Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 911 Speedster: Čtvrtá generace

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
Porsche v Paříži představí limitovanou sérii speciálního modelu 911 Speedster. Novinka odkazuje na stejnojmenný model řady 356 z roku 1953.

Nové Porsche 911 Speedster se od ostatních devětsetjedenáctek na první pohled zásadně liší. Přesně jako jeho prapředek z padesátých let a stejnojmenné modely z konce osmdesátých a první poloviny devadesátých let se pyšní velmi nízkou siluetou.

Sportovní otevřený vůz se vyznačuje o 60 mm sníženým a více sklopeným čelním oknem stejně jako specifickým tvarem manuálně ovládané plátěné střechy, na jejímž pevném krytu je ve složeném stavu dvojice typických vyboulení. Právě jejich prostřednictvím se nový 911 Speedster přibližuje svým stejnojmenným předchůdcům. K ještě sportovnějšímu vzhledu přispívají o 44 mm rozšířené zadní partie z modelů s pohonem všech čtyř kol.

Porsche 911 Speedster je po modelech Sport Classic a Carrera GTS třetím typem modelové řady 911, k jehož pohonu slouží výkonnější provedení motoru z Carrery S. Plochý šestiválec se může pochlubit výkonem zvýšeným z 283 kW (385 k) na rovných 300 kW (408 k). K zadním kolům spojeným mechanickým samosvorným diferenciálem přenáší výkon motoru sedmistupňová dvouspojková převodovka PDK.

Podle tiskových materiálů, které však neuvádějí dynamické schopnosti novinky, dosahuje nový Speedster díky systému Porsche Intelligent Performance kombinované spotřeby paliva 10,3 l na 100 km. Tato hodnota odpovídá standardnímu modelu 911 Carrera S Cabriolet bez Powerkitu.

Mezi položky standardní výbavy patří i adaptivní podvozek PASM (Porsche Active Suspension Management) stejně jako keramická brzdová soustava PCCB (Porsche Ceramic Composite Brake). Pro zajištění vysokého standardu bezpečnosti byl speciálně pro tento model vyvinut zdokonalený systém ochrany proti převrácení.

Speciálně pro model 911 Speedster byl navržen odstín modré barvy Pure Blue, kontrastující se ztmavenou vnitřní částí světlometů, jeho okružím, černým rámem čelního skla a dalšími detaily. Na přání lze Speedster bez příplatku objednat také v bílé barvě Carrara White. Oproti ostatním modelům řady 911 má Speedster přepracovaný tvar předního i zadního nárazníku a specifický tvar bočních prahů.

V interiéru doplňuje čalounění jemnou černou kůží řada doplňků v barvě karoserie. Ty představuje například provedení středních částí sedadel připomínajících šachovnicovou vlajku či bočnice sedadel v barvě vozu.

Myšlenka provedení Speedster pochází od divize Porsche Exclusive, která se zaměřuje na speciální limitované série vozů Porsche. Model 911 Speedster může být považován za předznamenání oslav k příležitosti 25. výročí založení Porsche Exclusive, které připadá na rok 2011. Mezi úspěšné projekty této divize patří i model 911 Sport Classic.

Cena modelu 911 Speedster pro český trh je stanovena na 5.122.000,- Kč včetně DPH. Českému trhu představí tuto novinku společnost Porsche Inter Auto CZ na konci letošního roku.

Pohled do historie

První model s označením Speedster byl odvozen do modelu Porsche 356 v roce 1953 a charakterizovalo jej nízké čelní sklo, jehož horní okraj byl pouhých 1120 mm nad zemí.

Hmotnost tohoto vozu se pohybovala okolo 770 kg, tedy přibližně o 50 kg méně než u kupé řady 356. Vyráběl se s motory o objemu 1,5 l a 1,6 l, které nabízely výkony od 40 kW (54 k) až po 77 kW (105 k). Výroba probíhala v karosárně Reutter v letech 1954 až 1958.

První Porsche 911 Speedster vzniklo již v roce 1981, ale tehdejší vedení automobilky dalo přednost klasickému kabrioletu. Sériový Speedster, jehož jméno i design odkazují na slavné Porsche 356 Speedster z padesátých let, měl premiéru až v roce 1987 na IAA ve Frankfurtu nad Mohanem.

Základem první generace 911 Speedster vyráběné v letech 1987 až 1989 byl kabriolet Carrera 3,2 s plochým vzduchem chlazeným šestiválcem o objemu 3,2 litru a výkonem 170 kW (231 k). Maximální rychlost se pohybovala okolo 230 km/h, ale díky turbulencím vzduchu v interiéru ji se staženou střechou okusili jen ti nejotrlejší.

