Porsche 918 Spyder v Ženevě 2010

Porsche 918 Spyder v Ženevě 2010

 
 

Jedním z největších překvapení letošního autosalonu v Ženevě se stalo odhalení konceptu Porsche 918 Spyder. Design jeho karoserie má odkazovat na legendární model 917 i na současný závodní RS Spyder

Jedním z největších překvapení letošního autosalonu v Ženevě se stalo odhalení konceptu Porsche 918 Spyder.

Design jeho karoserie má odkazovat na legendární model 917 i na současný závodní RS Spyder. Fanoušci značky ovšem v jeho ladných liniích odhalí křivky řady dalších slavných vozů Porsche.

Dvoumístný roadster je poháněn zážehovým vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Ten nabízí výkon přes 368 kW v 9200 min-1. Spalovací motor je dalším vývojem úspěšného 3,4litrového agregátu ze závodního Porsche RS Spyder, úspěšného zejména za oceánem v sérii ALMS, ale také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Je umístěn před zadní nápravou. Součástí hybridního systému jsou i elektromotory. Jeden je u přední a druhý u zadní nápravy a celkem poskytují maximální výkon 160 kW.

Točivý moment se přenáší na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe). Ta se stará o přenos síly jak zážehového, tak i zadního elektrického motoru. Ten přední využívá pevného převodového poměru.

Porsche 918 Spyder je plug-in hybrid, jeho kapalinou chlazené lithium-iontové baterie tedy lze dobíjet přímo z běžné elektrické sítě. Nacházejí se za sedadly obou pasažérů. Akumulátory ale získávají dodatečnou energii i při brzdění vozu. Při prudké akceleraci přijde vhod.

Tlačítka na volantu umožňují řidiči vybrat si mezi čtyřmi jízdními režimy. E-Drive slouží pro provoz pouze na elektřinu až do vzdálenosti 25 km. Hybridní mód využívá síly obou druhů motorů flexibilně v závislosti na podmínkách, od úsporné jízdy až po důraz na vysoký výkon.

Sport Hybrid se používá tehdy, když si chce posádka užít rychlosti. Opět jsou v činnosti oba systémy pohonu, ale co nejvíce točivého momentu jde na zadní nápravu. Nakonec je tu Race Hybrid. Zde je pochopitelně vše zaměřeno na takřka závodní nasazení. Při předjíždění lze stisknout tlačítko E-Boost, které přidá potřebný výkon nashromážděný v bateriích.

Porsche 918 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,2 s a dosahuje největší rychlosti 320 km/h. Na Nordschleife zajel tento vůz čas pod 7:30 min. Byl tedy rychlejší než dnes již legendární Porsche Carrera GT! Jenže, automobil umí být i úsporný, kombinovaná spotřeba 3 l/100 km hovoří jasnou řečí. Je však potřeba dodat, že nízká hodnota je dána využitím kapacity akumulátorů a nečinností osmiválce po většinu evropského jízdního cyklu, v němž se spotřeba měří.

Konstrukce má závodní původ. Podvozek tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík. Celek je nejen velmi tuhý, ale díky využití lehkých materiálů váží automobil méně než 1490 kg.

Tvarem připomíná jak poměrně nedávno v omezené sérii vyrobenou Carreru GT, tak i současný RS Spyder. Můžeme v něm najít ale také odkazy na minulost, například na legendární Porsche 917. Pro stuttgartského výrobce je typická variabilní aerodynamika, zadní spoiler je nastavitelný. Ochranné oblouky za opěrkami hlavy obou cestujících přecházejí do kapoty motoru, ve které najdeme nasávací otvory.

V interiéru, či spíše v kokpitu, jsou nejen dvě anatomická sedadla, ale také například trojice kruhových přístrojů před řidičem, rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva a baterií. Jejich design nezapře inspiraci šedesátými léty 20. století. Přístroje umí navíc měnit barvu od zelené po červenou v závislosti na nastaveném jízdním režimu.

Středová konzola se zvedá směrem do palubní desky. Většina na ní umístěných ovladačů je dotykových, další tlačítka jsou přímo na volantu, řidič je tak má plně k dispozici.

Na závěr se zmiňme o funkci Range Manager. Aktivuje se na centrálním displeji a používá mapy z navigace. Informuje také o zbývajícím dojezdu vozu, a to jak při úsporné jízdě, tak i využití výkonového potenciálu. Rovněž uvádí, zda je možné určitého cíle zejména ve velkých městech dosáhnout pouze na elektrický pohon, zejména ve velkých městech. Samozřejmostí je zprostředkování informací o dobíjecích stanicích v okolí místa, kde se vůz právě nachází.

Aleš Sleeper Dragoun


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye Tusk: EU má reálnou šanci uzavřít migrační trasu z Libye

Státy Evropské unie zajistí, že severoafrická část…

Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní Za vánoční nákupy potravin si připlatíte, tuzemák však zlevní

Jedním z ústředních témat posledních týdnů byla v české…

Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn Putin: USA chtějí vytlačit Rusko z evropského energického trhu a zdražit plyn

Sankce, které vůči Rusku schválil americký Kongres v…

 
Zdroj: redakce

Štítky Porsche Ženeva 2010

 












Blesk.cz

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu doopravdy patří!

Tajný byt Hany Gregorové: Šokující zjištění, komu…

Jako by nestačily skandály, které na Hanu Gregorovou (65) v jednom kuse vytahuje její bývalý milenec Ondřej…

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země stanula labouristka Ardernová

Nový Zéland má po měsíci premiérku. V čele země…

V čele Nového Zélandu stane po zářijových volbách vůdkyně Novozélandské strany práce Jacinda Ardernová (37).…

 

iSport.cz

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Sport Magazín: Jednoduchý je chytrý, slyšel Rutta od Keitha

Nikdy nepůsobil v cizině. Nebyl draftovaný. Před třemi lety hrál v první lize proti Šumperku nebo Benátkám. A…

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů jsem očekával víc

Naštvaný Vrba: Byli jsme pomalí, od některých hráčů…

PŘÍMO Z LUCERNU | Selhání. Jinak se výkon Plzně proti Luganu označit nedá. Viktoria lehla pod nohy velmi…

 

Reflex.cz

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost nejvyššího stupně

Ekonom Vladimír Pikora: Po volbách přijde naštvanost…

Něco vám řeknu – nikdy slepě nespoléhejte na čísla! Já jsem to udělal jednou a ovlivnilo to zbytek mého života.

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné! Vrátí se politická politika?

Zítra k volbám, nenechme za sebe rozhodovat jiné!…

Kdysi i v Česku populární slovenský satirik Milan Markovič by dnes patrně řekl „Zvolebnívá sa“, a to na plné…