22.5. 2013 Aleš Jungmann Google+ profil Aleš Jungmann

Za volantem: KTM X-Bow GT (+ video)

 

Karbonová střela od KTM už není jenom pro „blázny v helmě“, díky čelnímu sklu s ní klidně může jet i vaše babička. Tedy pokud si na to troufá.

Zhruba v polovině minulého roku se rakouské KTM nechalo slyšet, že karbonová placka X-Bow se dočká civilnější varianty s plnohodnotným čelním sklem a dokonce i bočními dveřmi. Sklo máme, místo dveří jsou zde nahoru otevíraná boční okna a nic tak nebrání vyrazit s X-Box do ulic. Poprvé bez helmy.

Nejdříve ale malé představení verze GT, se kterou máme tu čest. Jenom 835 kilogramů vážící karbonový roadster je 3738 milimetrů dlouhý a 1915 mm široký: co to v kombinaci s výškou pouze 1202 milimetrů (a tedy i adekvátně nízkým těžištěm) znamená, se dozvíte později. Zhruba půl metru za zády posádky pracuje přeplňovaný dvoulitr TFSI o výkonu 210 kW a točivém momentu 420 N.m, který autu propůjčuje skvělou dynamiku. Z klidu na stovku zrychlí X-Bow GT za 4,1 sekundy a kdyby to snad nestačilo (a oželíte čelní sklo), můžete si pořídit verzi RR s turbomotorem 276 kW a začít prohánět ostatní ve značkovém poháru X-Bow Battle.

Vraťme se ale ke zkoušené (mimochodem kvůli sklu s přehledem nejdražší) verzi GT. Nenechte se zmást pojmenováním Gran Tourismo, pohodlíčko se nekoná. Po nasoukání se do karbonové skořápky, uvnitř které jsou dvě nepříliš měkká sedadla, se musíte zapnout do čtyřbodových pásů, nastavit si vzdálenost pedálů a pokud jste fajnšmekr (nebo méně obratný zákazník), musíte ještě zacvaknout vyndavací volant. Pak následuje startovací sekvence, při které nepotřebujete vyndávat klíček z kapsy, poslední stisknutí tlačítka Start a výfuk ostře zaburácí.

 [600×381]

Sílu na zadní nápravu, vybavenou diferenciálem se zvýšenou svorností, přenáší manuální šestistupňová převodovka. Pozor ale s pedálem plynu: tohle auto je purista a žádná elektronika za vás brambory z ohně tahat nebude. X-Bow je taková přerostlá a hrozně, opravdu hrozně rychlá motokára. Řízení ani brzdy nemají posilovač, ABS také chybí a stabilizace je v tomhle případě téměř sprosté slovo.

Jake.auto.cz: KTM X-Bow (přehled všech článků)

A to je právě skvělé. Jenom vy a auto. Pro normálního řidiče (či jinak: pro každého řidiče) bude absence ABS v silném silničním autě ze začátku šok. Moc hezky se ukážou špatné návyky, kdy jsem včas nepustil brzdu a už už chtěl zatáčet do utažené zatáčky. KTM v tu chvíli řekne bezstarostné ne a začne klouzat. No a hned je veselo. Nenaposilované brzdy sice vyžadují razantnější práci (křehká slečna by je nejspíše neušlápla), jsou ale chirurgicky přesné a hlavně drtivě účinné. To samé platí o řízení. Řadicí páka je skvěle na dosah, má precizní chod a kraťoučké dráhy. Spojka překvapivě není kousavá, naopak, dá se s ní hezky jemně pracovat a v klidu popojíždět v zácpě. Tehdy oceníte silný větrák, který kokpit hezky profoukne, jinak byste se v létě při nízkých rychlostech doslova upekli.

Pěkně zpracované zasklení má samozřejmě stírač a je vyhřívané, plátěná střecha nebo odnímatelný úložný prostor střižený na míru jsou už za příplatek 1.490, respektive 1.990 eur. Na volantu najdete deset tlačítek, dvě z nich ovládají blinkry, další dálková světla a z červeného se vyklube klakson. Zvlášť ovládání blinkrů tlačítky je v zatáčkách nebo komplikovanějším provozu docela zábava.

 [600×337]

V zatáčkách umí X-Bow pokořit dost možná všechny supersporty světa i s většinou neformulových speciálů. Boční přetížení, které dokáže bez sebemenšího problému ustát, je opravdu enormní. I základní verze dokáže na silničních pneumatikách nabídnout 1,5 g, vrcholné verze na slickách dokonce přes 2 g. Zkoušet limity auta na běžných cestách je mírně řečeno nerozvážnost, ostatně ani ostatní účastníci silničního provozu nejsou připraveni na nízkou střelu, která se jim zčistajasna objeví za autem.

