25.5. 2013 David Bureš Google+ profil David Bureš

Před 10 lety zemřel Alejandro de Tomaso, zachránce Maserati a tvůrce Pantery

Před 10 lety zemřel Alejandro de Tomaso, zachránce Maserati a tvůrce Pantery

Automobilka Maserati v současnosti chystá velkou expanzi. To by nebylo možné bez jednoho muže, který ji kdysi zachránil, Alejandra de Tomasa.

Jeden ze slavných automobilových průmyslníků, Alejandro de Tomaso, by se letos dožil 85 let. Tento týden to však bylo deset let od smrti tohoto Argentince, který během života vlastnil několik italských firem – Ghiu, Vignale, Moto Guzzi nebo Maserati.

Alejandro de Tomaso se narodil 10. července 1928 v Buenos Aires do bohaté argentinské rodiny, jeho otec byl politikem, matka byla dcerou jednoho ze zdejších nejvýznamnějších agrárníků.

De Tomaso během svého mládí psal pro undergroundové noviny kritizující prezidenta Juana Perona. Kvůli nespokojenosti s jeho vládou byl de Tomaso nakonec nucen opustit Argentinu. De Tomaso se poté usadil v Itálii, odkud pocházel jeho otec.

V Itálii začal de Tomaso pracovat jako mechanik pro Maserati, brzy se však stal jejím závodním jezdcem, zkušenosti se závody totiž měl již z Argentiny. V té době potkal svoji manželku, americkou závodní jezdkyni Elizabeth Haskellovou.

Na konci padesátých let začal de Tomaso podnikat, když v Modeně založil společnost se svým jménem. Ta se zpočátku zaměřila na vývoj závodních speciálů, postavila dokonce i monopost pro Formuli 1, který neúspěšně závodil v letech 1961 až 1963. V roce 1970 pak de Tomaso navrhl monopost pro tým Franka Williamse. Ani ten však nebyl úspěšný.

V roce 1964 začala automobilka De Tomaso vyrábět svůj první vůz pro běžné silnice – sporťák Vallelunga. Tím začala i mnohaletá spolupráce s Fordem, lehký vůz byl totiž poháněn čtyřválcem z dílny americké automobilky.

Kombinace italského designu s americkou technikou fungovala mnoho let. Osmiválce Ford později použily modely Mangusta, Pantera, Deauville a Longchamps. Nejznámější z nich je Pantera, která mezi lety 1970 a 1993 vznikla ve více než 9.000 exemplářích.

V šedesátých a sedmdesátých letech se de Tomaso stal majitelem i dalších italských firem. V roce 1967 koupil slavnou karosárnu Ghia, která později koupila konkurenční společnost Vignale. Firmy de Tomaso později prodal Fordu.

Rok 1975 byl ve znamení koupě automobilky Maserati, kterou v tu dobu vlastnil Citroën. Firmu s trojzubem ve znaku de Tomaso zachránil, krátce předtím totiž vyhlásila bankrot. Argentinský podnikatel vlastnil Maserati až do roku 1993, kdy ji získal Fiat.

Vedle toho de Tomaso vlastnil rovněž výrobce motocyklů Benelli a Moto Guzzi nebo automobilku Innocenti, která v Itálii vyráběla například přepracovanou verzi původního Mini.

V roce 1993 de Tomasa postihla mozková mrtvice, kvůli čemuž vedení firmy převzal jeho syn Santiago. Alejandro de Tomaso zemřel 21. května 2003.

Posledním sériovým modelem značky De Tomaso byl sporťák Guarà vyráběný mezi lety 1993 a 2004, kdy automobilka poprvé zbankrotovala. V posledních letech to vypadalo, že by De Tomaso mohlo obnovit výrobu – firma dokonce ukázala koncept crossoveru Deauville, tyto plány ale nakonec zkrachovaly. Loni totiž De Tomaso zbankrotovalo.

Spolupracujeme s TipCars.com
Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády Z Afghánistánu se nestahujme, říkají bývalý ministr a exnáčelník armády

Česká republika by se z Afghánistánu stahovat neměla,…

Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku Blockchain jako šance: nová iniciativa s podporou Kysilky chce dostat Česko na špičku

Technologie, na které stojí virtuální měny typu bitcoin,…

ODS a Starostové srovnali v Senátu síly ODS a Starostové srovnali v Senátu síly

Senátoři Ivo Valenta a Ladislav Faktor přešli do klubu…

 

Štítky Detomaso

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí Divák narušil přenosy F1 po celém světě. Mňoukáním imitoval zvuk formulí

Také jste jako malí imitovali zvuk monopostů Formule 1?…

Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout Škoda Karoq zdražila. Už známe i ceny derivátů Sportline a Scout

Nový ceník Škody Karoq platný od 19. října přinesl hodně…

 





 
Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Audi R8 se představuje po faceliftu, má vyšší výkon i dravější design

Dnes 00:01

Supersport se čtyřmi kruhy ve znaku prošel faceliftem. Kromě několika pozměněných křivek má i výkonnější motor. Naštěstí je to pořád atmosférický desetiválec.




Blesk.cz

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane se k nám? Přijde druhá generace?

Herní Xiaomi Black Shark udělá další krok. Dostane…

Black Shark je prvním herním smartphonem od Xiaomi, který trpěl zásadním neduhem. Vyjma domovské Číny se totiž…

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka Jena se střídá jedno drama za druhým

Skok z mostu, utopené auto, šikana. Ve videu zpěváka…

Jen, jak si nově říká Jan Nedvěd, vypouští do světa nový singl a videoklip Stoupáš. Ve spletitém příběhu nechybí…

 

iSport.cz

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se stal Hanzl, vystřelil výhru

SESTŘIH: Sparta - Litvínov 1:2. Králem utkání se…

Hokejisté Litvínova zvítězili v předehrávce 24. kola extraligy v pražské O2 areně nad vedoucí Spartou 2:1 a…

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

SESTŘIH: Real Madrid - Plzeň 2:1. Český mistr trápil giganta

Lekce od úřadujících šampionů, jak mnozí čekali, se nekonala. Fotbalisté Plzně prohráli na půdě Realu Madrid…

 

Reflex.cz

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy. Instantní Istanbulská úmluva jako cesta k lepším zítřkům?

Kdo ji kritizuje, je belzebub, který nemá rád ženy.…

V článku „Svoboda slova v ohrožení: To už ani kněz nesmí svobodně veřejně hovořit?“ jsem se věnoval tématice…

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje, jak je psaní zpráv za volantem nebezpečné

Žádné SMS za volantem! Emotivní klip Rande ukazuje,…

Používání mobilu za jízdy, psaní textových zpráv a s tím spojená nepozornost při řízení patří v posledních…