9.7. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Porsche vzpomíná na soutěžní 911, vrátí se na šotolinu? (video)

Porsche a rallye? V šedesátých, sedmdesátých a na začátku osmdesátých let minulého věku to nebylo nic výjimečného. Automobilka odhaluje svůj muzejní exponát z africké Safari Rally.

Vozy Porsche 911 se v automobilových soutěžích objevily poprvé v roce 1965. Výrobce nejen sportovních aut z Zuffenhausenu představuje na videu o něco mladší exemplář: verzi SC v legendárních barvách Martini z přetěžké Safari Rally 1978 (název East African Safari nesla pouze do roku 1974. Ač vypadá jako docela drsný offroad, měla pouze upravené zavěšení, zakrytovaný podvozek, odpovídající obutí a vepředu masivní ochranný rám se světelnou rampou, jinak je velmi blízká sérii. Produkční SC tehdy poháněl v zádi třílitrový vzduchem chlazený šestiválcový boxer s výkonem 132 kW, ještě tentýž rok se dočkal atmosférický agregát jemného zvýšení na 138 kW. Film je protkán efektními dobovými záběry ze soutěže.

Keňan Vic Preston jr. ji dlouho vedl, ale krátce před cílem při přejezdu jedné z řek narazil do skrytého velkého kamene, který poškodil zadní závěsy. Nakonec dojel domácí matador druhý. Legendární Švéd Björn Waldegård dorazil do cíle s dalším vozem čtvrtý. Safari nebyla žádnou procházkou, tehdy měřila 5.016 km, trvala pět dní a dokončilo ji pouhých 13 posádek ze 72 startujících! Prestonovo auto s číslem 14 na bocích se pak vrátilo do Zuffenhausenu a bylo uloženo do muzea, kde se nachází dodnes. Je tedy v původním stavu, jen opravené a umyté. Návrat továrního týmu Martini Porsche tedy nebyl zakončen triumfem. Paradoxně jej porazil Jean-Pierre Nicolas s šestiválcovým kupé Peugeot 504. A právě francouzská automobilka stála za tím, že se 911 jmenuje právě takhle. Ve Frankfurtu 1963 kupé debutovalo jako 901, ale „lev“ má označení s nulou uprostřed patentované...

Šéf archivu Dieter Landenberger na videu říká, že 911 je nejúspěšnějším závodním autem všech dob, jen ve třídách má přes 20 tisíc individuálních vítězství. Toto obří číslo se netýká jen rallye, ale i okruhů. Jen jejich seznam by vydal na hodně tlustou knihu, spíše několik dílů. Samozřejmě se tam počítají všechny generace loni padesátileté legendy. Připomeňme, že britský univerzál Vic Elford vyhrál Rallye Monte Carlo 1968 s tovární 911 T, o rok později triumfoval Björn Waldegård s verzí S a ročník 1978 ovládl s Carrerou Jean-Pierre Nicolas, ale tentokrát privátní. To už se jezdilo mistrovství světa, kde má značka ještě jeden nejcennější vavřín: z Korsiky 1980. Na středomořském ostrově jej vybojoval rovněž soukromník Jean-Luc Thérier.

Porsche 911 lze však na tratích rychlostních zkoušek potkat i dnes. Nemluvíme o závodech historiků, v nich je jejich přítomnost jaksi samozřejmá. Španělský šampionát asfaltových rallye má však GT třídu a ostrá sportovní kupé se prohánějí i ve Francii. Speciálům WRC pochopitelně konkurovat nemohou, jedná se o lehce modifikovaná produkční auta. Ale i tak je jejich přítomnost vítaným oživením startovních listin. Před časem se hodně spekulovalo o chystaném sériovém „off-road“ modelu 911 Safari, ale Porsche nám oplastované kupé pro polní cesty dosud neukázalo. Existuje vůbec?

JAKE.AUTO.CZ: Porsche 911 (přehled všech článků)

Autosalon Frankfurt 2017







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají Bublina možná brzy splaskne. Ceny klasických vozů klesají

Na renomovaném britském automobilovém serveru se objevil…

Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky. Nespokojený majitel zapálil sedmičkové BMW před centrálou automobilky.

Italský obchodník a dlouholetý majitel vozů BMW…

 






 
Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Řidič projel na červenou a málem srazil dívku. Karma mu to okamžitě vrátila

Dnes 15:18

Palubní záběry z jihozápadu Ruska ukazují, jak nebezpečné může být nerespektování dopravních předpisů. Naštěstí se vše obešlo bez vážných zranění.




Blesk.cz

Cizinec vjel s autobusem na Karlův most! Nerespektoval zákazy, dostal pokutu

Cizinec vjel s autobusem na Karlův most!…

Byl snad slepý? Řidič-cizinec se v neděli odpoledne rozhodl nerespektovat zákazy a se svým autobusem si to…

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu: Vytahovali ho jeřábem

Kůň na Brněnsku spadl do úzké šachty u bazénu:…

Hasiči a veterináři v neděli ráno zachránili koně, který se propadl do technologické šachty bazénu v…

 

iSport.cz

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči. Tabulku střelců neřeší

Krmenčík si libuje: Náš fotbal je pastva pro oči.…

Byl to jeho zápas. Během čtrnácti minut zasunul do sítě Mladé Boleslavi dvě branky. Ve zbytku utkání útočil…

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou nezapomenu, zářil Federer

Potlesk vestoje pro legendy. Na čtyřhru s Rafou…

Na tohle celý svět čekal. Roger Federer a Rafael Nadal na jedné straně kurtu, aneb výjimečná premiéra v Praze!…

 

Reflex.cz

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou pro naši vlast! Film Milada ukázal další záběry

Když nechcete podporovat komunismus, jste hrozbou…

Tvůrci filmu Milada odkryli další část skládačky. Z plnohodnotného traileru už je vidět, jak bude zhruba vypadat…

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či skočil z Karlova mostu do Vltavy

Herec Jan Tříska bojuje o život. Včera spadl či…

Herecká legenda Jan Tříska (80) bojuje ve vážném stavu o život na anesteziologicko-resuscitačním oddělení (ARO)…