O tom, jak velká propast leží mezi nejlepšími sportovními auty a závodním speciálem jsme se vyrazili přesvědčit na okruh Slovakiaring.

Praga R1 je čistě okruhový speciál (o silniční verzi se zatím pouze uvažuje), vyráběný slovenskou společností sídlící nedaleko mladého okruhu Slovakiaring. Vyvíjen byl s myšlenkou na funkční, rychlé a přitom jednoduše ovladatelné a levné závodní auto. To poslední se při ceně 119 tisíc eur a nadprůměrné spolehlivosti vozu podařilo, ostatní jsme chtěli vyzkoušet na vlastní kůži.

Už jenom posadit se do závodního speciálu chce trochu šikovnosti, protože vstupní otvor je velmi malý. Pozice za volantem je však překvapivě uvolněná a pohodlná; ostatně pokud byste si chtěli s R1 zajet čtyřiadvacetihodinovku, nebyl by to po drobných úpravách (např. zvětšení nádrže) žádný problém. S řazením si hlavu lámat nemusíte, šestistupňová sekvenční převodovka Hewland JFR ovládaná pádly pod volantem zvládá řadit pod plným plynem (někdy to s autem v zájmu rychlosti trochu škubne) a nedovolí vám motor přetočit ani podtočit. Výhled z kokpitu je přes nízký čumák překvapivě dobrý, kvůli titěrným zpětným zrcátkům se člověk musí soustředit, aby v nich rozeznal blížící se auto. Teď už jen dobře utáhnout šestibodové pásy, rychlá modlitbička a můžu vyrazit.

Řídit opravdový závodní speciál je zcela mimo běžnou zkušenost normálního řidiče. Pravá noha ovládá ostře nastavený plynový pedál, levá zase brzdu: přesně jako na motokáře. Malý spojkový pedál tu je jen na rozjezd a pro případ, kdy byste se třeba dostali do hodin, což u nezkušeného řidiče nebyl úplně planý předpoklad. Ono se řekne rozjezd, ale chce to opravdu dost citu, aby vám auto při první snaze o odjezd z boxů neskončilo po několika zakuckáních v trapně tiché beznaději. Naštěstí startovací procedura není vůbec složitá a tak stačí zařadit neutral (pomocí ovladače na volantu) a stisknutím tlačítka na panelu nad oknem probudit dvoulitrový formulový motor Renault o výkonu 211 koní opět k životu.

 [600×453]

První dvě kola jsem se ve vlažném tempu učil trať. Nejezdil se totiž klasický Slovakiaring, ale jeho zkrácená varianta o délce 3.737 metrů. Navíc bylo po dešti, povrch byl kluzký a tak i přes pneumatiky do mokra bylo poměrně moudré lépe se s autem sžít předtím, než přihodím polínko do kotle. První zabrzdění na konci cílové rovinky před ostrou pravotočivou zatáčkou ukázalo, že brzdné body závodního speciálu se suchou hmotností 592 kilogramů jsou velmi výrazně jinde, než čekáte. A stejně tak je na tom v zatáčkách. Zapomeňte na náklony, kvílení gum a potom nedotáčivý smyk: nízká, lehoučká placka se s vámi dohadovat nebude. Řidič musí být neustále ve střehu a zaměstnávat hlavně zadní část těla, která je několik centimetrů nad asfaltem, a pokoušet se vnímat co nejvíc věcí. Pokud totiž zvýšíte tempo, je snaha o splynutí s vozem vaše jediná šance na důstojné kroužení.

Praga R1 Turbo: česko-slovenský závoďák s přeplňováním

Přesto je velmi důležité nebát se. Praga R1 není záludná a do smyku přechází dostatečně plynule nato, aby i lehce vyděšený amatér stačil dát kontra a dostat ji zpět pod kontrolu. Nejsilnějším zážitkem bylo, když jsem po několika odjetých kolech tušil (nebo si to alespoň myslel), kde zhruba leží limity auta a následně přehnal nájezdovou rychlost do jedné táhlé levotočivé zatáčky. I přes psychický blok („to stejně nemůže zatočit“) jsem otočil volantem a... Praga zatočila. Vysvětlení je nasnadě: na rozdíl od normálních aut má závodní speciál nejen mechanický grip, ale také vysoký aerodynamický přítlak, takže je ve vyšších rychlostech čím dál tím více přitlačován k asfaltu. Je to ohromně působivé na jedné straně a děsivé na straně druhé. Ve chvíli, kdy bojujete s bočním přetížením za hranicí 2 G, které jste předtím v autě neměli šanci zažít, není hledání hranic aerodynamického přítlaku úplně pohodovou záležitostí.

 [600×386]

Odpoledne na mne čeká druhý půlhodinový stint, tentokráte na suché trati, takže Praga R1 dostává slicky a instrukce k jejich správnému zahřátí. Je prý potřeba hodně brzdit, protože od brzd se ohřeje kolo a od něj pneumatika. V praxi to ale není zase tak lehké, gumy se mi na ideální teplotu zahřát nepodařilo, nicméně vzhledem k nárokům, jaké na ně byly kladeny, to očividně docela stačilo. Na suchých pneumatikách a s dobrou znalostí trati je zážitek ještě o řád bezprostřednější, řízení je najednou ostřejší a auto ještě ochotnější k zatáčení, byť předtím to vypadalo, že lépe snad zatáčí snad už jen Formule 1. V ideálním případě vydrží auto boční přetížení 2,7 G, tedy zhruba dvojnásobek toho, co vydrží běžný supersport.

