašští začali v roce 1988 do svých vozů montovat čtyřdobé motory. Nepocházely ovšem z Mladé Boleslavi, ale od západoněmeckého Volkswagenu.

Zavržení hlučného dvoutaktu, jehož přítomnost pod kapotou neklamně prozrazovaly kotouče dráždivého šedomodrého dýmu linoucí se z výfuku, bylo změnou zásadní, ale zároveň beznadějně pozdní. Po pádu železné opony zaplavila východní část Německa vlna ojetých, ale i tak mnohem modernějších aut, proti nimž wartburg působil jako exponát z automobilového skanzenu. Nic na tom nemohla změnit už ani verze New-Line, kterou v Eisenachu navrhli ve spolupráci se západoněmeckou ladičskou firmou Irmscher.

Vysmívané wartburgy mají dodnes své zaryté fandy, byť jich není tolik, jako v případě rázovitějších trabantů. Na wartburzích jejich majitelé oceňují především obrovský vnitřní prostor. Podle dobové reklamy se do zavazadelníku čtyřdveřové verze vešlo 57 nafouknutých míčů, a ve verzi kombi se dalo za zadními sedadly snad i zabloudit. Pojmout pětičlennou rodinu i s příslušnou výbavou pro dovolenou na Rujáně zkrátka nebyl pro wartburg problém. Slabinou naopak bývala vyšší spotřeba. Jak ale zjistili někteří majitelé, tuto nevýhodu bylo možné kompenzovat tankováním levnějšího technického benzínu.

Fandové vozů z Eisenachu s oblibou upozorňují také na závodnickou minulost značky. Jakkoliv to může znít překvapivě, wartburgy se pravidelně účastnily například Rallye Monte Carlo či Rallye 1000 jezer. I přes dílčí úspěchy ale díru do světa automobilového sportu neudělaly.

Po ukončení výroby wartburgů v roce 1991 se několikrát objevily informace o možném zmrtvýchvstání této značky. Tou zřejmě poslední byla před dvěma lety spekulace německého magazínu AutoBild, že se o vzkříšení zašlé slávy wartburgů pokusí automobilka Opel se starší verzí svého modelu Corsa. Vzhledem k hospodářským obtížím Opelu, respektive jeho amerického majitele, to ale nevypadá příliš pravděpodobně.

Spolupracujeme s TipCars.com
Čeští bojovníci uspěli na Startovači Čeští bojovníci uspěli na Startovači

Na portálu hromadného financování Startovač.cz momentálně…

Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky? Komentář Lukáše Kovandy: Dožije se EU sedmdesátky?

Příští čtvrtstoletí bude diktováno reálpolitikou. Musí to…

Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí Coca-Cola mění metriku, dvoulitrové lahve úplně zmizí

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku…

O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů O vinyly je stále větší zájem, na Berounsku se jich má vyrobit 28 milionů

Společnosti GZ Media, jednomu z největších světových…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

 






 
Šílený VW Golf II od Boba Motoring s 1250 koňmi pobije moderní supersporty

Šílený VW Golf II s 1250 koňmi pobije moderní supersporty (video)

Dnes 13:52

Nenápadný černý dvojkový VW Golf napráská ve sprintu vaší M5, než se nadějete. Může se totiž směle postavit nejrychlejším autům planety...




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

 

iSport.cz

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje Šafářová i Berdych

ONLINE: Plíšková přejela Strýcovou, v Miami hraje…

České derby v osmifinále prestižního turnaje v Miami s přehledem ovládla nasazená dvojka Karolína Plíšková,…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a nevolejme po dalších zbytečných regulacích

Dabing v televizi: Zabíjí angličtinu? Věřme trhu a…

Máme zde již 13. týden roku 2017, láme se nám březen a duben. Jaro a jarní alergie jsou tu… nicméně ve svém…

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí deportují manžela z USA

Žena volila Trumpa a teď zjistila, že kvůli němu jí…

Někteří lidé volili Donalda Trumpa, aby udělal pořádek. Najednou zjistili, že jeho opatření dopadnou i na ně.