Audi A1 – Čtyři kruhy pro začátečníky

Audi A1 – Čtyři kruhy pro začátečníky

 
 

Audi znovuobjevuje segment miniaut. Nový model A1 se zařadí po bok městských „stylovek“ jako je Mini nebo Alfa Romeo MiTo. V této perspektivní oblasti automobilového trhu nabídne A1 techniku skupiny VW a snadno rozpoznatelný design.

Říká se, že nelze dvakrát vstoupit do téže řeky. Audi do ní vstupuje potřetí, pokaždé ale jiným způsobem. Tím prvním byl dnes polozapomenutý model Audi 50. Ten si s úspěchem vypůjčil Volkswagen jako základ pro první generaci Pola. Nižší cena a širší nabídka motorů u VW – při prakticky stejném designu exteriéru i interiéru – rozhodla, že výroba Audi 50 byla po třech letech (1975-78) ukončena. Na dlouhou dobu to bylo poslední malé Audi.

Další z malých Audi je věcí teprve nedávné minulosti. S trochou štěstí lze Audi A2, vyráběné v letech 1999 až 2005, potkat na silnici i dnes. Pětidveřové mini-MPV bylo na svoji dobu v mnoha ohledech převratné, avšak zároveň příliš drahé. Hliníkový prostorový rám využíval podobnou techniku a vyspělé výrobní technologie jako limuzína A8. Auto vážilo méně než 1000 kg a mělo součinitel aerodynamického odporu vynikajících 0,25 až 0,29 (dle konkrétní verze). S tříválcovým motorem 1,2 TDI dosahovala A2 kombinované spotřeby přesně 3,0 l/100 km. Více informací jsme přinesli před deseti lety v článku Představujeme: Audi A2 3L – Další "třílitrový" automobil. Technologický průkopník se ale nesetkal s takovým komerčním úspěchem, aby dostal po ukončení výroby následníka.

obrázek [555 x 402]  

U nového modelu A1 se nabízí jistá analogie s Audi 50, jen se tentokrát nestalo Audi základem Volkswagenu. Naopak Volkswagen, konkrétně model Polo (resp. koncernová platforma PQ25) poskytl technický základ pro A1. Na sdílené technice ovšem designéři Audi vytvořili zcela svébytný vůz, který plně zapadá do nového podsegmentu stylových městských hatchbacků. Technicky spřízněná auta Audi A1 žádným detailem nepřipomíná, naopak design vychází z firemní koncepce, kterou posouvá novým směrem. Zřejmě i kvůli konvenčnějšímu pojetí karoserie a techniky u Audi neoživili název A2 a přikročili k vytvoření zcela nové modelové řady.

Konkurence mezi lifestylovými hatchbacky je stále poměrně slabá. Ve čtyřmetrovém segmentu napočítáme celkem tři konkurenty Audi A1 – Alfa Romeo MiTo, Citroën DS3 a Mini. Každý z nich navíc nabízí zcela jiné pojetí konceptu stylově laděného hatchbacku do městského provozu.

Přitom pouze Mini je na trhu delší dobu, zbývající dva lze považovat stále za novinky. Je to také právě Mini, které vybočuje z nově vytvořených měřítek. S délkou jen 3,7 metru dělá na dnešní poměry čest svému jménu (tento v jistých ohledech handicap smazává existence 3937 mm dlouhého kombi Mini Clubman), Audi A1 i Citroën DS3 měří na délku 3,95 metru a nejmenší Alfa Romeo dokonce přesahuje čtyři metry. Rozvor náprav kolem 2,5 metru, šířka 1,7 metru a výška přesahující 1,4 metru je všem čtyřem hatchbackům společná.

Audi A1 - srovnání rozměrů s konkurencí
ModelAudi A1Alfa Romeo MiToCitroën DS3Mini Cooper
Délka [mm]3954406339483699
Šířka [mm]1740172017151683
Výška [mm]1417144614581407
Rozvor [mm]2469251124642467
Objem zav. prostoru [l]267270285160
Pro úplnost uvádíme i srovnání rozměrů s dalšími modely Volkswagen Group. Z nich je Audi A1 nejkratší a nejnižší, zároveň je ale se svými 1740 mm nejširší. Se SEATem Ibiza a Volkswagenem Polo, které využívají stejnou platformu PQ25, má shodný rozvor 2469 mm, Škoda Fabia stojící na starší platformě PQ24 má vzdálenost mezi nápravami o 18 mm kratší. Audi má také nejširší rozchod kol na obou nápravách. Zakulacená karoserie je důvodem nejmenšího objemu zavazadlového prostoru z uvedené čtveřice – 267 litrů.
Audi A1 - srovnání rozměrů s modely Volkswagen Group
ModelAudi A1SEAT IbizaŠkoda FabiaVW Polo
Délka [mm]3954408840003987
Šířka [mm]1740169316421682
Výška [mm]1417144114981462
Rozvor [mm]2469246924512469
Rozchod vpředu [mm]1475144914331463
Rozchod vzadu [mm]1469144114261456
Objem zav. prostoru [l]267292315280