Praga bude poprvé hájit české barvy na 24H Le Mans

Zkrácený okruh jsem zajížděl v časech někde nad 1:40, což je prý zhruba deset sekund za možnostmi auta. To je, nebudeme si nic nalhávat, obrovský rozdíl. Pár sekund by se jistě dalo srazit, rozhodně jsem si auto nedovolil zatlačit na hranici možností, ale těch posledních třeba pět sekund by se ukrajovalo velmi těžko. Praga R1 je však přesně tím správným autem pro posouvání hranic a učení se závodnickému řemeslu. Navíc je to velmi, velmi zábavné. Jezdil jsem v řadě supersportů, nicméně ze silničních aut je Praze asi nejblíže lehoučká Alfa Romeo 4C s karbonovým monokokem, motorem za vašimi zády a nulovým odhlučněním prostoru pro posádku. Samozřejmě, srovnání s karbonovým okruhovým speciálem velmi pokulhává, ale jistou dávku společných rysů lze vypozorovat. Podobnou ligu jako Praga hraje třeba i KTM X-Bow, pokud bychom počítali i placičky bez střechy. Před časem jsme vyzkoušeli verzi GT s čelním sklem, ostré RR patří na okruhu do stejné rychlostní kategorie jako tato Pragovka.

Opět se ukázalo, že nízká hmotnost je alfou a omegou jakéhokoliv okruhového snažení. S řidičem a plnou nádrží váží auto jen něco málo přes 700 kilogramů, takže točivý dvoulitr od Renaultu (řadí se až před 7.500 otáčkami) s výkonem 211 koní a točivým momentem 220 N.m naprosto dostačuje a navíc máte jistotu, že tahle vyzkoušená a relativně nekomplikovaná technika vydrží mnoho a mnoho hodin závodění. Pro milovníky extrémů je zde ještě mírně upravená, přeplňovaná verze o výkonu vyšším až o zhruba 100 koní. K ní byste se však měli dopracovat postupně, přeci jen poměr 2 kilogramy na koně je ve světě motorsportu už velmi respektovaný údaj. Zeptejte se v DTM.

Video

 [600×313]
Spolupracujeme s TipCars.com
Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté Počet podílových fondů roste. Soustředí se především na bohaté

Cílovou skupinou správců majetku jsou letos především…

Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu Češi otevřou v Tanzanii polikliniku, provoz zahájí v srpnu

Poliklinika pro střední a vyšší vrstvy se stala jednou…

Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk Polskému majiteli Unipetrolu PKN Orlen klesl čtvrtletní zisk

Čistý zisk největší polské rafinérské společnosti PKN…

Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem Dlouholetý šéf azylové a migrační politiky Tomáš Haišman končí ve funkci, bude diplomatem

Vysoký úředník ministerstva vnitra Tomáš Haišman, který…

 

Štítky Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Praga R1: Pilotem snadno a rychle







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112 Česká armáda používá již tři tisíce Tatrovek. Letos získá dalších 112

Poslední várka vozidel z Kopřivnice bude armádě sloužit…

 





 
Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4x2!

Je vám zvýšené kombi málo? Je tu šílený Mercedes-Benz E All-Terrain 4x4x2!

Dnes 10:55

Také Mercedes nastoupil na vlnu módních zvýšených kombi a představil model E All-Terrain. Na jeho bázi nyní vznikl ještě schopnější vůz.




Blesk.cz

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali hodiny. Chybí značení cest

Turisté „mizí“ v Brdech, zraněného cyklistu hledali…

Cyklista (65) utrpěl v úterý v brdských lesích vážná zranění. Jel po jedné z lesních cest, pravděpodobně přepadl…

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu. Pak přijdou hromy a blesky

Počasí s Honsovou: Tropy podusí Česko i o víkendu.…

O víkendu se vyšplhají teploty na 30 °C. Počítat ale musíme i s bouřkami, které budou v některých částech…

 

iSport.cz

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v pátečním Sport Magazínu

Invaze z ciziny do fotbalové ligy. Velké téma v…

Italský trenér se svým početným mezinárodním štábem na Letné, kam se postupně sletěly drahé posily z Izraele,…

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya nepřesvědčil

Jak si vedly posily Sparty? Velká voda Plavšič, Kaya…

Sparta do generálky proti Vitesse (1:1) nasadila šest nových posil včetně debutanta Semiha Kayi. Jak si v…

 

Reflex.cz

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity lidských možností

Dokumentarista Jaroslav Jindra: Zajímají mě limity…

Fotograf, režisér, scénárista, kameraman. Taky průkopník paraglidingu u nás, nadšený dokumentarista Rallye…

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu zachycená objektivem Martina Straky

Neopakovatelná atmosféra ostravského festivalu…

Druhý den festivalu Colours of Ostrava byl plný zvučných jmen a desetitisíce lidí se i ve čtvrtek vlnily…