O tom, jak velká propast leží mezi nejlepšími sportovními auty a závodním speciálem jsme se vyrazili přesvědčit na okruh Slovakiaring.

Praga R1 je čistě okruhový speciál (o silniční verzi se zatím pouze uvažuje), vyráběný slovenskou společností sídlící nedaleko mladého okruhu Slovakiaring. Vyvíjen byl s myšlenkou na funkční, rychlé a přitom jednoduše ovladatelné a levné závodní auto. To poslední se při ceně 119 tisíc eur a nadprůměrné spolehlivosti vozu podařilo, ostatní jsme chtěli vyzkoušet na vlastní kůži.

Už jenom posadit se do závodního speciálu chce trochu šikovnosti, protože vstupní otvor je velmi malý. Pozice za volantem je však překvapivě uvolněná a pohodlná; ostatně pokud byste si chtěli s R1 zajet čtyřiadvacetihodinovku, nebyl by to po drobných úpravách (např. zvětšení nádrže) žádný problém. S řazením si hlavu lámat nemusíte, šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR ovládaná pádly pod volantem zvládá řadit pod plným plynem (někdy to s autem v zájmu rychlosti trochu škubne) a nedovolí vám motor přetočit ani podtočit. Výhled z kokpitu je přes nízký čumák překvapivě dobrý, kvůli titěrným zpětným zrcátkům se člověk musí soustředit, aby v nich rozeznal blížící se auto. Teď už jen dobře utáhnout šestibodové pásy, rychlá modlitbička a můžu vyrazit.

Řídit opravdový závodní speciál je zcela mimo běžnou zkušenost normálního řidiče. Pravá noha ovládá ostře nastavený plynový pedál, levá zase brzdu: přesně jako na motokáře. Malý spojkový pedál tu je jen na rozjezd a pro případ, kdy byste se třeba dostali do hodin, což u nezkušeného řidiče nebyl úplně planý předpoklad. Ono se řekne rozjezd, ale chce to opravdu dost citu, aby vám auto při první snaze o odjezd z boxů neskončilo po několika zakuckáních v trapně tiché beznaději. Naštěstí startovací procedura není vůbec složitá a tak stačí zařadit neutral (pomocí ovladače na volantu) a stisknutím tlačítka na panelu nad oknem probudit dvoulitrový formulový motor Renault o výkonu 211 koní opět k životu.

 [600×453]

První dvě kola jsem se ve vlažném tempu učil trať. Nejezdil se totiž klasický Slovakiaring, ale jeho zkrácená varianta o délce 3.737 metrů. Navíc bylo po dešti, povrch byl kluzký a tak i přes pneumatiky do mokra bylo poměrně moudré lépe se s autem sžít předtím, než přihodím polínko do kotle. První zabrzdění na konci cílové rovinky před ostrou pravotočivou zatáčkou ukázalo, že brzdné body závodního speciálu se suchou hmotností 592 kilogramů jsou velmi výrazně jinde, než čekáte. A stejně tak je na tom v zatáčkách. Zapomeňte na náklony, kvílení gum a potom nedotáčivý smyk: nízká, lehoučká placka se s vámi dohadovat nebude. Řidič musí být neustále ve střehu a zaměstnávat hlavně zadní část těla, která je několik centimetrů nad asfaltem, a pokoušet se vnímat co nejvíc věcí. Pokud totiž zvýšíte tempo, je snaha o splynutí s vozem vaše jediná šance na důstojné kroužení.

Praga R1 Turbo: česko-slovenský závoďák s přeplňováním

Přesto je velmi důležité nebát se. Praga R1 není záludná a do smyku přechází dostatečně plynule nato, aby i lehce vyděšený amatér stačil dát kontra a dostat ji zpět pod kontrolu. Nejsilnějším zážitkem bylo, když jsem po několika odjetých kolech tušil (nebo si to alespoň myslel), kde zhruba leží limity auta a následně přehnal nájezdovou rychlost do jedné táhlé levotočivé zatáčky. I přes psychický blok („to stejně nemůže zatočit“) jsem otočil volantem a... Praga zatočila. Vysvětlení je nasnadě: na rozdíl od normálních aut má závodní speciál nejen mechanický grip, ale také vysoký aerodynamický přítlak, takže je ve vyšších rychlostech čím dál tím více přitlačován k asfaltu. Je to ohromně působivé na jedné straně a děsivé na straně druhé. Ve chvíli, kdy bojujete s bočním přetížením za hranicí 2 G, které jste předtím v autě neměli šanci zažít, není hledání hranic aerodynamického přítlaku úplně pohodovou záležitostí.

 [600×386]

Odpoledne na mne čeká druhý půlhodinový stint, tentokráte na suché trati, takže Praga R1 dostává slicky a instrukce k jejich správnému zahřátí. Je prý potřeba hodně brzdit, protože od brzd se ohřeje kolo a od něj pneumatika. V praxi to ale není zase tak lehké, gumy se mi na ideální teplotu zahřát nepodařilo, nicméně vzhledem k nárokům, jaké na ně byly kladeny, to očividně docela stačilo. Na suchých pneumatikách a s dobrou znalostí trati je zážitek ještě o řád bezprostřednější, řízení je najednou ostřejší a auto ještě ochotnější k zatáčení, byť předtím to vypadalo, že lépe snad zatáčí snad už jen Formule 1. V ideálním případě vydrží auto boční přetížení 2,7 G, tedy zhruba dvojnásobek toho, co vydrží běžný supersport.

