9.7. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Porsche vzpomíná na soutěžní 911, vrátí se na šotolinu? (video)

Porsche a rallye? V šedesátých, sedmdesátých a na začátku osmdesátých let minulého věku to nebylo nic výjimečného. Automobilka odhaluje svůj muzejní exponát z africké Safari Rally.

Vozy Porsche 911 se v automobilových soutěžích objevily poprvé v roce 1965. Výrobce nejen sportovních aut z Zuffenhausenu představuje na videu o něco mladší exemplář: verzi SC v legendárních barvách Martini z přetěžké Safari Rally 1978 (název East African Safari nesla pouze do roku 1974. Ač vypadá jako docela drsný offroad, měla pouze upravené zavěšení, zakrytovaný podvozek, odpovídající obutí a vepředu masivní ochranný rám se světelnou rampou, jinak je velmi blízká sérii. Produkční SC tehdy poháněl v zádi třílitrový vzduchem chlazený šestiválcový boxer s výkonem 132 kW, ještě tentýž rok se dočkal atmosférický agregát jemného zvýšení na 138 kW. Film je protkán efektními dobovými záběry ze soutěže.

Keňan Vic Preston jr. ji dlouho vedl, ale krátce před cílem při přejezdu jedné z řek narazil do skrytého velkého kamene, který poškodil zadní závěsy. Nakonec dojel domácí matador druhý. Legendární Švéd Björn Waldegård dorazil do cíle s dalším vozem čtvrtý. Safari nebyla žádnou procházkou, tehdy měřila 5.016 km, trvala pět dní a dokončilo ji pouhých 13 posádek ze 72 startujících! Prestonovo auto s číslem 14 na bocích se pak vrátilo do Zuffenhausenu a bylo uloženo do muzea, kde se nachází dodnes. Je tedy v původním stavu, jen opravené a umyté. Návrat továrního týmu Martini Porsche tedy nebyl zakončen triumfem. Paradoxně jej porazil Jean-Pierre Nicolas s šestiválcovým kupé Peugeot 504. A právě francouzská automobilka stála za tím, že se 911 jmenuje právě takhle. Ve Frankfurtu 1963 kupé debutovalo jako 901, ale „lev“ má označení s nulou uprostřed patentované...

Šéf archivu Dieter Landenberger na videu říká, že 911 je nejúspěšnějším závodním autem všech dob, jen ve třídách má přes 20 tisíc individuálních vítězství. Toto obří číslo se netýká jen rallye, ale i okruhů. Jen jejich seznam by vydal na hodně tlustou knihu, spíše několik dílů. Samozřejmě se tam počítají všechny generace loni padesátileté legendy. Připomeňme, že britský univerzál Vic Elford vyhrál Rallye Monte Carlo 1968 s tovární 911 T, o rok později triumfoval Björn Waldegård s verzí S a ročník 1978 ovládl s Carrerou Jean-Pierre Nicolas, ale tentokrát privátní. To už se jezdilo mistrovství světa, kde má značka ještě jeden nejcennější vavřín: z Korsiky 1980. Na středomořském ostrově jej vybojoval rovněž soukromník Jean-Luc Thérier.

Porsche 911 lze však na tratích rychlostních zkoušek potkat i dnes. Nemluvíme o závodech historiků, v nich je jejich přítomnost jaksi samozřejmá. Španělský šampionát asfaltových rallye má však GT třídu a ostrá sportovní kupé se prohánějí i ve Francii. Speciálům WRC pochopitelně konkurovat nemohou, jedná se o lehce modifikovaná produkční auta. Ale i tak je jejich přítomnost vítaným oživením startovních listin. Před časem se hodně spekulovalo o chystaném sériovém „off-road“ modelu 911 Safari, ale Porsche nám oplastované kupé pro polní cesty dosud neukázalo. Existuje vůbec?

JAKE.AUTO.CZ: Porsche 911 (přehled všech článků)








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Martini, baby? Dejte si Porsche 934/5 Kremer a Volkswagen T2 v jeho barvách Martini, baby? Dejte si Porsche 934/5 Kremer a Volkswagen T2 v jeho barvách

Společnost Bonhams zařadila do své květnové aukce…

Radikální a úžasná úprava klasického Porsche 911 od DP Motorsport Radikální a úžasná úprava klasického Porsche 911 od DP Motorsport

Jsou úpravy aut, jež dávno dosáhla veteránského věku,…

 



 
Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

TEST: Subaru BRZ Sport 2017 – Definice sporťáku

Dnes 12:51

Subaru BRZ prošlo v rámci modernizace desítkami dílčích změn. Všechny mají za následek, že je auto ještě lepší a hravější, než tomu bylo dosud. A to je co říct!




Blesk.cz

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na skejtu, pak hraní na lavičce

Matěj Homola z Wohnoutů: Pro dceru do školy na…

Zpěvák skupiny Wohnout Matěj Homola (43) je moderní táta. Nejdřív na skateboardu vyzvedl svou dcerku ze školy a…

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Poslanci odkývali výměnu televizí: Ty musí ustoupit mobilům

Novela zákona, kterou proslavil premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) sliby o snížení cen za mobilní data, prošla…

 

iSport.cz

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli. Připomíná mu Šilhavého

Kysela: Italský kouč Sparty? Beton jsme nehráli.…

Možná nikdo z Čechů nezná nového kouče Sparty Andreu Stramaccioniho lépe než Marek Kysela. Jednu sezonu ho zažil…

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i nenaleštěná současnost

Tady půjde Slavii o titul: Dvojaké vzpomínky i…

Před lety tu slavně porazila AS Řím, později na stejném místě euforicky postupovala do Ligy mistrů přes Ajax…

 

Reflex.cz

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Proč jsou Litevci největšími pijáky v Evropě?

Světová zdravotnická organizace vydala před několika dny souhrnnou zprávu o množství alkoholu vypitého…

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky kolumbijských geril ve výslužbě?

Polepšení bojovníci: Co bude s příslušníky…

Letos po více než padesáti letech podepsala kolumbijská vláda s nejstarší gerilou v zemi FARC dohodu o příměří.…