KTM X-Bow R: Rychlejší eR

Zvuk motoru samotného sice není kdovíco, sytý hluboký chraplák výfuku však rázně ukončuje myšlenky na akustickou nudu a to hned při nastartování, kdy zlověstně vyštěkne. Rošťácké práskání při přeřazování je samozřejmě součástí sériové výbavy. Motor má síly na rozdávání, přičemž zadní devatenáctipalcové pneumatiky o šířce 265 milimetrů se s ní dokážou popasovat dobře. I když jsme měli z přeplňovaného motoru ze začátku obavu, nárůst síly není skokový a dá se s motorem pěkně pracovat.

Hodně dlouho však budeme z hlavy dostávat pocit, kdy na trojku držíte otáčky kolem čtyř tisíc a pak zadupnete plyn až k podlaze. Vystřelení z kanonu, které bezprostředně následuje, je vysoce návykové. Dodávat, že předjíždění je otázkou několika okamžiků je asi zbytečné, přesto pozor: sedíte hodně nízko, takže není dobře vidět přes horizonty a ostatní řidiči (když už vás vidí) někdy ze zvědavosti zapomenou řídit...

Video

KTM X-Bow GT: Technická data
MotorR4, napříč
Zdvihový objem [cm3]1984
Největší výkon [kW/min-1]210/6400
Největší točivý moment [N.m/min-1]420/3200
Maximální rychlost [km/h]231
Zrychlení 0-100 km/h [s]4,1
Spotřeba paliva [l/100 km]8,3
Suchá hmotnost [kg]845
Brzdná vzdálenost ze 100 km/h [m]32,9
Cena [Kč]2.199.000,-

 [600×329]

Spolupracujeme s TipCars.com
Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh Ukrajina pohořela u soudu v Londýně. Nevysvětlila, proč by Rusku neměla splatit dluh

Ukrajina nedokázala uspokojivě vysvětlit, proč nesplatila…

Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP Řekové osekali českým miliardářům zisk ze sázkové společnosti OPAP

Největší řecké sázkové společnosti OPAP ve čtvrtém…

VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun VIDEO: Koukalová udělala jméno českému biatlonu, vydělala miliony korun

V sedmadvaceti letech zažila biatlonistka Gabriela…

Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha Koruna se vrátí do roku 2013, říká ekonom Josef Jeřicha

Nervozita před ukončením intervencí přináší výkyvy na…

 
 

Přidat názorDiskuse: Za volantem: KTM X-Bow GT (+ video)






Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




KTM připravuje civilnější auto, bude mít přední okno i dveře KTM připravuje civilnější auto, bude mít přední okno i dveře

Méně radikální KTM X-Bow má dorazit v příštím roce.

KTM Stratosferica: Stratos opět jako vzor KTM Stratosferica: Stratos opět jako vzor

Základem další moderní interpretace Lancie Stratos je KTM…

 



 
Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Jízdní dojmy Kia Picanto: Ještě pořád mini? (+videa)

Včera

U minulé generace picanta jsem měl pocit, že vlastně řídím malé auto. Že je minikia celkově velmi dospělá. Došel jsem ke stejnému závěru i v případě novinky?




Blesk.cz

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří nechtějí tunelovat

Zeman z Chorvatska: Jsem agent podnikatelů, kteří…

Prezident Miloš Zeman se setkal s chorvatskou prezidentkou Kolindou Grabar-Kitarović. Při rozhovorech se jednalo…

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí bakterie, která plení sady

Nákaza z Bauhausu a Hornbachu: Zemědělci se bojí…

Ústřední kontrolní a zkušební úřad zemědělský (ÚKZÚZ) se obává šíření bakterie Xylella fastidiosa, která napadá…

 

iSport.cz

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím nepočítal,“ přiznal útočník

Brněnský Škoda jde do Norska. „Už jsem s tím…

Zbrojovka přichází o svého nejlepšího střelce. Útočníka Michala Škodu dnes čekají zdravotní testy v Norsku a…

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do prázdné pečetil Kvapil

VIDEO: Hradec - Kometa 0:2. Rozhodl Nečas, do…

Do semifinále Generali play off Tipsport extraligy vstoupili lépe hokejisté brněnské Komety, kteří v prvním…

 

Reflex.cz

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s koly místo tyčí, chtějí ním na americký trh

Mladé české podnikatelky vymyslely superlehký stan s…

S originálním nápadem vstupují do českého byznysového rybníku Petra Krhutová a Helena Záleská. Mladé…

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení záměru Londýna odejít z unie

Brexit začíná. Předseda EK dostal formální oznámení…

Ostatních 27 zemí Evropské unie bude při jednání s Británií o odchodu ze společenství postupovat jednotně a…