Čelní plocha Audi A1 měří 2,04 m2 a součinitel aerodynamického odporu má hodnotu 0,32. Velký podíl na výsledné hodnotě má přitom praktické testování v aerodynamickém tunelu, kde se součinitel snížil o 0,08. Většina spodních částí karoserie je zakryta plastovými díly, které usměrňují proudění vzduchu.

Podvozek kombinuje klasické uspořádání se vzpěrou MacPherson vpředu a zkrutnou příčkou vzadu. Proti sesterským modelům však má Audi A1 upravenou elastokinemtiku. Práci řidiče usnadňuje elektro-hydraulický posilovač řízení s degresivním účinkem elektrického čerpadla. Řízení má velmi strmý převod 14,8:1 s průměrem otáčení 10,6 metru.

Standardně dodávaný stabilizační systém ESP je doplněn funkcí elektronické náhrady samosvorného diferenciálu. Přibrzďováním vnitřního kola v zatáčce systém zlepšuje trakci přední nápravy a tím zvyšuje účinnost přenosu momentu na vozovku a snižuje nedotáčivost.

obrázek [555 x 286]   Re-evoluce designu

Po vzhledové stránce zapadá A1 mezi ostatní modely Audi. Přináší ale mnoho nových řešení. Ta se poprvé objevila na studii A1 project quattro z roku 2007, avšak v sériové výrobě se objevují až na produkční verzi A1. Maska chladiče single frame už není obráceným lichoběžníkem – stal se z něj šestiúhelník. Tuto změnu poprvé naznačilo zaoblení horních rohů u nové generace A8, až A1 ale přináší skutečně evoluční posun.

Tvar předního nárazníku se vzdáleně inspiruje modelem TT. Zcela nový je členitý tvar předních světlometů. V nich se v případě příplatkových světel Xenon plus nacházejí světla pro denní svícení, které tvoří souvislý zvlněný pás diod. Zde je naopak patrný vliv modelu A4 (jinak denní svícení zajišťují konvenční žárovky). Novinkou v segmentu malých aut je příplatkový asistent dálkových světel, který automaticky přepíná mezi potkávacími a dálkovými světly.

Kapota motoru je široká, zasahuje hluboko do blatníků. Na její spodní hranu navazuje prolis táhnoucí se přes celé boky. Zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami jsou uchycena do dveří, z bočního pohledu ale zaujme především střešní oblouk. Tento prvek, inspirovaný u kupé TT, je tvořen z vysokopevnostní oceli lisované za vysokých teplot. Oblouk výrazně odděluje boční prosklení a zdůrazňuje tvar karoserie, zároveň významně přispívá k tuhosti karoserie. Může být proveden v barvě karoserie nebo v kontrastní stříbrně či černé.

obrázek [555 x 302]  

Také záď rozvíjí samostatné pojetí v rámci mantinelů Audi-stylu. Zadní sloupek je výrazně skloněný, což opticky posouvá těžiště dopředu a zdůrazňuje agresivní vyznění designu exteriéru. Třetí dveře pak rozpracovávají motivy nastolené SUV Q5 – zasahují až do boků a nesou agresivně tvarovaná koncová světla. Také zde nalezneme diodovou optiku, příplatková světla SuperRed LED spotřebovávají jen 3,5 W a mají výrazný trojrozměrný design.

S různým barevným provedením střešních oblouků, krytů zpětných zrcátek a dalších detailů, lesklým nebo černým rámečkem masky chladiče, paketem S line nebo Competition Kit Aerodynamics vzniká celkem 800 možností různých konfigurací exteriéru.

Svébytný design je důležitý mimo jiné proto, že až 80 % zákazníků modelu A1 má být pro Audi nových.

Uvnitř A1

Interiér Audi A1 navazuje na sportovní a mladistvý styl exteriéru. Palubní deska má jednoduchý tvar s přísně horizontálním členěním. Štíhlý středový panel nese ovládací prvky rádia a klimatizace, příplatkový systém MMI má samostatný výklopný displej v horní části palubní desky. Interiér může být na přání prosvětlen světelnými diodami.

