Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche 921: Vize následníka 928 od Anthonyho Colarda

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
Ani Porsche neminula vlna downsizingu a v současnosti se zaměřilo na čtyřválce, dokonce i do V a pro závodní stroje. Jak by ale vypadalo produkční kupé s osmiválcem?

Porsche má stále některé kódy devítistovkové řady volné. Například nikdy nepoužilo trojčíslí 921. Právě to si vybral nezávislý francouzský automobilový návrhář Anthony Colard pro svou vizi velkého sporťáku z Zuffenhausenu. Nebo mu bylo zadáno? K tomu se ještě dostaneme. Jeho představa má každopádně pod kapotou imaginární motor V8 umístěný vpředu. Není nutné chodit daleko pro inspiraci: je jí model 928. Velké kupé s čistým designem z pera Anatola Lapina zaujalo před 37 lety natolik, že získalo prestižní titul evropského Automobilu roku 1978. Tehdy ještě porotu oslovovala hlavně technická vyspělost... Je pravdou, že někteří tvarům na chuť nepřišli. Například Eberhard Schulz, který v Lapinově týmu tehdy pracoval, se o něm i dnes vyjadřuje nepříliš lichotivě: „Vypadá jako rozjetá želva.“

Colard stvořil moderní porsche s retro prvky. Současnost je vidět a cítit hlavně zepředu, pro změnu zadní boční partie devětsetdvacetosmičku záměrně připomínají, ale lze z nich vytušit i aktuální 911 série 991. Odtoková hrana je ale mnohem výraznější a našlo v ní místo třetí brzdové světlo. Ostřejší verze čtyřmístné (no, spíše 2+2) 928 zde měly umístěné křídlo. To, nedejbože aktivní na návrhu chybí, ale bylo to podle Colardových slov cílem. Naopak nepostrádá velký nápis, který jasně odkazuje na příslušnost ke značce, originály je měly též. Pod difuzorem jsou umístěny dvě koncovky výfuků. Zajímavě je řešené otevírání víka zavazadelníku a vlastně i kapoty motoru. Přední část včetně světel má vyjadřovat technickou kvalitu vozu. Barevná desetipaprsková kola i pruhy na dveřích se jasně vracejí do historie, ale Porsche je používá stále. Hlavním stavebním materiálem na karoserii by měl být hliník, původní model z něj měl kromě motoru jen přední blatníky.

V případě 921 se jedná o zakázkovou práci, protože německá automobilka si byla vědoma toho, že v jejím současném portfoliu chybí čisté a jednoduché tvary. Proto Colarda požádala a on mohl použít i její logo na renderech. Sám řekl, že návrhy stvořil velmi rychle, během pouhých dvou týdnů. Tento muž stojí mimochodem i za projektem AC 5-28 Mont Ventoux pojmenovaným podle slavného závodu do vrchu, AC nemá nic společného s britským výrobcem Cobry, jedná se o iniciály autora. Nedávno byl vůz představen coby Dubai Roadster. Jedná se však o přepracovanou studii Desmosedici RR pro Local Motors roku 2009, té jako inspirace posloužila motorka od Ducati.

Mimochodem, víte, že v letech 1977-1995 bylo vyrobeno těsně přes 61 tisíc „žraloků“ typu 928, přesně 61.056? Porsche tehdy nebylo nijak velkou automobilkou a v případě luxusního GT s ambicemi supersportu se rozhodně nejednalo o levnou záležitost. Proto je toto číslo velmi slušné. Vize 921 zřejmě nikdy nebude zpracována do podoby byť jen funkčního exempláře, vývoj se ubírá poněkud jiným směrem... Ale každý fanoušek značky by si něco podobného určitě v garáži představit dokázal!

Aleš Dragoun
Diskuze (6)
1. 5. 2014 16:52
Nádhera
Skoro to nejhezčí co jsem za poslední dobu viděl. Nějaký lambo je proti tomu kýč jak prase.
Avatar - Martin911Turbo
28. 4. 2014 14:55
Re: nelíbí se
přesně tak, tato starší studie se mi zamlouvá mnohem více a zamlouvá se mi i nástupce 928, defakto dvoumístná upravená Panamera by byl dobrý základ
stále bych si chtěl někdy v životě pořídit 928 S4 nebo GTS
Avatar - flyboyeda
28. 4. 2014 14:42
Re: nelíbí se
upřímně si myslím že 928 by měla být bez nástupce
Avatar - Czerwik
28. 4. 2014 14:24
Re: nelíbí se
ani mne teda moc nie... keď nástupca 928, tak niečo takéto [odkaz]