Praga bude poprvé hájit české barvy na 24H Le Mans

Zkrácený okruh jsem zajížděl v časech někde nad 1:40, což je prý zhruba deset sekund za možnostmi auta. To je, nebudeme si nic nalhávat, obrovský rozdíl. Pár sekund by se jistě dalo srazit, rozhodně jsem si auto nedovolil zatlačit na hranici možností, ale těch posledních třeba pět sekund by se ukrajovalo velmi těžko. Praga R1 je však přesně tím správným autem pro posouvání hranic a učení se závodnickému řemeslu. Navíc je to velmi, velmi zábavné. Jezdil jsem v řadě supersportů, nicméně ze silničních aut je Praze asi nejblíže lehoučká Alfa Romeo 4C s karbonovým monokokem, motorem za vašimi zády a nulovým odhlučněním prostoru pro posádku. Samozřejmě, srovnání s karbonovým okruhovým speciálem velmi pokulhává, ale jistou dávku společných rysů lze vypozorovat. Podobnou ligu jako Praga hraje třeba i KTM X-Bow, pokud bychom počítali i placičky bez střechy. Před časem jsme vyzkoušeli verzi GT s čelním sklem, ostré RR patří na okruhu do stejné rychlostní kategorie jako tato Pragovka.

Opět se ukázalo, že nízká hmotnost je alfou a omegou jakéhokoliv okruhového snažení. S řidičem a plnou nádrží váží auto jen něco málo přes 700 kilogramů, takže točivý dvoulitr od Renaultu (řadí se až před 7.500 otáčkami) s výkonem 211 koní a točivým momentem 220 N.m naprosto dostačuje a navíc máte jistotu, že tahle vyzkoušená a relativně nekomplikovaná technika vydrží mnoho a mnoho hodin závodění. Pro milovníky extrémů je zde ještě mírně upravená, přeplňovaná verze o výkonu vyšším až o zhruba 100 koní. K ní byste se však měli dopracovat postupně, přeci jen poměr 2 kilogramy na koně je ve světě motorsportu už velmi respektovaný údaj. Zeptejte se v DTM.

Video

 [600×313]
Spolupracujeme s TipCars.com
Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic Skanska Property koupila developerský projekt na novou část Holešovic

Místo bývalé továrny na betonové dílce vyroste za…

Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy Leo Express chce v Česku zavést létající taxi. Je to svatý grál, říká šéf firmy

"Chtěli bychom do České republiky během pár let přinést…

České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců České firmy se nestarají o fyzickou kondici svých zaměstnanců

Společnosti v České Republice nevěnují větší pozornost…

Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů Co přinese brexit? Firmy čekají až desetinový nárůst nákladů

Až deset procent nárůst nákladů kvůli změnám celních…

 

Štítky Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Praga R1: Pilotem snadno a rychle







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 






 
Ford Mustang Cobra R: Prototyp ročníku 1992 unikl destrukci, dnes je unikátem

Ford Mustang Cobra R: Prototyp unikl destrukci, dnes je unikátem

Včera

Ford vyrobil na konci produkce 3. generace limitku Cobra R. Měla i své předprodukční prototypy, jeden z nich se dochoval...




Blesk.cz

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky, popsala svědkyně

Střelba v Chomutově: Radek zemřel před očima matky,…

Křik, nadávky, zběsilá jízda po sídlišti, lidé uskakují a řinčí plech nabouraných aut. To vše předcházelo…

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve vedru zoufale volaly o pomoc

Matka zavřela malé děti v kufru a šla na nákup. Ve…

Obvinění z týrání dětí si vyslechla Tori Castillová z města Riverdale v Utahu. Své dvě malé děti totiž v horkém…

 

iSport.cz

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick nahrál na dva góly

Legendární Totti se s Římem loučil vítězně. Schick…

Fotbalisté AS Řím porazili v dramatickém zápase posledního kola italské ligy FC Janov 3:2 a zůstali na druhém…

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda, trenérem Šilhavý

Slavia vládne lize. Nejlepším hráčem je Škoda,…

Vyhrála ligový titul a ovládla také závěrečné vyhlašování cen pro nejlepší jednotlivce ePojisteni.cz ligy.…

 

Reflex.cz

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí ji pochválil a navrhl na cenu děkana. Případ vzbudil rozpaky a údiv

Student odevzdal diplomku doslova o ničem, vedoucí…

Je samozřejmě možné, že jsme Kryštofa Ambrůze z Fakulty výtvarných umění VUT nepochopili. Druhá možnost je ale…

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský prezident Atambajev je hudební hvězdou

Putin hraje na piano jako dítě, zato kyrgyzstánský…

Prezidenta Kyrgyzstánu Almazbeka Atambajeva (60) zná u nás jen málokdo. Ale ve své zemi to není jenom známý…