3.9. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Policejní Porsche, Tatraplán a další unikáty, takové je automuzeum v Bruselu

 

Bruselské muzeum Autoworld fungující již od roku 1986 nabízí zajímavý průhled automobilovou historií. Aktuálně láká také na výstavu unikátních Ferrari.

Belgii si obvykle nespojíme s automobilovým průmyslem, v Evropě jsou s auty spjaty spíše jiné státy, jako Německo či Velká Británie, jenže i tenhle malý stát Beneluxu toho do historie autoprůmyslu řekl hodně. Pochází odtamtud známí designéři (Luc Donckerwolke, Dirk van Braeckel, kteří působili i ve Škodě Auto), úspěšní závodníci (Jacky Ickx, Stoffel Vandoorne) a nechybí tam ani závodní okruhy (Spa-Francorchamps, Zolder) nebo vývojová centra automobilek (Ford, Toyota). Není tak divu, že se v metropoli Belgie nachází velké automobilové muzeum, kterým bude každý fanoušek aut nadšen.

Muzeum Autoworld fungující od roku 1986 je umístěné v jedné z budov v bruselském Parc du Cinquantenaire, který původně vznikl na konci devatenáctého století pro národní výstavu. Zatímco dříve budova rozléhající se na 8.000 m2 sloužila různými způsoby, hostila mnohé výstavy, za války byla garáží pro německou armádu a po ní dokonce fungovala jako odpočinkové místo pro závodní poštovní holuby, dnes je domovem pro více než 250 vozidel.

Základem expozice jsou automobily z obří sbírky rodiny Mahy z belgického Gentu, která vlastní na tisícovku vozidel. Čtvrtina se nachází právě v bruselském Autoworldu, zatímco zbytek je umístěn v muzeu Mahymobiles v městečku Leuze-en-Hainaut, které obydluje budovu s plochou dokonce 20.000 m2.

Tip na výlet: Dopravní muzeum v Drážďanech. Auta uprostřed renesance

Mahymobile je tak možná co do počtu vystavených aut mnohem větší, jenže Autoworld se rozhodně nenechá ničím zahanbit. Bruselská expozice je rozdělena do několika zón, přičemž z hlediska Belgičanů je rozhodně nejdůležitější ta věnovaná domácím automobilům a obecně historii automobilového průmyslu v této zemi. Nejde přitom jen o historické vozy z Belgie od dávno zaniklých značek Minerva nebo Vivinus, ale také o díla výrobce sporťáků Gillet, který dodnes funguje. V souvislosti s Belgií je pak nutné zmínit i vozidla bývalého belgického krále Baudouina (Cadillac Eldorado a Lincoln Continental) nebo třeba Porsche 911, které sloužilo u tamějších policejních sil. Slavný sporťák mimochodem používali i policisté v sousedním Nizozemí.

Zajímavou zónou je i ta věnovaná designérské práci, která je plná aut známých stylistů a designérských center, ať už od Bugatti, Italdesignu nebo Bertoneho. Chybět nemůže ani sekce věnovaná závodním autům, která se pravidelně obměňuje. Aktuálně v Bruselu uvidíte třeba Lancii Stratos, Lancii 037 nebo Porsche 906.

V expozici nechybí ani český zástupce v podobě Tatry 600 (alias Tatraplanu), kterého doplňují i další vozy z východního bloku. Hned vedle stojí Moskvič 400, neboli upravený Opel Kadett z meziválečného období, opodál je i Trabant 601. Našince ale možná spíše zajmou pro nás ne tolik známé vozy jako elegantní Borgward Isabella, obří kupé Lincoln Continental nebo NSU Ro 80 poháněné wankelových motorem, které v dobách socialistického zřízení nebyly zrovna tradiční součástí československých ulic.

Na návštěvě v Tatra museu v Kopřivnici: Severskou klenotnici může kdekdo závidět!

