Porsche 919 pro Le Mans bude mít motor V4
Porsche nás ohledně svého letošního vstupu do vytrvalostních závodů Le Mans udržuje ve stálém napětí. Nejprve nám předložilo fotografie svého prototypu v maskovací fólii, pak přidalo akční video a následně nás zaskočilo rozhodnutím vsadit na downsizovaný, turbodmychadlem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec a dva systémy rekuperace. Nyní na nás vybalilo další překvapení.
Svou účast v Le Mans Porsche bere natolik vážně, že speciálně pro 919 vyvinulo čtyřválec 2.0 TDFI, ovšem vidlicový(!), tedy se dvěma válci ve dvou řadách, což je jedno z nejméně populárních řešení při stavbě motoru a ještě nikdy nebylo použito ve vrcholné motoristické soutěži týmem s vítěznými ambicemi.
V4 2.0 bude mít prý čtyřventilovou techniku a "neobvykle široký úhel rozevření válců". Ten dnes většinou u vidlicových motorů činí 90°, ale poměrně časté je také 120°, což má sice příznivý vliv na těžiště, zvětšují se ale vibrace druhého řádu. Bližší informace o motoru si ve Weissachu nechávají na později, není ovšem zcela vyloučeno, že tím širokým úhlem rozevření může Porsche myslet pro tuto automobilku klasičtější boxer - i v padesátých letech v Le Mans prezentovalo svůj plochý motor jako vidlicový s úhlem 180 stupňů. Pak by to celé dávalo daleko větší smysl, protože problémy s vibracemi vidlicového čtyřválce by v případě boxeru zmizely.
Porsche 919 bude mít kromě dvoulitrového čtyřválce také dva systémy rekuperace energie. Zatímco turbomotor bude pohánět zadní kola, elektromotor bude určen k pohonu těch předních, energii však bude získávat rekuperací z obou náprav. Vpředu jde o klasický KERS, získávající energii z brzd, vzadu pak ERS, využívající (stejně jako turbodmychadlo benzinového motoru) energie výfukových plynů. Stejným způsobem funguje i hybridní systém u Audi R18, Němci si myslí, že rekuperace ze zadních brzd není dostatečně efektivní, na rozdíl od Toyoty, která využívá KERS i vzadu.
Porsche zatím oznámilo jen čtyři jezdce, vůz 919 bude řídit Mark Webber, Timo Bernhard, Romain Dumas a Neel Jani. Podle neoficiálních informací Autosportu je má doplnit ještě Brendon Hartley a Marc Lieb. Závodní křest si LMP1 Porsche 919 odbude na šestihodinovce v Silverstone, která otevírá 20. dubna letošní ročník série WEC.
...že by byl dvoulitrový boxer příslibem obdobných, již dříve avizovaných čtyřválcových motorizací pro Cayman, Boxster a Macan? Nebo Porsche u produkčních modelů zůstane u klasičtějších I4?