Z vyšších tříd přináší A1 multimediální systém MMI s navigací a 60GB harddiskem, Bluetooth a čtečkou na dvě SDHC karty. Na výběr jsou dva nadstandardní audiosystémy – hi-fi Audi sound s deseti reproduktory a výkonem 180 W nebo Bose surround s desetikanálovým zesilovačem o výkonu 465 W a 14 reproduktory.

obrázek [555 x 401]   Motory: jen TFSI a TDI

Na počátku nabídne Audi tři různé motory. Základem bude čtyřválec 1,2 TFSI o výkonu 63 kW. Maxima točivého momentu 160 Nm dosahuje mezi 1500 a 3500 min-1, přenáší se na vozovku prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky. S touto základní motorizací zrychlí A1 z 0 na 100 km/h za 11,7 sekundy a dosahuje nejvyšší rychlosti 180 km/h. Kombinovaná spotřeba je 5,1 l/100 km.

Hliníkový motor s osmiventilovým rozvodem je velmi lehký. Kombinuje turbodmychadlo a přímé vstřikování paliva do válců a k tomu přidává řadu úsporných opatření, jako malá ložiska na klikovém hřídeli s nízkým vnitřním třením nebo odpojitelnou vodní pumpu.

Výkonnější alternativou je 1,4 TFSI. Motor o výkonu 90 kW má maximum točivého momentu 200 Nm při 1500 až 4000 min-1. Akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 8,9 sekundy a nejvyšší rychlost je 203 km/h. Při uvedení na trh bude motor 1,4 TFSI k dispozici se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou S tronic, později přibude možnost šestistupňové manuální převodovky. Kombinovaná spotřeba je 5,2 l/100 km, resp. 5,3 l/100 km.

obrázek [555 x 389]  

Převodovka S tronic se skládá ze dvou částí. Soustředné suché spojky jsou připojeny ke dvěma hřídelím – vnější spojka K1 spojuje motor s hřídelí s lichými převody, vnitřní spojka K2 s dutou hřídelí nesoucí sudé převody a zpětný převod. V každém okamžiku jsou aktivní obě části převodovky, ale jen jeden z hřídelí je připojen k motoru. Na druhém je zařazen další převod. Místo celého procesu řazení se tak okamžik změny převodu redukuje na rozepnutí jedné a sepnutí druhé spojky, které trvá jen setiny sekundy. Převodovka S tronic je dlouhá pouze 38 cm a váží 70 kg.

Turbodiesely bude zastupovat šestnáctiventilový motor 1,6 TDI ve verzích s 77 kW/250 Nm a 66 kW/230 Nm. V obou případech je kombinovaná spotřeba pod čtyřmi litry – u silnějšího provedení 3,9 k/100 km a u slabšího 3,8 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 na úrovni 99 g/km.

Všechny pohonné jednotky mají standardně inteligentní alternátor, který dobíjí baterii při brzdění, a systém start-stop (dodává se i s dvouspojkovou převodovkou).

Audi A1 - Základní technická data a české ceny
Model1,2 TFSI1,4 TFSI1,4 TFSI1,6 TDI CR1,6 TDI CR
Převodovka5M6M7DS5M5M
Zdvihový objem [cm3]11971390139015981598
Válce/ventily4/24/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]63/480090/500090/500066/440077/4400
Největší toč. mom. [Nm/min-1]160/1500 – 3500200/1500 - 4000200/1500 - 4000230/1500 – 2500250/1500 – 2500
Max. rychlost [km/h]180203203182190
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,78,98,911,510,5
Komb. spotřeba [l/100 km]5,15,35,23,83,9
Pohotovostní hmotnost [kg]1040-1125-1140
Cena Attraction [Kč]421.600,--537.700,--495.500,-
Cena Ambition [Kč]--577.700,--535.500,-

Později se v nabídce objeví také ostřejší provedení S1 s motorem 1,4 TFSI (přeplňovaný turbodmychadlem a mechanickým kompresorem dle principu Twincharger), který dosahuje nejvyššího výkonu 132 kW. Jedinou možností u této motorizace bude dvouspojková převodovka S tronic.

Výroba a budoucnost

Audi A1 se vyrábí v bývalé továrně Volkswagenu nedaleko Bruselu. Investice do přestavby továrny dosáhly 300 milionů Euro, z toho podstatná část byla určena na výstavbu nové karosárny. V karosárně pracuje 368 robotů, které provádějí sváření a kontrolní měření. Dalším rozpracováním firemní organizace výroby byla montážní linka zkrácena z 240 na 140 pracovních míst. Denní produkce může dosahovat až 500 kusů A1.

