Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 919 pro Le Mans bude mít motor V4

Porsche 919
Porsche 919
Porsche 919
Porsche 919
12 Fotogalerie
Diskuze (14)
Porsche opět překvapilo. Jeho LMP1 speciál 919 bude opravdu vybaven dvoulitrovým přeplňovaným čtyřválcem, navíc dokonce vidlicovým!

Porsche nás ohledně svého letošního vstupu do vytrvalostních závodů Le Mans udržuje ve stálém napětí. Nejprve nám předložilo fotografie svého prototypu v maskovací fólii, pak přidalo akční video a následně nás zaskočilo rozhodnutím vsadit na downsizovaný, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec a dva systémy rekuperace. Nyní na nás vybalilo další překvapení.

Svou účast v Le Mans Porsche bere natolik vážně, že speciálně pro 919 vyvinulo čtyřválec 2.0 TDFI, ovšem vidlicový(!), tedy se dvěma válci ve dvou řadách, což je jedno z nejméně populárních řešení při stavbě motoru a ještě nikdy nebylo použito ve vrcholné motoristické soutěži týmem s vítěznými ambicemi.

V4 2.0 bude mít prý čtyřventilovou techniku a "neobvykle široký úhel rozevření válců". Ten dnes většinou u vidlicových motorů činí 90°, ale poměrně časté je také 120°, což má sice příznivý vliv na těžiště, zvětšují se ale vibrace druhého řádu. Bližší informace o motoru si ve Weissachu nechávají na později, není ovšem zcela vyloučeno, že tím širokým úhlem rozevření může Porsche myslet pro tuto automobilku klasičtější boxer - i v padesátých letech v Le Mans prezentovalo svůj plochý motor jako vidlicový s úhlem 180 stupňů. Pak by to celé dávalo daleko větší smysl, protože problémy s vibracemi vidlicového čtyřválce by v případě boxeru zmizely.

Porsche 919 bude mít kromě dvoulitrového čtyřválce také dva systémy rekuperace energie. Zatímco turbomotor bude pohánět zadní kola, elektromotor bude určen k pohonu těch předních, energii však bude získávat rekuperací z obou náprav. Vpředu jde o klasický KERS, získávající energii z brzd, vzadu pak ERS, využívající (stejně jako turbodmychadlo benzinového motoru) energie výfukových plynů. Stejným způsobem funguje i hybridní systém u Audi R18, Němci si myslí, že rekuperace ze zadních brzd není dostatečně efektivní, na rozdíl od Toyoty, která využívá KERS i vzadu.

Porsche zatím oznámilo jen čtyři jezdce, vůz 919 bude řídit Mark Webber, Timo Bernhard, Romain Dumas a Neel Jani. Podle neoficiálních informací Autosportu je má doplnit ještě Brendon Hartley a Marc Lieb. Závodní křest si LMP1 Porsche 919 odbude na šestihodinovce v Silverstone, která otevírá 20. dubna letošní ročník série WEC.

...že by byl dvoulitrový boxer příslibem obdobných, již dříve avizovaných čtyřválcových motorizací pro Cayman, Boxster a Macan? Nebo Porsche u produkčních modelů zůstane u klasičtějších I4?

Vstoupit do diskuze (14)