Při naší návštěvě pak v rámci expozice nechyběla ani výstava věnovaná letošnímu sedmdesátiletému výročí od založení automobilky Ferrari. A popravdě řečeno jsme se díky tomu najednou v Bruselu cítili skoro jako v Maranellu. Vedle těch „typických“ ořů (Dino, Testarossa, F40) byly mezi exponáty také opravdové unikáty jako 250 LM, poháněné uprostřed uloženým dvanáctiválcem a nasazované v Le Mans, atypický koncept Conciso, speedster poprvé prezentovaný na frankfurtském autosalonu 1993, nebo Sergio, vyrobené jen v šesti kouscích. Některé vystavené vozy navíc patřily slavným majitelům, ať už herci Jeanu-Paulovi Belmondovi nebo zpěváku Ericu Claptonovi, což dále zvyšovalo jejich hodnotu.

Jestliže vás bruselské muzeum Autoworld zaujalo a zvažujete jeho návštěvu, vězte, že výstava k sedmdesátinám Ferrari tuto neděli končí. Už v neděli 9. září však v Bruselu startuje další speciální výstava, tentokrát věnovaná padesátiletému výročí od založení AMG, na které se ukáže 12 vozidel této sportovní divize Mercedesu. K vidění tak toho v Autoworldu bude stále hodně. Jestliže do Bruselu míříte, rozhodně muzeum na adrese Parc du Cinquantenaire 11 navštivte.

Foto: Magdalena Burešová

Spolupracujeme s TipCars.com
Itálii dramaticky zdražují dluhy Itálii dramaticky zdražují dluhy

Nečekaně vysoký schodek římského rozpočtu hrozí problémy…

Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost Deník E15 vydává další exkluzivní magazín E15 Premium – Jak vyhrát budoucnost

Jak vyhrát budoucnost, vám poradí letošní páté číslo…

Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun Kapsch: Stát v mýtném tendru ztratí až 12 miliard korun

Postup ministerstva dopravy při zadávání provozu mýtného…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank Nová Tatra pro hasiče do detailu: Titan je extrémní, má nahradit tank

Morálně i fakticky zastaralý hasičský tank má nahradit…

Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

FSO Polonez: Polský hatchback od Giugiara slaví 40 let

Včera

Hatchback polské značky s italskou technikou i designem patřil mezi automobilové vytrvalce. Vyráběl se dlouhých 24 let.




Blesk.cz

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se nejvíc ptáte? Jak dlouho můžete volat?

Odborníci z úřadu práce na telefonu Blesku! Na co se…

Pozor! Je to tady. Startuje další ročník unikátního projektu Blesku Odborníci na telefonu. DNES od 10 do 12…

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod britskou metropolí? Stanice duchů, válečné bunkry a další!

Tajemné londýnské podzemí: Co všechno se skrývá pod…

Podzemní poštovní železnice, »stanice duchů«, či římské lázně a amfiteátr. Londýn turistům nenabízí jen tuctové…

 

iSport.cz

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k sobě mají blízko?

Hübschman o Ukrajině, válce i Ševčenkovi: Proč k…

Česká reprezentace se může v úterý vrátit do boje o vítězství ve skupině v Lize národů. Navázat na Ukrajině na…

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza Vlasta je drsná!

Kdo hlídá vítěze Velké pardubické? Pozor, koza…

Kopce zalité sluncem, zdánlivá pohoda a klid. Koně za miliony ve stájích hlídá rohatá koza Vlasta. „Radši jsem…

 

Reflex.cz

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde nejdřív za čtyři roky

Jasná zpráva z voleb: Referendum v Česku projde…

Obecné referendum patří mezi hlavní témata české politiky posledních let. Přestože by v současném rozložení sil…

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Pohřeb Kočkových: Jak jsem se styděl za své spoluobčany

Byl jsem v pátek – na jako čumil, ale pracovně – na pohřbu Jana Kočky, mladého kluka, který z blbosti sedl do…