Kromě třídveřového hatchbacku Audi chystá také další verze řady A1. Vedle výše zmíněné rychlé S1 to bude pětidveřový hatchback s pravděpodobným názvem A1 Sportback. Koncept se stejným názvem se představil už v roce 2008 na autosalonu v Paříži (více v článku Paříž živě: Audi A1 Sportback – Návrat do třídy Pola, Ibizy a Fabie), sériová verze se od této studie bude zřejmě lišit jen provedením detailů.

Další možnosti rozšíření modelové řady představuje také koncept A1 e-tron, představený u příležitosti světové premiéry A1 na autosalonu v Ženevě na jaře 2010. Tento elektromobil pohání elektromotor o výkonu 45 kW (špičkový výkon krátkodobě 75 kW), k dobíjení baterií slouží Wankelův motor s jednou komorou o objemu 0,25 litru. Podrobněji jsme o technice tohoto prototypu psali po jeho představení – Audi A1 e-tron: Wankel v roli záložního zdroje.

obrázek [555 x 307]

Na českém trhu bude v době uvedení na trh k dispozici výběr ze tří motorů: 1,2 TFSI (63 kW), 1,4 TFSI (90 kW) s převodovkou S tronic a 1,6 TDI (77 kW). Další verze třídveřového hatchbacku se k zákazníkům dostanou později.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Liglass zatím odstoupení od smlouvy nedostal, nevylučuje arbitráž Liglass zatím odstoupení od smlouvy nedostal, nevylučuje arbitráž

Česká společnost Liglass Trading CZ (LTD CZ) nedostala…

Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu Český Bike Fun dodává kola Škodě. Získal i zakázku Volkswagenu

Kopřivnická firma vyrobila za uplynulý rok přes 160 tisíc…

Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán a Venezuelu Trump v OSN pohrozil KLDR zničením. Kritizoval i Írán a Venezuelu

Donald Trump dnes v Organizaci spojených národů ostře…

Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali Taxikáři chtějí, aby Krnáčová zastavila Uber. Žádnou schůzku si ale nesjednali

Pražští taxikáři nekontaktovali magistrát s žádostí o…

 
 

Tapety








Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá Test ojeté Toyoty GT86: Zadokolka je úžasně ovladatelná. A spolehlivá

Ze spolupráce Toyoty a Subaru vzešlo jedno z…

Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD Otevření tří nových úseků dálnic ŘSD "náhodou" stihne do voleb

20. - 21. října se konají parlamentní volby, a tak není…

 



Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro Audi RS1 nakonec bude! Nabídne až 280 koní a pohon všech kol quattro

Automobilka z Ingolstadtu zavrhlo vrcholnou verzi modelu…

Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů Audi se chystá na příchod elektromobilu, převede výrobu stávajících modelů

Čtyři kruhy budou vyrábět elektrické SUV od roku 2018 v…

 



 
VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

VW Tiguan Allspace odhalil první cenu. Na kolik přijde delší rozvor?

Dnes 16:56

Zveřejněný český konfigurátor Tiguanu Allspace zatím ukázal cenu jediného motoru, dvoulitrového turbodieselu se 110 kW, ve výbavovém stupni Highline.




Blesk.cz

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak, autodráha v obýváku a další ukázky ARCore

Toto chceme na svém mobilu: Virtuální drak,…

Google před pár týdny představil svůj vlastní systém pro rozšířenou realitu ARCore, který by měl být dostupný…

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z lesa, nemohl je ani pobrat a rozdal je sousedům

Rostou! Takové »nadělení« si František přinesl z…

V šoku zůstal František Doležal, když se v neděli dopoledne vydal na houby do nedalekého lesa. Našel tam sedm…

 

iSport.cz

Extraligu čeká souboj bratrů. Do Jihlavy přichází Kubalík starší

Extraligu čeká souboj bratrů. Do Jihlavy přichází…

Nováček z Jihlavy hlásí zvučnou posilu do útoku! Hokejisty z Vysočiny vyztuží sedmadvacetiletý forvard Tomáš…

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři body, vítěz nejdřív v neděli

Jak se bude hrát Laver Cup? Výhry za jeden i tři…

Start Laver Cupu se blíží kvapíkovým tempem. Tenisová akce pořádaná jako pocta australské legendě Rodu Laverovi…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…