Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Porsche: ANO pro Panameru Sports Coupé

Ondřej Láník
Diskuze (16)
Německý výrobce sportovních automobilů včera potvrdil, že čtvrtá řada bude opravdu čtyřdveřový čtyřmístný automobil, který ponese jméno Panamera. První zákazníci si budou muset počkat až do roku 2009, kdy by se v Lipsku mělo nové Porsche začít vyrábět!

Automobilka sužovaná nejrůznějšími nepotvrzenými zprávami, špionážními fotografiemi a skicami v předních německých médiích, konečně oficiálně potvrdila většinu z informací, které byly již dříve neoficiálně zvěřejněny. Čtyřdveřový automobil se sportovní siluetou pojme čtyři cestující, bude se jmenovat Panamera a na svět se dostane zřejmě až v roce 2009. To v případě, že vše půjde podle plánu, který schválilo vedení automobilky.

Nové Porsche již viděli první potenciální zákazníci a podle jejich svědectví prý půjde o sportovní čtyřdveřové kupé, jehož tvary připomínají klasické Porsche 911. Tedy žádné Porsche ve stylu Mercedesu R, o kterém hovořily dřívější spekulace německého Manager Magazinu. Pohon má mít na starost osmiválec z Porsche Cayenne Turbo (v atmosférickém a zážehovém provedení), resp. desetiválec z Carrery GT. Podle tiskové zprávy bude mít Panamera motor vpředu a pohon zadních kol, Auto Motor und Sport hovoří i o pohonu všech kol a dvouspojkové převodovce podobné konstrukce jakou nabízí VW Group pod jménem DSG.

Porsche potvrdilo, že nebude kooperovat s jiným výrobcem automobilů (jako to dělá v případě Cayenne), ale zaměří se na úzkou spolupráci s dodavateli. Pro Panameru bude vyvinuta mj. zcela nová podvozková platforma.

Karosérii bude, podle dříve zveřejněných neoficiálních informací, vyrábět Magna Steyr v rakouském Grazu a nalakovanou ji pak dopraví do nového lipského závodu Porsche (tzn. pravděpodobně přes území ČR), kde bude probíhat finální montáž.

Aby se v Lipsku Panamera usadila, bude potřeba rozšířit tento nový výrobní závod, což je naplánováno na rok 2006/2007. Porsche kvůli tomu zaměstná dalších 600 lidí v Lipsku a 400 ve vývojovém centru ve Weissachu a ve Stuttgartu-Zuffenhausenu, kde budou vyráběny motory pro čtyřdveřové Porsche.

Asi 40 procent všech dílů bude převzato z řad 911 a Cayenne, čímž budou sníženy vývojové a výrobní náklady. Německá přidaná hodnota (nákup levných dílů, prodej drahých hotových výrobků) na Cayenne, předmontovaném v bratislavském závodě VW činí více než 50 %, v případě Panamery má přidaná hodnota německé automobilky přesáhnout 70 % a tak visačka Made in Germany bude odpovídat realitě!

Oficiálně ohlášený plán odbytu hovoří o 20 tisících kusech a již nyní se podle Der Spiegelu počítá s tím, že bude možné v případě zavedení odvodit několik dalších karosářských variant.

Cena nového Porsche se bude pohybovat mezi 70000 a 100000 Euro, tedy někde mezi cenou současného základního Porsche 911 Carrera a Cayenne Turbo.

Dr. Wendelin Wiedeking, šéf Porsche AG, při příležitosti zveřejnění budoucnosti Panamery prohlásil: "Opravdu jsme věnovali tomuto rozhodnutí hodně času, ale teď víme jednu věc jistě: Panamera je správný model pro značku Porsche, protože má všechny znaky DNA opravdového sportovního vozu."

Ondřej Láník
Diskuze (16)