Ve srovnání s výchozím kabrioletem byl Speedster podle automobilky o 70 kg lehčí, ale ve skutečnosti to bylo jen o 40 kg. Oblíbeným doplňkem pro Speedster byla sada Turbo Look, obsahující širší blatníky a další komponenty přibližující atmosférické verze přeplňované 911 Turbo. Tato sada zároveň stírala váhovou výhodu nad kabrioletem na nulu.

Zajímavé a zároveň velmi málo rozšířené provedení bylo Clubsport Speedster. U něj bylo možné demontovat čelní sklo i hrb za sedadly a na jejich místo umístit plastový kryt přes celý interiér, v němž byl výřez pouze nad sedadlem řidiče. Dostat se do interiéru vozu s tímto krytem vyžadovalo trochu cviku a ohebná záda, protože kryt byl vzadu na pantech a nadzvedával se vpředu jako kapota. Bylo tedy potřeba otevřít dveře shrbit se pod kryt, usadit se, zavřít dveře a nakonec přiklopit a zajistit kryt. Řidiči pak z vozu vykukovala pouze hlava.

V období od září roku 1987 do července roku 1989 bylo vyrobeno celkem 2065 Speedsterů první generace, z nichž jen 171 nebylo vybaveno sadou Turbo Look.

Druhá generace Porsche 911 Speedster byla založena na modelové řadě s interním označením 964. Kola zadní nápravy poháněl vzduchem chlazený šestiválec o objemu 3,6 litru z Carrery 4 naladěný opět na výkon 170 kW (231 k). Podvozek měl výrazně tvrdší nastavení než výchozí kabriolet a opět bylo ušetřeno 40 kg hmotnosti, resp. 50 kg u provedení Clubsport.

Nabídku příplatkové výbavy opustila sada Turbo Look a to i přes skutečnost, že u předchozí verze patřila k nejpopulárnějším doplňkům. Novinkou byla sedadla Recaro, jejichž zadní strana byla v barvě karoserie. V první polovině devadesátých let bohužel zákazníci příliš netoužili po spartánském Speedsteru a namísto plánovaných 3000 vozů jich vzniklo jen 936. Produkce tohoto modelu probíhala od října roku 1992 do července roku 1994.

V roce 1993 se ve Frankfurtu nad Mohanem představila nová generace 993, která je často označována jako nejlepší ze všech vzduchem chlazených devětsetejedenáctek. Realita je taková, že je rozhodně nejpropracovanější. I od ní měl být odvozen Speedster, ale automobilka údajně vyrobila pouze dva prototypy a po neúspěchu předchozí verze 964 od sériové produkce upustila.

I přesto několik soukromníků svépomocí modernizovalo exteriér svých Speedsterů do podoby nevyráběné třetí generace odvozené od řady 993. To jim umožnila skutečnost, že na skelet karoserie Carrery 3.2 i řady 964 je možné namontovat blatníky, kapoty a nárazníky z řady 993 a na dveřích stačí vyměnit kliky a zpětná zrcátka.

      

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (11)
23. 9. 2010 13:31
Re: Speedster
uz prechod z 996 na 997 byl velkym krokem vpred (tzn. priblizeni designu zpet k nejpovedenejsi 911 tzn. 993) a 998 by se mela 993 jeste o kousek priblizit, tak jsme na vysledek zvedav.
Avatar - white label
23. 9. 2010 12:14
Re: Speedster
Já bych ho už designově ani moc nepřebrušoval, a když tak jen velejemně a stačí spíš "leštit"... :-)
Copak 918 Spyder není hybrid? ;-)

P.S. Porovnáním designu 996 a 997 lze snadno zjistit, že v tomto případě méně ("brousit") znamená spíš celkově "více"...
23. 9. 2010 11:59
PRAVDA Č. 911
PORSCHE 911 :yes: je důkazem toho, jak silniční pravda a láska vítězí nad silniční lží a nenávistí...

Absolutní auto, absolutní technika, absolutní styl. V předmětné limitce pak ještě navíc absolutní... touha.

BRAVO PORSCHE :yes:
23. 9. 2010 11:39
pekne
tieto hrbále teda fakt nemusim :no:
23. 9. 2010 11:12
Re: Speedster
>:D Tak teď si mě dostal >:D To bude tvrdej ořech pro konstruktéry :yes: