22.5. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Za volantem: KTM X-Bow GT (+ video)

 

Karbonová střela od KTM už není jenom pro „blázny v helmě“, díky čelnímu sklu s ní klidně může jet i vaše babička. Tedy pokud si na to troufá.

Zhruba v polovině minulého roku se rakouské KTM nechalo slyšet, že karbonová placka X-Bow se dočká civilnější varianty s plnohodnotným čelním sklem a dokonce i bočními dveřmi. Sklo máme, místo dveří jsou zde nahoru otevíraná boční okna a nic tak nebrání vyrazit s X-Box do ulic. Poprvé bez helmy.

Nejdříve ale malé představení verze GT, se kterou máme tu čest. Jenom 835 kilogramů vážící karbonový roadster je 3738 milimetrů dlouhý a 1915 mm široký: co to v kombinaci s výškou pouze 1202 milimetrů (a tedy i adekvátně nízkým těžištěm) znamená, se dozvíte později. Zhruba půl metru za zády posádky pracuje přeplňovaný dvoulitr TFSI o výkonu 210 kW a točivém momentu 420 N.m, který autu propůjčuje skvělou dynamiku. Z klidu na stovku zrychlí X-Bow GT za 4,1 sekundy a kdyby to snad nestačilo (a oželíte čelní sklo), můžete si pořídit verzi RR s turbomotorem 276 kW a začít prohánět ostatní ve značkovém poháru X-Bow Battle.

Vraťme se ale ke zkoušené (mimochodem kvůli sklu s přehledem nejdražší) verzi GT. Nenechte se zmást pojmenováním Gran Tourismo, pohodlíčko se nekoná. Po nasoukání se do karbonové skořápky, uvnitř které jsou dvě nepříliš měkká sedadla, se musíte zapnout do čtyřbodových pásů, nastavit si vzdálenost pedálů a pokud jste fajnšmekr (nebo méně obratný zákazník), musíte ještě zacvaknout vyndavací volant. Pak následuje startovací sekvence, při které nepotřebujete vyndávat klíček z kapsy, poslední stisknutí tlačítka Start a výfuk ostře zaburácí.

 [600×381]

Sílu na zadní nápravu, vybavenou diferenciálem se zvýšenou svorností, přenáší manuální šestistupňová převodovka. Pozor ale s pedálem plynu: tohle auto je purista a žádná elektronika za vás brambory z ohně tahat nebude. X-Bow je taková přerostlá a hrozně, opravdu hrozně rychlá motokára. Řízení ani brzdy nemají posilovač, ABS také chybí a stabilizace je v tomhle případě téměř sprosté slovo.

Jake.auto.cz: KTM X-Bow (přehled všech článků)

A to je právě skvělé. Jenom vy a auto. Pro normálního řidiče (či jinak: pro každého řidiče) bude absence ABS v silném silničním autě ze začátku šok. Moc hezky se ukážou špatné návyky, kdy jsem včas nepustil brzdu a už už chtěl zatáčet do utažené zatáčky. KTM v tu chvíli řekne bezstarostné ne a začne klouzat. No a hned je veselo. Nenaposilované brzdy sice vyžadují razantnější práci (křehká slečna by je nejspíše neušlápla), jsou ale chirurgicky přesné a hlavně drtivě účinné. To samé platí o řízení. Řadicí páka je skvěle na dosah, má precizní chod a kraťoučké dráhy. Spojka překvapivě není kousavá, naopak, dá se s ní hezky jemně pracovat a v klidu popojíždět v zácpě. Tehdy oceníte silný větrák, který kokpit hezky profoukne, jinak byste se v létě při nízkých rychlostech doslova upekli.

Pěkně zpracované zasklení má samozřejmě stírač a je vyhřívané, plátěná střecha nebo odnímatelný úložný prostor střižený na míru jsou už za příplatek 1.490, respektive 1.990 eur. Na volantu najdete deset tlačítek, dvě z nich ovládají blinkry, další dálková světla a z červeného se vyklube klakson. Zvlášť ovládání blinkrů tlačítky je v zatáčkách nebo komplikovanějším provozu docela zábava.

 [600×337]

V zatáčkách umí X-Bow pokořit dost možná všechny supersporty světa i s většinou neformulových speciálů. Boční přetížení, které dokáže bez sebemenšího problému ustát, je opravdu enormní. I základní verze dokáže na silničních pneumatikách nabídnout 1,5 g, vrcholné verze na slickách dokonce přes 2 g. Zkoušet limity auta na běžných cestách je mírně řečeno nerozvážnost, ostatně ani ostatní účastníci silničního provozu nejsou připraveni na nízkou střelu, která se jim zčistajasna objeví za autem.

KTM X-Bow R: Rychlejší eR

Zvuk motoru samotného sice není kdovíco, sytý hluboký chraplák výfuku však rázně ukončuje myšlenky na akustickou nudu a to hned při nastartování, kdy zlověstně vyštěkne. Rošťácké práskání při přeřazování je samozřejmě součástí sériové výbavy. Motor má síly na rozdávání, přičemž zadní devatenáctipalcové pneumatiky o šířce 265 milimetrů se s ní dokážou popasovat dobře. I když jsme měli z přeplňovaného motoru ze začátku obavu, nárůst síly není skokový a dá se s motorem pěkně pracovat.

Hodně dlouho však budeme z hlavy dostávat pocit, kdy na trojku držíte otáčky kolem čtyř tisíc a pak zadupnete plyn až k podlaze. Vystřelení z kanonu, které bezprostředně následuje, je vysoce návykové. Dodávat, že předjíždění je otázkou několika okamžiků je asi zbytečné, přesto pozor: sedíte hodně nízko, takže není dobře vidět přes horizonty a ostatní řidiči (když už vás vidí) někdy ze zvědavosti zapomenou řídit...

Video

KTM X-Bow GT: Technická data
MotorR4, napříč
Zdvihový objem [cm3]1984
Největší výkon [kW/min-1]210/6400
Největší točivý moment [N.m/min-1]420/3200
Maximální rychlost [km/h]231
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,1
Spotřeba paliva [l/100 km]8,3
Suchá hmotnost [kg]845
Brzdná vzdálenost ze 100 km/h [m]32,9
Cena [Kč]2.199.000,-

 [600×329]

Spolupracujeme s TipCars.com
General Electric prodává výrobu průmyslových motorů, píše Wall Street Journal General Electric prodává výrobu průmyslových motorů, píše Wall Street Journal

Americký průmyslový konglomerát General Electric (GE)…

Spojené státy chtějí omezit čínské investice do technologických firem, píše americký tisk Spojené státy chtějí omezit čínské investice do technologických firem, píše americký tisk

Ministerstvo financí Spojených států připravuje opatření,…

Poche je na seznamu ministrů, potvrdil Babiš Poche je na seznamu ministrů, potvrdil Babiš

Na seznamu nominantů ke jmenování do vlády bude i…

 

Štítky KTM Jízdní dojmy

 

Přidat názorDiskuse: Za volantem: KTM X-Bow GT (+ video)






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI Audi A6 už má české ceny. Zatím jej koupíte jen s třílitrovým TDI

Audi začala na českém trhu nabízet novou generaci svého…

 



Závodní KTM X-Bow GT4 pro sezónu 2018 má vynikat spolehlivostí Závodní KTM X-Bow GT4 pro sezónu 2018 má vynikat spolehlivostí

V souvislosti se závodními vozy jejich výrobci a ladiči…

KTM připravuje civilnější auto, bude mít přední okno i dveře KTM připravuje civilnější auto, bude mít přední okno i dveře

Méně radikální KTM X-Bow má dorazit v příštím roce.

 



 
Připomeňte si sportovní Porsche se čtyřválcovými motory ve velké galerii

Čtyřválec u Porsche není novinka. Připomeňte si sportovce s malými motory

Dnes 08:00

Porsche byl čtyřválcům věrné od svého zrodu na konci 40. let až do poloviny let devadesátých.




Blesk.cz

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do Itálii, ani na Maltu

Loď plná uprchlíků dál marně hledá přístav. Nesmí do…

Už čtvrtý den pokračuje praktická blokáda lodě Lifeline s přibližně 230 migranty na palubě ze strany Itálie a…

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem! Přestala mu fungovat půlka těla!

Krajčo zrušil koncert pár hodin před začátkem!…

Muzikant Richard Krajčo (41) jen pár hodin před koncertem oznámil, že nevystoupí! Skříplý nerv v kostrči mu…

 

iSport.cz

Kuriozita na MS! O osudu Španělů a Portugalců může rozhodnout až los

Kuriozita na MS! O osudu Španělů a Portugalců může…

Velmi kuriózní situace může v pondělí nastat ve skupině B fotbalového mistrovství světa v Rusku. Poprvé od roku…

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu fanoušků i Tour

Hvězdný Sagan o (ne)plánovaném úniku, nájezdu…

Peter Sagan ukázal na společném mistrovství silničních cyklistů České republiky a Slovenska svou extratřídu.…

 

Reflex.cz

Vědci navrhli revoluční krevní testy, které by odhalily autismus už u miminka

Vědci navrhli revoluční krevní testy, které by…

Rok poté, co výzkumníci publikovali svoji práci o fyziologickém testu na autismus, byla publikována navazující…

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Toulky po Norském království: Ponuré umění na Louce bohů

Zdá se vám, jako by titulek vznikl po pořádné severské pijatyce? Kdepak! Louka bohů - právě tohle totiž v dávné…