Porsche 918 Spyder v Ženevě 2010

Porsche 918 Spyder v Ženevě 2010

 
 

Jedním z největších překvapení letošního autosalonu v Ženevě se stalo odhalení konceptu Porsche 918 Spyder. Design jeho karoserie má odkazovat na legendární model 917 i na současný závodní RS Spyder

Jedním z největších překvapení letošního autosalonu v Ženevě se stalo odhalení konceptu Porsche 918 Spyder.

Design jeho karoserie má odkazovat na legendární model 917 i na současný závodní RS Spyder. Fanoušci značky ovšem v jeho ladných liniích odhalí křivky řady dalších slavných vozů Porsche.

Dvoumístný roadster je poháněn zážehovým vidlicovým osmiválcem umístěným uprostřed. Ten nabízí výkon přes 368 kW v 9200 min-1. Spalovací motor je dalším vývojem úspěšného 3,4litrového agregátu ze závodního Porsche RS Spyder, úspěšného zejména za oceánem v sérii ALMS, ale také ve slavném závodě 24 hodin Le Mans. Je umístěn před zadní nápravou. Součástí hybridního systému jsou i elektromotory. Jeden je u přední a druhý u zadní nápravy a celkem poskytují maximální výkon 160 kW.

Točivý moment se přenáší na zadní kola prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky PDK (Porsche-Doppelkupplungsgetriebe). Ta se stará o přenos síly jak zážehového, tak i zadního elektrického motoru. Ten přední využívá pevného převodového poměru.

Porsche 918 Spyder je plug-in hybrid, jeho kapalinou chlazené lithium-iontové baterie tedy lze dobíjet přímo z běžné elektrické sítě. Nacházejí se za sedadly obou pasažérů. Akumulátory ale získávají dodatečnou energii i při brzdění vozu. Při prudké akceleraci přijde vhod.

Tlačítka na volantu umožňují řidiči vybrat si mezi čtyřmi jízdními režimy. E-Drive slouží pro provoz pouze na elektřinu až do vzdálenosti 25 km. Hybridní mód využívá síly obou druhů motorů flexibilně v závislosti na podmínkách, od úsporné jízdy až po důraz na vysoký výkon.

Sport Hybrid se používá tehdy, když si chce posádka užít rychlosti. Opět jsou v činnosti oba systémy pohonu, ale co nejvíce točivého momentu jde na zadní nápravu. Nakonec je tu Race Hybrid. Zde je pochopitelně vše zaměřeno na takřka závodní nasazení. Při předjíždění lze stisknout tlačítko E-Boost, které přidá potřebný výkon nashromážděný v bateriích.

Porsche 918 dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za méně než 3,2 s a dosahuje největší rychlosti 320 km/h. Na Nordschleife zajel tento vůz čas pod 7:30 min. Byl tedy rychlejší než dnes již legendární Porsche Carrera GT! Jenže, automobil umí být i úsporný, kombinovaná spotřeba 3 l/100 km hovoří jasnou řečí. Je však potřeba dodat, že nízká hodnota je dána využitím kapacity akumulátorů a nečinností osmiválce po většinu evropského jízdního cyklu, v němž se spotřeba měří.

Konstrukce má závodní původ. Podvozek tvoří skořepina z laminátu vyztuženého uhlíkovými vlákny (CFP – carbon-fibre reinforced plastic) kterou doplňují hliník a hořčík. Celek je nejen velmi tuhý, ale díky využití lehkých materiálů váží automobil méně než 1490 kg.

Tvarem připomíná jak poměrně nedávno v omezené sérii vyrobenou Carreru GT, tak i současný RS Spyder. Můžeme v něm najít ale také odkazy na minulost, například na legendární Porsche 917. Pro stuttgartského výrobce je typická variabilní aerodynamika, zadní spoiler je nastavitelný. Ochranné oblouky za opěrkami hlavy obou cestujících přecházejí do kapoty motoru, ve které najdeme nasávací otvory.

V interiéru, či spíše v kokpitu, jsou nejen dvě anatomická sedadla, ale také například trojice kruhových přístrojů před řidičem, rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva a baterií. Jejich design nezapře inspiraci šedesátými léty 20. století. Přístroje umí navíc měnit barvu od zelené po červenou v závislosti na nastaveném jízdním režimu.

Středová konzola se zvedá směrem do palubní desky. Většina na ní umístěných ovladačů je dotykových, další tlačítka jsou přímo na volantu, řidič je tak má plně k dispozici.

Na závěr se zmiňme o funkci Range Manager. Aktivuje se na centrálním displeji a používá mapy z navigace. Informuje také o zbývajícím dojezdu vozu, a to jak při úsporné jízdě, tak i využití výkonového potenciálu. Rovněž uvádí, zda je možné určitého cíle zejména ve velkých městech dosáhnout pouze na elektrický pohon, zejména ve velkých městech. Samozřejmostí je zprostředkování informací o dobíjecích stanicích v okolí místa, kde se vůz právě nachází.

Aleš Sleeper Dragoun


Fotogalerie z výstaviště
 
Spolupracujeme s TipCars.com
Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu Nový ministr průmyslu nechce, aby OKD spadlo do rukou Babišovu ministerstvu

Ministerstvo průmyslu a obchodu odmítá návrh, aby…

Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem Zeman se poprvé setkal s Havlíčkem, příští týden ho jmenuje ministrem

Prezident Miloš Zeman jmenuje příští týden novým…

Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu Katar investuje pět miliard liber do britské infrastruktury, chce zmírnit dopady brexitu

Katar hodlá v příštích pěti letech investovat v Británii…

Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou Babišův Hartenberg koupil další kliniku. Již osmnáctou

Skupina FutureLife patřící do fondu Hartenberg přikoupila…

 
Zdroj: redakce
 













Blesk.cz

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil jsem, že s Ridim něco má!

Tanečník Onder poprvé o své ex Hunčárové: Tušil…

Milenecký vztah kuchaře Emanuela Ridiho (43) a tanečnice Lucie Hunčárové (31) byl už dlouho veřejným tajemstvím.…

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci, uvízla pět dní v poušti

Nechala i posmrtný vzkaz. Amber věřila navigaci,…

Studentka Amber VanHecke (24) na svůj výlet ze South Rimu v Arizoně už nikdy nezapomene. Poté, co se snažila…

 

iSport.cz

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy, Shiffrinová ale vyjela třikrát víc

Zimní boháči! Koukalová vládne mezi Čechy,…

Sjezdařka Mikaela Shiffrinová si z lyžařů, snowboardistů a biatlonistů vydělala v uplynulé zimě nejvíce na…

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je mezi nejhoršími posilami

Van Kessel hoří i v Polsku! Po odchodu ze Slavie je…

Jeho příchod do Polska vyvolal snad ještě větší zájem médií, než tomu bylo v Česku, když přestupoval z Trenčína…

 

Reflex.cz

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Jsou politici neomezení vládci a dočasní majitelé státu?

Pan prezident nám nedávno oznámil, že bude zase kandidovat. Co jsme se na tu zprávu načekali. Komentářů…

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je nebezpečím pro demokracii

Německá média otáčejí: Islámský radikalismus je…

Po atentátu islámského fanatika v Berlíně v prosinci 2016 se začala německá média obšírně věnovat tématu islámu…