Praha oslavila 80 let od prvního nasazení trolejbusu

 

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) si letos v srpnu připomenul 80. výročí od zahájení trolejbusové dopravy v Praze.

První trolejbusy vyjely v Praze 28. srpna v roce 1936 jako první v tehdejším Československu. K zavedení trolejbusů se Elektrické podniky (dnešní DPP) rozhodly v duchu tehdejších světových trendů na počátku 30. let minulého století jako první město tehdejšího Československa.

První trať, spojující Střešovice s oblastí Hanspaulky v Dejvicích, byla postavena v roce 1936 a měla především ověřovací charakter. Tato trať, po které jízda trvala přibližně 13 minut, splňovala svou náročností (stoupání až 8,47%), optimální délkou (3,6 km) a přiměřeným přepravním zatížením ideální podmínky pro spuštění provozu. Zároveň bylo v případě potřeby snadné linku nahradit autobusy z nedaleké dejvické garáže.

První pražský trolejbus byl zároveň první vozidlem svého druhu vyrobeným značkou Škoda a jednalo se o typ 1 Tr, který byl v Praze označen evidenčním číslem 301.

Trolejbus s celkovou délkou 10,33 m stál na upraveném třínápravovém podvozku nákladního automobilu značky Škoda osazeném trakčním motorem o výkonu 66,2 kW a elektrickou výzbrojí. Dřevěná karoserie s kovovými výztuhami a vnějším oplechováním byla vyrobena v automobilce Škoda v Mladé Boleslavi a nabízela prostor pro 29 sedících a 44 stojících cestujících.

Maximální rychlost 46 km/h, jíž trolejbus Škoda 1 Tr dosahoval, byla na svou dobu naprosto dostačující. Důkazem může být i skutečnost, že jediný vyrobený exemplář sloužil v Praze v pravidelném provozu téměř 20 let.

Škoda Electric a 80 let výroby trolejbusů

O tři roky později byla zřízena druhá trať, která spojila Smíchov s Walterovou továrnou v Jinonicích. Další předpokládaný rozvoj trolejbusové dopravy v Praze zastavila válka, přesto se právě během války objevily trolejbusy také v Plzni a ve Zlíně.

K velkému a rychlému rozvoji trolejbusové dopravy došlo až v osvobozené republice na přelomu 40. a 50. let. V letech 1946 – 1952 byly trolejbusy zavedeny v jedenácti českých a moravských městech a do roku 1954 byly postaveny v Praze všechny tratě sloužící osobní dopravě. Praha tehdy byla městem s největším rozsahem trolejbusové sítě v republice.

V roce 1955 se ale výstavba pražských tratí zcela zastavila. Důvodem se stala neschopnost národního hospodářství zajistit pro hlavní město potřebné energetické zázemí. Prioritu dostaly měnírny pro páteřní tramvajový systém.

Od počátku 60. let se s trolejbusy v Praze pro budoucí síť pražské MHD přestalo počítat a od roku 1959 byly trolejbusové linky nahrazovány autobusy, k jejich velkému rozvoji přispívala i levná ropa z tehdejšího Sovětského svazu.

Na zániku trolejbusů v Praze (ale i v Českých Budějovicích a Děčíně) se podepsaly také ministerské směrnice požadující minimalizaci druhů dopravních prostředků elektrické trakce v jednotlivých městech s MHD.

Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP, k tomu dodal, že v Praze trolejbusy dojezdily v roce 1972. Pozdější úvahy o jejich znovuzavedení na počátku devadesátých let vyšly naprázdno vzhledem k finanční náročnosti, kdy prioritou byla výstavba metra, případně alespoň omezený rozvoj tramvajové sítě.

Spolupracujeme s TipCars.com
General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo General Motors představuje svůj nový model. Na evropské trhy posílá elektrokolo

Americká společnost General Motors se přidává k dalším…

Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva Merkelová: Vypovězení smlouvy o likvidaci raket? Pro Evropu to je velmi špatná zpráva

Vypovězení smlouvy o likvidaci raket krátkého a středního…

Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled Unie chce úspornější kamiony, pomoci by měl nový vzhled

Rumunské předsednictví Evropské unie posvětilo návrh…

Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř Řidiči v Praze tráví skoro šest dní za rok v zácpách. Jinde jsou na tom mnohem hůř

Dopravní zácpy jsou pohromou pro řidiče po celém světě.…

 
Zdroj: DPP

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda…

Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám Jmenuje se Vandal One, má 340 koní a jde po krku okruhovým hračkám

„Dáme motor z Hondy Civic Type R do auta, co váží jen…

 





 
Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Jak se žije autojeřábníkovi: Občas jde o život

Dnes 11:33

Asistoval při natáčení hollywoodských hvězd, nejvíc si užívá práci v centru Prahy a nedávno málem přišel o život. To je pětatřicetiletý autojeřábník Jindřich Tomeček.




Blesk.cz

Argo konečně poznal štěstí: Štěně od množitelky se zotavuje v dočasné péči

Argo konečně poznal štěstí: Štěně od množitelky se…

Nemocné psy bez průkazu původu prodává množitelka Petra Nováková (35), dříve Cendelínová Němcová, ze Světnova u…

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Módní téma týdne: Matrix jménem Grammy

Nejvýznamnější hudební ceny zvané Grammy, jež se ve Staples Center v americkém Los Angeles v rámci již…

 

iSport.cz

Rekord pro Philadelphii?! Může za ni hrát už osmý brankář v sezoně

Rekord pro Philadelphii?! Může za ni hrát už osmý…

Kanadský hokejový brankář Cam Talbot se v NHL stěhuje z Edmontonu do Philadelphie výměnou za amerického gólmana…

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil Izrael, vzpomněl si i na Spartu

SE SIMONOU: Pět zemí a návrat. Vacka okouzlil…

Ve své kariéře už prošel záložník Kamil Vacek (31) mnoha kluby. Hrál v Česku, Německu, Itálii, Polsku, Dánsku,…

 

Reflex.cz

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o bezpečnosti práce

Opatrně s vidlemi! Krvavé sovětské plakáty o…

Překotná industrializace Sovětského svazu tu a tam drhla. Dělníky bylo proto zapotřebí dostatečně expresivně…

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Berlinale: Za všechno může Donald Trump

Na první pohled se zdá 69. ročník filmového Berlinale až překvapivě komformní a klidný - oproti dřívějšku ubylo…